דונלד טראמפ
צילום: טוויטר
מכסים

לא מרפה: טראמפ מטיל מכס של 25% על מכוניות המיוצרות מחוץ לארצות הברית

בעוד בשוק מצפים להקלה במדיניות המכסים נראה שטראמפ מעלה הילוך עם הודעה על מכסים גורפים על כל המכוניות המיוצרות מחוץ לארצות הברית וחלק גדול מחלקי החילוף; מניות יצרניות הרכב יורדות בעד 7% במסחר המאוחר

גיא טל | (11)

בשוק משוועים לרגיעה מנושא המכסים אך נראה שטראמפ לא מוכן להרפות מהנושא. נשיא ארצות הברית הודיע ביום רביעי אחר הצהריים כי יטיל מכס בגובה 25% על כל המכוניות המיוצרות מחוץ לארצות הברית. "מה שאנחנו הולכים לעשות" אמר טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן, "זה להטיל מכס של 25% על כל הרכבים שלא נעשו בארצות הברית", ובכך ביטל בעצם כל אפשרות להקלות על מקסיקו וקנדה, בהן מיוצר אחוז ניכר מכל המכוניות הנמכרות בארצות הברית. לדברי טראמפ המכסים יחלו להיגבות ב-3 באפריל, יום לאחר "יום השחרור" כהגדרתו שבו יפורסמו "מכסי התגמול" על שותפות הסחר שגובות מכס מארצות הברית. 

המכסים יוטלו על כל הרכבים וגם על חלק מחלקי חילוף המיוצרים מחוץ לארצות הברית, אך חלקים הכלולים בהסכם הסחר החופשי בין ארצות הברית קנדה ומקסיקו ישארו בינתיים ללא מכסים עד "שיקבע תהליך ליישם מכסים על הרכיבים שלהם שלא מארצות הברית". נראה שבתעשיית הרכב ציפו לחדשות טובות יותר  כמו עיכוב בביצוע, או מכסים נמוכים יותר, אך נראה שההודעה מאכזבת למדי. טראמפ ניסה לפצות על רוע הגזרה עם הודעה על כך שהריבית על הלוואות לקניית רכב תהיינה הוצאה מוכרת למס, בדומה לריבית על המשכנתאות, אך לא נראה שזה באמת מפצה על הפגיעה בתעשיית הרכב. 

המכסים על הרכבים יתווספו לכל החיובים הקיימים, כולל המכס הנוכחי בגובה 2.5% על רכבים שמיובאים לארצות הברית, כמו גם 25% שכבר מוטלים על טנדרים קלים, וזאת בנוסף למכסים בגובה 25% שכבר מוטלים על קנדה ומקסיקו עקב הברחות הפנטניל, מכסים שעדיין נמצאים במשא ומתן. 

ראש ממשלת קנדה מארק קרני כינה את המכסים החדשים "התקפה ישירה על העובדים הקנדים" ואמר שקנדה תחליט באילו צעדים לנקוט כולל מכסי תגמול, "זוהי הפרה ובגידה בהסכמי הסחר שלנו". קנרי מונה לאחרונה במקום ג'סטין טרודו שהתפטר, ומיד כשמצבו בסקרים השתפר הכריז על בחירות שיערכו ב-28 באפריל, ובהתאם הרטוריקה שלו מאד אגרסיבית ורוכבת על סנטימנט אנטי אמריקאי חזק במדינה הצפונית. 

כמעט מחצית מרכבים שנמכרו בארצות הברית בשנה האחרונה יוצרו מחוץ לארצות הברית. מקסיקו היא היצואנית הגדולה ביותר של רכבים לארצות הברית. במדינה הוקמו מפעלים של ג'נרל מוטורס, טויטה, ניסן, BMW ועוד. מקנדה מיובאות מכוניות פופלריות כמו RAV4 של טויטה והסיביק של הונדה. נראה שטסלה הכי פחות חשופה למכסים החדשים, שכן הרכבים שלה שנמכרים בארצות הברית מיוצרים במדינה. בנוגע לחלקי החילוף המצב גרוע אף יותר - יותר ממחצית מחלקי החילוף לרכב שנמכרו בארצות הברית מיוצרים בקנדה ומקסיקו. לפי הערכות שונות המכסים יעלו את מחיר המכוניות החדשות באלפי דולרים ו\או יפגעו קשות בשולי הרווח של יצרניות הרכב. 

בעבר, גם לאחר הכרזת המכסים היו שינויים של הרגע האחרון, וייתכן שכך יקרה גם במקרה הזה. ביממה האחרונה הודיעו הודו וויטנאם על ביטול מכסים על מוצרים אמריקאיים, כנראה כחלק מהמשא ומתן הפרטני המתנהל מול המדינות השונות, כך שבהחלט ייתכן שעדיין לא נאמרה המילה האחרונה בנושא. 

במסחר המאוחר פורד מאבדת כ-5%, ג'נרל מוטורס כ-7% וטויוטה כ-2%. סטלאנטיס יורדת כ-4% לאחר שירדה ב-3.5% במהלך המסחר, וטסלה בכאחוז לאחר שירדה בכ-5.5% ביום המסחר האחרון. המדדים המובילים יורדים בעד 0.2% נוספים לאחר הירידות החדות במהלך יום המסחר האחרון.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    עושה חשבון 27/03/2025 08:52
    הגב לתגובה זו
    יעבור זמן רב עד שיחודשו ההשקעות בארהב. אף אחד לא בטוח מה יהיה מחר.
  • 9.
    פלישה תוך ימים 27/03/2025 08:40
    הגב לתגובה זו
    הפלישה הוקדמה והיא תהיה בימים הקרובים מה שיפיל את הבורסה בארהבוגם את הבורסה בישראל.
  • 8.
    אם המכס הזה לא ימוטט את תעשיית הרכב בארהב טראמפ יגדיל אותו ל40%.... (ל"ת)
    אנונימי 27/03/2025 08:32
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    טוב מאוד! שארהב תיפול! כי אחריה ישראל תתרסק!! ביבי אשם בזה רצה את טראמפ!!! (ל"ת)
    מחאת קפלן 27/03/2025 07:58
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    כל תעשיות הנשק הציוני מתברכות במס כבד הצלחה עולמית פולין החדשה גז ושירותים. (ל"ת)
    2 באפריל המכה 27/03/2025 05:52
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    גרינברג המלצות חמות אמריקה כלכלה צומחת ומצמיחה שערות בכף היד. (ל"ת)
    אופציות טסלה אבק 27/03/2025 05:49
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רבנייך וישוע קץ הימין 27/03/2025 05:48
    הגב לתגובה זו
    משביחי צי טורקי צבאות מרוקו מצרים וסעודיה.
  • 3.
    מיליונים כבר מצטערים שבחרו בו (ל"ת)
    אנונימי 27/03/2025 05:34
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עכשיו תאכלו חרא ממנו (ל"ת)
    אנונימי 27/03/2025 03:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לא היו לא צעצועים שהיה קטן!! (ל"ת)
    אנונימי 27/03/2025 03:02
    הגב לתגובה זו
  • כואב לך (ל"ת)
    אנונימי 27/03/2025 08:36
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אסיה בורסות (גרוק)אסיה בורסות (גרוק)

ירידות חדות באסיה בעקבות וול סטריט; החוזים מתקנים

אחרי יום שנפתח חיובי ונסגר שלילי בוול סטריט, האווירה השלילית מגיעה גם לשווקים במזרח שנסחרים בירידות; החוזים מתקנים מעט מהירידות של אתמול ועולים עד 0.3%, ומה עם שוק הקריפטו?

תמיר חכמוף |

המסחר באסיה נפתח הבוקר בירידות חדות, כשהשוק האזורי מהדהד את המהפך בוול סטריט ואת השינוי החד במניות ה-AI. אחרי תחילת מסחר חיובית בארה״ב, אחרי דוחות אנבידיה שהכו את התחזיות, המשקיעים קיבלו בסוף את התסריט הפחות אופטימי: מניות הטכנולוגיה איבדו גובה במהירות, תקוות להורדת ריבית בדצמבר כמעט התפוגגו, והסנטימנט הגלובלי התהפך. הנתונים החזקים משוק העבודה בארה״ב דחפו את הצפי להפחתת ריבית לינאור במקרה הטוב, והמעבר החד במדדים, מעלייה של 2% לירידות של 2%, יצר אפקט שלילי שהגיע ישירות לאסיה.

המסחר באסיה נפתח הבוקר בירידות חדות, כשהשוק האזורי מהדהד את המהפך בוול סטריט ואת השינוי החד במניות ה-AI. אחרי תחילת מסחר חיובית בארה״ב, אחרי דוחות אנבידיה שהכו את התחזיות, המשקיעים קיבלו בסוף את התסריט הפחות אופטימי: מניות הטכנולוגיה איבדו גובה במהירות, תקוות להורדת ריבית בדצמבר כמעט התפוגגו, והסנטימנט הגלובלי התהפך. הנתונים החזקים משוק העבודה בארה״ב דחפו את הצפי להפחתת ריבית לינאור במקרה הטוב, והמעבר החד במדדים, מעלייה של 2% לירידות של 2%, יצר אפקט שלילי שהגיע ישירות לאסיה.

המסחר באסיה

יפן בולטת בירידות, עם נפילה של 2.4% בניקיי בהובלת קריסה של מעל 10% בסופטבנק, וירידות כבדות באדוונטסט, טוקיו אלקטרון ולייזרטק. במקביל, נתוני אינפלציה גבוהים מהצפוי חיזקו את ההערכות כי ה-BoJ מתקרב להעלאת ריבית נוספת, תרחיש שמוסיף לחץ על שוק כבר לחוץ. 

בדרום קוריאה התמונה הייתה אף קיצונית יותר: הקוספי נפל ביותר מ-3.5%, כשהסנטימנט כלפי מניות שבבים, במיוחד סמסונג ו-SK הייניקס, מתהפך עם ירידות של 4% עד 9%.

המסחר באסיה

יפן בולטת בירידות, עם נפילה של 2.4% בניקיי בהובלת קריסה של מעל 10% בסופטבנק, וירידות כבדות באדוונטסט, טוקיו אלקטרון ולייזרטק. במקביל, נתוני אינפלציה גבוהים מהצפוי חיזקו את ההערכות כי ה-BoJ מתקרב להעלאת ריבית נוספת, תרחיש שמוסיף לחץ על שוק כבר לחוץ.