פורד מוסטאנג מאך E
צילום: Bram Van Oost, Unsplash

פורד וג'נרל מוטורס מגבירות קצב בשוק הרכבים החשמליים

האיום על טסלה מתחזק - חוץ מ-BYD, גם התחרות מבית מעלה ראש: פורד וג'נרל מוטורס מאיצות את קצב מכירת החשמליות; מה צפוי בהמשך?

עמית בר |


פורד וג'נרל מוטורס ברבעון טוב ברבים החשמליים

טסלה אולי עדיין מובילה את שוק הרכבים החשמליים בארה"ב, אבל החדשות האחרונות מראות שפורד וג'נרל מוטורס לא רק מצמצמות את הפער – הן גם מתחילות להוביל בתחומים מסוימים. ברבעון האחרון של 2024, שתי החברות האמריקאיות האלו הראו מספרים מרשימים במכירות, בזמן שטסלה קצת האטה.


המובילות החדשות בשוק החשמלי

פורד מכרה ברבעון האחרון של השנה 30,276 רכבים חשמליים – עלייה של 16% לעומת השנה שעברה. הדגם Mustang Mach-E היה הכוכב הראשי עם זינוק של 36% במכירות, בעוד שה-F-150 Lightning רשם ירידה של 10%. בסיכום שנתי, פורד הצליחה למכור 97,875 רכבים חשמליים – עלייה של 35% – ולמכור 187,466 רכבים היברידיים – עלייה של 40%.

גם ג'נרל מוטורס הציגה נתונים יפים: היא מכרה 44,000 רכבים חשמליים ברבעון האחרון, שיא רבעוני עבור החברה וזינוק של 126%. בשנת 2024 כולה היא מכרה 114,000 רכבים חשמליים – עלייה של יותר מ-50% מהשנה הקודמת.

למרות המספרים האלה, טסלה עדיין שולטת בשוק עם נתח שוק של 50%. אבל בשנה החולפת היא מכרה פחות רכבים בארה"ב – 471,000 בלבד, ירידה של 5% לעומת השנה הקודמת.


מה מחכה לנו ב-2025?

השנה הקרובה עשויה להיות מאתגרת לשוק הרכבים החשמליים בארה"ב. הנשיא הנבחר, דונלד טראמפ, מתכנן לבטל את זיכוי המס על רכבים חשמליים, שהיה בשווי של עד 7,500 דולר. זה אומר שעלות הרכבים לצרכנים תעלה – מהלך שעלול להקטין את הביקוש. בגרמניה, מהלך דומה הביא לירידה של 26% במכירות הרכבים החשמליים.


המצב הכלכלי של פורד ו-GM

ג'נרל מוטורס נהנתה משנה כלכלית חזקה. החברה הוציאה 16 מיליארד דולר על רכישה חוזרת של מניות – בזכות זרם מזומנים חזק של 11.7 מיליארד דולר ב-2023 וצפי של יותר מ-11 מיליארד דולר ב-2024. עם זאת, התחזית ל-2025 עומדת על 8 מיליארד דולר בלבד.

פורד, לעומתה, סובלת מהוצאות אחריות גבוהות שפגעו ברווחיות. החברה צפויה לייצר 6.4 מיליארד דולר במזומנים חופשיים ב-2024, אך רק 4.1 מיליארד דולר ב-2025.

קיראו עוד ב"גלובל"



10 שאלות ותשובות על שוק הרכבים החשמליים

1. למה פורד וג'נרל מוטורס מצליחות לעקוף את טסלה?
פורד ו-GM מגוונות את ההיצע שלהן ומשקיעות בשיפור טכנולוגי. למשל, פורד הצליחה לשדרג את ה-Mustang Mach-E ולמשוך יותר לקוחות.

2. איך ביטול זיכוי המס ישפיע על השוק?
ביטול הזיכוי צפוי להקטין את הביקוש, במיוחד לרכבים יקרים יותר. זה כבר קרה בגרמניה, שם מכירות הרכבים החשמליים ירדו משמעותית.

3. האם טסלה עדיין מובילה בשוק?
כן, טסלה מחזיקה כ-50% מנתח השוק, אבל המתחרים סוגרים עליה.

4. מה ההישג המרשים של פורד?
עלייה של 36% במכירות ה-Mustang Mach-E, שהפך לאחד הרכבים הפופולריים ביותר של החברה.

5. איך ג'נרל מוטורס מצליחה כלכלית?
היא נהנית מתזרים מזומנים חזק, שאפשר לה להשקיע ברכישה חוזרת של מניות ולשפר את עמדתה בשוק.

6. מה התחזית לשוק החשמלי ב-2025?
מכירות של כ-1 מיליון רכבים חשמליים בארה"ב, ירידה מהשנה הקודמת, בעיקר בשל העלויות הגבוהות.

7. האם התחרות מסין משפיעה?
כן, יצרנים סיניים מציעים רכבים זולים ומתקדמים יותר, מה שמאלץ את פורד ו-GM לשפר את ההצעות שלהן.

8. איך התמחור משפיע על השוק?
רכבים יקרים מתקשים יותר להימכר, במיוחד בלי תמיכה ממשלתית כמו זיכוי מס.

9. איזה דגם של טסלה מוביל?
דגמי Model 3 ו-Model Y ממשיכים להוביל במכירות, אבל לא בקצב שהיה בעבר.

10. מה הצעד הבא של היצרנים?
השקעה בטכנולוגיות חדשות כמו נהיגה אוטונומית ושיפור תשתיות טעינה כדי להישאר בתחרות.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

צבא סין (יוטיוב)צבא סין (יוטיוב)

האי הקטן שעלול להצית מלחמת עולם שלישית; כל התרחישים

בעוד סין מהדקת את החנק וארה"ב משדרת אותות מבלבלים, טייוואן נאבקת על עתידה

רן קידר |

טייוואן, הדמוקרטיה היציבה באסיה ומעצמת השבבים העולמית, ניצבת בעיצומו של משבר גאופוליטי חסר תקדים. הלחץ הסיני מתגבר מיום ליום, בעוד ארצות הברית, השותפה הביטחונית המרכזית – משדרת מסרים סותרים המערערים את היציבות בטאיפיי.

לא רק שבבים: המשמעות האסטרטגית

מיקומה של טייוואן ב"שרשרת האיים הראשונה", המשתרעת מיפן לאינדונזיה, מעניק לה שליטה בגישה לים סין הדרומי. כל עוד היא בידיים ידידותיות למערב, היא מגבילה את חופש התנועה הימי של בייג'ינג. נפילתה לידיים סיניות תשנה לחלוטין את מאזן הכוחות האזורי – זו הסיבה האמיתית למתיחות הגוברת.

שי ג'ינפינג אינו ממהר למלחמה. במקום זאת, הוא מפעיל לחץ רב-שכבתי: תמרונים צבאיים מסביב לאי, ניתוק כבלי תקשורת תת-ימיים, מתקפות סייבר ומסעות דיסאינפורמציה. במקביל, סין בונה יכולת פלישה מלאה – חיל האוויר, הצי והכוחות האמפיביים נערכים לתרחיש אלים, אם הלחצים הרכים ייכשלו.

השנה האחרונה חשפה שינוי מדאיג במדיניות האמריקאית. מצד אחד, וושינגטון אישרה עסקאות נשק במיליארדי דולרים והעמיקה את התיאומים הביטחוניים. מצד שני, הטלת מכסים על סחורות טייוואניות, עיכוב משלוחי נשק שכבר שולמו ודחיית ביקור נשיא טייוואן – כל אלה מעבירים מסר מבלבל.

החשש הגדול בטאיפיי: שטראמפ ישתמש באי כקלף מיקוח במשא ומתן הכלכלי עם סין. הפגישות השקטות בין וושינגטון לבייג'ינג רק מחזקות את החששות.

פילוג פנימי משתק

הבעיות החיצוניות מחמירות בגלל המשבר הפנימי. מפלגת השלטון (DPP) והאופוזיציה (KMT) כמעט אינן משתפות פעולה. כל יוזמה ביטחונית נבלמת, כולל תקציב שאמור להביא את ההוצאה הצבאית ל-5% מהתמ"ג עד 2030 – יעד קריטי לנוכח האיומים.