לא מרפה: טראמפ מטיל מכס של 25% על מכוניות המיוצרות מחוץ לארצות הברית
בעוד בשוק מצפים להקלה במדיניות המכסים נראה שטראמפ מעלה הילוך עם הודעה על מכסים גורפים על כל המכוניות המיוצרות מחוץ לארצות הברית וחלק גדול מחלקי החילוף; מניות יצרניות הרכב יורדות בעד 7% במסחר המאוחר
בשוק משוועים לרגיעה מנושא המכסים אך נראה שטראמפ לא מוכן להרפות מהנושא. נשיא ארצות הברית הודיע ביום רביעי אחר הצהריים כי יטיל מכס בגובה 25% על כל המכוניות המיוצרות מחוץ לארצות הברית. "מה שאנחנו הולכים לעשות" אמר טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן, "זה להטיל מכס של 25% על כל הרכבים שלא נעשו בארצות הברית", ובכך ביטל בעצם כל אפשרות להקלות על מקסיקו וקנדה, בהן מיוצר אחוז ניכר מכל המכוניות הנמכרות בארצות הברית. לדברי טראמפ המכסים יחלו להיגבות ב-3 באפריל, יום לאחר "יום השחרור" כהגדרתו שבו יפורסמו "מכסי התגמול" על שותפות הסחר שגובות מכס מארצות הברית.
המכסים יוטלו על כל הרכבים וגם על חלק מחלקי חילוף המיוצרים מחוץ לארצות הברית, אך חלקים הכלולים בהסכם הסחר החופשי בין ארצות הברית קנדה ומקסיקו ישארו בינתיים ללא מכסים עד "שיקבע תהליך ליישם מכסים על הרכיבים שלהם שלא מארצות הברית". נראה שבתעשיית הרכב ציפו לחדשות טובות יותר כמו עיכוב בביצוע, או מכסים נמוכים יותר, אך נראה שההודעה מאכזבת למדי. טראמפ ניסה לפצות על רוע הגזרה עם הודעה על כך שהריבית על הלוואות לקניית רכב תהיינה הוצאה מוכרת למס, בדומה לריבית על המשכנתאות, אך לא נראה שזה באמת מפצה על הפגיעה בתעשיית הרכב.
המכסים על הרכבים יתווספו לכל החיובים הקיימים, כולל המכס הנוכחי בגובה 2.5% על רכבים שמיובאים לארצות הברית, כמו גם 25% שכבר מוטלים על טנדרים קלים, וזאת בנוסף למכסים בגובה 25% שכבר מוטלים על קנדה ומקסיקו עקב הברחות הפנטניל, מכסים שעדיין נמצאים במשא ומתן.
ראש ממשלת קנדה מארק קרני כינה את המכסים החדשים "התקפה ישירה על העובדים הקנדים" ואמר שקנדה תחליט באילו צעדים לנקוט כולל מכסי תגמול, "זוהי הפרה ובגידה בהסכמי הסחר שלנו". קנרי מונה לאחרונה במקום ג'סטין טרודו שהתפטר, ומיד כשמצבו בסקרים השתפר הכריז על בחירות שיערכו ב-28 באפריל, ובהתאם הרטוריקה שלו מאד אגרסיבית ורוכבת על סנטימנט אנטי אמריקאי חזק במדינה הצפונית.
כמעט מחצית מרכבים שנמכרו בארצות הברית בשנה האחרונה יוצרו מחוץ לארצות הברית. מקסיקו היא היצואנית הגדולה ביותר של רכבים לארצות הברית. במדינה הוקמו מפעלים של ג'נרל מוטורס, טויטה, ניסן, BMW ועוד. מקנדה מיובאות מכוניות פופלריות כמו RAV4 של טויטה והסיביק של הונדה. נראה שטסלה הכי פחות חשופה למכסים החדשים, שכן הרכבים שלה שנמכרים בארצות הברית מיוצרים במדינה. בנוגע לחלקי החילוף המצב גרוע אף יותר - יותר ממחצית מחלקי החילוף לרכב שנמכרו בארצות הברית מיוצרים בקנדה ומקסיקו. לפי הערכות שונות המכסים יעלו את מחיר המכוניות החדשות באלפי דולרים ו\או יפגעו קשות בשולי הרווח של יצרניות הרכב.
בעבר, גם לאחר הכרזת המכסים היו שינויים של הרגע האחרון, וייתכן שכך יקרה גם במקרה הזה. ביממה האחרונה הודיעו הודו וויטנאם על ביטול מכסים על מוצרים אמריקאיים, כנראה כחלק מהמשא ומתן הפרטני המתנהל מול המדינות השונות, כך שבהחלט ייתכן שעדיין לא נאמרה המילה האחרונה בנושא.
במסחר המאוחר פורד מאבדת כ-5%, ג'נרל מוטורס כ-7% וטויוטה כ-2%. סטלאנטיס יורדת כ-4% לאחר שירדה ב-3.5% במהלך המסחר, וטסלה בכאחוז לאחר שירדה בכ-5.5% ביום המסחר האחרון. המדדים המובילים יורדים בעד 0.2% נוספים לאחר הירידות החדות במהלך יום המסחר האחרון.
- 10.עושה חשבון 27/03/2025 08:52הגב לתגובה זויעבור זמן רב עד שיחודשו ההשקעות בארהב. אף אחד לא בטוח מה יהיה מחר.
- 9.פלישה תוך ימים 27/03/2025 08:40הגב לתגובה זוהפלישה הוקדמה והיא תהיה בימים הקרובים מה שיפיל את הבורסה בארהבוגם את הבורסה בישראל.
- 8.אם המכס הזה לא ימוטט את תעשיית הרכב בארהב טראמפ יגדיל אותו ל40%.... (ל"ת)אנונימי 27/03/2025 08:32הגב לתגובה זו
- 7.טוב מאוד! שארהב תיפול! כי אחריה ישראל תתרסק!! ביבי אשם בזה רצה את טראמפ!!! (ל"ת)מחאת קפלן 27/03/2025 07:58הגב לתגובה זו
- 6.כל תעשיות הנשק הציוני מתברכות במס כבד הצלחה עולמית פולין החדשה גז ושירותים. (ל"ת)2 באפריל המכה 27/03/2025 05:52הגב לתגובה זו
- 5.גרינברג המלצות חמות אמריקה כלכלה צומחת ומצמיחה שערות בכף היד. (ל"ת)אופציות טסלה אבק 27/03/2025 05:49הגב לתגובה זו
- 4.רבנייך וישוע קץ הימין 27/03/2025 05:48הגב לתגובה זומשביחי צי טורקי צבאות מרוקו מצרים וסעודיה.
- 3.מיליונים כבר מצטערים שבחרו בו (ל"ת)אנונימי 27/03/2025 05:34הגב לתגובה זו
- 2.עכשיו תאכלו חרא ממנו (ל"ת)אנונימי 27/03/2025 03:21הגב לתגובה זו
- 1.לא היו לא צעצועים שהיה קטן!! (ל"ת)אנונימי 27/03/2025 03:02הגב לתגובה זו
- כואב לך (ל"ת)אנונימי 27/03/2025 08:36הגב לתגובה זו
שבבי AI (AI)המתחרה הסינית של אנבידיה מזנקת 500% ביום המסחר הראשון
גייסה בבורסה בסין 1.1 לפי 7.2 מיליארד והשווי קפץ ל-43 מיליארד דולר
מור ת'רדס של יוצאי אנבידיה היא חברת שבבי AI סינית שנהנית מתנופה עצומה על רקע הגבלות הסחר בין ארה"ב לסין. כשכור ארה"ב אוסרת על משלוח שבבי AI מתקמדים לסין. אנבידיה פיתחה שב מיוחד שלא עוקף את ההגבלות האלו. הממשל הסיני רתח - הוא רואה בכך השפלה אמריקאית, והוא דרש מהחברות הסיניות שלא לקנות שבבי אנבידיה שמהווים תחליף לשבב הבלקוול.
אנבידיה ציפתה למכור במיל 50 מיליארד דולר בשנה בסין וזה בעצם נעלם. את הוואקום הזה ממלאות כמה חברות שבבים סיניות מור ת'רדס וקמבריקון הן הבולטות -
מור ת'רדס המכונה "אנבידיה של סין", פתחה את יום המסחר הראשון שלה בבורסת שנגחאי בזינוק של 502% - קפיצה שהפכה אותה לאחת ההנפקות החזקות ביותר מאז רפורמות 2019. החברה, שהוקמה ב-2020 על ידי ג'יאנג'ונג ז'אנג, בכיר לשעבר באנבידיה, גייסה 8 מיליארד יואן (כ-1.13 מיליארד דולר) - ההנפקה השנייה בגודלה השנה בסין, אחרי Huadian New Energy. מניית החברה נפתחה ב-650 יואן, לעומת מחיר IPO של 114.28 יואן, והגיעה לשווי שוק זמני של 305 מיליארד יואן - 43 מיליארד דולר (לעומת גיוס לפי שווי של 7.2 מיליארד דולר).
הביקושים למניה חרגו מציפיות: החלק הקמעונאי נרשם פי 2,750 מההיצע, וההנפקה כולה משקפת אופטימיות גוברת ביכולת סין להשיג עצמאות טכנולוגית.מור ת'רדס מתמחה בשבבים לגרפיקה ולבינה מלאכותית (AI), ומשמשת חלופה מרכזית למעבדי אנבידיה, שמוגבלים כאמור על ידי סנקציות אמריקאיות.
- אנבידיה עולה על הגל - ומה שקורה עכשיו בשוק שבבי‑AI
- פלאנטיר משיקה פלטפורמת AI חדשה בשיתוף אנבידיה וסנטרפוינט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה פיתחה את ארכיטקטורת MUSA, התואמת CUDA של אנבידיה ומקלה על מעבר, ויצרה ארבעה דורות של שבבים מאז הקמתה. ההנפקה, לוותה בתמיכה ממשלתית, כולל אישור מהיר של 122 ימים מרגע הגשת הבקשה. זהו סמל נוסף למירוץ סין נגד ההגבלות, כאשר בייג'ין מקדמת חדשנות מקומית כחלק ממדיניות "עצמאות טכנולוגית".
תחנת מכירה של קארוונה. קרדיט: רשתות חברתיותקארוונה תצטרף ל-S&P500 ומזנקת 10% במסחר המאוחר
חברת S&P Dow Jones Indices מעדכנת את מדד הדגל: Carvana, CRH ו-Comfort Systems נכנסות; LKQ, Solstice ו-Mohawk יודחו. כניסת חברות חדשות מציתה גל ביקושים מצד משקיעים מוסדיים
חברת המדדים S&P Dow Jones Indices הודיעה על שינוי בהרכב מדד S&P 500, שהוביל לתגובות חדות בשוק לאחר שעות המסחר. קמעונאית הרכב המקוון קארוונה Carvana 0.23% , שהפכה בשנים האחרונות לאחד מסיפורי הקאמבק הבולטים בוול סטריט, תצטרף למדד היוקרתי החל מה-22 בדצמבר, לפני פתיחת המסחר.
ההודעה הובילה לעלייה של כמעט 10% במניית החברה במסחר המאוחר, כאשר המשקיעים מגלמים את הזרימה האוטומטית של הון מצד קרנות ותעודות סל עוקבות שיאלצו להוסיף את המניה לתיקי ההשקעה שלהן. יחד עם קארוונה, יצטרפו למדד גם CRH, ספקית חומרי בנייה בינלאומית, ו-Comfort Systems USA, הפועלת בתחום מערכות המיזוג והחימום. מנגד, המדד ייפרד משלוש חברות: LKQ, Solstice Advanced Materials ומוהוק אינדסטריס, אשר יעברו למדדים בעלי שווי שוק נמוך יותר לפי קריטריוני המדד.
הקריטריונים של ה-S&P500
הכניסה למדד S&P 500 נקבעת לפי מערכת קריטריונים מחייבת שמפוקחת על ידי ועדה ייעודית של S&P. כדי שחברה תיכנס למדד, עליה לעמוד במספר תנאים מרכזיים: שווי שוק גבוה במיוחד, הנע כיום בדרך־כלל מעל 18-20 מיליארד דולר. קריטריון נוסף הוא רווחיות חיובית בארבעת הרבעונים האחרונים במצטבר, שכוללת רווח ברבעון האחרון.
עוד קריטריונים כוללים סחירות גבוהה וצף מניות (free float) משמעותי המבטיח יכולת מסחר אמיתית. ישנם גם אספקטים טכניים, כמו למשל שהפעילות המהותית תהיה בארה"ב ושהחברה תהיה רשומה כחברה אמריקנית. בנוסף, מבנה הבעלות צריך להיות כזה שבו לפחות מחצית מהמניות מצויות בידי הציבור.
הוועדה גם בוחנת שיקולי איזון ענפי ויציבות עסקית הכוללים בחינה של מודל הפעילות, איכות הדוחות הפיננסיים ורמת הסיכון התפעולי. המדד מתעדכן רשמית ארבע פעמים בשנה, אך בפועל עשויות
להתבצע התאמות נוספות במהלך השנה במקרים חריגים כגון מיזוגים, פשיטות רגל או שינוי חד בשווי השוק. מאחר שהשינויים אינם תכופים, כל עדכון בהרכב המדד נחשב לאירוע משמעותי המשפיע על מאות מיליארדי דולרים המנוהלים בקרנות פסיביות ועוקבות מדד.
