ניתוח טכני: הנאסד"ק - התמונה אפורה ומזמינה ירידות

"אך בטווח הארוך יותר, יעמדו הקונים למבחן החל מהרמות הנוכחיות ועד לשפל האחרון. היכולת לתמוך בשוק תהיה משמעותית להמשך הדרך" מעריך המנתח הטכני, אייל גורביץ'
אייל גורביץ |

הבעיה המרכזית של מדד נאסד"ק מזה שנים לא מעטות מצויה סביב רמת 2,200 הנקודות. מבט על הגרף מאז 1999, יגלה שסביב רמה זו התרחשו דרמות. חצייתה מעלה הניבה עליות משמעותיות בעוד שחצייתה כלפי מטה או כישלון בשבירתה מעלה, הניבו תמיד גלי ירידות. והנה, במהלך השנה האחרונה ניצב מדד מניות הטכנולוגיה לפתחה של רמה זו ופעם אחר פעם כשל.

הניסיון האחרון התרחש לפני חודשים מספר כאשר המדד נגע ברמת 2,219 הנקודות ומשם החל לסגת. הנסיגה שלמעשה נמשכת עד היום, מצויה באזור משמעותי. איזור שיכול להטות את הכף לכל כיוון שהוא, תלוי בהתנהגות.

בעד: מה שיש לנו לומר לטובתו של מדד נאסד"ק מצוי בדינמיקה ארוכת הטווח ולמעשה קיימים איתותים ולפיהם צפויה רמת 2,200 הנקודות להישבר כלפי מעלה. אלא שאירוע זה עלול לקחת פרק זמן של שבועות ואף חודשים. אם נביט על גרף העמודות השבועי, ניווכח שהמוכרים הופכים להיות אגרסיביים רק ברמת 2,200 הנקודות.

כלומר, מוכרים סחורה במחיר קבוע מראש. הקונים לעומתם, מאז אוגוסט 2004, מגיעים במחירים הולכים ועולים. 1,750 באוגוסט 2004, 1,890 באפריל 2005, וכעת מבחנם הבא. בלימה מעל לרמת 1,890 הנקודות, כלומר, קביעת רמת שפל נוספת הגבוהה מקודמתה, תעיד על סיכוי טוב לגל עליות נוסף ובמסגרתו ניסיון לפריצת רמת 2,200 הנקודות.

נגד: הנגד מתמקד בעיקר בטווח הזמן הקצר. אם נביט על הגרף נראה שמהלך העליות האחרון, 2025 ל-2,072, מגלם שלל בעיות העלולות להוביל לגל ירידות בתקופה הקרובה. ראשית, מהלך עליות זה ארך שלושה ימים בלבד. שנית הוא "חיסל" כ-33% בלבד ממהלך הירידות שקדם לו. שלישית, הוא כשל אפילו בהגעה לרמת ההתנגדות הראשונה, 2,093.

סיכום:

הניתוח מחולק לשניים. בטווח הקצר אין מקום לשמחות מיותרות. התמונה נראית אפורה ומזמינה גל נוסף של ירידות. בטווח הארוך יותר, יעמדו הקונים למבחן החל מהרמות הנוכחיות ועד לשפל האחרון. היכולת לתמוך בשוק תהיה משמעותית להמשך הדרך.

אין בסקירה זו משום המלצה לקנות אתח הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.

הערה : כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:

לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.

מילואימניקים. קרדיט: Xמילואימניקים. קרדיט: X

בנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות

מה העלות של חודש מילואים? ומה הנזק הכלכלי באי גיוס חרדים? ולמה בנק ישראל מבקר את הצעת החוק? על התמריצים (הקטנים), על הסנקציות (המעטות) ועל היקפי יעדי הגיוס (הנמוכים)
רן קידר |

בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.

על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים,  תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול. 

"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.

"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.

"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.