המרוויחות הגדולות מהפאניקה של הציבור - רשתות הקמעונאות
ראינו את זה בקורונה, ראינו את זה אחרי ה-7.10, וכנראה שאנחנו רואים את זה גם עכשיו - מנתוני שבא עולה כי הרכשיות בכרטיסי אשראי הבוקר עלו ב-8% לעומת אותן שעות בשבוע שעבר כאשר סביר להניח שרוב העלייה הגיעה מהוצאות של הישראלים ברשתות הקמעונאות.
הפאניקה של הישראלים מובילה אותם להסתער על רשתות הקמעונאות ולרכוש כמה שיותר אספקה למקרה של תקיפה רחבה ושהות ארוכה במקלטים. רק לפני מספר חודשים הוציא פיקוד העורף חידוד להנחיה לה נתן הציבור משקל יתר שדיברה על אפשרות של שהיה ממושכת כזו.
ועכשיו, אחרי המתקפה הרחבה וההיסטורית של איראן כנגד ישראל, תרחישי האימים חזרו לראשם של הישראלים ששוב מסתערים ורוכשים מכל הבא ליד בכדי להיות מוכנים להסלמה.
בתחילת המלחמה רכישות המזון עלו ב-20% כשהמכירות ברשתות הקמעונאיות המובילות עלו על פי ההערכות בין 10% ל-20%, אך עם זאת בחודשים ספטמבר עד נובמבר 2023 נרשמה ירידה של 4.6% בפידיון (מכירות) של רשתות השיווק, זאת אחרי ירידה של 2.3% (במחירים קבועים) בשלושת החודשים שבין יוני - אוגוסט 2023.
- תוכניות חדשות להשבחת בתים בקריית שמונה ובשלומי יוצאות לדרך
- כינה אדם "חמאסניק תומך נוחבות" - וישלם 12 אלף שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לעומת זאת חלה עלייה בחודשים ספטמבר-אוקטובר ברכישת מזון. בחישוב שנתי, נרשמה עלייה של 2.7% (במחירים קבועים) בפדיון של רשתות המזון, לאחר עלייה של 2.2% (במחירים קבועים) בחודשים יוני - אוגוסט.
ניתן לראות את ההשפעה החיובית של המלחמה על הרשתות כמובן בדוחות - הכנסות שופרסל שופרסל 0.26% למשל עלו בכ-3.9 מיליארד שקל, המהווים גידול של כ-7% לעומת כ-3.65 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. המכירות בסניפים זהים גדלו בכ-6.9% ברבעון הרביעי לשנת 2023 לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
רמי לוי רמי לוי -0.8% הציגה ברבעון הרביעי צמיחה של 3.6% בהכנסות לכ-1.76 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-1.69 מיליארד שקל ברבעון המקביל בשנת 2022, כאשר לדברי החברה הצמיחה בהכנסות ברבעון נבעה בעיקר מעלייה בפדיון חנויות זהות בשיעור של כ-2.7% במגזר קמעונאות.
- ״עם כלביא״ פגע בגולף פעמיים: המלחמה והדולר שחקו את הרווח ב-80%
- הסוף לסאגה: קבוצת גולף תפעיל את רשת סבון בישראל תמורת 6.5 מיליון שקל
- תוכן שיווקי משכנתא הפוכה: מפתח לחוסן בעורף, יציבות בשוק הנדל"ן
- אקזיט עצוב לעובדי סאפיינס - גיא ברנשטיין ורוני על-דור התעשרו...
- 2.בת אל 14/04/2024 17:38הגב לתגובה זורשת מצויינת
- 1.דניאל 14/04/2024 17:03הגב לתגובה זומי שקנה בהסתערות ישתמש בזה במקום לרכוש מחדש

ההימור של ביג השתלם: 100% תפוסה בישראל, 99% באירופה והכנסות של 1.29 מיליארד שקל במחצית
כשהמתחרות חיפשו הרפתקאות באונליין - ביג התמקדה בנדל״ן, באוויר הפתוח ובלהביא את חווית השופינג מחו״ל לישראלים - התוצאות לרבעון השני מתחילות להתכתב: ההכנסות עלו בכ-18.4% לכ-662 מיליון שקל, ה-NOI עלה ב17% לכ-493 מיליון שקל וה-FFO עלה בכ-17.3% לכ-264 מיליון שקל; תחלק 200 מיליון שקל דיבידנד
לפני בערך כארבעה עשורים, כשקניון איילון ברמת גן פתח את שעריו, שוק הקמעונאות הישראלי נכנס לעידן חדש. הרחובות הראשיים שאירחו עד אז את רוב המסחר כמו רחוב דיזינגוף ואלנבי בתל אביב, הדר בחיפה או אחוזה ברעננה הם פינו את המקום למרכזי הקניות הממוזגים. בנינים מחופי זכוכית, עם שפע של חניה ובעיקר מזגן טוב הצליחו לשנות את סגנון הצריכה הישראלי - כמו גם הגלובלי. מאז ועד היום נבנו בישראל כ-300 מרכזי קניות, מהם עשרות קניוני ענק של עזריאלי ומליסרון. אבל בתחילת השנה נכנסה לשוק שחקנית שהצליחה, שוב, לערער את היסודות - ביג פאשן גלילות.
הפתיחה של המתחם החדש, המשתרע על 40 אלף מ"ר שטחי מסחר ועוד 75 אלף מ"ר משרדים, לוותה באירוע מתוקשר שהפך עד מהרה לרעידת אדמה בענף. כבר בחודש הראשון לפעילות, בין סוף פברואר לסוף מרץ, ביקרו בו מעל 1.5 מיליון איש, והפדיונות הסתכמו בכ־157 מיליון שקל. המספרים האלו לא רק שעקפו בהרבה את התחזיות, אלא גם פגעו בקניונים מתחרים, לפי הדיווחים של רשתות האופנה, קניון רמת אביב וקניון שבעת הכוכבים ספגו ירידה דו-ספרתית בפדיונות, ואפילו קניוני איילון, רננים ועיר ימים רשמו ירידה של 7%-10%. הישראלים הצביעו ברגליים וביג סלקה את הפדיונות. אמנם, הפגיעה בפדיונות של המרכזים הסמוכים הייתה בסמוך להתלהבות הראשונית אבל אחרי גל המבקרים בחודשי הפתיחה, הפדיונות במרכזים הסמוכים התאזנו.
סוד ההצלחה של ביג גלילות נמצא בכמה מרכיבים: הקונספט של חנויות שפתוחות ל״כיפת השמיים״, ריכוז של חנויות דגל ענקיות ובראשן זארה עם סניף כפול בגודלו מהקניונים האחרים - סניף שמוגדר כאחד מהגדולים במזרח התיכון, לצד מותגים בינלאומיים כמו טומי הילפיגר וראלף לורן. במתחם לא רק מגיעים לשופינג אלא גם אוכלים - מתחמי הסעדה מרווחים עם מסעדות מוכרות וותיקות, ובשביל הרכב יש כ־4,000 מקומות לחנות אותו. החניה היא בחינם, בניגוד לקניונים אחרים שבהם החניה בתשלום מהשעה הראשונה. התוצאה היא חוויית קנייה שמרגישה להרבה מבקרים כמו ״טיול בחו"ל״. עם זאת, צריכים להוסיף כי עומסי החום של יולי-אוגוסט הם אתגר משמעותי עבור הקונספט, בשונה ממרכזי הקניות הממוזגים, כאן צריכים לקפוץ ״ממזגן למזגן״ כשהשדרות המרכזיות בין החניות פתוחות ומפגישות את הקניין עם השרב הקייצי.
ההצלחה של גלילות התרחשה דווקא בתקופה שבה נדמה היה שמרכזי הקניות מתמודדים עם איום ממשי מצד המסחר המקוון. עוד מהקורונה התחיל סחף של רכישות אונליין, ועזריאלי ומליסרון השקיעו מאות מיליונים בפלטפורמות דיגיטליות משלהן, השקעות שגררו גם סגירת פעיליות. לעומתן ביג, המשיכה להתרכז בנדל"ן ובחוויית הלקוח. היא נשארה נאמנה לחווית הקניה והאמינה שהישראלים ימשיכו להגרר למרכזי הקניות. ביג לא נכנסה להרפתקה הדיגיטלית, ועכשיו נראה שהאסטרטגיה הזו משתלמת לה. המתחמים מלאים, הפדיונות בעלייה, והחברה חוסכת את ההפסדים הכבדים של המתחרות.
- בהשקעה של 100 מיליון שקל: ביג ואשטרום משיקות את "ביג פאשן בת ים"
- אפי נכסים בדרך למדדים: מוסדי ירכוש מניות מביג בהיקף של עד 230 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל להצלחה המסחרית, גם המניה של ביג - ביג 3.36% - נהנית מהמומנטום. מתחילת השנה היא הוסיפה 20% וב-12 החודשים האחרונים זינקה כ-66% לשווי שוק של שמתקרב ל־16 מיליארד שקל, מכפיל הרווח של ביג נראה די מיייצג ענפית ועומד על 9.23, מה שגם מגלם את הציפיות להמשך צמיחה מצד המשקיעים.

הסוף לסאגה: קבוצת גולף תפעיל את רשת סבון בישראל תמורת 6.5 מיליון שקל
בעקבות החלטת סבון לסגור את המפעל והמטה בארץ, גולף תקלוט את החנויות והעובדים ותוכל להאריך את ההסכם ל-10 שנים
רשת הקוסמטיקה סבון, שהחלה את דרכה כחנות קטנה ברחוב שנקין בתל אביב בשנת 1997, עברה בשנים האחרונות טלטלות משמעותיות. אחרי שהפכה למותג בינלאומי ונרכשה בידי תאגיד הקוסמטיקה הצרפתי איב רושה, מצאה עצמה הרשת מתמודדת עם שחיקה מתמשכת במעמדה בשוק הישראלי.
לפני כחודשיים הודיעה סבון כי היא סוגרת את מפעל הייצור בקריית גת ואת המטה הלוגיסטי והגלובלי בישראל עד יוני 2026, במהלך שהוביל לסכסוך עבודה חריף מול כ-270 העובדים המועסקים בארץ. סבון הסבירה כי בכוונתה לרכז את כל פעילות הייצור בצרפת בשל כפילויות תפעוליות, מהלך שהוביל לפיטורי עובדים במפעל ובמרכז הלוגיסטי ולחוסר ודאות לגבי עתיד עובדי החנויות. למעשה, מספר הסניפים בישראל ירד בשנים האחרונות מ-43 ל-22 בלבד, בעוד המתחרה ללין, בבעלות קבוצת פוקס, ביססה את מעמדה כמובילה בקטגוריה.
על רקע מציאות זו, קבוצת גולף גולף -5.03% הודיעה היום כי חתמה על הסכם זיכיון בלעדי עם חברת סבון גלובל להפעלת החנויות ואתר האינטרנט של הרשת בישראל. ההסכם כולל גם את הפעילות הסיטונאית (B2B) ורכישת נכסים המשמשים את הרשת. בתמורה תשלם גולף כ-6.5 מיליון שקל במועד השלמת העסקה, בהתאם למנגנוני ההתאמות שנקבעו בין הצדדים.
ההסכם נחתם לתקופה של חמש שנים, עם אופציה להארכה בחמש נוספות, והוא כולל סעיפים מקובלים כגון מנגנוני תשלום, מצגים והתחייבויות, וכן הוראות הנוגעות לעובדים. גולף התחייבה להציע לכלל עובדי רשת החנויות להיקלט אצלה, תוך שמירה על שכר הבסיס ערב העסקה. ההתחייבויות בנוגע למועדון הלקוחות ותביעות עבר נותרות באחריות המוכרת.
מנכ"ל קבוצת גולף ומנהל העסקים הראשי, אייל גרינברג, ציין כי המהלך נועד להרחיב את פורטפוליו המותגים של הקבוצה."החברה חתמה על הסכם זיכיון בלעדי להפעלת החנויות ואתר האינטרנט של רשת סבון, לרבות הנכסים המשמשים את הרשת בישראל. אנו מאמינים כי הרחבת פרוטפוליו המותגים של הקבוצה, לצד השילוב בין מוצרי האיכות של סבון למומחיות הקמעונאית של קבוצת גולף, יתרמו לפיתוח והרחבה של פעילות הקבוצה״.
גולף, שמפעילה כיום 321 חנויות בפריסה ארצית מהן 182 באופנת הלבשה ו-139 באופנת בית רואה בהסכם צעד אסטרטגי להתרחבות לתחום הקוסמטיקה והטיפוח.