דונאלד טראמפ ארה"ב
צילום: AFP
פרשנות

מלחמת סחר חדשה יוצאת לדרך - למה וול סטריט לא מתרגשת?

מלחמת סחר אמיתית מפילה את השווקים, אז איך זה שהעלאת המכסים התקבלה באדישות יחסית בוול סטריט?

רוי שיינמן | (3)


"טראמפ מטיל מכסים על קנדה, מקסיקו וסין – מלחמת סחר חדשה יוצאת לדרך" -  הכותרת הזו מיום שישי לא עשתה רושם חזק על השווקים. השוק אומנם החל לאבד גובה, אבל זה היה באופן מינורי יחסית. אולי זה בגלל שהמשקיעים לא הפנימו את החדשות האלו, אך סביר יותר להניח שהם לא חוששים יותר מדי. 

נזכיר את הסיפור עצמו - הנשיא דונלד טראמפ פתח חזית סחר חדשה עם מכסים של 25% על יבוא מקנדה ומקסיקו, ו-10% על סין. בתגובה, קנדה ומקסיקו הודיעו על מכסים נגדיים, וסין הכריזה כי תגיש תביעה בארגון הסחר העולמי (WTO). טראמפ טען כי הצעד הכרחי כדי לעצור את שטף הסמים המסוכנים וההגירה הבלתי חוקית לארה"ב. ממשלת קנדה כבר הכריזה על מכסים בהיקף של 155 מיליארד דולר על מוצרים אמריקאיים, כולל אלכוהול, מוצרי חשמל, עץ ופלסטיק. מקסיקו הודיעה כי תנקוט "תוכנית ב'" של צעדים כלכליים בתגובה.

השפעת המהלך על הכלכלה העולמית

מכסים אלה עשויים לטלטל את הסחר הבינלאומי ולהגביר את המתחים הכלכליים בין המדינות. קנדה, מקסיקו וסין אחראיות לכ-40% מהיבוא לארה"ב, בהיקף של 1.3 טריליון דולר. רק מקסיקו וקנדה מספקות כמעט 70% מחלקי הרכב המיובאים לארה"ב, כך שענף הרכב צפוי להיפגע במיוחד.

גם תעשיית האנרגיה צפויה לחוש את ההשלכות, שכן קנדה מספקת 60% מיבוא הנפט הגולמי לארה"ב. הוספת מכסים על הנפט תעלה את עלות הייצור של בתי הזיקוק ותשפיע על מחירי הדלק.

בנוסף, ענף החקלאות האמריקאי עלול לספוג מכה קשה, שכן 23% מהיבוא החקלאי של ארה"ב מגיע ממקסיקו, כולל רוב היבוא של אבוקדו, פירות יער, בשר וויסקי קנדי. צרכנים בארה"ב עלולים לראות עליות מחירים במוצרי מזון בסיסיים.

השווקים (בינתיים) לא מודאגים

עד כה, המשקיעים כאמור לא מתרגשים, אך המסחר בשישי האחרון הסתיים בירידות קלות. עם זאת, אם המהלך יימשך, תהיה פגישעה בחברות מסוימות ובהתאם פגיעה במחיר מניותיהן ובשווקים בכלל, בעיקר בסקטורים כמו אנרגיה, רכב וחקלאות.

במקביל, התחזקות הדולר בעקבות החששות מסכסוך סחר ארוך עשויה להכביד עוד יצואנים אמריקאים.

אז למה השווקים לא מודאגים? נראה כי מדובר בשלב ראשון של משא ומתן אגרסיבי מצד טראמפ. נכון שזה יכול להתפתח ולהתארך, אבל כמו בכל מו"מ, השווקים מאמינים שתגיע פשרה שתהיה טובה לשני הצדדים. טראמפ יסתפק בפחות. כלומר, השווקים מאמינים שזה סוג של קלף מיקוח לשפר את התנאים של ארה"ב בעולם הסחר, אבל לא מלחמת סחר של ממש.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    גיא 02/02/2025 12:52
    הגב לתגובה זו
    חכו למחר עדיין לא עיכלו את מה שהולך להיות
  • 1.
    עושה חשבון 02/02/2025 08:34
    הגב לתגובה זו
    קל להתחיל מלחמה . קשה להלחם . אף אחד לא יכל לחזות את תוצאות המלחמה .
  • דב 02/02/2025 12:19
    הגב לתגובה זו
    אל תביא דוגמאות שאינך בקי בהן. ערפאת שלט בגובה הלהבות בהיקף בעוצמת באינטנסיביות ובכמות הלהבות. ערפאת מעולם לא נשרף. הוא שרף. ערפאת היה רב אומן של שליטה בהמונים באבנים ברובים בתעמולה מדהימה ביכולות שליטה על הסיטואציה. צא ולמד.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.