פורד וג'נרל מוטורס מגבירות קצב בשוק הרכבים החשמליים
האיום על טסלה מתחזק - חוץ מ-BYD, גם התחרות מבית מעלה ראש: פורד וג'נרל מוטורס מאיצות את קצב מכירת החשמליות; מה צפוי בהמשך?
פורד וג'נרל מוטורס ברבעון טוב ברבים החשמליים
טסלה אולי עדיין מובילה את שוק הרכבים החשמליים בארה"ב, אבל החדשות האחרונות מראות שפורד וג'נרל מוטורס לא רק מצמצמות את הפער – הן גם מתחילות להוביל בתחומים מסוימים. ברבעון האחרון של 2024, שתי החברות האמריקאיות האלו הראו מספרים מרשימים במכירות, בזמן שטסלה קצת האטה.
המובילות החדשות בשוק החשמלי
פורד מכרה ברבעון האחרון של השנה 30,276 רכבים חשמליים – עלייה של 16% לעומת השנה שעברה. הדגם Mustang Mach-E היה הכוכב הראשי עם זינוק של 36% במכירות, בעוד שה-F-150 Lightning רשם ירידה של 10%. בסיכום שנתי, פורד הצליחה למכור 97,875 רכבים חשמליים – עלייה של 35% – ולמכור 187,466 רכבים היברידיים – עלייה של 40%.
גם ג'נרל מוטורס הציגה נתונים יפים: היא מכרה 44,000 רכבים חשמליים ברבעון האחרון, שיא רבעוני עבור החברה וזינוק של 126%. בשנת 2024 כולה היא מכרה 114,000 רכבים חשמליים – עלייה של יותר מ-50% מהשנה הקודמת.
למרות המספרים האלה, טסלה עדיין שולטת בשוק עם נתח שוק של 50%. אבל בשנה החולפת היא מכרה פחות רכבים בארה"ב – 471,000 בלבד, ירידה של 5% לעומת השנה הקודמת.
- הענקית שנולדה בדיוק לפני 27 שנים והדגם הכושל של חברת הרכב המצליחה
- מטא מזנקת 12%, מיקרוסופט ב-8% - בכמה יעלו המדדים; המניות הבולטות בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה מחכה לנו ב-2025?
השנה הקרובה עשויה להיות מאתגרת לשוק הרכבים החשמליים בארה"ב. הנשיא הנבחר, דונלד טראמפ, מתכנן לבטל את זיכוי המס על רכבים חשמליים, שהיה בשווי של עד 7,500 דולר. זה אומר שעלות הרכבים לצרכנים תעלה – מהלך שעלול להקטין את הביקוש. בגרמניה, מהלך דומה הביא לירידה של 26% במכירות הרכבים החשמליים.
המצב הכלכלי של פורד ו-GM
ג'נרל מוטורס נהנתה משנה כלכלית חזקה. החברה הוציאה 16 מיליארד דולר על רכישה חוזרת של מניות – בזכות זרם מזומנים חזק של 11.7 מיליארד דולר ב-2023 וצפי של יותר מ-11 מיליארד דולר ב-2024. עם זאת, התחזית ל-2025 עומדת על 8 מיליארד דולר בלבד.
פורד, לעומתה, סובלת מהוצאות אחריות גבוהות שפגעו ברווחיות. החברה צפויה לייצר 6.4 מיליארד דולר במזומנים חופשיים ב-2024, אך רק 4.1 מיליארד דולר ב-2025.
- עסקת ענק שמתבשלת בהוליווד: פרמונט מתכננת לרכוש את וורנר ברוס
- רעידת אדמה בתקשורת הטורקית: ארדואן משתלט על ענקית המדיה האברטורק
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה...
10 שאלות ותשובות על שוק הרכבים החשמליים
1. למה פורד וג'נרל מוטורס מצליחות לעקוף את טסלה?
פורד ו-GM מגוונות את ההיצע שלהן ומשקיעות בשיפור טכנולוגי. למשל, פורד הצליחה לשדרג את ה-Mustang Mach-E ולמשוך יותר לקוחות.
2. איך ביטול זיכוי המס ישפיע על השוק?
ביטול הזיכוי צפוי להקטין את הביקוש, במיוחד לרכבים יקרים יותר. זה
כבר קרה בגרמניה, שם מכירות הרכבים החשמליים ירדו משמעותית.
3. האם טסלה עדיין מובילה בשוק?
כן, טסלה מחזיקה כ-50% מנתח השוק, אבל המתחרים סוגרים עליה.
4. מה ההישג המרשים של פורד?
עלייה של 36% במכירות ה-Mustang
Mach-E, שהפך לאחד הרכבים הפופולריים ביותר של החברה.
5. איך ג'נרל מוטורס מצליחה כלכלית?
היא נהנית מתזרים מזומנים חזק, שאפשר לה להשקיע ברכישה חוזרת של מניות ולשפר את עמדתה בשוק.
6. מה התחזית לשוק החשמלי ב-2025?
מכירות של כ-1 מיליון רכבים חשמליים בארה"ב, ירידה מהשנה הקודמת, בעיקר בשל העלויות הגבוהות.
7. האם התחרות מסין משפיעה?
כן, יצרנים סיניים מציעים רכבים זולים ומתקדמים יותר, מה שמאלץ את פורד ו-GM לשפר את ההצעות שלהן.
8.
איך התמחור משפיע על השוק?
רכבים יקרים מתקשים יותר להימכר, במיוחד בלי תמיכה ממשלתית כמו זיכוי מס.
9. איזה דגם של טסלה מוביל?
דגמי Model 3 ו-Model Y ממשיכים להוביל במכירות, אבל לא בקצב שהיה בעבר.
10.
מה הצעד הבא של היצרנים?
השקעה בטכנולוגיות חדשות כמו נהיגה אוטונומית ושיפור תשתיות טעינה כדי להישאר בתחרות.

הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון
התחנות בדרך, הכישלונות, התובנות - "יש לי את כל החסרונות הדרושים להצלחה; הרגשתי שאני צריך להוכיח את עצמי כל יום. זה יצר בי רעב שלא
נרגע לעולם"; החבר סטיב ג'ובס, המנכ"לית צפרא כץ והדרך ל-400 מיליארד דולר
זה היום של לארי אליסון. הוא הרוויח היום 100 מיליארד דולר במקביל לנסיקה המדהימה במניית אורקל והפך לאיש העשיר בעולם. ההתחלה היתה קשה מאוד. הסיפור שלו השראה לאנשים שמתחילים מלמטה. השראה ליזמים. הרעב שלו להצלחה מעורר קנאה, היכולות שלו פנומנליות. הביצועים שלו מרשימים ומוכיחים שהכישלונות הם השיעורים הטובים ביותר להצלחה. קבלו את הדרך של אליסון מילד יתום ועני לאיש העשיר בעולם.
לארי ג'וזף אליסון נולד ב-17 באוגוסט 1944 בברונקס, ניו יורק, לעולם שלא רצה אותו. אמו, ססיל, הייתה נערה בת 19 שלא יכלה לגדל אותו. אביו הביולוגי היה טייס קרב של חיל האוויר האמריקני, אך נעלם עוד לפני הלידה. כבר ברגעיו הראשונים היה לארי ילד "דחוי".
בגיל תשעה חודשים בלבד חלה בדלקת ריאות קשה. אמו הצעירה, נואשת וחסרת תמיכה, החליטה למסור אותו לאחותה לואיז ולבעלה לואיס אליסון - זוג יהודים משיקגו. הם אימצו אותו כאילו היה בנם. אבל תחושת היתמות ליוותה אותו לאורך ילדותו והעצימה כשאימו החורגת נפטרה.
שיקגו של שנות ה-40-50 הייתה אז עיר תעשייתית קשה, כשהשכונות היו מחולקות אתנית - איטלקים, אירים, יהודים. משפחת אליסון חיה בדרום העיר, בסביבה יהודית מסורתית. מצד אחד, ערכים של חריצות והשכלה; מצד שני, קשיחות.
- זינוק של 71 מיליארד דולר ביום: לארי אליסון סוגר פערים עם אילון מאסק
- האנליסטים - "וואו; אירוע נדיר" מה אמר לארי אליסון שהזניק את אורקל ב-27%? קריאת חובה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לארי גדל בידיעה עמומה שהוא לא בדיוק "שייך". אביו המאמץ, לואיס, היה מהנדס חשמל מתוסכל שלא הצליח להגשים את חלומותיו. הוא דרש מצוינות אך לא האמין בבנו המאומץ. "אתה הטעות הגדולה של חיינו", נהג לומר. שנים מאוחר יותר סיפר לארי: "כשהאדם שאמור להאמין בך הכי הרבה אומר לך שאתה טעות - אתה מפתח עקשנות להוכיח לו שהוא טועה".
עסקת ענק שמתבשלת בהוליווד: פרמונט מתכננת לרכוש את וורנר ברוס
ייתכן שמספר אולפני המדיה הגדולים בארה"ב יירד לארבעה בלבד
אחרי מיזוגה של פרמונט גלובל עם Skydance שהושלם רק לפני חודש, החברה המשולבת פרמונט סקיידאנס כבר מכוונת לעסקה חדשה: רכישת וורנר ברוס דיסקברי. לפי דיווחים בארה"ב, דייוויד אליסון, מי שעומד כיום בראש פרמונט סקיידאנס, מגבש הצעה לרכישת כלל הפעילות של וורנר, כולל ערוצי הכבלים, האולפנים והפעילות הדיגיטלית.
על פי ההערכות, מדובר בהצעה שמרביתה תתבצע במזומן, כאשר משפחת אליסון - ובראשה לארי אליסון, ממייסדי אורקל והאיש העשיר בעולם (הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון), צפויה לתמוך כלכלית במהלך. נכון לעכשיו, לא נמסרה תגובה רשמית מהחברות.
אם העסקה תתממש, היא צפויה לשנות באופן מהותי את מפת המדיה האמריקאית. איחוד של שתי החברות יפגיש בין קטלוגי תוכן מהחזקים בעולם: סרטים כמו "משימה בלתי אפשרית" ו"הסנדק" מצד פרמונט, מול סדרות כמו "הסופרנוס", מותג הארי פוטר וסרטי באטמן מצד וורנר.
בנוסף, מדובר באיחוד נדיר של שני שטחי אולפנים מהגדולים בדרום קליפורניה. במילים אחרות, זה לא רק מיזוג של תוכן אלא גם של תשתיות, מותגים וזכויות הפצה בינלאומיות. פרמונט סקיידאנס שואפת לחזק את מעמדה בעולם הזרמת התוכן, ולכאורה רואה באיחוד כזה מנוף להתרחקות מתלות בערוצי כבלים מסורתיים. וורנר עצמה מצויה בתהליך של פיצול עסקי - בין פעילות הכבלים והחדשות, לפעילות ההפקות והזרמים - כך שהעיתוי לרכישה עשוי להיות אסטרטגי.
עם זאת, מימוש עסקה כזו אינו טריוויאלי. קודם כל, מדובר ברכישה של גוף בעל חוב גבוה, לצד נכסים שפחות מתאימים לעידן הנוכחי - במיוחד ערוצי כבלים כמו CNN ו-TNT שסובלים מנטישת צופים. בנוסף, גם פרמונט עצמה לא נהנית מיציבות פיננסית מלאה, כך שתידרש תמיכה חיצונית ומשמעותית.