שופרסל בתכנית התייעלות להפחתת הוצאות של כ-250 מיליון שקל בשנה
בעקבות הפעלת מרכזי השילוח האוטומטי ייסגרו בשנים הקרובות מחסני האונליין, לצד סגירת סניפים שאינם רווחיים, שבמקומם יפתחו סניפים חדשים; החברה תקצץ מעל ל-10% ממצבת כוח האדם במטה; עובדי סניפים שיסגרו, ישולבו בסניפים אחרים
ענקית הקמעונאות שופרסל -0.99% החליטה על תכנית התייעלות נרחבת שנועדה לסייע לה להתמודד עם התחרות העתידית והיעדים הפיננסיים שהציבה לעצמה תוך מתן דגש לעלייה בהוצאות התפעוליות ולהתייקרויות הצפויות בתשומות החברה וכן, כהיערכות להעברת חלק מפעילות ה-Online למרכז השילוח האוטומטי במודיעין במהלך שנת 2023.
תכנית ההתייעלות של שופרסל כוללת שינויים במערך הסניפים וצמצום כוח האדם במטה החברה כאשר היא מעריכה את החיסכון ההתייעלות לשנת 2023 בכ-250 מיליון שקל. התכנית כוללת שלושה מוקדים: התייעלות בכוח אדם במטה, יחידות עסקיות ויחידות תמך (חיסכון מוערך של כ-60 מיליון שקל), צמצום הוצאות תפעוליות (חיסכון מוערך של כ-90 מיליון שקל) וסגירת חנויות (חיסכון מוערך של כ-100 מיליון שקל). בעקבות הפעלת מרכזי השילוח האוטומטי ייסגרו כלל מחסני האונליין הייעודיים, לצד סגירת 14 סניפים של החברה ו-11 סניפים של רשת Be.
במסגרת תכנית ההתייעלות של הקבוצה, שופרסל מציעה תכנית פרישה מרצון לעובדים המועסקים בהסכם קיבוצי במטה החברה והיחידות העסקיות. כמו כן, החברה תיפרד מחלק מעובדי המטה המועסקים בהסכמים אישיים, לצורך התאמת מצבת כוח האדם לצרכים ולאתגרי שוק הקמעונאות במציאות המשתנה.
מניית שופרסל ירדה מתחילת השנה ב-5% למחיר של 24.1 שקל המבטא שווי של 6.41 מיליארד שקל. הרווח של החברה במחצית הראשונה השנה הסתכם ב-95 מיליון שקל על הכנסות של 7.2 מיליארד שקל. בשנת 2021 כולה הרוויחה החברה 393 מיליון שקל על הכנסות של 14.76 מיליארד שקל. השווי מבטא מכפיל רווח של 23.
- סיפיה וויז'ן מפטרת מחצית מהעובדים, יעזור לה לשרוד?
- ההתייעלות הפנטסטית של מערכת הבנקאות בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יו"ר קבוצת שופרסל, איציק אברכהן: "תכנית ההתייעלות בקבוצה נועדה לשפר את כושר התחרות שלה ולאפשר את המשך מיצובה המוביל גם בשנים הבאות. לצד תהליכי ההתייעלות אשר יוצאים לדרך כעת, מבוצעת בחברה עבודה מעמיקה ויסודית של קידום ופיתוח עסקי הליבה ומנועי הצמיחה שלה, כדי להביא להמשך צמיחה והתחדשות עסקית בחברה אשר יבואו לידי ביטוי בעתיד. במסגרת תכנית ההתייעלות, ייסגרו סניפים שאינם רווחים ובמקומם יפתחו בשנים הקרובות כ-25 סניפים חדשים. על מנת לשמור על רמת השירות הגבוהה ללקוחותינו, במהלך זה נמנענו באופן גורף מפיטורים של עובדי הסניפים הנסגרים אשר ישולבו בעבודה בסניפים הסמוכים".
מנכ"ל קבוצת שופרסל, אורי וטרמן אמר בהקשר לסגירת סניפי Be: "רשת Be פועלת מזה ארבע שנים ויצרה תחרות אמיתית לראשונה בשוק הפארם בישראל. עיקר הסניפים שייסגרו הינם סניפים היסטוריים של ניו - פארם המצויים במיקומים עם פוטנציאל רווח נמוך. כעת, לאחר שבשנים האחרונות נפתחו 35 סניפים חדשים ושודרגו כ-20 סניפים קיימים, אנו עתידים לפתוח בשנה הקרובה כ-11 סניפים חדשים של הרשת במיקומים חדשים ואסטרטגיים".

צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%
הנפקה מעין פרטית למקורבים בדיסקאונט מפילה את המניה; החברה גייסה כ-50 מיליון שקל נמוך ממחיר הסגירה של אתמול בכ-10%
חברת חג'ג' אירופה חג'ג' אירופה 3.26% , העוסקת בנדל"ן יזמי ונדל"ן להשקעה ברומניה, קיימה והשלימה אמש גיוס של כ-50 מיליון שקל ממשקיעים מסווגים, במסגרת מכרז מוקדם שנערך לקראת אפשרות של הנפקה לציבור. במסגרת ההנפקה הוצעו יחידות הכוללות מניות רגילות וכתבי אופציה במחיר של 925 אג' ליחידה - מחיר הנמוך בכ-10% ממחיר הסגירה של המניה אתמול בבורסה. בפועל ההנחה הא גדולה מ-10% כשמתחשבים בשווי האמיתי של האופציות.
מצב כזה פוגע כמובן במשקיעים הפרטיים. הם מדוללים במחיר נמוך, והמניה נופלת כעת ב-11%. צחי חג'ג' יכול היה לגייס במסגרת הנפקת זכויות או באפשרויות אחרות ואז המשקיעים הפרטיים היו יכולים להשתתף בהנפקה. עם זאת, חשוב להדגיש כי גם הנפקת זכויות גורמת במקרים רבים לירידה במניה, אך היא מספקת שוויון אמיתי בין בעלי המניות. חשוב גם להגיד שהמניה זינקה ב-120% בשנה על רקע עסקאות והשבחות בפעילות שלה. כלומר, משקיעים הרוויחו תשואה מרשימה.
החברה ציינה כי התקבלו התחייבויות מוקדמות לרכישת 54,059 יחידות, מתוכן בחרה להקצות 50,004 יחידות, בהיקף כספי כולל של כאמור כ-50 מיליון שקל. בין המשתתפים בהנפקה נכללו גם בעלי עניין בחברה, ובראשם נפתלי שמשון (נ.ש אחזקות), שהתחייב לרכוש כ-5,377 יחידות. עם פרסום ההודעה נרשמה תגובה חריפה מצד השוק: מניית חג'ג' אירופה צונחת כעת בכ-10% במחזור גבוה של כ-1.68 מיליון שקל. הירידה החדה משקפת את חוסר שביעות הרצון של המשקיעים מהדיסקאונט שניתן בהנפקה.
סימני שאלה. מדוע דווקא עכשיו?
הנפקה בדיסקאונט נתפסת לרוב בשוק ההון כמהלך של חולשה, כאילו החברה נאלצת "למשוך" כסף במחיר נמוך מהשוק כדי להבטיח ביקושים. מנגד, העובדה שהחברה בחרה לגייס דווקא אחרי תקופה של עליות במניה - 50% מתחילת השנה, מלמדת על רצון בעצם לדלל את החזקות בעל השליטה אחרי העלייה.
- חג'ג' אירופה תעבור מנדל"ן לגז? - "זה לא 'במקום', זה 'גם וגם'"
- חג'ג' אירופה בפרויקט של 100 מיליון דולר בבוקרשט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התגובה השלילית כעת עשויה גם לשקף חשש משבירת המומנטום החיובי שראינו בתקופה האחרונה. השאלה המרכזית היא מדוע לגייס דווקא עכשיו. ייתכן שמדובר בצורך לממן פרויקטים יזמיים חדשים ברומניה, או ברצון לנצל חלון שבו המשקיעים מוכנים להזרים הון בתנאים יחסית נוחים לחברה. לחלופין, מדובר בצעד לחיזוק הנזילות והחוסן הפיננסי של החברה, שיאפשר לה גמישות רבה יותר בשוק תנודתי. במידה וההון יופנה לפרויקטים קיימים או להשבחת נכסים, הדבר עשוי להוות בשורה למשקיעים, שכן הוא עשוי לתרום לגידול עתידי בהכנסות וברווחיות.

שופרסל מטעה צרכנים ונקנסת בכ-2 מיליון שקל
הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה על כוונתה להטיל עיצום כספי בהיקף של כמעט שני מיליון שקל על רשת שופרסל, בעקבות הפרת חוק הגנת הצרכן, כשלא הוצגו מחירים על גבי אלפי מוצרים, נמצאו מוצרים שמחירם בקופה היה גבוה יותר מהמחיר שהוצג על גבי המוצר או השלט
קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן: "אי הצגת מחירים, סימון מטעה של ארץ
ייצור והפערים לרעת הצרכן בין המחיר במדף שהוצג לצרכן לבין המחיר בקופה, פוגעים ישירות בכיס ובאמון של הצרכנים. לא נאפשר מצב שבו רשת קמעונאית גדולה מתעלמת מהחוק ומהסטנדרטים המחייבים. הרשות תמשיך לפעול בנחישות כדי להבטיח שכל צרכן יקבל מידע אמין, ברור ומלא בעת הקנייה".
הרשות ציינה כי מדובר באחת מהכוונות להטלת קנסות הגבוהות שניתנו עד כה בענף הקמעונאות, כחלק ממדיניות אכיפה שמטרתה לייצר הרתעה ולהבטיח שחקנים הוגנים בשוק. לשופרסל ניתנה כעת זכות טיעון בת 45 ימים, במסגרתה תוכל להציג טענות עובדתיות ומשפטיות בנוגע לעצם ההחלטה או לגובה הקנס.
רשתות השיווק מציגות: בדרך לרווחים מטעים את הצרכנים
יוחננוף
הטעה צרכנים ויקנס כמעט במיליון שקל - זה בכלל מרתיע?
טיפה בים
לשם ההשוואה לגבי גודל הקנס, וככל הנראה על מידת ההרתעה שלו, נוכל להסתכל על ההכנסות שדיווחה הרשת ברבעון השני, שעמדו על 3.69 מיליארד שקל. ההכנסות של שופרסל ירדו ברבעון האחרון לעומת הרבעון המקביל ב-8% אך הרווחים שלה עלו ועמדו על 196 מיליון שקל. כך או כך, אם נסתכל על ההכנסות זוהי טיפה בים ואפילו אם נסתכל על הרווחים זה חלק זעום מהרווחים הרבעוניים.
- שופרסל משביחה נדל"ן בראשון לציון - זאת רק ההתחלה
- רמי לוי רגע לפני 70 מדבר על רשת רמי לוי; הלקוחות, המשקיעים, המשפחה; וגם - האם המניה מעניינת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וכך, אמנם קשה לשער מה מידת "הרווח" מהטעויות של הצגת מחירים שגויים, אבל לגבי היחס בין הקנס לבין הכנסות או רווחי החברה, הוא בבירור מזערי ובלתי מורגש. כך זה במקרה של שופרסל וכך זה במקרה של שאר רשתות השיווק, שנקנסות על עבירות כאלו מדי כמה חודשים.
ואם זו אכן פרקטיקה מקובלת, וככל הנראה משתלמת, האם אין פה צורך לשנות את מנגנון הפיקוח, ויותר מכך, את גובה העיצומים הכספיים?