בחירות שאף אחד לא שמע עליהן לאיגוד שאף אחד לא מתעניין בו
פרס האריה השואג ב-2019 (צילום: אבי חיון).
.
איגוד יועצי התקשורת ויחסי הציבור יקיים בשבוע הבא בחירות להנהלה שלו, שבהמשך אמורה לבחור מתוכה את יו"ר האיגוד. איגודים מקצועיים מושכים דרך קבע הרבה אש ויוצרים מאבקים על תפקידים וכיבודים. במקרה הנוכחי, המצב לא בדיוק כך.
הנהלת האיגוד כוללת תשעה חברים, בראשם עומד היו"ר הנוכחי איתן הרשקו. בנוסף ישנה ועדת הביקורת שמונה עוד שלושה חברים מבין חברי איגוד יועצי התקשורת ויחסי הציבור. נכון להיום, כששה-שבעה הביעו רצון להתמודד בבחירות להנהלה, ורק אחד ניאות להתמודד לוועדת הביקורת. אבל בכך הדבר לא מסתיים: בשנתיים האחרונות, בשל הקורונה, הושבתה כליל פעילות האיגוד, כולל גולת הכותרת של פעילותו השנתית - פרס "האריה השואג" שמחולק לעבודות הנבחרות בעולם יחסי הציבור. עוד בוטלו סיורים שהאיגוד קיים במערכות תקשורת, פאנלים שנהג לקיים וכנס שנתי באילת. בעבר היה לאיגוד אתר אינטרנט שכבר אינו פעיל, וגם עמוד הפייסבוק שלו לא עודכן יותר משנתיים.
ומה זה אומר פעילות שהושבתה? מאז פרוץ הקורונה אי-שם בחלקו הראשון של 2020, ויתר האיגוד על תשלום דמי החבר בסך 420 שקלים בשנה. אבל גם כך לא היו הרבה קופצים על ההצעה. ב-2019 היו כ-150 משלמים, מהם כ-60-70 עשו זאת במסגרת הגשת עבודות לתחרות "האריה השואג" (השתתפות בתחרות חייבה תשלום דמי חברות לתקופה של שנה לאיגוד, א"כ). כך שבפועל, באיגוד היו חברים מרצון כ-80 יועצי תקשורת, בענף שעל פי הערכות עוסקים בו סביב ה-5,000 עובדים.
- מס על שכר דירה - כל מה שצריך לדעת
- דרישת המיליונים של ח"כ בן גביר מ"עובדה" ומאחת המרואיינות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כך יצא שההכנסות של האיגוד מדמי חבר שנתיים ומחסות של קבוצת יפעת (שתמכה בפעילותו בסכום של כ-30 אלף שקל בשנה, ועוד כמה עשרות אלפי שקלים עבור חסות ל"אריה השואג"), נותר עם אפס הכנסות. למזלו של האיגוד, אין לו הוצאות כי כל הפעילות שלו מתבססת על התנדבות, והוא אינו מחזיק במשרדים.
לצד זאת, ב-2019 פתח רשם העמותות בבדיקה נגד האיגוד בשל הפרה לכאורה של הוראות חוק העמותות, אינה מנהלת פנקס חברים, פועלת ללא ועדת ביקורת ולא ניתן לפקח על התנהלותה רשם העמותות ואף הגיש לבית המשפט בקשה לפרק את האיגוד, פעולה שנבעה מהתנהלות עבר בעייתי של העמותה, עוד בטרם מונתה ההנהלה הנוכחית ב-2017. בהמשך נמחקה הבקשה לאחר שהאיגוד פעל לתקן את הליקויים, ועננה זו הוסרה ב-2020.
.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
גורם שהיה פעיל בעבר באיגוד יועצי התקשורת ויחסי הציבור, אמר בשיחה עם "ביז מדיה" כי "החבר'ה באיגוד לא מבינים את החשיבות של ההתארגנות הזאת. כעת זה ארגון שלא קיים, לדוברי הרשויות המקומיות למשל יש ארגון משלהם, והוא פעיל ובועט. הבחירות הקרובות לאיגוד זה כמו לקיים בחירות בבית קברות".
איש יחסי הציבור יניב לייבוביץ', טעון אף הוא על התנהלות איגוד היח"צ: "אני לא מכיר אף משרד שחבר באיגוד הזה. אני לא יודע איזה אינטרסים הוא מקדם, איזו אג'נדה. חשוב שיהיה גוף כזה שמאגד ומטפל בנושא אתיקה ובתעשייה כולה, שיחייה את התעשייה, שיבדוק באופן קבוע איפה אפשר לשפר ולהועיל לחברים, ולא שיקיים אחת לשנה תחרות שאין לה שום מעמד וחשיבות".
לייבוביץ' נותן לדוגמה את פעילותו של איגוד חברות הפרסום, "שחי את התחום, שמתכנס אחת לשבועיים לישיבות הנהלה של בעלי המשרדים, שמבין את האתגרים של התעשייה כולה, שמקדם אג'נדות שנועדו לקדם את התחום. יש מקום לגוף כזה גם בעולם יחסי הציבור, אבל לא בקונסטלציה הנוכחית".
אחד מיועצי התקשורת הבכירים בישראל, שסירב להיחשף, מאמין אף הוא בקיומו של איגוד מקצועי בתחום יחסי הציבור. "חשוב שיהיה איגוד שיטפל בבעיות של המקצוע", אמר היועץ ל"ביז מדיה", "הבעיה היא שאנחנו התחום העני של הענף. משרדי פרסום מגלגלים 100-200 מיליון, אפילו 50 מיליון, אז יש להם את האינסטיב (תמריץ, א"כ) להשקיע באיגוד שייצג אותם. אצלנו אין את הפוש הזה כשמדובר בתקציבים הרבה יותר קטנים, ומשרדים מוותרים על זה".
.
הזוכים בפרסי האריה השואג ב-2019 (צילום: אבי חיון)
.
גורם שמכיר היטב את האיגוד ועולם יחסי הציבור, אמר ל"ביז מדיה": "תאר לך שאחת לשנה יגיע לפה איזה בכיר מעולם יחסי הציבור בעולם, זה פי 10 יותר טוב מכל הכנסים שהם עושים. שיבוא לפה להרצאה מנהל ה-PR העולמי של מיקרוסופט או גוגל, אתה היית מגיע. מישהו שיציג מודלים מחו"ל, איך עובדת סוכנות PR גלובלית, מודלים שקיימים בעולם, מה קורה במזרח אסיה. בשביל זה צריך איגוד. איגוד צריך למקצע את החברים בתחום שלו ולא לדאוג רק להטבות. האיגוד צריך להגיד - אם אתה חבר אצלנו, ניתן לך ככה וככה השתלמויות ודוגמאות מהעולם".
איש יחסי ציבור מוכר, שביקש אף הוא לדבר שלא לייחוס, זועם על האימפוטנטיות של האיגוד: "בשנה האחרונה לקחו את מכשירי הטלפון של יועצי התקשורת של ראש הממשלה לשעבר יונתן אוריך ועופר גולן. לקחת טלפונים של יועצי תקשורת - זו סכנה לדמוקרטיה, איפה היה איגוד יחסי הציבור בסיפור הזה? מילה הוא לא צייץ. איך אנחנו יכולים לעבוד כשאנחנו חוששים שיחדרו למידע שלנו ויעשו בו אולי שימוש?".
אותו איש יחסי ציבור מודע לבעייתיות של גוף עם קופה מדוללת, אבל טוען ש"איגוד שלא יכול להביא עובד במשרה מלאה בתשלום - מנכ"ל, מנהל, לא משנה איך שתקרא לזה - לא מסוגל לתפקד. כל החברים שם מתנדבים, וצריך מישהו שינהל את זה. כל המתנדבים שם נמצאים על סף סיום הקריירה המקצועית שלהם מבחינת גיל, וצריך מישהו שנמצא באמצע הקריירה, שנלחם על הפרנסה ועל העבודה שלו, עם רעל בעיניים. זה יקרה כאשר נבין שיחסי ציבור הם מקצוע שהתרחב מאד, שכולל בתוכו קשרי משקיעים, סושיאל ודיגיטל. באירופה וארה"ב זה חלק מתוך יחסי הציבור, שהוא כבר שם נרדף לתקשורת שיווקית".
.
"ניסינו לשרוד בקורונה. לא גבינו דמי חבר ולא הייתה פעילות"
.
יו"ר איגוד יועצי התקשורת ויחסי הציבור, איתן הרשקו, לא מכחיש את מצבו הקשה של האיגוד בראשו הוא עומד בשנים האחרונות, ותולה את האשמה בין היתר בקורונה ובאי-רצונם של העוסקים בעולם יחסי הציבור להצטרף ולתרום לגוף בראשו הוא עומד. "בשנתיים האחרונות לא עשינו שום פעילות", הוא אומר ל"ביז מדיה", "לא עשינו אריה שואג מאז 2019. נאלצנו לבטל את התחרות ב-2020 וב-2021, ואני מקווה שהמשק יהיה בסדר בחודשים הקרובים כדי שהתחרות תחזור. גם לא קיימנו כנסים וסיורים בכלי תקשורת".
.
איתן הרשקו
.
לדבריו, "בשנתיים האחרונות לא גביתי כסף. לפני כן היו כ-150 חברים היו לי לפני כן - בגבייה האחרונה שעשינו ב-2019. יש חברים שאוטומטית שמציעים לשלם, הראשון שבהם הוא רני רהב. זה מראה שזה חשוב לו. הייתי מספיק הוגן שאמרתי שאני לא גובה כסף על שירותים שאני לא יכול לספק לענף".
-איגוד בועט וחי היה יכול לעשות פעילות בזום, במיוחד בתחילת הקורונה, כשמשרדי יחסי הציבור נפגעו מאד מביטול הריטייינרים של חברות רבות במשק. אפשר היה לקיים כנס בזום איך מתמודדים עם המצב
"לא עשינו דברים בזום, כל אחד היה בתוך העסק שלו וכל אחד ניסה לשרוד ולשקם את העסק שלו. תזכור, הפעילות באיגוד היא התנדבותית".
.
לדברי הרשקו, "אחד הדברים שהפריעו לי כשהתמניתי לתפקיד, הוא שאין לנו הכרה כמו לעורכי דין ורואי חשבון. ניסיתי לפעול בתחום עם הרגולטורים, נפגשתי עם שר התקשורת בזמנו איוב קרא, אבל הדברים לא זזו. קראתי לכל השחקנים בענף, דוברי הרשויות המקומיות ודוברי משרד הממשלה, לשלב ידיים. להם יש אמצעים, לנו אין. לא עבד. עשינו את המקסימום והכל בהתנדבות. תמיד זה נפל על שניים או שלושה, אני ופיני קבסה למשל. אז רגע לפני הבחירות הבאות, אני קורא עכשיו לאנשים שהענף הזה חשוב להם, שיתמודדו בבחירות, שיבואו לתרום כדי להציל את התחום".
-אתה תתמודד לתפקיד היו"ר?
לא החלטתי עדיין אם אני הולך לעוד קדנציה. אם אני צריך לעשות הכל לבד עם פיני, לא מתאים לי. הגישו כמה אנשים רציניים בענף מועמדות להנהלת האיגוד. אני יותר מאשמח אם לא אגיש מועמדות ליו"ר, אבל מקווה שאוכל לעזור לעשות את הפעילויות מחדש".
.
-מה יהיה עם האריה השואג בסוף?
"בגלל שלא קיימנו את התחרות בשנתיים האחרונות, אמליץ ש'האריה השואג' יכלול גם עבודות מהשנים 2019 ו-2020. אולי נעשה את זה לכמה שנים האחרונות. אולי נעשה את זה במסגרת כנס או במסגרת של אירוע 'האריה השואג'. אם יש משהו שכואב לי כתוצאה מההשבתה מפעילות, שזה לא נתנו מענה לקטע של העבודות של 'האריה השואג' שהפך למותג שיצרנו אותו לפני כמעט 15 שנה".
-האיגוד שלך ספג הרבה חבטות בשנים האחרונות
"סתם זרקו עלינו דברים שלא היו רלוונטיים ומישהו דרבן מה שדרבן. ניסו לסגור לנו את העמותה ולא הצליחו. בסוף הגיעו (רשם העמותות, א"כ) למסקנה שאנחנו צודקים".
.
-אולי לא צריך את האיגוד?
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
