בגלל השריפות בל.א - למונייד נפלה ב-15%
למונייד כבר ציינה בעבר שהמספר הגדול ביותר של ביטוחי הרכב של החברה נמצא בקליפורניה, וכי רבע מהפרמיות שהחברה מקבלת מגיעות מהמדינה; גם היפו צפויה להיפגע והמניה שלה נפלה ב-13% בשבוע שעבר
מניית למונייד Lemonade 2.83% נפלה ב-15% לשווי של 2.3 מיליארד דולר בשבוע שעבר על רק שריפות הענק בלוס אנג'לס. השריפות באזור קליפורניה עדיין משתוללות כאשר מספר ההרוגים כבר עלה ל-16 ומספר הבתים שנפגעו כבר חצה את ה-200,000. מניות של מספר חברות ביטוח כבר נפלו על רקע הצפי שהן יצטרכו לשלם פיצויים כבדים, כמו למשל מניית אדיסון אינטרנשיונל, וחברה נוספת שעלולה לספוג פגיעה משמעותית היא למונייד הישראלית.
למונייד ציינה בעבר שקליפורניה היא השוק הגדול ביותר עבורה בתחום של ביטוחי רכב, ושהיא, יחד עם המדינות טקסס וניו יורק מהוות כ-53% מהפרמיות של החברה, נכון לשנת 2023, כאשר קליפורניה לבדה מהווה בערך 25%.
באותם דוחות היא אפילו ציינה: "כתוצאה מהריכוז הזה, אם אירוע או סדרה של אירועים קטסטרופליים, כמו מגפה או אסון טבע, יתרחשו באחת המדינות האלה, התוצאות שלנו עלולות להיות מושפעות באופן מהותי". ב-9 החודשים הראשונים של 2024, ללמונייד היו רשומות פרמיות בהיקף של 144 מיליון דולר בקליפורניה, סכום שהיווה 24.5% מסך הפרמיות של למונייד בתקופה.
- למונייד מקיימת את ההבטחה - המניה מזנקת 13%
- למונייד מזנקת בטרום לאחר דוחות הרבעון השני
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפני כחודשיים מניית למונייד זינקה בעקבות התחזיות שמסרה בכנס משקיעים שערכה. החברה ציינה כי היא צופה להגיע לרווחיות EBITDA ב-2026 ולרווח נקי ב-2027, והיא צופה גם שהפרמיות בתוקף (IFP) יזנקו פי 10 ל-10 מיליארד דולר, אם כי היא לא אמרה מתי. ברבעון השלישי של 2024 הציגה למונייד גידול של 19.3% בהכנסות שהגיעו ל-136.6 מיליון דולר 7.5% מעל התחזיות שהיו 127 מיליון דולר. ההפסד למניה עמד על 0.95 דולר לעומת צפי להפסד של 1.02 דולר. בנוסף, החברה דיווחה על סכום פרמיות שנתי של כ-889 מיליון דולר, גידול של 24% בהשוואה לשנה שעברה, וצופה לסיים את 2024 בתזרים מזומנים חיובי.
גם היפו צפויה להיפגע - 22.4% מהפרמיות מגיעות מקליפורניה
גם מניית היפו Hippo Holdings הישראלית נפגעה בוול סטריט והיא ירדה ב-13% בשבוע שעבר לשווי של 595 מיליון דולר. גם היפו חשופה מאוד לקליפורניה - ב-9 החודשים הראשונים של 2024, סך הפרמיות של החברה שהגיעו מקליפורניה עמד על 153.5 מיליון דולר, 22.4% מסך הפרמיות של החברה בתקופה.
- האם 2025 היא שנת הזעם? מילון אוקספורד טוען שכן
- קנס של 5.8 מיליארד דולר לנטפליקס - אם עסקת וורנר תתפוצץ
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים...
המניה של היפו זינקה פי יותר מ-3 ב-2024. את הרבעון השלישי של 2024 היא סיימה עם הכנסות של 95.5 מיליון דולר, מעל ציפיות האנליסטים שעמדו על הכנסות של 94 מיליון דולר. החברה דיווחה על הפסד של 34 סנט למניה, אשר היה נמוך משמעותית מתחזיות האנליסטים להפסד של 91 סנט למניה. נשיא ומנכ"ל היפו, ריק מקת'רון, הצהיר כי "המומנטום החיובי שבנינו במהלך השנה האחרונה נמשך גם ברבעון השלישי, ואנחנו מתקדמים בצורה משמעותית לעבר רווחיות".
שבבי AI (AI)המתחרה הסינית של אנבידיה מזנקת 500% ביום המסחר הראשון
גייסה בבורסה בסין 1.1 לפי 7.2 מיליארד והשווי קפץ ל-43 מיליארד דולר
מור ת'רדס של יוצאי אנבידיה היא חברת שבבי AI סינית שנהנית מתנופה עצומה על רקע הגבלות הסחר בין ארה"ב לסין. כשכור ארה"ב אוסרת על משלוח שבבי AI מתקמדים לסין. אנבידיה פיתחה שב מיוחד שלא עוקף את ההגבלות האלו. הממשל הסיני רתח - הוא רואה בכך השפלה אמריקאית, והוא דרש מהחברות הסיניות שלא לקנות שבבי אנבידיה שמהווים תחליף לשבב הבלקוול.
אנבידיה ציפתה למכור במיל 50 מיליארד דולר בשנה בסין וזה בעצם נעלם. את הוואקום הזה ממלאות כמה חברות שבבים סיניות מור ת'רדס וקמבריקון הן הבולטות -
מור ת'רדס המכונה "אנבידיה של סין", פתחה את יום המסחר הראשון שלה בבורסת שנגחאי בזינוק של 502% - קפיצה שהפכה אותה לאחת ההנפקות החזקות ביותר מאז רפורמות 2019. החברה, שהוקמה ב-2020 על ידי ג'יאנג'ונג ז'אנג, בכיר לשעבר באנבידיה, גייסה 8 מיליארד יואן (כ-1.13 מיליארד דולר) - ההנפקה השנייה בגודלה השנה בסין, אחרי Huadian New Energy. מניית החברה נפתחה ב-650 יואן, לעומת מחיר IPO של 114.28 יואן, והגיעה לשווי שוק זמני של 305 מיליארד יואן - 43 מיליארד דולר (לעומת גיוס לפי שווי של 7.2 מיליארד דולר).
הביקושים למניה חרגו מציפיות: החלק הקמעונאי נרשם פי 2,750 מההיצע, וההנפקה כולה משקפת אופטימיות גוברת ביכולת סין להשיג עצמאות טכנולוגית.מור ת'רדס מתמחה בשבבים לגרפיקה ולבינה מלאכותית (AI), ומשמשת חלופה מרכזית למעבדי אנבידיה, שמוגבלים כאמור על ידי סנקציות אמריקאיות.
- אנבידיה עולה על הגל - ומה שקורה עכשיו בשוק שבבי‑AI
- פלאנטיר משיקה פלטפורמת AI חדשה בשיתוף אנבידיה וסנטרפוינט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה פיתחה את ארכיטקטורת MUSA, התואמת CUDA של אנבידיה ומקלה על מעבר, ויצרה ארבעה דורות של שבבים מאז הקמתה. ההנפקה, לוותה בתמיכה ממשלתית, כולל אישור מהיר של 122 ימים מרגע הגשת הבקשה. זהו סמל נוסף למירוץ סין נגד ההגבלות, כאשר בייג'ין מקדמת חדשנות מקומית כחלק ממדיניות "עצמאות טכנולוגית".
אילוסטרציה של Rage bait. קרדיט: רשתות חברתיותהאם 2025 היא שנת הזעם? מילון אוקספורד טוען שכן
אוניברסיטת אוקספורד הכריזה כי המונח Rage bait הוא מילת השנה של 2025; המונח משקף את המעבר הרוחבי מהקליק בייט ומתוכן שמטרתו לעורר סקרנות, לתוכן שמטרתו להצית כעס ולהניע מעורבות ברשת
הוצאת אוניברסיטת אוקספורד הכריזה כי המונח Rage bait, “פתיון שמעורר זעם”, נבחר למילת השנה 2025, לאחר הצבעה ציבורית שבה השתתפו עשרות אלפי גולשים. הבחירה משקפת את האופן שבו השיח האינטרנטי עבר בשנים האחרונות לשימוש
גובר בתוכן שנועד לא ליידע או לבדר, אלא להכעיס. לפי מילון אוקספורד, המונח מתאר תוכן מקוון שנוצר במכוון כדי לעורר כעס, תסכול או סערה ציבורית, והכל למטרת הטראפיק, התגובות והשיתופים.
באוקספורד מסבירים כי Rage bait התבסס כשילוב של שתי מילים באנגלית, Rage (זעם) ו-Bait (פתיון), שהפכו יחד למונח מדויק של דור הרשתות החברתיות: לא עוד “קליק־בייט” שמבקש למשוך תשומת לב, אלא פתיון רגשי שמכוון לאזורים הפחות רציונליים של המשתמשים. לפי אוקספורד, השימוש במילה זינק פי שלושה בשנה האחרונה, מה שמאשש עד כמה תופעת “הכעס למטרות רווח” הפכה לחלק משגרה דיגיטלית.
לא על הזעם לבדו
מאחורי הבחירה עמדה רשימה מצומצמת ובה מונחים נוספים, בהם Aura farming (חקלאות אאורה), יצירת תדמית "מגניבה" או מסתורית לצבירת מעמד חברתי, בעיקר ברשתות כמו טיקטוק. מונח נוסף הוא Biohack,
המתייחס לשימוש בטכנולוגיה ובהרגלי חיים קיצוניים כדי “לשדרג” את הגוף. למרות הפופולריות של המונחים הללו, Rage bait זכה ברוב ההצבעות, אולי משום שהוא נוגע בעצב חשוף במיוחד בשיח המקוון של השנים האחרונות.
קאספר גראתווהול, נשיא תחום השפות באוקספורד,
מסביר כי עצם קיומו של המונח, והעלייה החדה בשימוש בו, מעידים על כך שהציבור נעשה מודע יותר לטקטיקות המניפולציה שמופעלות עליו. “בעבר התוכן המקוון ניסה בעיקר לעורר סקרנות,” אמר, “אבל כיום הוא פועל על הרגשות שלנו ומושך אותנו להגיב. זה שינוי עמוק באופן שבו אנחנו
חווים את הרשת.”
מעניין לציין שהמונח Rage bait איננו חדש לחלוטין: שימוש מוקדם בו תועד כבר ב-2002 בפורומי Usenet, בעיקר כביקורת על פרובוקציות ברשת. מאז הוא צמח להיות חלק משפת האינטרנט העולמית, ואף הוליד מונחים קרובים כמו Rage farming, המתאר יצירת
סדרת תכנים מכוונת שנועדה להעצים כעס לאורך זמן, במיוחד בהקשרים פוליטיים ותחת הפצת מידע שגוי.
