פורד מוסטאנג מאך E
צילום: Bram Van Oost, Unsplash

פורד וג'נרל מוטורס מגבירות קצב בשוק הרכבים החשמליים

האיום על טסלה מתחזק - חוץ מ-BYD, גם התחרות מבית מעלה ראש: פורד וג'נרל מוטורס מאיצות את קצב מכירת החשמליות; מה צפוי בהמשך?

עמית בר |


פורד וג'נרל מוטורס ברבעון טוב ברבים החשמליים

טסלה אולי עדיין מובילה את שוק הרכבים החשמליים בארה"ב, אבל החדשות האחרונות מראות שפורד וג'נרל מוטורס לא רק מצמצמות את הפער – הן גם מתחילות להוביל בתחומים מסוימים. ברבעון האחרון של 2024, שתי החברות האמריקאיות האלו הראו מספרים מרשימים במכירות, בזמן שטסלה קצת האטה.


המובילות החדשות בשוק החשמלי

פורד מכרה ברבעון האחרון של השנה 30,276 רכבים חשמליים – עלייה של 16% לעומת השנה שעברה. הדגם Mustang Mach-E היה הכוכב הראשי עם זינוק של 36% במכירות, בעוד שה-F-150 Lightning רשם ירידה של 10%. בסיכום שנתי, פורד הצליחה למכור 97,875 רכבים חשמליים – עלייה של 35% – ולמכור 187,466 רכבים היברידיים – עלייה של 40%.

גם ג'נרל מוטורס הציגה נתונים יפים: היא מכרה 44,000 רכבים חשמליים ברבעון האחרון, שיא רבעוני עבור החברה וזינוק של 126%. בשנת 2024 כולה היא מכרה 114,000 רכבים חשמליים – עלייה של יותר מ-50% מהשנה הקודמת.

למרות המספרים האלה, טסלה עדיין שולטת בשוק עם נתח שוק של 50%. אבל בשנה החולפת היא מכרה פחות רכבים בארה"ב – 471,000 בלבד, ירידה של 5% לעומת השנה הקודמת.


מה מחכה לנו ב-2025?

השנה הקרובה עשויה להיות מאתגרת לשוק הרכבים החשמליים בארה"ב. הנשיא הנבחר, דונלד טראמפ, מתכנן לבטל את זיכוי המס על רכבים חשמליים, שהיה בשווי של עד 7,500 דולר. זה אומר שעלות הרכבים לצרכנים תעלה – מהלך שעלול להקטין את הביקוש. בגרמניה, מהלך דומה הביא לירידה של 26% במכירות הרכבים החשמליים.


המצב הכלכלי של פורד ו-GM

ג'נרל מוטורס נהנתה משנה כלכלית חזקה. החברה הוציאה 16 מיליארד דולר על רכישה חוזרת של מניות – בזכות זרם מזומנים חזק של 11.7 מיליארד דולר ב-2023 וצפי של יותר מ-11 מיליארד דולר ב-2024. עם זאת, התחזית ל-2025 עומדת על 8 מיליארד דולר בלבד.

פורד, לעומתה, סובלת מהוצאות אחריות גבוהות שפגעו ברווחיות. החברה צפויה לייצר 6.4 מיליארד דולר במזומנים חופשיים ב-2024, אך רק 4.1 מיליארד דולר ב-2025.

קיראו עוד ב"גלובל"



10 שאלות ותשובות על שוק הרכבים החשמליים

1. למה פורד וג'נרל מוטורס מצליחות לעקוף את טסלה?
פורד ו-GM מגוונות את ההיצע שלהן ומשקיעות בשיפור טכנולוגי. למשל, פורד הצליחה לשדרג את ה-Mustang Mach-E ולמשוך יותר לקוחות.

2. איך ביטול זיכוי המס ישפיע על השוק?
ביטול הזיכוי צפוי להקטין את הביקוש, במיוחד לרכבים יקרים יותר. זה כבר קרה בגרמניה, שם מכירות הרכבים החשמליים ירדו משמעותית.

3. האם טסלה עדיין מובילה בשוק?
כן, טסלה מחזיקה כ-50% מנתח השוק, אבל המתחרים סוגרים עליה.

4. מה ההישג המרשים של פורד?
עלייה של 36% במכירות ה-Mustang Mach-E, שהפך לאחד הרכבים הפופולריים ביותר של החברה.

5. איך ג'נרל מוטורס מצליחה כלכלית?
היא נהנית מתזרים מזומנים חזק, שאפשר לה להשקיע ברכישה חוזרת של מניות ולשפר את עמדתה בשוק.

6. מה התחזית לשוק החשמלי ב-2025?
מכירות של כ-1 מיליון רכבים חשמליים בארה"ב, ירידה מהשנה הקודמת, בעיקר בשל העלויות הגבוהות.

7. האם התחרות מסין משפיעה?
כן, יצרנים סיניים מציעים רכבים זולים ומתקדמים יותר, מה שמאלץ את פורד ו-GM לשפר את ההצעות שלהן.

8. איך התמחור משפיע על השוק?
רכבים יקרים מתקשים יותר להימכר, במיוחד בלי תמיכה ממשלתית כמו זיכוי מס.

9. איזה דגם של טסלה מוביל?
דגמי Model 3 ו-Model Y ממשיכים להוביל במכירות, אבל לא בקצב שהיה בעבר.

10. מה הצעד הבא של היצרנים?
השקעה בטכנולוגיות חדשות כמו נהיגה אוטונומית ושיפור תשתיות טעינה כדי להישאר בתחרות.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.