עוד נתון מאקרו מזעזע בגרמניה - הדאקס מגיב בנפילה
הקטר האירופי נראה רע. התפוקה התעשייתית בגרמניה רשמה בחודש אוגוסט ירידה חדה של 4% (הירידה החודשית החדה ביותר מאז 2009), וזאת מול תחזיות לירידה של 1.5% בלבד. מדובר בנתון שני גרוע תוך יומיים עבור כלכלת גרמניה, שהינה הכלכלה הגדולה באירופה. אתמול פורסם כי נתון ההזמנות ממפעלים רשם צניחה של 5.7% בחודש אוגוסט (גם במקרה הזה, הירידה החשה מאז 2009) - פספוס משמעתי של הצפי.
מדד הדאקס פתח את יום המסחר בירידות של עד 0.9% לאחר שמוקדם יותר החוזים נסחרו בעליות. אתמול המדד הוסיף 0.15% בלבד לאחר שפתח את היום בעליות של עד 1.6%. מדד הקאק מאבד 0.72%. החוזים בוול סטריט נסחרים בירידות של 0.35%. גם מדד ת"א 25 מגיב למגמה השלילית בחו"ל.
הכלכלה הגרמנית נלחצת בין חולשת גוש האירו, שהינו יעד הייצוא העיקרי שלה, והמשבר עם רוסיה שמעיב מאוד על הסנטימנט העסקי בגרמניה וביבשת כולה. נתון 'האמון בעסקים' (Business confidence) בגרמניה נפל באוגוסט לרמתו הנמוכה זה שנה וחצי.
בעיתון הגרמני 'שפיגל' דיווחו כי ה-IMF (קרן המטבע) צפויים לחתוך את תחזית הצמיחה של גרמניה ל-1.5% השנה וגם בשנה הבאה (מ-1.7% ו-1.9% בהתאמה).
בגרף - מדד הדאקס מתחילת השנה:
מה חושב אייל גורביץ', המנתח הטכני של Bizportal, על מצבו של הדאקס אל מול ה-S&P500 או המעו"ף?
גיא בית אור, כלכלן בכיר לשווקים גלובאליים בפסגות: "סנטימנט המשקיעים והצרכנים בכלכלה הגרמנית הושפע רבות השנה מהמתחים מול רוסיה שכן גרמניה מייבאת קרוב ל-70% מהאנרגיה שלה מרוסיה. חששות אלו באו לידי ביטוי הן בשוקי המניות והן בפעילות הכלכלית עצמה שכן חברות היססו להשקיע והצרכנים הגבירו חיסכון על חשבון צריכה. זאת ועוד, גרמניה גם הושפעה מההאטה הכללית בקצב ההתאוששות בקרב שותפות הסחר שלה בתוך אירופה ובמידה מסויימת גם מההאטה בסין."
- גרמניה מרחיבה את עסקת חץ 3: היקף הרכש מישראל חצה את רף 6.7 מיליארד הדולר
- רחפנים בשמי ברלין: איך גרמניה ואירופה כולה נלחמת בתופעה שמשבשת את התעופה האזרחית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בית אור מוסיף כי "מדד מנהלי הרכש אשר פורסם בשבוע שעבר אותת על כך שהתעשייה הגרמנית קפאה בחודש ספטמבר לראשונה מזה 14 חודשים. זאת ועוד, ההזמנות ממפעלים אשר פורסמו אתמול ירדו בחודש אוגוסט בכמעט 6% זאת לעומת צפי לירידה של כ-0.5% בלבד. לפחות על פי ההיסטוריה, המגמות במדדי מנהלי הרכש ובהזמנות ממפעלים מצביעות על כך שהמשק הגרמני צמח באיטיות גם ברבעון השלישי וככל הנראה גם ברבעון הנוכחי. עם זאת, במבט קדימה היחלשות האירו ביחד עם המדיניות המוניטארית המרחיבה באירופה, אשר צפויה להיוותר כזו בשנים הקרובות, יתמכו בכלכלה הגרמנית."
- 5.השקעה מצויינת 07/10/2014 21:19הגב לתגובה זוהכיוון הוא דאקס למטה בגדול והדולר למעלה. אני כבר 10 ימים לוקח יפה רק שימשיך
- 4.משה 07/10/2014 15:03הגב לתגובה זוהנאצים שם מיתעוררים שוב ויתחילו החיסולים אז אם יבקשו היורדים לחזור לכאן לא לאפשר זאת
- 3.רז 07/10/2014 12:43הגב לתגובה זו.
- 2.לא קורה כלום שאלה של זמן שהיא תיתן גז (ל"ת)רמי 07/10/2014 10:50הגב לתגובה זו
- 1.ליצן 07/10/2014 10:20הגב לתגובה זובמדינות הלטיניות באירופה איטליה ,יוון ,ספרד , פורטוגל , ומזרח אירופה יש משבר מתמשך . מדיניות הקיצוצים לא מתאימה למשבר . יש לבצע איחוד אג"ח לבצע הרחבה כמותית ולבצע רפורמות במדינות החלשות
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
