דונלד טראמפ
צילום: טוויטר
מכסים

לא מרפה: טראמפ מטיל מכס של 25% על מכוניות המיוצרות מחוץ לארצות הברית

בעוד בשוק מצפים להקלה במדיניות המכסים נראה שטראמפ מעלה הילוך עם הודעה על מכסים גורפים על כל המכוניות המיוצרות מחוץ לארצות הברית וחלק גדול מחלקי החילוף; מניות יצרניות הרכב יורדות בעד 7% במסחר המאוחר

גיא טל | (11)

בשוק משוועים לרגיעה מנושא המכסים אך נראה שטראמפ לא מוכן להרפות מהנושא. נשיא ארצות הברית הודיע ביום רביעי אחר הצהריים כי יטיל מכס בגובה 25% על כל המכוניות המיוצרות מחוץ לארצות הברית. "מה שאנחנו הולכים לעשות" אמר טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן, "זה להטיל מכס של 25% על כל הרכבים שלא נעשו בארצות הברית", ובכך ביטל בעצם כל אפשרות להקלות על מקסיקו וקנדה, בהן מיוצר אחוז ניכר מכל המכוניות הנמכרות בארצות הברית. לדברי טראמפ המכסים יחלו להיגבות ב-3 באפריל, יום לאחר "יום השחרור" כהגדרתו שבו יפורסמו "מכסי התגמול" על שותפות הסחר שגובות מכס מארצות הברית. 

המכסים יוטלו על כל הרכבים וגם על חלק מחלקי חילוף המיוצרים מחוץ לארצות הברית, אך חלקים הכלולים בהסכם הסחר החופשי בין ארצות הברית קנדה ומקסיקו ישארו בינתיים ללא מכסים עד "שיקבע תהליך ליישם מכסים על הרכיבים שלהם שלא מארצות הברית". נראה שבתעשיית הרכב ציפו לחדשות טובות יותר  כמו עיכוב בביצוע, או מכסים נמוכים יותר, אך נראה שההודעה מאכזבת למדי. טראמפ ניסה לפצות על רוע הגזרה עם הודעה על כך שהריבית על הלוואות לקניית רכב תהיינה הוצאה מוכרת למס, בדומה לריבית על המשכנתאות, אך לא נראה שזה באמת מפצה על הפגיעה בתעשיית הרכב. 

המכסים על הרכבים יתווספו לכל החיובים הקיימים, כולל המכס הנוכחי בגובה 2.5% על רכבים שמיובאים לארצות הברית, כמו גם 25% שכבר מוטלים על טנדרים קלים, וזאת בנוסף למכסים בגובה 25% שכבר מוטלים על קנדה ומקסיקו עקב הברחות הפנטניל, מכסים שעדיין נמצאים במשא ומתן. 

ראש ממשלת קנדה מארק קרני כינה את המכסים החדשים "התקפה ישירה על העובדים הקנדים" ואמר שקנדה תחליט באילו צעדים לנקוט כולל מכסי תגמול, "זוהי הפרה ובגידה בהסכמי הסחר שלנו". קנרי מונה לאחרונה במקום ג'סטין טרודו שהתפטר, ומיד כשמצבו בסקרים השתפר הכריז על בחירות שיערכו ב-28 באפריל, ובהתאם הרטוריקה שלו מאד אגרסיבית ורוכבת על סנטימנט אנטי אמריקאי חזק במדינה הצפונית. 

כמעט מחצית מרכבים שנמכרו בארצות הברית בשנה האחרונה יוצרו מחוץ לארצות הברית. מקסיקו היא היצואנית הגדולה ביותר של רכבים לארצות הברית. במדינה הוקמו מפעלים של ג'נרל מוטורס, טויטה, ניסן, BMW ועוד. מקנדה מיובאות מכוניות פופלריות כמו RAV4 של טויטה והסיביק של הונדה. נראה שטסלה הכי פחות חשופה למכסים החדשים, שכן הרכבים שלה שנמכרים בארצות הברית מיוצרים במדינה. בנוגע לחלקי החילוף המצב גרוע אף יותר - יותר ממחצית מחלקי החילוף לרכב שנמכרו בארצות הברית מיוצרים בקנדה ומקסיקו. לפי הערכות שונות המכסים יעלו את מחיר המכוניות החדשות באלפי דולרים ו\או יפגעו קשות בשולי הרווח של יצרניות הרכב. 

בעבר, גם לאחר הכרזת המכסים היו שינויים של הרגע האחרון, וייתכן שכך יקרה גם במקרה הזה. ביממה האחרונה הודיעו הודו וויטנאם על ביטול מכסים על מוצרים אמריקאיים, כנראה כחלק מהמשא ומתן הפרטני המתנהל מול המדינות השונות, כך שבהחלט ייתכן שעדיין לא נאמרה המילה האחרונה בנושא. 

במסחר המאוחר פורד מאבדת כ-5%, ג'נרל מוטורס כ-7% וטויוטה כ-2%. סטלאנטיס יורדת כ-4% לאחר שירדה ב-3.5% במהלך המסחר, וטסלה בכאחוז לאחר שירדה בכ-5.5% ביום המסחר האחרון. המדדים המובילים יורדים בעד 0.2% נוספים לאחר הירידות החדות במהלך יום המסחר האחרון.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    עושה חשבון 27/03/2025 08:52
    הגב לתגובה זו
    יעבור זמן רב עד שיחודשו ההשקעות בארהב. אף אחד לא בטוח מה יהיה מחר.
  • 9.
    פלישה תוך ימים 27/03/2025 08:40
    הגב לתגובה זו
    הפלישה הוקדמה והיא תהיה בימים הקרובים מה שיפיל את הבורסה בארהבוגם את הבורסה בישראל.
  • 8.
    אם המכס הזה לא ימוטט את תעשיית הרכב בארהב טראמפ יגדיל אותו ל40%.... (ל"ת)
    אנונימי 27/03/2025 08:32
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    טוב מאוד! שארהב תיפול! כי אחריה ישראל תתרסק!! ביבי אשם בזה רצה את טראמפ!!! (ל"ת)
    מחאת קפלן 27/03/2025 07:58
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    כל תעשיות הנשק הציוני מתברכות במס כבד הצלחה עולמית פולין החדשה גז ושירותים. (ל"ת)
    2 באפריל המכה 27/03/2025 05:52
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    גרינברג המלצות חמות אמריקה כלכלה צומחת ומצמיחה שערות בכף היד. (ל"ת)
    אופציות טסלה אבק 27/03/2025 05:49
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רבנייך וישוע קץ הימין 27/03/2025 05:48
    הגב לתגובה זו
    משביחי צי טורקי צבאות מרוקו מצרים וסעודיה.
  • 3.
    מיליונים כבר מצטערים שבחרו בו (ל"ת)
    אנונימי 27/03/2025 05:34
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עכשיו תאכלו חרא ממנו (ל"ת)
    אנונימי 27/03/2025 03:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לא היו לא צעצועים שהיה קטן!! (ל"ת)
    אנונימי 27/03/2025 03:02
    הגב לתגובה זו
  • כואב לך (ל"ת)
    אנונימי 27/03/2025 08:36
    הגב לתגובה זו
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


פלנטיר. קרדיט: רשתות חברתיותפלנטיר. קרדיט: רשתות חברתיות

448 מיליון דולר לפלנטיר: הצי האמריקאי מטמיע מערכת AI לניהול תחזוקת צוללות

המערכת החדשה אמורה לצמצם עיכובים כרוניים בתחזוקת הצוללות, לקצר תהליכי עבודה ולהקל על מספנות שמתקשות לעמוד בעומסים בשנים האחרונות

ליאור דנקנר |

הצי האמריקאי הודיע אתמול (שלישי) על חוזה גדול עם פלנטיר טכנולוג'יז Palantir 0.19%  , שבמסגרת שלו תוטמע מערכת בינה מלאכותית חדשה לניהול תחזוקה של צוללות גרעיניות. המטרה היא להתמודד עם עומסים ועיכובים ממושכים במספנות.


מה כוללת המערכת החדשה

ShipOS מבוססת על פלטפורמת Foundry ועל מערכת ה-AIP של פלנטיר. היא אוספת נתונים ממספנות, ספקים ויחידות תחזוקה, ומייצרת תמונה רציפה של שרשרת האספקה, תחזיות תקלות וזמינות חלקים. כיום 40% מתוך 49 הצוללות התקפיות של הצי ממתינות לתחזוקה, ובמקרים רבים תיקון אחד נמשך מעל 18 חודשים.

בפיילוטים שבוצעו במהלך השנה קוצר תכנון לוחות הזמנים לצוללת מ-160 שעות עבודה ידניות לעשר דקות, ועיכובי ביקורת חומרים ירדו מכמה שבועות לשעה אחת. באחד הפרויקטים הופחתו כ-1,850 ימי ייצור ל-75 ימים בלבד אצל ספק מרכזי, ותהליך של 200 שעות התקצר ל-12 שניות. בנוסף לשיפור במהירות והיעילות דווח גם על שיפור מדוד באיכות.

החוזה כולל מודל "סיכון משותף", כך שרווחי פלנטיר ייגזרו מהעמידה ביעדים. השלב הראשון יכלול ארבע מספנות ציבוריות, שתי מספנות פרטיות וכ-100 ספקים, בעיקר בפרויקטים של צוללות וירג'יניה-קלאס וקולומביה-קלאס.


האתגרים שמאחורי המהלך

המערכת החדשה מגיעה על רקע מחסור של כ-20 אלף עובדים מיומנים ושרשרת אספקה מבוזרת שמייצרת עומסים. לפי נתוני משרד הביקורת הממשלתי בארה"ב, תוכניות הצוללות וירג'יניה-קלאס כשלו לעמוד בכ-30% מהיעדים בין 2019 ל-2023, תוך חריגה של כ-2.8 מיליארד דולר. חלק מהצוללות נמצאות בתחזוקה במשך שנים. כך למשל USS Boise נמצאת במספנה מאז 2015 וצפויה לשוב לשירות רק ב-2029.