כור - טכנית היא עדיין יקרה
ב-23 לספטמבר ניתחתי את מניית כור. היה זה כאשר המניה נסחרה במחיר של 99.36 שקלים למניה בודדת. מחיר שנשמע זול. המסקנה היתה שהמניה לא פגשה עדיין את התחתית האחרונה. כמה שבועות מאוחר יותר, נסוגה כור למחיר של 29.11 שקלים ליחידה בודדת. השאלה היא כרגע האם לאחר שחיקה של עשרות אחוזים, טכנית כור נסחרת במחיר "זול".
המגמה הראשית
לחובתה של המניה עומדת, ראשית דבר, המגמה הראשית. מגמה זו היא העוגן והבסיס לכל ניתוח שמכוון למטרת מסחר. המגמה הראשית מספקת את כיוון המסחר הרצוי ובמקרים רבים מאפשרת להפריד היטב בין משבר אמיתי לבין הזדמנות. ראשיתה של מגמה זו נובמבר 2007 במחיר של 301.94 שקלים למניה.כאשר משם, כפי שאפשר לראות במבט מהיר על פני גרף מתאים, מוגדרת המגמה הראשית כמגמת ירידה.
למגמה הראשית התווסף גורם משמעותי וחשוב מעין כמותו בהערכת כיוונה של מניה – מחזור המסחר. כפי שאפשר לראות על הגרף המצורף, בדרכה מטה האמירו היקפי הפעילות כך שכל ירידה לנקודת שפל לוותה בגידול מקביל וברור במחזורים.
התיקון
אחרי שהגיעה לשפל של 29.11 שקלים למניה נרשמו מספר ימי עליות שמוגדרים כתיקון טכני. התיקון נמשך ארבעה ימי מסחר ונבלם בפער המחירים היורד שנפתח ב-20 לנובמבר. אתמול רשמה המניה ירידה שיחד איתה ניתן סימן ולפיה מגמת הירידה מתחדשת כאשר יעד המחירים אמור להימצא מתחת למחיר של 29.11 שקלים למניה, כלומר מתחת לתחתית האחרונה.
לסיכום, זול או יקר הם מונחים יחסיים. לזמן ולתקופה. בעיתות של מגמת ירידה חסרת מעצורים ועכבות ובהיעדר סימנים חד משמעיים ולפיהם הגיעה המניה לתחתית, דומה שאפילו המחיר הנוכחי, בעיניים טכניות, נחש ליקר וחסר כדאיות.
*אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.
*הערה: כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.
תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית.
- בקרוב? ההחלטה שעלולה לעלות למדינה מאות מיליונים
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services -1.57% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
