הדרך ללגליזציה עוברת בבורסה: הושק מדד ת"א-קנאביס
הסקטור מבשיל: הבורסה לניע בתא -1.19% מודיעה על השקת מדד ת"א-קנאביס, שיורכב ממניות הכלולות בתת-ענף קנאביס, בענף הביומד. המדד החדש מורכב מ-9 מניות בתחום, שהן המניות של חברות הקנאביס הגדולות בבורסה ושוויין המצרפי מגיע ל-1.7 מיליארד שקל.
לפי הדיווח, תקרת משקל של מניה לא יעלה על 15% ביחס למדד. בהנהלת הבורסה סבורים ש"תחום הקנאביס הרפואי בישראל התפתח בשנים האחרונות ולמרות שטרם הגיע לבשלות, נראה כי הוא התבגר ובשוק ההון כבר נצבר ניסיון עם חברות מתחום זה".
"בהמשך לכך, השיקה הבורסה ב-1 בנובמבר תת ענף חדש ייעודי לתחום זה. תת-ענף קנאביס כולל את החברות שעיסוקן העיקרי הוא בתחומי מחקר, גידול, ריבוי, מכירה או ייצור ושיווק של מוצרי קנאביס רפואי", נכתב בהודעה לעיתונות.
כאמור, שווי השוק של כל המניות במדד מוערך בכ-1.7 מיליארד שקל, כששווי החזקות הציבור נאמד ב-700 מיליון שקל. ההתפלגות במדד היא על פי השתייכות למניות הנכללות במדד SME60 (מניה אחת) ות"א צמיחה (8 מניות).
- עמלות מסחר: איפה הכי זול לסחור בבורסה?
- אודיוקודס זינקה 20%, אורביט 6%; הביטוח עלה 2.7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"המדד יכול להוות, בין היתר, אינדיקציה למגמת השינוי בשווי החברות הכלולות בו וכן בנצ'מרק לקרנות נאמנות אקטיביות שמציעות חשיפה לענף צעיר וצומח זה ועל כן הוחלט בבורסה להשיקו", נכתב בהודעת הבורסה.
"שווי השוק של 9 חברות הקנאביס שנכללות בתמר (מאגר המניות למדדים) נמוך יחסית ולכן, לפי שעה, המדד אינו עומד בתנאים הנדרשים על מנת שיוכל להוות נכס בסיס לקרנות סל ומוצרים פיננסים מחקים", הוסיפו.
- 5.סוזי 28/12/2020 21:06הגב לתגובה זומהמניות הבודדות שמי שהשקיע בה בתחילת שנה הפסיד כסף. הרבה
- 4.מהתחום 28/12/2020 14:17הגב לתגובה זואל תמהרו להשקיע במדד זה יש חברות שעדיין לא מכרו דולר אחד
- זה נכון קודם שימכרו ויוכיחו כדאיות (ל"ת)אריק 29/12/2020 13:44הגב לתגובה זו
- 3.מגדלקנאביס 28/12/2020 13:51הגב לתגובה זויש חברות במדד שעדיין לא מכרו בדולר אחד. והעריכו אותם במעל 100 מיליון למי שלא מכיר את החברות הללו מומלץ להזהר
- 2.בחורצ'יק 28/12/2020 11:48הגב לתגובה זואיך משקיעים במדד הזה?
- אבי 28/12/2020 16:25הגב לתגובה זואם המדד הושק ניתן לרכוש אותו כבר דרך פלטפורמות מסחר לדעתי
- 1.תורידו את מס הגנבים כבר מ 25% ל 5% (ל"ת)רון 28/12/2020 11:36הגב לתגובה זו
- חזיר 28/12/2020 14:57הגב לתגובה זושיורידו ל15-20 אחוז גם סביר!

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
