
מניית צים נופלת - הים האדום ייפתח לתנועה?
האפשרות לפתיחת הים האדום מפעילה לחץ על מניות הספנות, ובראשן צים שנפלה בשבוע שעבר בשיעור דו ספרתי; במקביל, הסלמה במלחמת הסחר בין סין לארה"ב מאיימת על היקף הסחר העולמי
מניית צים ZIM Integrated Shipping Services 1.88% המשיכה לאבד גובה וסגרה את השבוע החולף בירידה של למעלה מ-10%, על רקע החרפת הסנטימנט בענף הספנות. לאחר תקופה ממושכת שבה נהנתה החברה מפרמיית רווחיות חריגה בשל העקיפה סביב
כף התקווה הטובה, המשקיעים נערכים כעת לתרחיש הפוך, עם פתיחת הים האדום וחזרה לשגרה בתנועת האוניות.
הרקע לשינוי בנתיבי השילוח
מאז תקיפות החות'ים שהחלו בסוף 2023 ברקע המלחמה בעזה, צים וחברות ספנות נוספות העלו תעריפים בצורה חדה, לאחר שחברות
רבות הפסיקו לשייט דרך תעלת סואץ ונאלצו לבצע מסלול ארוך ויקר יותר סביב כף התקווה הטובה באפריקה. ההארכה הזו יצרה צוואר בקבוק עולמי, הקטינה את ההיצע והזניקה את מחירי ההובלה, מה שהוביל להקטנת ההיצע בשל זמני השילוח הארוכים ולזינוק ברווחיות בענף.
מניית צים רשמה זינוק משמעותי בתקופת היציאה מהקורונה, אז היה ביקוש רב לשילוח ימי עם היצע נמוך בשל זמני אספקה ארוכים הודות לבעיות בשרשרת האספקה שנבעו מהמגיפה העולמית. מאז מחיר המניה ירד משמעותית אך התאושש מאז סוף 2023 עת החלו תקיפות
החות'ים בים האדום.
כעת, אם ניכנס להפסקת אש ממושכת באזור ופעילות השיט המסחרי בים האדום תחודש, צפויה ירידה חדה בפרמיית המחיר שנוצרה בחודשים האחרונים. חזרת אוניות לנתיב הקצר דרך סואץ תגדיל את הקיבולת הגלובלית, תקצר את זמני השילוח ותוריד את
המחירים. עבור חברות כמו צים, שנהנו מהמצב הקודם, המשמעות היא שחיקה ברווחיות ותמחור מחדש של המניה בהתאם.
- מחירי השילוח הימי בשפל של כשנתיים
- צים: הרווח כמעט ונמחק; ירד ב-94% אבל התחזיות עולות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדד מחירי השילוח הימי העולמי, מקור: DREWRY
רוח נגדית נוספת
בנוסף, המשקיעים מתמודדים עם החרפה במלחמת הסחר בין ארה"ב לסין לאחר דברי הנשיא טראמפ בשישי. בייג׳ינג מצדיה הודיעה על עמלות
חדשות על אוניות אמריקאיות או בבעלות אמריקאית חלקית, במסגרת צעדי תגמול על עמלות שהטיל ממשל טראמפ. על פי דיווחים, הצעד עשוי לכלול גם את צים, משום שיותר מרבע ממניותיה מוחזקות בידי גופים אמריקאיים.
גם אם ההשפעה הישירה של הצעד הסיני מוגבלת, עצם ההחרפה
במתיחות הכלכלית בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם מעלה חשש לירידה כוללת בהיקפי הסחר ובתנועת המטענים, במיוחד בקווים האסייתיים שבהם צים פעילה, שתוביל לירידה ברווחיות.
- המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI
- כך דיברו בכירי וול סטריט על טראמפ מול אפשטיין
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
בשורה התחתונה
גם במקרה של צים השוק מתמחר את "היום שאחרי", כאשר הים האדום
נפתח, מחירי ההובלה יורדים והרווחיות מתכווצת. צים, שנהנתה מהפרמיה בזמן המשבר, עשויה להפוך כעת לאחת הנפגעות הראשונות מהחזרה לשגרה.
- 4.משקיע 12/10/2025 21:38הגב לתגובה זוהחברה נסחרת ב1.5 מליארד כשיש לה 2.8 מליארד במזומן והון עצמי כולל גדול אפילו יותר בפועל אפשר לקנות את החברה ולקחת דבידנד של שווי הקנייה ולקבל את החברה בחינם וזה בדיוק מה שמתכננים אלו שרוצים להשתלט עליה. עכשיו השאלה בכמה הם יקבלו אותה אפילו אם יקבלו ב2.5 מליארד 20 דולר למניה הם יעשו עסקה מדהימה כי עדיין תישאר להם החברה עצמה ועוד כמה מאות מיליונים.
- 3.הירידה רק מדרבנת לקנות עוד מניות ממתין להצעת רכש . (ל"ת)אנונימי 12/10/2025 17:36הגב לתגובה זו
- 2.אנונימי 12/10/2025 16:49הגב לתגובה זומנכל החברה מנסה לחבור לאיש עסקים ולהפוך את צים לפרטית. הם מנסים למעשה לדחוף את מחיר המניה למטה כדי להצליח לשכנע את הדירקטורים להסכים למכור את החברה במחיר נמוך יותר. החברה מחזיק ה מזומנין וציוד ספינות בשויי גדול ויתר מהשווי שלפיו היא נסחרת צריכה לחזור ל 1921 דולר למניה
- 1.לדעתי הכל מתומחר מזמן. צים במחיר מדוכא מלכתחילה. וגם רגע לפני הצעת רכש אפשרית. (ל"ת)אנונימי 12/10/2025 16:12הגב לתגובה זו

״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״
בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים
יותר מעשור שוול סטריט נראית כמו ״המקום הבטוח בעולם״. מי שהחזיק מדדים אמריקאיים כמעט לא הפסיד. אפילו אם נתעלם מהתנודתיות של השנה האחרונה, רכבת הרים שהתחילה במלחמת המכסים של טראמפ ב-4 באפריל, המשיכה בירידות והתאזנה שוב עם התאוששות מהירה שוק המניות האמריקאי עם עלייה של כ-16% מתחילת השנה.
מהמשבר ב-2008 נבנה סביב ארה"ב נרטיב של יציבות וצמיחה גדולה. זה הגיע גם בזכות ריביות אפסיות, כסף זול ומדיניות מוניטרית מרחיבה כל אלה יצרו סביבה שבה חברות יכלו לצמוח כמעט בלי מגבלות. אחר כך הגיעה הקורונה עוד משבר שהפיל את הבורסות בתוך שבועות ספורים, אבל אחרי זה התגנבה לכולנו התחושה שוול סטריט בלתי ניתנת לעצירה.
הזרמות העתק של הפד, ריביות כמעט אפסיות ותמיכה ממשלתית מסיבית הזניקו את מחירי המניות לשיאים חדשים. ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט ואנבידיה הפכו את מדד S&P 500 למדד שלא מפסיק לשבור שיאים, כשגם מתקופות של אי-ודאות הוא יצא רק מחוזק. זה היה עשור שבו אמריקה שלטה בשווקים כמעט לבד, בעוד ששאר העולם ניסה להדביק את הקצב.
אבל לפי גולדמן זאקס, הסיפור הזה מתקרב לסיומו. בצוות האסטרטגים של הבנק, בראשות פיטר אופנהיימר, מעריכים שהעשור הבא ייראה אחרת לגמרי. המניות בארה"ב יניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מבין כל האזורים המרכזיים - בעוד שהשווקים המתעוררים צפויים להוביל את הצמיחה עם תשואה שנתית של 10.9%.
- גולדמן זאקס משלם קנס עתק על פרשת שחיתות והצעד הראשון של ישראל בדרך לתעשיית ההייטק
- מייסד סיטאדל: ״בהשקעות צריכים אינטואציה; ה-AI נכשל בזה״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדברי גולדמן, מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית מתחיל לזוז מזרחה. הודו, סין ומדינות נוספות באסיה נהנות ממומנטום מבני שמזין את הצמיחה - אוכלוסייה צעירה, השקעות ממשלתיות ענקיות בתשתיות ותעשייה מתקדמת, ומעבר מהיר לדיגיטציה. במקביל, החברות האמריקאיות מתמודדות עם מציאות חדשה ריבית גבוהה, עלויות מימון כבדות ותמחור שמגלם כמעט כל גרם של אופטימיות.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI
ירידה של 23% במכירות הרכב החשמלי לא מרתיעה את המשקיעים - הם מסתכלים על רובוטים, שבבים ונהיגה אוטונומית; וגם - האם צפויה הנפקת מניות בטסלה?
טסלה Tesla -2.05% עלתה בשנה האחרונה ב-31% לשווי של 1.4 טריליון דולר. היא עשתה זאת למרות - ירידה במכירות רכבים חשמליים. אתמול פרסמה החברה נתונים המצביעים על ירידה של כ-23% במכירות הרכב החשמלי באוקטובר בהשוואה לשנה הקודמת, בשווקים מרכזיים כמו ארצות הברית, אירופה, סין ודרום קוריאה. בצפון אמריקה, שוק הבית של החברה, נרשמה ירידה של כ-25% לעומת ספטמבר, מ-60 אלף רכבים שנמכרו בספטמבר ל-45 אלף באוקטובר. באירופה המצב דומה: עד ספטמבר ירדו המכירות ב-28.5% לעומת התקופה המקבילה ב-2024, ובגרמניה, נמכרו רק 750 רכבים באוקטובר, פחות ממחצית מהנתון של אוקטובר 2024.
הירידה בארה"ב מוסברת בחלקה בסיום הזכאות להטבת מס פדרלית של 7,500 דולר לרכבים חשמליים, מה שהוביל לזינוק מלאכותי במכירות בספטמבר. עם זאת, הנתונים חושפים מגמה רחבה יותר של חולשה בביקוש. בסין, שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם, נמכרו כ-26 אלף רכבים באוקטובר, הנתון הנמוך ביותר מזה כמעט שלוש שנים, ירידה של 36% בהשוואה לשנה הקודמת. דגם Model Y, דגם הדגל של טסלה בסין, רשם ירידה של 8.76% במכירות קמעונאיות, ל-38,562 יחידות. התחרות מצד יצרניות מקומיות כמו BYD ו-Xpeng, לצד האטה כלכלית והוזלות מחירים, מקשות על טסלה לשמור על נתח שוק.
למרות הנתונים המדאיגים, מניית טסלה איבדה רק כ-2% במסחר בימים האחרונים. המניה עלתה בכ-6.6% מתחילת השנה ובכ-31% ב-12 החודשים האחרונים, מה שמעיד על אמון בחזון ארוך הטווח של החברה.
השאלה המרכזית בשוק כיום: האם רכבי החשמל (EV), שהיוו את ליבת סיפור טסלה במשך יותר מעשור, איבדו את כוח המשיכה שלהם? ומה בעצם מושך את המשקיעים? נראה שהמשקיעים כבר מסתכלים מעבר למכירות הרבעוניות. טסלה עוברת שינוי: מיצרנית רכבים חשמליים לחברת טכנולוגיה שבה הרכב הוא רק פלטפורמה אחת. מנועי הצמיחה החדשים הם בינה מלאכותית (AI), רובוטיקה, שבבים מותאמים ורכבים אוטונומיים.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנועי הצמיחה החדשים
לאחרונה אישרו בעלי המניות תוכנית תגמול לאילון מאסק, ששוויה הפוטנציאלי מגיע לטריליון דולר. התוכנית מתמקדת כמעט לחלוטין בתחומי AI ולא ברכבים חשמליים מסורתיים. מתוך ארבעת היעדים העיקריים, שלושה קשורים ישירות לבינה מלאכותית: הפעלת מיליון מוניות רובוטיות (Robotaxi), מכירה של מיליון רובוטים הומנואידיים (Optimus) ומכירת 10 מיליון מנויים לשירותי נהיגה אוטונומית (Full Self-Driving, FSD). מאסק יקבל אופציות למניות אם יעמוד ביעדים אלה. האישור, שקיבל 75% תמיכה, מחזק את המסר ומלמד שככה רואים המשקיעים את החברה בעתיד - חברת AI.
