צבי סטפק: "סביר להניח שהתיקון מאחורינו" - מה מניע את השווקים?

יו"ר משותף במיטב-דש, פרסם היום מאמר בנושא הטלטלה בשווקים הפיננסיים. "השוק לא עובד לכיוון אחד ועוד יהיו תזכורות כואבות"
אבי שאולי |
נושאים בכתבה צבי סטפק

בימים האחרונים נרשמה התאוששות בשווקים בישראל ובחו"ל, צבי סטפק, יו"ר משותף במיטב-דש, עונה על השאלה הגדולה - "האם התיקון כולו מאחורינו?". סטפק פרסם היום מאמר בנושא.

סטפק: "קשה לתת תשובה. סביר להניח שכן, לפחות רובו, שכן מה שמניע את השווקים זו רמת הנזילות האדירה והיא תימשך, ובינתיים ההתאוששות הכלכלית בארה"ב, יחד עם ריבית אפסית תורמים לשיפור ניכר ברווחיות של החברות האמריקניות, ופיחות האירו כלפי הדולר אמור לשפר מאוד את מצבן של יצואניות אירופאיות. יחד עם זאת, טלטלה מסוג זה שחוו השווקים וחוו המשקיעים נצרבת בתודעה, ולכן לא צריך לצפות גם למהפך מושלם תוך פרק זמן קצר. ואם בכל זאת הוא יקרה, זה יהיה מאוד לא בריא לשווקים".

מה המסקנה המעשית לגבי המשקיעים?

"ראשית: לא להיכנס לויברציות כל אימת שנדמה שהשמיים נופלים עליך ולא לשנות פוזיציות באופן גורף. שנית: משקיע ששיעור המניות שהוא מחזיק הינו נמוך עבורו ושיעור האג"ח הארוכות גבוה בתיק ההשקעות שלו, כן צריך לעשות שינויים מסויימים, מדודים והדרגתיים, במדיניות בפועל שעיקרם "תנועת מספריים" של הגדלה מסוימת והדרגתית בשוקי המניות של ארה"ב, אירופה ויפן - בשלב זה במניות של החברות הגדולות והמבוססות, והקטנה בשוקי האג"ח הממשלתיות והקונצרניות הארוכות הן בעולם והן בישראל, תוך ניצול רמות המחירים החדשות שנוצרו בשווקים".

מה הסיבות לסערה בשוקי ההון בשבועות האחרונים?

"אפשר לתלות את הירידות בשווקים בחששות מדיפלציה באירופה, בהורדת תחזית הצמיחה בעולם (קרן המטבע הבינלאומית), בהורדת תחזית הצמיחה בגרמניה (ממשלת גרמניה), בחששות מכוון יוון, בכשלון הנפקת אג"ח ממשלת ספרד, בהקטנה אפשרית של יעד הצמיחה בסין, מכמה נתונים חלשים בכלכלה האמריקאית (מכירות קמעונאיות, למשל). ואם לא די באלה, אז צצה לה אבולה ואיימה בשלב זה על חברות התעופה והתיירות. אבל האמת ניתנת להיאמר - אין בהסברים אלה כל ממש".

אז מה המסקנה?

"כל ההסברים שניתנו הם בחזקת הסברים בדיעבד שאינם מחזיקים מים.

ההסבר הוא הרבה יותר פשוט השווקים עלו, ולא מעט, והם הזמינו תיקון. השוק העניק תזכורת למשקיעים שהוא אינו עובד לכיוון אחד, ויהיו בהמשך עוד תזכורות כואבות כאלה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 1.68%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

עופר ינאי נופר אנרגיה
צילום: ארז עוזיר

לפי שווי של מיליארד שקל: עופר ינאי בדרך לרכוש את השליטה באלומיי קפיטל

העסקה, בהיקף של כ־460–500 מיליון שקל, תאפשר לנופר אנרגיה שבשליטת עופר ינאי להיכנס לייצור חשמל קונבנציונלי באמצעות אחזקת אלומיי בתחנת הכוח דוראד

אדיר בן עמי |

חברת האנרגיה המתחדשת נופר אנרגיה , שבשליטת איש העסקים עופר ינאי, נמצאת במשא ומתן מתקדם לרכישת השליטה בחברת האנרגיה אלומיי קפיטל. לפי הדיווחים, היקף העסקה מוערך בכ־460–500 מיליון שקל, והיא משקפת לאלומיי שווי של כ־1 מיליארד שקל, פרמיה מתונה ביחס לשווי השוק של החברה בבורסה.

העסקה צפויה להתבצע באמצעות רכישת מניותיהם של בעלי השליטה הנוכחיים באלומיי: שלמה נחמה, רני פרידריך וענת רפאל, אלמנתו של חמי רפאל המנוח. שלושת השותפים מחזיקים יחד בכ־45.9% ממניות אלומיי, ומנסים זה כשנתיים למצוא רוכש לאחזקה. נופר, שפועלת מאז הקמתה כמעט אך ורק בתחום האנרגיה המתחדשת, רואה במהלך רכישה אסטרטגית שמאפשרת לה כניסה מהירה לתחום ייצור החשמל הקונבנציונלי. זאת, על רקע העלייה בביקוש לחשמל בישראל והסביבה הרגולטורית התומכת בהרחבת כושר הייצור.


הנכס המרכזי של אלומיי

הנכס המרכזי של אלומיי הוא אחזקתה בתחנת הכוח דוראד, תחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל, הממוקמת מדרום לאשקלון. אלומיי מחזיקה, בשרשור, בכ־17% ממניות דוראד, וביחד עם קבוצת לוזון מדובר באחזקה משמעותית בגוף המייצר כ־850 מגה־וואט חשמל. בנוסף לדוראד, לאלומיי פעילות רחבה גם בתחום האנרגיה המתחדשת. החברה מחזיקה מתקנים סולאריים פעילים ובייזום בישראל, ארה״ב ומספר מדינות באירופה, ובהן איטליה, ספרד והולנד. בישראל היא שותפה גם בפרויקט אגירה שאובה בצוק מנרה, הנמצא בשלבי הקמה.

מבחינה פיננסית, אלומיי אינה מציגה בשלב זה רווחיות. במחצית הראשונה של 2025 רשמה החברה הכנסות של כ־20.1 מיליון אירו וסיימה בהפסד נקי של כ־1.6 מיליון אירו. בחברה ייחסו את הגידול בהכנסות לחיבור מתקנים סולאריים חדשים באיטליה.


תקופה סוערת בנופר

אלומיי נסחרת כעת לפי שווי של מיליארד שקל, בעוד נופר נסחרת כיום לפי שווי של כמעט 4 מיליארד שקל. הרכישה מגיעה לאחר תקופה סוערת בנופר, שכללה עזיבת המנכ״לים המשותפים ומכירת מניותיהם. בעקבות זאת, חיזק ינאי את שליטתו בחברה, בין היתר באמצעות הקמת חברה משותפת עם לאומי פרטנרס, שאליה הועברו רוב מניותיו בנופר.