גיל בשן: "הצטמצמו הסיכויים לעסקת וודסייד, לצינור גז יש יתרונות פוליטיים וכלכליים" - מי המניה המומלצת?
משקיעי שותפויות הגז נפט הגדולות אבנר יהש, דלק קידוחים יהש ורציו יהש ממתינים בדריכות לדיון שייערך בביהמ"ש העליון ב-17 בספטמבר, במסגרתו צפויה להתקבל החלטה בנוגע לסוגיית מכסות ייצוא הגז. בד בבד, מחזיקי השותפויות גילו בערב יום שני האחרון כי דלק קידוחים ואבנר עדכנו במסגרת תשקיף מדף כי הן מנהלות מגעים עם מדינות שכנות בכל הנוגע להקמת צינור גז או מיכליות שיאפשרו ייצוא הגז למדינות אירופה.
Bizportal שוחח עם אנליסט האנרגיה של בית ההשקעות IBI גיל בשן על השלכות המגעים של שותפויות הגז עם מדינות שכנות, על הסבירות כי עסקת וודסייד לרכישת 30% מ'לוויתן' אכן תתממש, על הסיכויים למחיקת דלק אנרגיה מהבורסה בת"א לאחר הכישלונות הקודמים, ומסמן שותפויות מומלצות להחזקה בטווח הקצר.
- 11.המאמינה 11/08/2013 17:47הגב לתגובה זוחברים כל הכבוד תלמדו לא להתייחס לאף אחד רציו תוכיח את עצמה בגדול....וגם אם דחו את היצוא לספטמבר הכל יהיה ביחד עם האסדה......
- 10.הכי ותיק 38 11/08/2013 11:26הגב לתגובה זוקשה לי להאמין שבמשך השנתיים האחרונות לא ראיתי ולו המלצה אחת על דלק אנרגיה מ אף אנליסט להערכתי יכולות להיות כמה סיבות לכך אחת....חוסר ידע רציני וניתוח רציני של ענף הנפט שתיים פחדנות וניגוד אינטרסים ואף איום מרומז על האנליסטים לא לסקר ולהמליץ על ד .אנרגיה הריי בתי השקעות אוכלים מ שולחנו של תשובה חשוב לציין את יושרה של הנהלת דלק שלא העלימה או הסתירה את כוונתה לעתיד אז...... מה אתם חושבים שווים ***האנליסטים****?????
- בשן .......תן תגובה (ל"ת)אלון 11/08/2013 12:01הגב לתגובה זו
- 9.לא...... 11/08/2013 04:04הגב לתגובה זוכבר הרבה זמן לפריצתן המדהימה של מניות לויתן !
- 8.יונתן 09/08/2013 22:30הגב לתגובה זוהמניות כבר מתמחרות את העינין שהעסקה עם וודסהייד לא תתקיים- ולכן הן עולות!
- 7.אנליסט 09/08/2013 17:21הגב לתגובה זודלק אנרגיה זה מכרה זהב לכן תשובה מנסה כל חצי שנה הצעת רכש ונכשל. השווי שלה כנראה כפול משווי בורסאי. אלון גז מחזיקה 4 אחוז מתמר ומתומחרת במחצית משוויה האמיתי, גם כאן דודי ויסמן מכין הצעת רכש.החסרון- מחזורים לא גדולים.
- 6.משקיע ותיק 09/08/2013 17:02הגב לתגובה זומאיפה האנליסט המלומד יודע כמה שווה המניה החדשה דלק תמלוגים? כמה השווי הפנימי האמיתי , של דלק אנרגיה ? כרגעף ההצעה של תשובה , ללא דלק תמלוגים, נמוכה בכ 10% משער הבורסה ( ושער הבורסה, להערכתי, בדיסקאונט משמעותי, לעומת השווי הפנימי האמיתי).. אז גם אם יהיו מספיק פריירים טיפשים , לתת לתשובה מתנה , ולהיענות להצעת הרכש, אני מבטיח לו מלחמה רציני. , דרך בית משפט .. עשה לי התרגיל הנ"ל באלעד מלונות, ודלק ילאומי (בלרון).. הצעת רכש כפוייה , במחירים מגוחכים.. פתאם , כשן לא ציבוריות, הפכו להיות מפלצות של מיליארדים... זהו.. הפעם לא !!!
- 5.שרלוק הולמס 09/08/2013 16:25הגב לתגובה זומעניין שיש ראיונות בביזפורטל תמיד אחרי הצעות רכש של תשובה ראיונות שבאות לתת גושפנקא שיח ההש טובות יותר מאנרגיה כך היה גם בהצעות הרכש הקודמות העלו אנליסט שקבע שהצעת הרכש טובה בנתיים אני יודע ממחזיקי אנרגיה שאין הסכמה של אף אחד להצעת הרכש גם לא בפסגות גם לא בהלמן אלדובי וגם לא אצל המשקיעים אז למי להאמין לאנליסט שבא לשרת בעל ענייו תשפטו אתם הקוראים
- 4.חוזה מול תורכיה 09/08/2013 16:22הגב לתגובה זותוך חודשיים שלושה ..עד אז גם האסדה הנפט תתחיל לשייט לכיוון הסיכון היחידי עימות עם אירן לא בג"ץ ולא יחימוביץ' לא להתבלבל בן עיקר לטפל....גם ביבי וגם נובל יודעים שאם לא גז ישראלי התורכים ירכשו מלבנון גז ואז תהיה לנו בעיה בליטרלית עם שיתוף פעולה כזה.
- 3.,תותה מבסוטה 09/08/2013 16:03הגב לתגובה זומגיע לכם שלי יחימוביץ וממשלה כזאת עד שתקבלו שכל לא ישאר לכם שקל וגם לא מקום עבודה וגם לא פנסיה זבלות
- 2.רוצים שהוא יעשה שלום? לא מסוגל ליצא גז איזה חלשלוש הוא (ל"ת)ביבי? 09/08/2013 15:17הגב לתגובה זו
- 1.דני 09/08/2013 15:13הגב לתגובה זואין סיכוי להצעת הרכש הניבזית של תשובה,אפילו יגייס עוד כמה אנליסטים לטובתו!!!שישלם 40% תוספת למחיר,שיתבייש!

מלאי הנפט של סין הם "הפיל שבחדר"
הצטברות מהירה של מלאי נפט בארה״ב ובאירופה לצד הערכות כי סין סופגת בשקט עודפים עצומים, מעוררות חשש שהשוק צועד לעבר עודף היצע ממושך, כאשר ברקע אופ״ק בוחרת להגביר את תפוקת הנפט
מחירי הנפט נסוגו בסוף השבוע אל אזור 65 דולר לחבית, על רקע התחזקות ההערכות שעודף היצע משמעותי מתחיל להיווצר בשוק העולמי. מגמות מלאים מעודכנות מצביעות על כך שהעודף כבר כאן: בארצות הברית המאגרים מתקרבים לרמות עונתיות רגילות, באירופה הם כבר חורגים מהנורמה,
וההערכה היא שסין שהיא "הפיל שבחדר" סופגת בשקט את מרבית העודף. על פי הערכות, מאגרי הנפט של סין כבר עולים על אלו של ארה"ב, אף שאינם שקופים לציבור, וצפויים להמשיך ולצמוח בטווח הקרוב.
נורברט ראקר, ראש תחום כלכלה ומחקר הדור הבא, כתב בסקירה של יוליוס בר כי מחירי הנפט ירדו בחמישי לכיוון 65 דולר, אך נותרו בטווח המסחר שנקבע בשבועות האחרונים. הנרטיבים ברובם נותרו ללא שינוי. ביקוש מדשדש במערב כולל סין, יחד עם גידול בייצור מדרום אמריקה, קנדה והמזרח התיכון, מובילים לעודפי היצע. העדכונים האחרונים שפורסמו השבוע הן על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה והן על ידי רשות המידע לאנרגיה של ארצות הברית מהדהדים את הסיפור הזה ומחזקים את התחזיות שלנו. כ-1.5 מיליון חביות ליום עשויות להיכנס לאחסון במהלך השנה הקרובה.
למעשה, העודף כבר החל להיבנות, כפי שמגמות המלאים האחרונות מצביעות. בחודשים האחרונים, אחסון הנפט בארצות הברית התקרב לנורמה העונתית, ושיעורי המילוי באירופה אף חורגים מעל הנורמה. הפיל שבחדר הוא סין ומלאי הנפט האדירים שלה, שלגביהם אין נתונים ציבוריים אלא רק הערכות פרטיות. סין ככל הנראה מחזיקה כיום מלאי משמעותי יותר מארצות הברית, אך פחות מסך כל מדינות המערב יחד. סביר להניח שסין כבר ספגה ותמשיך לספוג את רוב עודפי ההיצע.
הדבר מעלה שאלות חדשות: האם שוק הנפט יתחיל לשקלל באופן בולט יותר את ההיצעים הפחות גלויים האלה במחירי השוק, והאם עקומת החוזים העתידיים תתהפך בהתאם? האם סין תמשיך לבנות מלאים בקצב גבוה בסביבה שבה הביקוש המקומי לנפט מגיע לשיאו וחלקו עובר להזנות פטרו-כימיות מבוססות גז טבעי?
- אחד הארגונים הכלכליים המשפיעים ביותר יוצא לדרך ומה קרה היום לפני 20 שנה
- ארגון אופ״ק החליט להגביר את ייצור הנפט באוקטובר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מצב הרוח בשוק כבר התקרר באופן ניכר ונראה דובי למדי. הנפט החזיק מעמד היטב מול מגמות אלה, אולי בשל גורמים גיאופוליטיים, אך טיעון הנגד הוא שזה דווקא לא משתקף בפוזיציות החוזים העתידיים. עודפי ההיצע הצפויים יוצרים מתחים שונים, למשל בעסקי נפט הפצלים בארצות הברית. עם כל ההתמקדות בארצות הברית בהשקעות הקשורות למרכזי נתונים, הירידה בהשקעות ההון בתחום הנפט והגז פחות ניכרת אך היא משמעותית מבחינה כלכלית. אנו שומרים על עמדת Neutral ורואים את המחירים נעים לכיוון 60 דולר.

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"
לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם
אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.
המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.
במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל.
ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה.
- גוש הרוב מתחזק בדוראד: לוזון-אלומי משנה את מאזן הכוחות
- הפניקס ולוזון מעמיקים את ההחזקה בדוראד - ואדלטק מאבדת את יכולת הבלימה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.