ההתאוששות במשק העלתה השכר בתעשיה ובהיטק

מנהל רכש משתכר בממוצע 18,260 שקל לחודש; עובד יצור מקצועי משתכר בממוצע 8,313 שקל לחודש; הבונוס השנתי המתוכנן השנה - 1.5 משכורות חודשיות להנהלה הבכירה ומשכורת חודשית אחת לעובדים
דותן לוי |

ההתאוששות במשק מאז מלחמת לבנון השניה השפיעה לטובה על רמות השכר בחברות התעשייתיות - 40% מהחברות בסקר (בהיי-טק ובתעשיות המסורתיות) ביצעו בשנת 2006 העלאות שכר ו-8% (בהיי-טק ובתעשיות המסורתיות), הגדילו את היקף שעות העבודה ו/או את מספר המשמרות לעובד. כך עולה מסקר השכר בתעשייה לשנת 2006 שנערך ע"י חברת פילת, המתמחה בתחום תגמול ותמרוץ עובדים, בשיתוף התאחדות התעשיינים.

בסקר השתתפו עשרות חברות אשר העבירו נתוני שכר של יותר מ-12,000 עובדים, המועסקים בכ-150 תפקידים שונים. משתתפי הסקר מדווחים, על עליית שכר במהלך 2006 בשיעור נומינלי של 3.9%, זאת לאחר עליית שכר של 4.3% נומינלית בשנת 2005. עוד עולה מהסקר, כי 81% מהחברות מבצעות עדכוני שכר אחת לשנה, כאשר 44% מהן מבצעות עדכוני שכר בחודש ינואר ו-28% בחודש אפריל.

אז כמה מרוויחים עובדי התעשיה במשק? השכר החודשי הממוצע של מנהל רכש הינו 18,260 שקלים, כאשר סה"כ שכר ורכב - 22,583 שקל בממוצע בחודש, (מדובר בשכר בתוספת רכיבים שאינם קבועים, כולל שווי ההטבה של רכב צמוד).

השכר החודשי של חשב הינו 17,011 בממוצע לחודש, (סה"כ שכר ורכב 21,097 שקל בממוצע לחודש); על רקע עדכוני שכר המינימום במהלך 2006, הגיע השנה השכר הממוצע של עובד יצור ל-6,284 שקל לחודש ושל עובד יצור מקצועי ל-8,313 שקל לחודש. מנהל לוגיסטיקה משתכר 15,659 שקל בחודש, (סה"כ שכר ורכב - 20,134 בממוצע לחודש); מהנדס מכונות משתכר 13,781 בממוצע לחודש, (סה"כ שכר ורכב - 15,733 שקל); מחסנאי משתכר 6,326 שקל בממוצע לחודש; ומלגזן 6,206 שקל לחודש.

בכל הנוגע לתנאים סוציאלים - 45% מהחברות מעניקות ביטוח מנהלים או קרן פנסיה לעובדי היצור; 62% מעניקות אחד מהשניים לאנשי המכירות, 29% מעניקות ביטוח מנהלים לעובדי הפצה ו-70% לעובדים מקצועיים.

עוד עולה מהסקר, כי 81% מהחברות בסקר מקיימות מערכת חלוקת בונוסים, כ-86% מהן מבצעות זאת על בסיס שנתי. הבונוס השנתי הממוצע המתוכנן לשנת 2006, בהנחה שהחברה תעמוד ביעדיה הינו 1.5 משכורות חודשיות להנהלה הבכירה, 1.1 משכורת חודשית להנהלת ביניים ומשכורת אחת חודשית ליתר העובדים.

מדיניות אחזקת רכב מקובלת ב-78% מהחברות (בהיי-טק ובתעשיות המסורתיות), מתוכם, 67% משלמות בהתאם למספר הקילומטרים שנוסע העובד, 48% משלמות בהתאם לרמת הבכירות של העובדים וכ-14% משלמות תשלום אחיד לכלל העובדים. בנוסף, 41% מהחברות מגלמות להנהלת הביניים לפחות חלק מן ההכנסה הזקופה לרכב ו-44% מגלמות זאת לאנשי המכירות.

מהסקר מתברר, כי 84% מהחברות מפעילות תוכניות תמרוץ לאנשי מכירות, 50% מפעילות תוכניות תמרוץ לעובדי יצור, 20% מפעילות תוכניות תמרוץ לעובדי הפצה, ו-17% לעובדי שירות לקוחות.

עוד עולה מהסקר, כי לפעמים ניתנים ימי חופשה אף למעלה מן המחייב בחוק. עובד יצור בעל ותק של 10 שנים מקבל 21 ימי חופשה. ב-85% מהחברות משולמים פיצויים גם לעובד המתפטר מעבודתו באופן מוסדר ומוסכם - מתוכן - כ-61% מבצעות זאת כהטבה לעובד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה