יו"ר הרשות לני"ע בעד שכלול הבורסה: מסחר בשישי והפרטת חברות ביטחוניות
"אנחנו רואים שוק יציב, חזק ומתפקד. אבל אנחנו לא יכולים לסמוך על כך שמה שהיה הוא שיהיה. חושבים לפעול לפיתוח השוק ולשכלול השוק. לשם כך אנו ברשות ניירות ערך נוקטים כמה צעדים: הראשון הוא שינוי ימי המסחר בבורסת תל אביב והוספת יום שישי כיום מסחר". כך אמר יו"ר רשות ני"ע, ספי זינגר, בכנס איגוד החברות הציבוריות.
"אמרתי כבר שהמשק עשה בעשורים האחרונים קפיצת דרך ענקית ונהפך לשחקן בינלאומי. היכולת של שוק ההון הישראלי להיות שחקן במגרש העולמי ולהביא לכאן שחקנים מהשורה הראשונה בעולם והון זר היא קריטית להמשך צמיחתו של השוק. הוספת יום שישי כיום מסחר חשובה מאוד, גם לפרופיל הבינלאומי של שוק ההון, גם כדי להביא לכאן הון זר ושחקנים זרים, וגם כדי להיכלל במדדים העולמיים כמו MSCI", מסביר זינגר.
הוא פתח את הכנס ואמר כי "מדינת ישראל נמצאת במלחמה כבר קרוב לשנה. ישראל מורגלת במשברים ביטחוניים, אבל אנחנו נמצאים באירוע מסוג אחר, לא רק בגלל עוצמת האירוע, אלא בגלל משך תקופת המלחמה. המשק הישראלי הורגל לעמוד במלחמות שנמשכו תקופה קצרה. כאן עומד בפנינו אתגר חדש ושונה - מלחמה שמתמשכת כבר קרוב לשנה ובכמה חזיתות. זה אתגר אחר, קשה יותר ומורכב יותר.
"מבט רחב יותר על המדדים בבורסה מציג תמונה מורכבת. אם משווים את התשואות של הבורסה לעומת בורסות מובילות בעולם, אנחנו נמצאים בתשואת חסר משמעותית; אנחנו רואים יציאה של משקיעים זרים; אנחנו רואים עלייה בתשואה על איגרות החוב של המדינה, וגם ה-CDS נמצא בשיא שלילי".
- עמלות מסחר: איפה הכי זול לסחור בבורסה?
- כסף חדש: ילדים בני 12 משקיעים בבורסה דרך אפליקציות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נושא נוסף אותו הוא מזכיר, הקשור להיבט הבינלאומי, הוא האיגוח. "קיים פער גדול ולא מוצדק בינינו לבין המקובלות הבינלאומיות. האיגוח הוא פרויקט רב-שנים משותף לבנק ישראל, למשרד המשפטים, האוצר ורשות ניירות ערך. אנחנו משקיעים תשומות רבות כדי לקדם אותו", אומר זינגר. "החוק הוא הפתרון המלא וההוליסטי לאיגוח, אבל אנחנו לא מחכים לו. בחדשים האחרונים הורדנו חסם שהקשה מאוד על היכולת לעשות איגוח ציבורי בישראל, וזוהי דרישת הדירוג הכפול. לפני כמה חדשים פרסמנו שאנחנו מורידים את הדרישה הזאת - עשינו את זה גם כדי לאפשר לפתח את השוק, גם כי ראינו שאין דרישה כזאת בעולם, וגם כי בישראל יש רק שתי חברות מדרגות".
"אמרנו גם לחברות שפנו אלינו כי מי שתפעל על בסיס הצעת החוק, תוכל להתקדם גם בלי החקיקה", הוסיף. "השקענו מאמצים ותשומות רבים ביצירת התשתית שתאפשר קידום של איגוחים ציבוריים כבר עכשיו. ואכן, כפי שפורסם השבוע, חברה ישראלית ראשונה כבר פירסמה טיוטת תשקיף לאיגוח ציבורי. אנחנו רואים בזה צעד ראשון וחשוב מאוד לפיתוח ושכלול שוק האיגוח בישראל, ואנחנו נמשיך לקדם איגוחים ציבוריים על בסיס אותם עקרונות".
בהקשר הזה, זינגר מזכיר את נושא ההפרטות של חברות ממשלתיות. "מנהל רשות החברות הממשלתיות פירסם מאמר דעה שקורא להפרטת התעשיות הביטחוניות, מנקודת המבט שלו כרגולטור שאחראי על החברות הממשלתיות. אני רוצה להצטרף לקריאה הזו, גם מנקודת המבט שלנו כרגולטור של שוק ההון. הפרטה של חברות גדולות ומשמעותיות במשק כמו התעשייה האווירית תתן בוסט אדיר לשוק ההון הישראלי. התעשייה האווירית, לדוגמה, היא חברה ענקית שמעניינת את המשקיעים הבינלאומיים הגדולים בעולם. זאת יכולה להיות אחת מחברות העוגן של הבורסה הישראלית", הוא הסביר.
- נקסטקום בעסקת אגירה של 17 מיליון שקל
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
- 4.צבי 09/07/2024 13:48הגב לתגובה זוטוב, אולי הגזמתי לגבי הצורך של יום ראשון. אבל אני בטוח שהרבה פעילים יודעים שמספיק כאן 4 ימי מסחר. תשאירו את שישי יום חופש, ממילא נתוני המאקרו מתפרסמים שם ב- 15:30.
- 3.יואל 08/07/2024 16:49הגב לתגובה זווהבינוניים. גוזלים משכורות עתק ורק מריצים את המניות ואת הבורסה.
- שי לוק 11/07/2024 09:03הגב לתגובה זוכל עוד נמשכת הביזה הנוראית שמבצעת ההנהגה החרדית בקופת המדינה. לא ניתן, מחד לבזוז ומאידך להוריד מסים.
- 2.היקף המסחר יגדל 08/07/2024 11:53הגב לתגובה זואין צורך להוסיף את יום שישי.... יש לדאוג רק להחלפת הממשלה המטורללת שהורסת כל חלקה טובה
- צריך להוסיף את שישי למרות שיותר חשוב להחליף את הממשלה (ל"ת)טל פריצקר 09/07/2024 16:45הגב לתגובה זו
- 1.יובל123 08/07/2024 11:20הגב לתגובה זולא תעזור שום קוסמטיקה

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 1.79%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

אלקטריאון: עסקה בשווי 21.8 מיליון שקל בארה"ב
אלקטריאון נבחרה לפרויקט טעינה במישיגן, ארה"ב בהיקף של כ-21.8 מיליון שקל, לצד הגשת הצעה לפרויקט טעינה דו-כיווני בשטוקהולם ובמילאנו
אלקטריאון אלקטריאון -2.97% מדווחת על זכייה בפרויקט הובלה בתחום תשתיות טעינה חכמות במישיגן. מדובר בפרויקט עירוני בהובלת משרד התחבורה של מישיגן בשווי של כ-21.8 מיליון שקל, שבמסגרתו ייפרסו מערכות טעינה דינמית, סמי-דינמית וסטטית ל-16 כלי רכב משישה ציים שונים, ביניהם ובהם רכבי הפצה של UPS ורכבי שאטל, חלוקה והפצות של חברות נוספות.
הפרויקט כולל השקת מודל Charging-as-a-Service) CaaS) בארה"ב, שבמסגרתו אלקטריאון מספקת את תשתית הטעינה ומקבלת תשלום חודשי עבור כל רכב בתמורה לשירות. הפרויקט צפוי לשמש כבסיס להתקשרות נוספת ולהעלות לכביש רכבים נוספים (נמצאים בשימוש של חברת מוניות מהגדולות בעולם) עם מערכת הטעינה האלחוטית של אלקטריאון.
בפרויקט תחבור אלקטריאון לשותפים אסטרטגיים מובילים בתעשיית הרכב, ובהם יצרנית הרכב Xos Xos 0.31% עמה מקיימת החברה פרויקט נוסף, יצרניות חלקי הרכב Roush ו-UES וחברת DENSO, עמה מקיימת החברה פעולה מעמיק ורחב, לפיתוח מערכות טעינה אלחוטיות עבור רכבי נוסעים. כמו כן, הפרויקט יבוצע בליווי הנדסי של חברת ההנדסה המובילה Jacobs Engineering ובשיתוף עם חברת החשמל DTE energ. בנוסף הפרויקט ילווה מחקרית על ידי אוניברסיטת מישיגן ומכון המחקר Aspire.
הפרויקט מהווה שלב שלישי ומשמעותי בפעילותה של החברה בדטרויט, וזאת לאחר פרויקט משותף עם חברת MDOT ב-2023 שעסק בהקמת הכביש החשמלי הראשון בארה"ב, ופרויקט משותף עם חברת עם Xos בדטרויט, הכולל בתוכו, בין היתר, אינטגרציה של מערכות הטעינה האלחוטיות של החברה לרכבי טעינה דינמית שלהם על הכביש החשמלי שהקימה החברה בדיטרויט, וטעינה סטטית במסוף UPS.
- אלקטריאון מתייעלת: תפטר כמה עשרות עובדים בישראל, מודה שהפתרון נישתי?
- אלקטריאון חושפת: "טויוטה מאמינה בנו, זו השקעה לטווח בינוני-ארוך"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כיצד בנוי מודל ה-CaaS
שאלנו את החברה מספר שאלות לגבי מודל התפעול של הפרויקט במישיגן:
מהם מנגנוני התשלום הצפויים, מהן ההערכות לגבי החזר ההשקעה (IRR), ומתי החברה צופה להתחיל לייצר הכנסות מהותיות?