נמל אשדוד יבוא
צילום: ביזפורטל

סמוטריץ' ממשיך את מדיניות ליברמן להורדת מכסים - זה טוב לציבור

השר יחתום על צווים להמשך ביטול מכסים על מוצרים כמו מיצים, שמנים, רטבים, גלידות, פירות יבשים ועוגות, לצד מוצרי צריכה, חומרי גלם לתעשייה, כלי מבטח ריהוט, כלי מיטה, מוצרי היגיינה, חלקי חילוף לרכב, מקררים, ציוד חשמלי, כלי עבודה ועוד
נתנאל אריאל | (11)

הורדת מכסים מאפשרת חשיפה של השוק לייבוא והוזלת מחירים לציבור. כאשר יש מכס גבוה על מוצרים המשמעות היא שלא כדאי כלכלית לייבא אותם וממילא השוק שומר על מחירים גבוהים. מדובר על חסם מלאכותי שפוגע בתחרות וגורם לצרכן הישראלי לשלם מחירים גבוהים יותר. כעת, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ממשיך את הקו שהתווה אביגדור ליברמן והחליט על המשך ביטול מכסים למגוון מוצרי מזון ומוצרי צריכה - מה שיאפשר למחירים שלהם להיות זולים משמעותית

בין המוצרים ניתן למנות מוצרי מזון כמו מיצים, שמנים, רטבים, גלידות, פירות יבשים, עוגות ועוגיות וריבות, וכן מוצרי צריכה, מוצרי תעשיה וחומרי גלם לבניה כגון כלי מטבח ריהוט, כלי מיטה, מוצרי היגיינה וציוד רפואי, חלקי חילוף לרכב, סוללות לרכב חשמלי, מקררים ומכונות, פלסטיק וציוד חשמלי, ריצוף, אמבטיות וכיורים, כלי עבודה.

על פי משרד האוצר, הצווים ייצאו לשימוע בימים הקרובים ולאחר מכן ייחתמו על ידי סמוטריץ' לצורך הארכת הוראת השעה לחודש יוני. באוצר מתכוונים להמליץ על ההארכה נוספת במסגרת חוק התקציב.

שר האוצר, ח״כ בצלאל סמוטריץ׳: ״נכנסתי לתפקיד לפני חודש. יומם ולילה אני רואה לנגד עיניי את אזרחי ישראל ואת הכלכלה הישראלית. נמשיך לחזק את האיתנות הכלכלית של מדינת ישראל ובד בבד ניאבק בכל כוחנו ביוקר המחיה.

"מעבר להמשך ביטול מכסים שאמור היה להסתיים החודש, דאגנו לסבסוד הצהרונים, לביטול המכס על מגוון גבינות, ביטלנו את התייקרות הדלק והארנונה וצמצמנו את עליית מחירי החשמל והמים, בוטלה ההפחתה בהטבות המס לדימונה וישובים נוספים, ביטלנו את המס על החד״פ, קזזנו כספים מהרש״פ והעברנו למשפחות נפגעי הטרור, ביטלנו את הצמצום של מסגרות האשראי למשקי הבית, החלטנו על הפרדת כאל מבנק דיסקונט כדי להגביר את התחרות בשוק באשראי, ועוד".

צריך לומר - לא כל המהלכים שסמוטריץ' מתגאה בהם כעת הם מהלכים שבאמת מורידים את יוקר המחיה. קיזוז כספים מהרש"פ לא מורידים את יוקר המחיה (אפשר לתת להן הצדקה ביטחונית אבל אין קשר לכלכלה). ביטול התייקרות הדלק והארנונה לא מורידים את יוקר המחיה, אלא מדובר באקמול בלבד. הסיבה לעליית מחירי הדלק היא עולמית, המחירים עלו בעולם בשנתיים האחרונות והגיעו לשיאים. ירידת המחירים בעולם תוביל גם לירידה במחירי הדלק. מעבר לכך, כפי שכבר ציינו - עידוד תחבורה פרטית באמצעות סבסוד מחירי הדלק רק מוביל לעוד מכוניות על הכביש ולכן יותר פקקים, וזאת מעבר לעובדה שרק חלק מהציבור נהנה מכך (הנהגים) אבל כולם, כולל נוסעי התחבורה הציבורית מממנים את הסבסוד.

גם ביטול צמצום מסגרות האשראי לא עוזר באמת לציבור - זה רק מאפשר לציבור להיות יותר באוברדרפט וממילא לשלם יותר ריבית על המינוס. בבנקים כמובן שמחים על כך אבל מבחינת הציבור, דווקא זה שנופל לאשראי צרכני גבוה מדי, לא באמת מדובר בבשורה חיובית.

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    YL 04/02/2023 10:19
    הגב לתגובה זו
    אם יורדים המכסים מ היכן סמוטריץ יממן ת החרדים????? על פניו נראה ש בקרוב מאוד הדולר יעלה גבהה כמו באירן ו תורקיה זמנים גרועים מאוד בכלכלה לפנינו שימרו על הגרוש
  • 8.
    שלומיד 04/02/2023 08:31
    הגב לתגובה זו
    לא נראה הזיה דבארץ עולה כפול ממקומות אחרים בעולם. צריך להוריד מיסוי ולהשקיע בתחבצ טובה ( דגש על טובה כי אחרת לא תהווה אלטרנטיבה לרכב)
  • 7.
    חנוך 03/02/2023 04:30
    הגב לתגובה זו
    ליברמן לא הגה שום דבר בעצמו אלא חתם על כל מה שרצו במשרד האוצר.
  • 6.
    א.ש.חוק 02/02/2023 23:25
    הגב לתגובה זו
    ליברמן השר הכושל בהיסטוריה ושנוא על העם..איזה קשקושי קישקושים אתם מורחים אותנו שזה מדיניות שלו??? כתבה פח
  • 5.
    י 02/02/2023 21:39
    הגב לתגובה זו
    יש להפריט את הנמלים כולם
  • 4.
    המחיר לא באמת יורד לצרכן, גונבים אותנו (ל"ת)
    יובל 02/02/2023 20:26
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גילי 02/02/2023 20:03
    הגב לתגובה זו
    מדיניות הורדת המכסים והמיסים היתה המדיניות של נתניהו כשר אוצר וכראש ממשלה. ליברמן לא המציא שום דבר חדש. סה"כ המשיך את המדיניות של נתניהו ארוכת השנים. מי עוד זוכר שתפקיד שר האוצר היה תיק שאף אחד לא רצה, כי זה היה משרד שמחסל פוליטית את העומד בראשו. וזו היתה הסיבה ששרון הציע את התפקיד הזה לנתניהו. וזו היתה הסיבה שנתניהו הציע את התפקיד הזה ללפיד...
  • ככ 02/02/2023 21:47
    הגב לתגובה זו
    כן. ליברמן. תקפוץ ביביסט סתום
  • גיגסי 02/02/2023 21:30
    הגב לתגובה זו
    נתניהו גם הוריד את מחירי הדיור נגון? ב 120% הוריד. פששש שר אוצר כזה לא היה שנים
  • 2.
    אילן 02/02/2023 20:02
    הגב לתגובה זו
    האימרה - "כולל נוסעי התחבורה הציבורית מממנים את הסבסוד" זאת אימרה מוטעת , הנהגים התרגלו שעושקים אותם כדי לממן כל מיני חגיגות במשק , הביטוי הנכון שצריך להגיד כלל נוסעי התחבורה הציבורית נעשקים קצת פחות ! (על ידי המיסים אבל משלמים אותו הדבר בגלל עלית מחירי הדלק בעולם ).
  • 1.
    אזרח 02/02/2023 19:46
    הגב לתגובה זו
    סוף סוף פוליטיקאי נורמלי שלא ישר מבטל את מה שעשה קודמו , ועושה מה שטוב לאזרחים. סמוטריץ מחזקים אותך!!!!
מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.

בזן
צילום: שגיא מורן

חשד להפרות וזיהום אוויר: בז"ן הוזמנה לשימוע במשרד להגנת הסביבה

עידית סילמן: "הממצאים מצביעים על מספר רב של הפרות ובכללן כאלה הגורמות לזיהום אוויר חזק או בלתי סביר וכן הפרות של תנאי היתר הרעלים, מתוך סיכון בריאות הציבור והסביבה" קבוצת בזן: "קבוצת בזן פועלת ותמשיך לפעול בשקיפות מלאה אל מול גורמי המקצוע בתחום הגנת הסביבה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בזן

מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה שלח התראה וזימון לשימוע לבז"ן בזן 0.87%   , לכרמל אולפינים ולגדיב, בעקבות שורה של הפרות לכאורה של תנאי היתרי הפליטה והרעלים ושל הוראות חוק אוויר נקי וחוק החומרים המסוכנים. המסמכים שנמסרו לחברות מתארים ליקויים חוזרים בפליטות מזהמות, בתשתיות ובניהול חומרים מסוכנים.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, אמרה כי "הממצאים מצביעים על מספר רב של הפרות ובכללן כאלה הגורמות לזיהום אוויר חזק או בלתי סביר וכן הפרות של תנאי היתר הרעלים, מתוך סיכון בריאות הציבור והסביבה. המשרד להגנת הסביבה לא יאפשר למפעלים לסכן את בריאות הציבור והסביבה ויפעל בכל הכלים העומדים לרשותו כדי להבטיח עמידה מלאה בחוק".

על פי נתוני המשרד, בתחנות הניטור ובדיגומים על גדר המתחם נרשמה מגמת עלייה עקבית בריכוזי בנזן, חומר המוגדר כמסרטן, החל מ-2020 ועד 2024. לפי המשרד, העלייה נובעת מפליטות המתחם המשותף של בז"ן וגדיב, וחשפה את הציבור לרמות מזהם הגבוהות מאלה שנקבעו בערכי הסביבה. בנוסף לכך נמצאו חריגות רבות מערכי הפליטה המותרים לבז"ן ולכאו"ל לגבי מזהמים שונים, בהם תחמוצות גופרית, תחמוצות חנקן וחלקיקים. בחלק מהמקרים דווח על פליטות עשן שחור שהוגדרו כזיהום אוויר חזק או בלתי סביר, בניגוד לתנאי היתר הפליטה.

בממצאים הנוגעים לגדיב התגלו שתי הפרות מהותיות של תנאי היתר הרעלים: הפעלה של קווי דלק חוץ-מפעליים המוליכים חומרים מסוכנים ללא מערכת הגנה קתודית במקטע מסוים, מצב שמגביר את הסיכון לקורוזיה ולדליפות; וכן הפעלה מחדש של מכלי אחסון מסוכנים אחרי אירועים חריגים ללא אישור מחודש של בודק מוסמך, בניגוד לדרישות ההיתר.

בשל הליקויים, המשרד להגנת הסביבה שוקל צעדי אכיפה ובהם צו מינהלי לפי חוק אוויר נקי לצמצום ומניעת זיהום, וכן הטלת עיצומים כספיים. לפני קבלת החלטה סופית זומנו החברות לשימוע.