לא מרפה: טראמפ מטיל מכס של 25% על מכוניות המיוצרות מחוץ לארצות הברית
בעוד בשוק מצפים להקלה במדיניות המכסים נראה שטראמפ מעלה הילוך עם הודעה על מכסים גורפים על כל המכוניות המיוצרות מחוץ לארצות הברית וחלק גדול מחלקי החילוף; מניות יצרניות הרכב יורדות בעד 7% במסחר המאוחר
בשוק משוועים לרגיעה מנושא המכסים אך נראה שטראמפ לא מוכן להרפות מהנושא. נשיא ארצות הברית הודיע ביום רביעי אחר הצהריים כי יטיל מכס בגובה 25% על כל המכוניות המיוצרות מחוץ לארצות הברית. "מה שאנחנו הולכים לעשות" אמר טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן, "זה להטיל מכס של 25% על כל הרכבים שלא נעשו בארצות הברית", ובכך ביטל בעצם כל אפשרות להקלות על מקסיקו וקנדה, בהן מיוצר אחוז ניכר מכל המכוניות הנמכרות בארצות הברית. לדברי טראמפ המכסים יחלו להיגבות ב-3 באפריל, יום לאחר "יום השחרור" כהגדרתו שבו יפורסמו "מכסי התגמול" על שותפות הסחר שגובות מכס מארצות הברית.
המכסים יוטלו על כל הרכבים וגם על חלק מחלקי חילוף המיוצרים מחוץ לארצות הברית, אך חלקים הכלולים בהסכם הסחר החופשי בין ארצות הברית קנדה ומקסיקו ישארו בינתיים ללא מכסים עד "שיקבע תהליך ליישם מכסים על הרכיבים שלהם שלא מארצות הברית". נראה שבתעשיית הרכב ציפו לחדשות טובות יותר כמו עיכוב בביצוע, או מכסים נמוכים יותר, אך נראה שההודעה מאכזבת למדי. טראמפ ניסה לפצות על רוע הגזרה עם הודעה על כך שהריבית על הלוואות לקניית רכב תהיינה הוצאה מוכרת למס, בדומה לריבית על המשכנתאות, אך לא נראה שזה באמת מפצה על הפגיעה בתעשיית הרכב.
המכסים על הרכבים יתווספו לכל החיובים הקיימים, כולל המכס הנוכחי בגובה 2.5% על רכבים שמיובאים לארצות הברית, כמו גם 25% שכבר מוטלים על טנדרים קלים, וזאת בנוסף למכסים בגובה 25% שכבר מוטלים על קנדה ומקסיקו עקב הברחות הפנטניל, מכסים שעדיין נמצאים במשא ומתן.
ראש ממשלת קנדה מארק קרני כינה את המכסים החדשים "התקפה ישירה על העובדים הקנדים" ואמר שקנדה תחליט באילו צעדים לנקוט כולל מכסי תגמול, "זוהי הפרה ובגידה בהסכמי הסחר שלנו". קנרי מונה לאחרונה במקום ג'סטין טרודו שהתפטר, ומיד כשמצבו בסקרים השתפר הכריז על בחירות שיערכו ב-28 באפריל, ובהתאם הרטוריקה שלו מאד אגרסיבית ורוכבת על סנטימנט אנטי אמריקאי חזק במדינה הצפונית.
כמעט מחצית מרכבים שנמכרו בארצות הברית בשנה האחרונה יוצרו מחוץ לארצות הברית. מקסיקו היא היצואנית הגדולה ביותר של רכבים לארצות הברית. במדינה הוקמו מפעלים של ג'נרל מוטורס, טויטה, ניסן, BMW ועוד. מקנדה מיובאות מכוניות פופלריות כמו RAV4 של טויטה והסיביק של הונדה. נראה שטסלה הכי פחות חשופה למכסים החדשים, שכן הרכבים שלה שנמכרים בארצות הברית מיוצרים במדינה. בנוגע לחלקי החילוף המצב גרוע אף יותר - יותר ממחצית מחלקי החילוף לרכב שנמכרו בארצות הברית מיוצרים בקנדה ומקסיקו. לפי הערכות שונות המכסים יעלו את מחיר המכוניות החדשות באלפי דולרים ו\או יפגעו קשות בשולי הרווח של יצרניות הרכב.
בעבר, גם לאחר הכרזת המכסים היו שינויים של הרגע האחרון, וייתכן שכך יקרה גם במקרה הזה. ביממה האחרונה הודיעו הודו וויטנאם על ביטול מכסים על מוצרים אמריקאיים, כנראה כחלק מהמשא ומתן הפרטני המתנהל מול המדינות השונות, כך שבהחלט ייתכן שעדיין לא נאמרה המילה האחרונה בנושא.
במסחר המאוחר פורד מאבדת כ-5%, ג'נרל מוטורס כ-7% וטויוטה כ-2%. סטלאנטיס יורדת כ-4% לאחר שירדה ב-3.5% במהלך המסחר, וטסלה בכאחוז לאחר שירדה בכ-5.5% ביום המסחר האחרון. המדדים המובילים יורדים בעד 0.2% נוספים לאחר הירידות החדות במהלך יום המסחר האחרון.
- 10.עושה חשבון 27/03/2025 08:52הגב לתגובה זויעבור זמן רב עד שיחודשו ההשקעות בארהב. אף אחד לא בטוח מה יהיה מחר.
- 9.פלישה תוך ימים 27/03/2025 08:40הגב לתגובה זוהפלישה הוקדמה והיא תהיה בימים הקרובים מה שיפיל את הבורסה בארהבוגם את הבורסה בישראל.
- 8.אם המכס הזה לא ימוטט את תעשיית הרכב בארהב טראמפ יגדיל אותו ל40%.... (ל"ת)אנונימי 27/03/2025 08:32הגב לתגובה זו
- 7.טוב מאוד! שארהב תיפול! כי אחריה ישראל תתרסק!! ביבי אשם בזה רצה את טראמפ!!! (ל"ת)מחאת קפלן 27/03/2025 07:58הגב לתגובה זו
- 6.כל תעשיות הנשק הציוני מתברכות במס כבד הצלחה עולמית פולין החדשה גז ושירותים. (ל"ת)2 באפריל המכה 27/03/2025 05:52הגב לתגובה זו
- 5.גרינברג המלצות חמות אמריקה כלכלה צומחת ומצמיחה שערות בכף היד. (ל"ת)אופציות טסלה אבק 27/03/2025 05:49הגב לתגובה זו
- 4.רבנייך וישוע קץ הימין 27/03/2025 05:48הגב לתגובה זומשביחי צי טורקי צבאות מרוקו מצרים וסעודיה.
- 3.מיליונים כבר מצטערים שבחרו בו (ל"ת)אנונימי 27/03/2025 05:34הגב לתגובה זו
- 2.עכשיו תאכלו חרא ממנו (ל"ת)אנונימי 27/03/2025 03:21הגב לתגובה זו
- 1.לא היו לא צעצועים שהיה קטן!! (ל"ת)אנונימי 27/03/2025 03:02הגב לתגובה זו
- כואב לך (ל"ת)אנונימי 27/03/2025 08:36הגב לתגובה זו
עליות בבורסה (גרוק)"קנו מניות סיניות" - ההמלצה של ג'יי פי מורגן
בנק ההשקעות המוביל בעולם בעד מניות סיניות - "הפוטנציאל גובר על הסיכונים"; ומה חושבים אנליסטים אחרים וגם - למה הפנטגון רוצה להגדיר את BYD , עליבאבא ובאידו כחברות ביטחוניות שעוזרות לצבא סין?
בנק ההשקעות ג'יי.פי. מורגן שינה את תחזיתו לשוק המניות הסיני והעלה את ההמלצה ל"תשואת יתר" (Overweight). האסטרטגים של הבנק, בראשם רג'יב בטרה, סבורים כי הסיכוי לעליות חדות ב-2026 עולה בהרבה על הסיכון לירידות משמעותיות. הסיבות המרכזיות: אימוץ מואץ של בינה מלאכותית, חבילות תמריצים לעידוד צריכה פנימית ורפורמות עמוקות בממשל התאגידי. "סין כבר ויתרה על רוב היתרון היחסי שהיה לה בתחילת 2025 – דווקא עכשיו זו נקודת כניסה אטרקטיבית במיוחד", נכתב בדוח המעודכן.
התזמון של ההמלצה מעניין במיוחד. מדד MSCI סין אמנם עלה בכ-33% מתחילת השנה, אבל ברבעון האחרון הוא דווקא ירד ב-6.2%, בעוד מדד אסיה-פסיפיק הרחב (ללא יפן) עלה ב-1.3%. במילים אחרות - השוק הסיני נמצא כרגע במומנטום חיובי כללי, אבל עדיין רחוק מהשיאים של 2021, והמכפילים שלו נשארו סבירים (12-14 פעמים הרווחים הצפויים). רמות החשיפה של משקיעים זרים ומוסדיים עדיין נמוכות יחסית – כלומר יש הרבה "כסף חכם" שעדיין לא נכנס.
המנועים שג'יי.פי. מורגן רואה קדימה חזקים מאוד:
בינה מלאכותית - סין ממשיכה להשקיע עשרות מיליארדי דולרים ב-AI, וחברות כמו Baidu, Tencent ואליבאבא כבר מדווחות על זינוק בהכנסות מענן ובינה מלאכותית. הבנק צופה צמיחה של עשרות אחוזים בתחום הזה כבר ב-2026.
עידוד צריכה - חבילת התמריצים האחרונה של 2 טריליון יואן כוללת קיצוץ מסים על מוצרי צריכה, סבסוד רכב חשמלי והרחבת תוכניות דיור – כל אלה אמורים להחזיר את הצרכן הסיני למשחק.
ממשל תאגידי - חוקים חדשים מחייבים דיבידנדים גבוהים יותר ושקיפות, מה שמפחית את "הנחת הסיכון הסיני" שגרמה למשקיעים זרים לברוח בשנים האחרונות.
טסלה X (טסלה)טסלה מכחישה ניתוק מספקים סיניים למרות לחצים גיאופוליטיים
אחרי דיווחים על ניתוק מספקים סינים, החברה מכחישה ומדגישה כי בחירת ספקים נקבעת לפי איכות ועלות, אף שבארה״ב היא פועלת להחליף רכיבים מסין בתוך שנה–שנתיים
גרייס טאו, סגנית נשיא בטסלה סין, כתבה ברשת וייבו כי מדינת המוצא של ספק איננה מהווה קריטריון לפסילה. לדבריה, החברה מפעילה כלפי ספקים באירופה, בארה״ב ובסין את אותם סטנדרטים של איכות, עלות ויכולת אספקה. הדברים נועדו להגיב לידיעה של הוול סטריט ג׳ורנל, שלפיה טסלה מתכוונת להפסיק להשתמש בחלקים סיניים בקווי הייצור בארה״ב.
לפי אותו דיווח של הג׳ורנל, טסלה החלה לדרוש מספקיה להימנע משימוש ברכיבים שמיוצרים בסין בכלי הרכב שהיא מייצרת בארה״ב, בעקבות ההשפעה ההולכת וגוברת של המתיחות הגיאופוליטית בין וושינגטון לבייג׳ינג. לפי גורמים המעורים בנושא, ההחלטה התקבלה כבר בתחילת השנה, ובחברה פועלים באופן מדורג להחליף רכיבים סיניים בחלקים שמקורם במדינות אחרות. בנוסף, לדברי אותם גורמים, חלק מהאספקה כבר עבר למקורות חלופיים, וטסלה מתכוונת להשלים את המעבר עבור יתר החלקים במהלך השנה או השנתיים הקרובות.
מרחב התמרון מוגבל
הבחינה מחדש של שרשרות האספקה בענף הרכב הפכה לנפוצה בשנים האחרונות, על רקע ההחרפה כאמור ביחסים בין וושינגטון לבייג׳ינג. יצרניות אמריקאיות מחפשות דרכים להפחית חשיפה לספקים סינים, אך בפועל מרחב התמרון מוגבל: סין מחזיקה בתשתית ייצור רחבה ובעליונות בחומרי גלם, ברכיבים אלקטרוניים ובשלבי ייצור מרכזיים, מה שמקשה על מעבר מהיר למקורות חלופיים.- חדשות טובות לטסלה - המניה עולה; על ההתקדמות ברובוטקסי
- למה עליבאבא מזנקת ונובו צונחת ומה קורה במניות הבולטות בוול סטריט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי דיווחי עיתונות בארה״ב, טסלה אכן בוחנת בשנים האחרונות הפחתה של רכיבים שמיוצרים בסין עבור מפעליה בארה״ב. המהלך הואץ בתקופת הקורונה, ובמיוחד לאחר שהממשל האמריקאי הקודם הטיל מכסים כבדים על יבוא מסין. מנגד, במפעלי החברה בסין אין שינוי מהותי בשיתוף הפעולה עם יצרנים מקומיים. המפעל בשנגחאי נותר מרכז הייצור הגדול ביותר של טסלה בעולם ומשמש גם אתר יצוא מרכזי לשווקים ברחבי אסיה ואירופה. פעילות זו הפכה את הספקים הסינים לשותפים עמוקים במערך הייצור הגלובלי של החברה, גם אם בארה״ב נשקלות התאמות נקודתיות.
