מטרו רכבת
צילום: מצגת משרד האוצר

ב-2028 יהיה טוב: משרד האוצר מדווח על קידום תחבורה ותשתיות בהיקף של 110 מיליארד שקל

משרד האוצר כינס מסיבת עיתונאים כדי לספר את מה שכבר ידוע. המשרד דיווח על תוכניות עם המגזר הפרטי בהיקף של 50 מיליארד שקל בשנים הבאות - אך מדובר בפרוייקטים שכבר דווח עליהם בעבר. במשרד אומרים: "מה שחדש זה ההיקף וריכוז המידע"
נתנאל אריאל | (4)

מדינת ישראל תשקיע בשנים הבאות 110 מיליארד שקל בקידום פרויקטי תחבורה ותשתיות חשובים לעתיד של ישראל. מתוכם, פרויקטים בהיקף של 50 מיליארד שקל יתבצעו בשיתוף עם חברות פרטיות, וכ-60 מיליארד יתבצעו ע"י חברות ממשלתיות, כך אומרים היום במשרד האוצר. למעשה לא מדובר בפרויקטים חדשים אבל באוצר רצו להראות שהמדינה פועלת וריכזו את הנתונים יחד. מה שאולי כן חדש הוא לוחות הזמנים לכל פרויקט, והשאלה היא כמובן האם המדינה תעמוד בהם? מניסיון העבר בפרויקטים גדולים בישראל, כמו נתב"ג 2000 שנפתח באיחור של כמה שנים, ופרויקטים רבים נוספים שהתעכבו מעבר לתכנון המקורי, אפשר לומר - שסביר להניח שלא. על פי האוצר מדובר על פרויקטי תחבורה בהיקף של 50 מיליארד שקל בקו הירוק והקו הסגול של הרכבת הקלה בגוש דן (הזוכים יוכרזו ברבעון הראשון של השנה הבאה וצפי ההפעלה על פי משרד האוצר הינו ב-2027, וב-2028 בהתאמה), הקווים הכחול והסגול של הרכבת הקלה בירושלים (יוכרז זוכה ברבעון השני של השנה הבאה, וצפי ההפעלה הינו ב-2028), נתיבים מהירים בכבישים 2 ו-20 לתל אביב (סגירה פיננסית ברבעון השני של השנה הבאה וצפי הפעלה ב-2026), וכן מנהל רשת המטרו (כאשר ההכרזה על הזוכה תתבצע ברבעון הנוכחי). בנוסף, מדווחים במשרד האוצר על פרויקטי אנרגיה ומים של כ-5 מיליארד שקל. במסגרת פרויקט אשלים, דימונה, טיפול במים תע"ש רמת השרון, מתק התפלה גליל מערבי. פרוקיטי בינוי צה"ל בהיקף של 9 מיליארד שקל, שיופעלו ב-2028. פרויקטי תשתיות שנמצאים עדיין בשלב הטרום מכרז: בנוסף, באוצר מספרים על מספר פרויקטי תשתית שנמצאים 'בקנה', כלומר עוד לפני מכרז אבל אמורים להיות מקודמים בהמשך: פרויקט הרכבת הקלה נצרת חיפה צפוי להיות מפורסם מכרז ברבעון הנוכחי וכי ההפעלה צפויה להיות ב-2027, כמו גם סלילת מהירים בכביש 5 - אך טרם נקבע מועד הפעלה.  בתחום האנרגיה והמים מדובר על פרוייקטים של 10 מיליארד דולר: פרויקט נוסף באשלים וכן פרויקטים לדו שימוש בקרקע לייצור חשמל באנרגיות מתחדשות. במשרד מדברים גם על פרויקטים נוספים שנמצאים בשלב הייזום אך מדובר בשלבים מקודמים מדי מכדי להעריך את עלותם. אם כי באוצר נקבו במספר של 20 מיליארד שקל. מדובר על פרוייקטים בקשר לכביש 65, קווים כחול וחום בגוש דו, רכבת קלה בבאר שבע ושדה תעופה נוסף - אך כרגע אין כמובן כל צפי ביצוע ופתיחה עבור הפרויקטים הללו.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    בכר 25/10/2021 05:49
    הגב לתגובה זו
    מסלול הנתיב המהיר לוקח בערך 2 מסלולים ובמקום לפתוח את הכביש לכולם שיגיעו מהר יותר ליעדם מיעדים את המסלולים רק למי שיכול לשלם.
  • 3.
    גדעון 24/10/2021 23:26
    הגב לתגובה זו
    יש את תל-נוף, רמת-דוד ונבטים. רק להוסיף טרמינל אזרחי וקווי רכבת.
  • 2.
    חבורת אפסים גונבי קרדיט ודעת (ל"ת)
    אבי 24/10/2021 21:03
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דרור 24/10/2021 17:31
    הגב לתגובה זו
    פתרונות של עניים הם היקרים ביותר . במקום להיכנס מתחילה לפרוייקט הרכבת התחתית . שופכים מיליארדים על הרכבת הקלה , הורסים את הרחובות , הורסים אלפי עסקים קטנים ובסוף הדרך יתברר שהרכבת הקלה לא מספיק לעשות את העבודה . מטרו כמו בערים גדולות בעולם נוסעת מתחת לפני האדמה באין מפריע ומתמודדת עם האתגרים כבר 200 שנה כמעט . הפרוייקט יכול היה להיבנות באמצעות מכרז בינ"ל ודורות שלמים היו מברכים על כך .
החזרת רכבים גנובים, צילום: דוברות המשטרההחזרת רכבים גנובים, צילום: דוברות המשטרה

צה"ל הוזיל לכם את ביטוח הרכב ביותר מ-5% - האם זה הזמן לחדש פוליסה?

אחרי התייקרות של כ-13% בשנה שעברה בביטוחי הרכב, הפרמיות מתחילות להיות שפויות כשההוזלה בחלק מהחברות היא של 5% ויותר איך צה"ל קשור לזה - והאם כדאי עכשיו לחדש ביטוח או שעדיף להמתין? וגם - כמה זה אמור להשפיע על התוצאות הכספיות של חברות הביטוח?

מנדי הניג |

כבר כמה חודשים שביטוחי הרכב יורדים, אחרי שבשנה שעברה היו עליות חדות, בהן קפצו פרמיות הביטוח בשיעורים דו-ספרתיים, אפשר לראות הוזלות ובעיקר בביטוח המקיף. לפי WOBI המחירים גם של החובה וגם של המקיף ירדו בכ-4% במחצית הראשונה של השנה, אפשר להניח שהמגמה הזאת ממשיכה ושאנחנו עומדים כעת על 5% פלוס ויותר - זאת מהשוואות שביצענו בשטח ומול הצעות מחיר שקיבלנו לרכב מצוי (יונדאי איוניק) ואפילו די גניב. עם זאת, אם נסתכל על מדד המחירים לספטמבר אנחנו יכולים לראות בלימה קלה: מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.2% לעומת החודש הקודם וסעיף ביטוח הרכב טיפס ב-0.7%. בשוק ישנה ההערכה שמדובר בעצירה נקודתית, תוצאה של עדכוני תעריפים לקראת סוף הרבעון. והערכה הרווחת היא שבמדד הקרוב (שיפורסם בשישי הקרוב) תירשם ירידה, שתאשר את המשך המגמה כלפי מטה ואת העובדה שהשוק מתייצב סביב רמות מחירים נמוכות יותר לעומת השנה שעברה. מה שאומר שביטוח הרכב שלכם הולך ונהיה זול יותר בין השאר בזכות זה שצה"ל וכוחות הביטחון שמחזירים רכבים גנובים ומצמצמים את רמת הסיכון.

מה הקפיץ את המחירים?

קצת על מה שהביא אותנו לרמות שמחיר של ביטוח מקיף יכול להגיע לכ-10% מערכו של הרכב. 2024 הייתה אחת הקשות לשוק המקומי או אולי טובות במובן של המרווחים של חברות הביטוח. במהלך אותה שנה נרשמה עלייה חדה בגניבות הרכב - מאות רכבים נגנבו מדי חודש, בעיקר מאזור המרכז והשרון, כשהם מועברים לשטחי יו"ש ושם הם מפורקים לחלקי חילוף או נמכרים מחדש. מבחינת חברות הביטוח, כל גניבה היא תביעה על “אובדן גמור”, ולכן הזינוק בהיקף הגניבות הוביל לייקור הפרמיות.

חוץ מזה הייתה עלייה דרמטית בעלויות של החלפים והתיקונים. שיבושי הסחר העולמי והזינוק בעלויות ההובלה הביאו להתייקרות של חלקי חילוף, ובמקביל גם עלות העבודה במוסכים עלתה. תביעות שנגעו בנזקי פח פשוטים הפכו ליקרות בעשרות אחוזים, וחברות הביטוח עדכנו את התעריפים כלפי מעלה. גם חדירת הרכב החשמלי תרמה לעלייה: רכבים חשמליים אולי זולים לתחזוקה שוטפת, אבל כל תיקון של תאונה פשוטה או פגיעה בסוללה מתברר כיקר מאוד - ובמקרים רבים מסתיים בהצהרה על “אובדן מוחלט” מה שמוביל את חברות הביטוח לשלם על מחירו של הרכב השלם. אל אלה הצטרפו גם האינפלציה והעלייה במדד המחירים לצרכן, שהשפיעו על ערך הרכב המבוטח, על עלויות השמאות ועל שכר העובדים בענף. רמת סיכון גבוהה בגלל הגניבות, ועלייה בעלויות התביעות הובילו לקפיצה של כ-13% בפרמיות ביטוח הרכב בממוצע.

מטפלים בגניבות ביד קשה

מי שהצליח במידה מסוימת לעצור את מגמת ההתייקרות היא מערכת הביטחון. בתקופה האחרונה נרשמת פעילות מוגברת של כוחות צה"ל והמשטרה ביהודה ושומרון, שהמטרה שלה היא לפגוע בתשתיות של המגנונים של גניבות הרכב. בשורה של מבצעים, שנעשו בשיתוף מחוז ש"י, מג"ב והמנהל האזרחי, הוחזרו עשרות רכבים גנובים לבעליהם החוקיים, נחשפו משחטות של רכבים, נעצרו מאות חשודים והוחרמו כלי פריצה ומחשבים ששימשו להפעלת רכבים. במבצע שנערך באוגוסט הארחון הושבו לישראל 30 כלי רכב וציוד הנדסי גנובים שהוחזקו בשטחי הרשות הפלסטינית, ובמבצע נוסף, שנערך בחודש שעבר, נעצרו 27 חשודים ישראלים ופלסטינים ונמצאו 9 רכבים גנובים. מפקד מחוז ש"י, ניצב משה פינצ’י, הצהיר כי “אין יותר ערי מקלט - כל עבריין ייתפס”, והדברים הללו מקבלים תוקף בשטח.

הפעילות הזאת משפיעה גם על שוק הביטוח. ככל שהסיכון לגניבה יורד, גם עלות הביטוח אמורה לרדת. הדגש על אמורה כי חברות הביטוח פועלות "באיחור" הן מתאימות את המחירים אחרי שהן "משתכנעות" שרכיבי הסיכון יורדים. בינתיים הן מנצלות את מרווחי הסיכון. בפרמיות החדשות הן מתחשבות בירידה בהיקף הגניבות ובסיכוי הגבוה יותר להשבת רכב שנגנב. התוצאה של זה היא תמחור זול יותר של פוליסות חדשות, וגם הנחות מחודשות למבוטחים קיימים. יש לציין שהירידה הזאת פוגשת בעיקר את הביטוח המקיף, שהוא הרכיב שמגיב ישירות לשינוי בסיכון לגניבה. ביטוח החובה, שמכסה בעיקר נזקי גוף, פחות מושפע מהמגמה הזאת בגלל שהסיכון בו נמדד לפי תאונות ולא לפי גניבות.

מוניות
צילום: תמר מצפי

רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה

במבצע שערכה יחידת ניהול ספרים ברשות המסים, במסגרתו התבצעו כ-100 ביקורות סמויות במוניות ברחבי הארץ ובזמנים שונים, ונבדקו רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב-"מונה חכם", נמצא כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק

רן קידר |

יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה בתקופה האחרונה מבצע מקיף בקרב נהגי מוניות, לבדיקת רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב"מונה חכם". המבצע כלל כ-100 ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ בזמנים משתנים. מתוצאות המבצע עולה כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק. ברגע שלא רושמים את ההכנסה אז מעלימים את ההכנסה ומעלימים מס. ברגע שמעלימים מס, מקטינים את הקופה הציבורית, "גונבים" מהקופה הציבורית. 

כאשר "גונבים" את הקופה הציבורית, גורמים לכך שאחרים משלמים יותר. אם כולם היו משלמים כמו שצריך, המס הכולל היה נמוך יותר. ומכאן שאנחנו מקבלים בהכללה - שנהגי המוניות "גונבים" את הקופה הציבורית. הם מתלוננים ללא הירף על כך שהתמורה שלהם נמוכה, דורשים ומקבלים העלאות, ובסוף עוד לא מדווחים ולא משלמים מס. הכי נכון היה להגביר את התחרות דרך אובר, אבל מה שקיים בעולם כבר שנים, לא מגיע לכאן כי הלובי של נהגי המוניות חזק. 

רוב נהגי המוניות הם עברייני מס    


במסגרת הרפורמה המשותפת לרשות המסים ומשרד התחבורה, שמכונה 'נסיעה טובה', כלל נהגי המוניות מחויבים להשתמש "במונה חכם", מערכת ממוחשבת הרושמת ושומרת את הנתונים של כל נסיעה, לרבות שעת התחלת הנסיעה ושעת סיומה, מרחק הנסיעה והסכום שנרשם בחשבונית. בכל נסיעה, גם אם תעריף הנסיעה הוסכם מראש, חובה להפעיל את המונה. מטרת הרפורמה הינה להגביר את השקיפות בענף, לצמצם הון שחור ולהבטיח תשלום מס אמת.

במסגרת מאמצי האכיפה, ערכה רשות המסים מבצע ניהול ספרים משולב ארצי בשיתוף מחלקת ביקורת ממוחשבת, מחלקת ניהול ספרים והמחלקה הכלכלית, שכלל ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה. מנתוני המבצע עולה, כאמור, כי בכ-80% מהביקורות שנערכו לא הופעל המונה החכם.

מלבד אי הפעלת מונה, התגלו במהלך המבצע מספר מקרים חריגים. באחד מהמקרים זוהו שתי מוניות בעלות אותו מספר זכות ציבורית. בארבעה מקרים נוספים זוהה מונה חכם במונית שאינו מוכר בחברות המונים המספקות אותם לנהגי המוניות. עוד התגלה כי מספר הרישוי של אחת המוניות אינו מספר רישוי של מונית ורשום במרשמי משרד התחבורה כמספר של רכב המיועד לגריטה.