יו"ר ההסתדרות הכריז היום על סכסוך עבודה כללי במשק: "שכר המינימום צריך לעלות ל-5,300 שקל"

היו"ר אבי ניסנקורן: "פערי ההכנסות והפערים החברתיים הם ליבת הבעיה - זה העוני האמיתי וזה אי-השוויון האמיתי"
אבי שאולי | (12)

"צריך לעשות שינוי מהותי ולהעלות את האדם העובד מעבר לסף העוני. שכר המינימום צריך לעלות ל-5,300 שקל". כך אמר היום יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, במהלך ישיבת הנהגה מיוחדת שהתקיימה בהסתדרות לצורך אישור סכסוך עבודה כולל במשק.

ניסנקורן אמר: "לא צריך להתבייש להגיד את זה: השכר היום הוא שכר רעב. 5,300 שקל זה השכר המינימלי שצריך להיות פה וכל מי שמחפש לעלות במאה או במאתיים שקלים בשביל להגיד שהוא עשה, אבל לא באמת לעשות, לא פה. אם לא רוצים לעשות שינוי - אז בואו לא נעשה כלום אבל אם עושים שינוי צריך לעשות שינוי אמיתי. זה נכון שצריך להתחשב במשק אבל צריך להתחשב גם באותם העובדים. אנחנו ניאבק ואנחנו נשפר ואנחנו נוציא מאות אלפי משפחות ממעגל העוני".

"אני לא רואה מישהו משרי הממשלה או מחברי הכנסת שמסוגל להתקיים חודש אחד מ-4300 שקל. אני לא בטוח שזה יספיק להם לשבוע. חייבים לעשות שינוי. קודם כל בשביל אותו אדם עובד, אחר כך בשביל המשפחה שלו, בשביל החברה הישראלית ומדינת ישראל".

יו"ר ההסתדרות הוסיף: "מי שלא רואה שזאת הבעיה המרכזית של מדינת ישראל לא צריך להיות בהנהגת המדינה. זה הדבר המרכזי. לא משנה מאיזו מפלגה אתה ולא משנה מה הדעה הפוליטית שלך. מה שמשנה זה מה שחשוב לך ומה שחשוב זה החברה הישראלית, כבוד האדם ושוויון הזדמנויות. 700 אלף שכירים מרוויחים היום עד 4,300 שקל - 700 אלף משפחות! כולנו גם יודעים שרוב העובדים האלה נמצאים בפריפריה ובאוכלוסיות המוחלשות. יוקר המחיה זו בעיה מאוד קשה, אבל פערי ההכנסות והפערים החברתיים הם ליבת הבעיה זה העוני האמיתי וזה אי-השוויון האמיתי. אני אומר את זה מיומי הראשון בתפקיד: צמצום הפערים החברתיים זה הסמל וזה הדגל שלנו. זה המהות והתמצית של תפקיד ההסתדרות ובשביל שינוי אמיתי צריך גם לזעזע".

בישיבת ההנהגה המיוחדת השתתפו מאות חברי הסתדרות וראשי ועדים מכלל המשק ומהמגזר הציבורי. בסיום נאומו של יו"ר ההסתדרות, הוקראו עילות הסכסוך והוא אושר פה אחד.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    רועי 19/11/2014 13:24
    הגב לתגובה זו
    למה לא להעלות 10,000 ? כי המחירים יעלו ו/או שעסקים יסגרו. הנה לכם בדיוק הסיבה ליוקר המחייה... תבטלו את המושג שכר מינימום ותנו לשוק החופשי לעשות את שלו. מי אנחנו היושבים במרומי הכנסת בירושלים להתערב בשיקולי המעסיקים והעובדים בפיצה בהוד השרון, תחנת המוניות בהרצליה או מפעל למגבות בערד. כל אחד עם השיקולים והאילוצים שלו יעשה המיטב עבורו
  • 10.
    mpeep 18/11/2014 22:17
    הגב לתגובה זו
    even that is not enough!!!
  • 9.
    managers in israel pay workers so little like pigs (ל"ת)
    stop them enough 18/11/2014 21:38
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    no more full time work poor ppl (ל"ת)
    it must be done 18/11/2014 21:35
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    thats the way 18/11/2014 21:35
    הגב לתגובה זו
    no more full time work poor people
  • 6.
    well said and stop renters from stealing all the rise (ל"ת)
    finally correct 18/11/2014 21:34
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    kol hakavod 18/11/2014 21:33
    הגב לתגובה זו
    about time
  • 4.
    איתן 18/11/2014 16:29
    הגב לתגובה זו
    תבינו - העלאת שכר מינימום מעלה לכל המגזר הציבורי למי ההסתדרות באמת דואגת !!!!! אם רק בעלי השכר הנמוך יעלו אני בעד אבל גם שופטים/ח"כים/ חברות ציבוריות יקבלו העלאה אוטומטית באופן יחסי באחוזים
  • so change it rise only min (ל"ת)
    enough is enough 18/11/2014 21:39
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שישקו 18/11/2014 15:49
    הגב לתגובה זו
    ולהעיף קיבינימט את חברות הקבלן שנולדו בחטא כשוחד לאנשי המפלגה והתרומות זה מתחיל היום להתפשט בספרד כאג'נדה מנצחת[בחירות]
  • 2.
    זה גרוע מאד לצמיחה 18/11/2014 15:00
    הגב לתגובה זו
    ההצעה של ההסתדרות פופוליסטית והסכסוך שהכריזו יוצר יותר נזק מתועלת. הם לא דואגים לעובדים שיאבדו את מקום הפרנסה?
  • 1.
    משה 18/11/2014 13:47
    הגב לתגובה זו
    ההסתדרות ממשיכה לעבוד על הציבור עם העלאת שכר המינימום, הרי ברור שלא משנה כמה יעלו את שכר המינימום הציבור ימשיך לחיות בקשיים. כשהוא סופג מיסים גבוהים על ההכנסה ויוקר המחיה מה זה כבר ישנה אם יעלו את שכר המינימום. אם כבר אז שיצאו למאבק על המחירים הגבוהים של מוצרים או המחירים הגבוהים של חברת החשמל והמחירים הגבוהים של המים וישלחמו על מיסים נמוכים יותר שלא יעלו על 15 אחוז מהשכר ויורידו את הסכומים המטורפים שמשלמים למס בריאות וביטוח לאומי. שם באמת יהיה החיסכון בכיס של הציבור ולא בהבטחות שווא של העלאת שכר המינימום שלא תורמים לכלום.
בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי

בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל

הבורסה ביצעה עדכון רחב בהרכב מדדיה, הכולל כניסת שש חברות חדשות לת"א 90, ארבע לת"א 125 והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן 35

אדיר בן עמי |

בורסת תל אביב מעדכנת את הרכבי המדדים ומשיקה שלושה מדדים סקטוריאליים חדשים לצד שינויים נרחבים במדדים הקיימים. העדכון כולל כניסת מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן למדד הדגל ת"א 35, יציאת ארבע חברות מת"א 125 לצד כניסת ארבע חברות חדשות, והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן שמכילים עשרות חברות. השינויים משקפים התמחות גוברת של הכלכלה הישראלית בטכנולוגיה מתקדמת, ביטחון ותשתיות לצד חזרתו של המגזר הפיננסי לעניינים.


במדד ת"א 35, המוביל את השוק המקומי, מצטרפות שתי מניות חדשות: מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן. מגדל חוזרת למדד לאחר היעדרות של כמעט עשור, עם שווי שוק שהציב אותה שוב בצמרת החברות הציבוריות. נקסט ויז'ן, שפועלת בתחום המצלמות המיוצבות לתעשיות הביטחוניות, מציינת את עליית קרנו של תחום הביטחון והטכנולוגיה גם בקרב החברות הגדולות. מן העבר השני, שתי החברות הקטנות במדד: אנרג'יאן וחברה לישראל, יורדות לת"א 90, לאחר תקופה שבה מניות האנרגיה והכימיקלים לא הצליחו לשמור על מעמדן בגודל שוק.


חברת דמרי, שניצלה ברגע האחרון מהדחה מת"א 35, נותרת במדד בזכות עליות חדות במנייתה במהלך "הימים הקובעים". החברה נהנתה ממומנטום חיובי בענף הנדל"ן, שבא בעקבות השיפור בתנאי השוק והסכמי השקעה חדשים. גיוסי הון ומימוש אופציות חיזקו את שווייה, ואפשרו לה להישאר ברשימת החברות הגדולות.


במדד ת״א־90 נרשמות כניסות בולטות של שש חברות: חברה לישראל, אנרג׳יאן, גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. חברה לישראל ואנרג׳יאן יורדות ממדד ת״א־35 לאחר שאיבדו מעט מערכן היחסי, אך נותרו שחקניות מרכזיות בשוק האנרגיה וההשקעות. גילת מוסיפה נדבך מתחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון, רימון מייצגת את מגזר התשתיות, ואמפא – שהונפקה לאחרונה – משלימה את התמונה מהצד של הנדל״ן והמימון החוץ־בנקאי. בצד היוצאות מהמדד נמנות מימון ישיר, תדיראן גרופ, טלסיס ו־פלסאון תעשיות, שרשמו ירידות שווי בשנה האחרונה.


במדד ת״א־125, שמאגד את כלל המניות במדדי ת״א־35 ות״א־90, נרשמות כניסות ויציאות משמעותיות המשפיעות על מבנה השוק כולו. ארבע חברות חדשות מצטרפות למדד: גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. גילת מייצגת את התחזקות תחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון המקומי, רימון מוסיפה נדבך מתחום התשתיות, ואמפא, שהצטרפה לבורסה רק לאחרונה, משקפת את התרחבות תחום המימון החוץ־בנקאי והנדל״ן.

אל על ישראייר
צילום: דוברות אל על ומוני שפיר
ניתוח

סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות

שנתיים של שיאים יוצאי דופן בתעופה הישראלית מגיעות לסיומן: עם חזרת החברות הזרות לשמיים - אל על, ישראייר וארקיע נערכות לתחרות עזה ולשחיקה ברווחיות; מה צפוי בכל חברה והאם תור הזהב של החברות הישראליות יסתיים בנחיתה רכה? 

רונן קרסו |

מלחמת חרבות ברזל, הביאה את התעופה הישראלית לשיאים שלא היו בעבר. מרבית חברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס ארצה, מה שהשאיר את השטח לחברות התעופה הישראליות. נתח השוק של חברות התעופה הישראליות, הכפיל את עצמו ואף יותר. שוך הקרבות מעלה את השאלה הגדולה: לאן פני הענף? יש לציין כי בשעות האחרונות יש התפתחויות שמעידות שאולי המערכה עדיין איננה מאחורינו אבל עדיין ניתן לצייר כבר את המגמה, החברות הישראליות כבר לא שולטות בשמיים והן נערכות בהתאם.

כך למשל אל על שהיתה עם נתח שוק של 21.75% בשנת 2022 הגיע לנתח שוק של 47.5% בשנת 2024 . ישראייר שהיתה בשנת 2022 עם נתח שוק של 4.3% ובאוגוסט 2025 הגיעה לנתח שוק של 15% ביציאת ישראלים לחו"ל. וארקיע שהיתה עם נתח שוק  של 3.7% בשנת 2022 ובקיץ השנה ,בחודש  אוגוסט, טסה לנתח שוק של 12.3% בנמל בן גוריון. אלו נתונים פנומינליים ,שאינן אפשריים במהלך עסקים רגיל ,שבו המאבק הוא על גידול או קיטון ,של שברי אחוזים.

מניית אל על הגיבה בהתאם ומשווי שוק של  2.4 מיליארד שח, לפני המלחמה ,הגיעה לשווי שוק של מעל 9 מיליארד ולרווחים עצומים. אל הרוויחה בשנה שעברה 545 מיליון דולר,נתח השוק בקו לארצות הברית עלה ל-90% החוב ירד מ-1.4 מיליארד דולר לפני המלחמה ל-75 מיליון דולר בסוף 24 ומגרעון של 210 מיליון דולר עברה להון חיובי של 520 מיליון דולר בסוף 2024.

ישראייר לפני המלחמה היתה בשווי שוק של 260 מיליון שח ובשיא הגיעה ל 600 מיליון שקל, היא הכניסה 453 מיליון דולר בשנת 2024 ,הרווח הנקי שלה באותה השנה ,עמד על 24 מיליון דולר וכמות הנוסעים שהטיסה החברה בשנת 2024 עמדה על 1.46 מיליון. ארקיע היא חברה פרטית, ההערכה היא שהשנה ארקיע תסיים עם שיא בהכנסות של למעלה מ-450 מיליון דולר ועם רווח של כ 20 מיליון דולר. אלא שתור הזהב של התעופה הישראלית עומד בפני סיום, עדיין יש התפתחויות בשעות האחרונות אנחנו עדים להתחממות גזרתית נוספת ואין לדעת לאן זה יתפתח, עם זאת, מרבית החברות הזרות המשמעותיות חזרו לטוס לארץ בקו ת"א-ניו יורק דלתא ויונייטד חזרו ואמירקן איירליינס בדרך ובכללי הצפי הוא שגם רינאייר ואיזיגט ,ישובו לטוס ארצה באפריל הקרוב. 

אפילו ישנם דיבורים על כך שטורקיש ,ישובו לטוס לארץ. בשיא ,לפני המלחמה, ביצעה טרקיש 49 טיסות שבועיות ארצה ,ששימשו בעיקר עבור טיסות הקונקשיין ונתח השוק  שלה בנתב"ג ,עמד על כמעט 7% בשנת 2022 לפני המלחמה.