פורד מוסטאנג מאך E
צילום: Bram Van Oost, Unsplash

פורד וג'נרל מוטורס מגבירות קצב בשוק הרכבים החשמליים

האיום על טסלה מתחזק - חוץ מ-BYD, גם התחרות מבית מעלה ראש: פורד וג'נרל מוטורס מאיצות את קצב מכירת החשמליות; מה צפוי בהמשך?

עמית בר |


פורד וג'נרל מוטורס ברבעון טוב ברבים החשמליים

טסלה אולי עדיין מובילה את שוק הרכבים החשמליים בארה"ב, אבל החדשות האחרונות מראות שפורד וג'נרל מוטורס לא רק מצמצמות את הפער – הן גם מתחילות להוביל בתחומים מסוימים. ברבעון האחרון של 2024, שתי החברות האמריקאיות האלו הראו מספרים מרשימים במכירות, בזמן שטסלה קצת האטה.


המובילות החדשות בשוק החשמלי

פורד מכרה ברבעון האחרון של השנה 30,276 רכבים חשמליים – עלייה של 16% לעומת השנה שעברה. הדגם Mustang Mach-E היה הכוכב הראשי עם זינוק של 36% במכירות, בעוד שה-F-150 Lightning רשם ירידה של 10%. בסיכום שנתי, פורד הצליחה למכור 97,875 רכבים חשמליים – עלייה של 35% – ולמכור 187,466 רכבים היברידיים – עלייה של 40%.

גם ג'נרל מוטורס הציגה נתונים יפים: היא מכרה 44,000 רכבים חשמליים ברבעון האחרון, שיא רבעוני עבור החברה וזינוק של 126%. בשנת 2024 כולה היא מכרה 114,000 רכבים חשמליים – עלייה של יותר מ-50% מהשנה הקודמת.

למרות המספרים האלה, טסלה עדיין שולטת בשוק עם נתח שוק של 50%. אבל בשנה החולפת היא מכרה פחות רכבים בארה"ב – 471,000 בלבד, ירידה של 5% לעומת השנה הקודמת.


מה מחכה לנו ב-2025?

השנה הקרובה עשויה להיות מאתגרת לשוק הרכבים החשמליים בארה"ב. הנשיא הנבחר, דונלד טראמפ, מתכנן לבטל את זיכוי המס על רכבים חשמליים, שהיה בשווי של עד 7,500 דולר. זה אומר שעלות הרכבים לצרכנים תעלה – מהלך שעלול להקטין את הביקוש. בגרמניה, מהלך דומה הביא לירידה של 26% במכירות הרכבים החשמליים.


המצב הכלכלי של פורד ו-GM

ג'נרל מוטורס נהנתה משנה כלכלית חזקה. החברה הוציאה 16 מיליארד דולר על רכישה חוזרת של מניות – בזכות זרם מזומנים חזק של 11.7 מיליארד דולר ב-2023 וצפי של יותר מ-11 מיליארד דולר ב-2024. עם זאת, התחזית ל-2025 עומדת על 8 מיליארד דולר בלבד.

פורד, לעומתה, סובלת מהוצאות אחריות גבוהות שפגעו ברווחיות. החברה צפויה לייצר 6.4 מיליארד דולר במזומנים חופשיים ב-2024, אך רק 4.1 מיליארד דולר ב-2025.

קיראו עוד ב"גלובל"



10 שאלות ותשובות על שוק הרכבים החשמליים

1. למה פורד וג'נרל מוטורס מצליחות לעקוף את טסלה?
פורד ו-GM מגוונות את ההיצע שלהן ומשקיעות בשיפור טכנולוגי. למשל, פורד הצליחה לשדרג את ה-Mustang Mach-E ולמשוך יותר לקוחות.

2. איך ביטול זיכוי המס ישפיע על השוק?
ביטול הזיכוי צפוי להקטין את הביקוש, במיוחד לרכבים יקרים יותר. זה כבר קרה בגרמניה, שם מכירות הרכבים החשמליים ירדו משמעותית.

3. האם טסלה עדיין מובילה בשוק?
כן, טסלה מחזיקה כ-50% מנתח השוק, אבל המתחרים סוגרים עליה.

4. מה ההישג המרשים של פורד?
עלייה של 36% במכירות ה-Mustang Mach-E, שהפך לאחד הרכבים הפופולריים ביותר של החברה.

5. איך ג'נרל מוטורס מצליחה כלכלית?
היא נהנית מתזרים מזומנים חזק, שאפשר לה להשקיע ברכישה חוזרת של מניות ולשפר את עמדתה בשוק.

6. מה התחזית לשוק החשמלי ב-2025?
מכירות של כ-1 מיליון רכבים חשמליים בארה"ב, ירידה מהשנה הקודמת, בעיקר בשל העלויות הגבוהות.

7. האם התחרות מסין משפיעה?
כן, יצרנים סיניים מציעים רכבים זולים ומתקדמים יותר, מה שמאלץ את פורד ו-GM לשפר את ההצעות שלהן.

8. איך התמחור משפיע על השוק?
רכבים יקרים מתקשים יותר להימכר, במיוחד בלי תמיכה ממשלתית כמו זיכוי מס.

9. איזה דגם של טסלה מוביל?
דגמי Model 3 ו-Model Y ממשיכים להוביל במכירות, אבל לא בקצב שהיה בעבר.

10. מה הצעד הבא של היצרנים?
השקעה בטכנולוגיות חדשות כמו נהיגה אוטונומית ושיפור תשתיות טעינה כדי להישאר בתחרות.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנבידיהאנבידיה

"אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות

המניה נסחרת ב-177 דולר, בבנק אוף אמריקה סבורים שהיא תגיע ל-275 דולר; לא חוששים מתחרות מגוגל, רואים במכפיל רווח של 25 הזדמנות כניסה חד פעמית

ליאור דנקנר |

מניית אנבידיה (NVDA) NVIDIA Corp. 0.86%   נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-25 - רמה שעשויה להיות נקודת שפל אטרקטיבית למשקיעים. כך עולה מדוח חדש של צוות האנליסטים של בנק אוף אמריקה, בראשות ויוויק אריה שהוא אחד מהתומכים הנלהבים של אנבידיה. לפי הניתוח שלו, בכל פעם שמניית אנבידיה התקרבה למכפיל 25, היא התאוששה לרמות של 30 עד 40 תוך 3-6 חודשים.

הדוח מגיע על רקע שבוע חזק במיוחד למדד ה-SOX של מניות השבבים, שזינק בכ-10% והצליח לחזור מעל הממוצע הנע ל-50 יום, תוך ביצועי יתר מול מדד ה-S&P 500 שעלה 3.7% בלבד. זאת למרות ירידה של כאחוז במניית אנבידיה עצמה, מה שמעיד על התרחבות הראלי לחברות נוספות בסקטור.

בין המניות הבולטות בשבוע האחרון: Credo Technology זינקה ב-33%, ברודקום עלתה 18%, Coherent הוסיפה 18%, אינטל קפצה 18% על רקע כותרות בתקשורת לגבי זכיות פוטנציאליות בייצור שבבים, ו-Marvell עלתה 15% לקראת פרסום דוחות ולקראת כנס re:Invent של אמזון.

הדיון עבר מהשקעות הון לחשש מתחרות

בחודשים האחרונים, הדיון המרכזי בקרב משקיעים בתחום הבינה המלאכותית עבר ממוקד. אם בעבר החשש היה מהיקפי ההשקעות האדירים של חברות הענן, כעת הדיון מתמקד בתחרות - בין מודלי השפה של OpenAI לבין Gemini של גוגל, ובמקביל בין שבבי ה-TPU של גוגל וברודקום לבין שבבי ה-GPU של אנבידיה.

האנליסטים של בנק אוף אמריקה מדגישים מספר נקודות מרכזיות שמטות את הכף לטובת אנבידיה: ראשית, היצע השבבים בתעשייה הדוק, ואנבידיה שולטת בהקצאה - מה שמקשה על לקוחות לשנות את תמהיל הרכישות שלהם בשנה הקרובה. שנית, שבבי ה-TPU הוכיחו את עצמם רק במרכזי הנתונים של גוגל עצמה, בעוד ש-GPU זמינים בסביבות ענן מרובות כולל בענן של גוגל. למעשה, הבנק מעריך כי רכישות ה-GPU של גוגל צפויות להגיע לכ-10 מיליארד דולר ב-2025, סכום דומה לרכישות ה-TPU שלה מברודקום.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

בואינג זינקה 10%, אינטל 8.7% והמניה שטסה ב-23%

טאואר זינקה 4.8%, 

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

מניית אינטל Intel Corp 8.65%  זינקה ב-8.7% על רקע שורה של דיווחים והערכות חיוביות, בראשם: הערכות חדשות בשוק שלפיהן אפל עשויה לשקול שימוש בשירותי הייצור של אינטל עבור סדרות עתידיות של שבבי "M" - מהלך שעשוי להפוך להזדמנות אסטרטגית משמעותית עבור אינטל. הדיווחים אינם מלווים באישור רשמי, אך בשוק ההון רואים בכך אינדיקציה להתחזקות האמון ביכולות של אינטל בתחום הפאונדרי - ייצור שבבים עבור חברות חיצוניות. אם אכן תצא לפועל עסקה כזו, היא תוכל להעניק לאינטל חוזה רב-שנתי, גידול בהכנסות, ובמקביל לשדרג את התדמית שלה מול יצרניות אחרות. להרחבה - אינטל זינקה ב-9% - 120% מתחילת השנה; הפעם הסיבה היא אפל


מניית בואינג טסה מעל 10% -  אחרי שנים של קשיים, בואינג מעריכה ש-2026 תביא התאוששות - גם במסירות של מטוסי 737 ו-787, גם ברווחיות וגם בתזרים המזומנים.מניית בואינג (The Boeing Co 10.15%  ) מזנקת כעת ב-10% במסחר בוול סטריט, בעקבות דבריו של סמנכ"ל הכספים של החברה, ג'יי מאלה, שלפיהם החברה מצפה לשיפור משמעותי בפעילות העסקית בשנה הבאה. בין היתר, מאלה אמר בכנס של UBS כי מסירות מטוסי ה-737 וה-787 צפויות לעלות ב-2026, וכי החברה חוזה תזרים מזומנים חיובי של מיליארדי דולרים, ברמות "חד-ספרתיות נמוכות". זו תהיה התוצאה השנתית החיובית הראשונה בתזרים של בואינג מאז 2021 - תקופה שהתאפיינה בפגיעות תפעוליות קשות בעקבות בעיות בטיחות ודחיות במסירות.


שיפור בתזרים אחרי שנים של הפסדים


בואינג The Boeing Co 10.15%  לא רשמה רווח שנתי מאז 2018, אך לפי מאלה, השיפור במסירות יהווה "מנוע מרכזי" לצמיחה בתזרים. עוד הוסיף כי אישור רגולטורי למטוס ה-737-10 - שנמצא בעיכוב של שנים - צפוי להגיע רק בסוף 2026.

לדבריו, החברה מעריכה כי עד 2030 היא תיהנה מ"שיפור ניכר בשולי הרווח במזומן", בעיקר בזכות גידול בפרודוקטיביות. כלומר, לא רק שיותר מטוסים יסופקו, אלא שעלות הייצור ליחידה צפויה לרדת - מה שישפר את הרווחיות.