ב-2028 יהיה טוב: משרד האוצר מדווח על קידום תחבורה ותשתיות בהיקף של 110 מיליארד שקל
מדינת ישראל תשקיע בשנים הבאות 110 מיליארד שקל בקידום פרויקטי תחבורה ותשתיות חשובים לעתיד של ישראל. מתוכם, פרויקטים בהיקף של 50 מיליארד שקל יתבצעו בשיתוף עם חברות פרטיות, וכ-60 מיליארד יתבצעו ע"י חברות ממשלתיות, כך אומרים היום במשרד האוצר. למעשה לא מדובר בפרויקטים חדשים אבל באוצר רצו להראות שהמדינה פועלת וריכזו את הנתונים יחד. מה שאולי כן חדש הוא לוחות הזמנים לכל פרויקט, והשאלה היא כמובן האם המדינה תעמוד בהם? מניסיון העבר בפרויקטים גדולים בישראל, כמו נתב"ג 2000 שנפתח באיחור של כמה שנים, ופרויקטים רבים נוספים שהתעכבו מעבר לתכנון המקורי, אפשר לומר - שסביר להניח שלא. על פי האוצר מדובר על פרויקטי תחבורה בהיקף של 50 מיליארד שקל בקו הירוק והקו הסגול של הרכבת הקלה בגוש דן (הזוכים יוכרזו ברבעון הראשון של השנה הבאה וצפי ההפעלה על פי משרד האוצר הינו ב-2027, וב-2028 בהתאמה), הקווים הכחול והסגול של הרכבת הקלה בירושלים (יוכרז זוכה ברבעון השני של השנה הבאה, וצפי ההפעלה הינו ב-2028), נתיבים מהירים בכבישים 2 ו-20 לתל אביב (סגירה פיננסית ברבעון השני של השנה הבאה וצפי הפעלה ב-2026), וכן מנהל רשת המטרו (כאשר ההכרזה על הזוכה תתבצע ברבעון הנוכחי). בנוסף, מדווחים במשרד האוצר על פרויקטי אנרגיה ומים של כ-5 מיליארד שקל. במסגרת פרויקט אשלים, דימונה, טיפול במים תע"ש רמת השרון, מתק התפלה גליל מערבי. פרוקיטי בינוי צה"ל בהיקף של 9 מיליארד שקל, שיופעלו ב-2028. פרויקטי תשתיות שנמצאים עדיין בשלב הטרום מכרז: בנוסף, באוצר מספרים על מספר פרויקטי תשתית שנמצאים 'בקנה', כלומר עוד לפני מכרז אבל אמורים להיות מקודמים בהמשך: פרויקט הרכבת הקלה נצרת חיפה צפוי להיות מפורסם מכרז ברבעון הנוכחי וכי ההפעלה צפויה להיות ב-2027, כמו גם סלילת מהירים בכביש 5 - אך טרם נקבע מועד הפעלה. בתחום האנרגיה והמים מדובר על פרוייקטים של 10 מיליארד דולר: פרויקט נוסף באשלים וכן פרויקטים לדו שימוש בקרקע לייצור חשמל באנרגיות מתחדשות. במשרד מדברים גם על פרויקטים נוספים שנמצאים בשלב הייזום אך מדובר בשלבים מקודמים מדי מכדי להעריך את עלותם. אם כי באוצר נקבו במספר של 20 מיליארד שקל. מדובר על פרוייקטים בקשר לכביש 65, קווים כחול וחום בגוש דו, רכבת קלה בבאר שבע ושדה תעופה נוסף - אך כרגע אין כמובן כל צפי ביצוע ופתיחה עבור הפרויקטים הללו.
- 4.בכר 25/10/2021 05:49הגב לתגובה זומסלול הנתיב המהיר לוקח בערך 2 מסלולים ובמקום לפתוח את הכביש לכולם שיגיעו מהר יותר ליעדם מיעדים את המסלולים רק למי שיכול לשלם.
- 3.גדעון 24/10/2021 23:26הגב לתגובה זויש את תל-נוף, רמת-דוד ונבטים. רק להוסיף טרמינל אזרחי וקווי רכבת.
- 2.חבורת אפסים גונבי קרדיט ודעת (ל"ת)אבי 24/10/2021 21:03הגב לתגובה זו
- 1.דרור 24/10/2021 17:31הגב לתגובה זופתרונות של עניים הם היקרים ביותר . במקום להיכנס מתחילה לפרוייקט הרכבת התחתית . שופכים מיליארדים על הרכבת הקלה , הורסים את הרחובות , הורסים אלפי עסקים קטנים ובסוף הדרך יתברר שהרכבת הקלה לא מספיק לעשות את העבודה . מטרו כמו בערים גדולות בעולם נוסעת מתחת לפני האדמה באין מפריע ומתמודדת עם האתגרים כבר 200 שנה כמעט . הפרוייקט יכול היה להיבנות באמצעות מכרז בינ"ל ודורות שלמים היו מברכים על כך .

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
MGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברגהתחרות מתגברת - שני קרוסאוברים חשמליים חדשים של MG
לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל החלה בשיווק שני קרוסאוברים חשמליים חדשים ומאובזרים.
ה MGS5 בסגמנט C-SUV במחיר של 149.0 אלף ש"ח
ה MGS6 בסגמנט D-SUV במחיר של 179.0 אלף ש"ח
קבוצת לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל השיקה הבוקר שני דגמי קרוסאובר חשמליים. שני הדגמים ה MGS5 וה – MGS6 מצטרפים לסגמנטים התחרותיים ביותר בשוק היום כשלצידם מחיר תחרותי מעניין, רמת אבזור יחידה וציון מקסימלי במבחן הבטיחות האירופאי EuroNcap.
הדגם הראשון ה MGS5 הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV עם אורך כולל של 4.476 מטר, רוחב של 1.85 מטר, גובה של 1.63 מטר ובסיס גלגלים של 2.73 מטר. העיצוב אינו פורץ דרך אולם נאה לכשעצמו. החומרים בתא הנוסעים נעימים למגע, ואיכות ההרכבה נראית לפחות באולם התצוגה כמצוינת. תא הנוסעים מצויד בלוח מחוונים בגודל ''10.25 ומסך מולטימדיה בגודל ''12.8 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
ה MGS5 משווקת ברמת אבזור יחידה ומפנקת הכוללת קילס מלא, מצלמת 360°, טעינה אלחוטית, מושב נהג חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי נפתח ועוד. בתחום הבטיחות בו MG מצטיינת כבר שנים ה MGS5 לא שונה עם חמישה כוכבי בטיחות ב EuroNcap וציון אבזור בטיחות 6 לפי הקריטריונים של 2026, ( או ציון אבזור בטיחות 7 לפי הקריטריונים של 2025).
ה MGS5 מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. הסוללה בקיבולת 62.2Kwh ומאפשרת טווח מוצהר של 425 ק"מ בתקן WLTP. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 150Kw. ל S5 יכולות V2L בהספק של עד 6Kw.
- דגמי IM בישראל - תחרות לטסלה ואקספנג
- אופל פרונטרה עם חמישה או שבעה מקומות - כוכב נולד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ה MGS5 משווקת במחיר של 148,888 ₪ לרכב בצבע לבן. צבעים מטאליים בתוספת של 1888 ₪, וריפוד פנים בהיר בתוספת של 1555 ₪.
