73% מהמפרסמים בישראל: בדיגיטל ה-ROI הכי טוב במכירות
מהו אחוז המפרסמים שפרסמו באינסטגרם במהלך השנה החולפת ומה הם מתכננים לעשות בגזרה זו ב-2019? כמה מהמפרסמים עבדו עם משפיענים, מה שביעות הרצון שלהם מהפרסום במובייל ומהי לדעתם המדיה עם ה-ROI הגבוה ביותר מבחינת ביצועי מכירות? כל אלו ועוד, בחלק ב' של המחקר הראשון מסוגו שנעשה בישראל על ידי אייס ואיגוד השיווק הישראלי, המבוסס על סקר בקרב המפרסמים בישראל ומוצג כאן לפניכם.
לחלק א' של המחקר - לחצו כאן
107 מפרסמים שמנהלים תקציבי פרסום שנעים מפחות ממיליון שקל ועד ליותר מ-50 מיליון שקל השיבו לסקר מקיף שבאמצעותו ניתן לראות לראשונה, על פי דיווח ממקור ראשון, מהו תמהיל הפרסום בישראל, מי הן המדיות המובילות, עד כמה כוחן של פייסבוק וגוגל דומיננטי, מהו קצב אימוץ הטרנדים החדשים בפרסום, מהן ההערכות לשנה הקרובה ועוד. כמו כן, הסקר מפולח לפי גודל תקציב הפרסום של המפרסמים, כך שניתן ללמוד ממנו על העדפות ומאפייני הפרסום של כל מפרסם לפי גודלו.
מתוך 107 מפרסמים שהשתתפו בסקר והשיבו לשאלות:
- 50 מפרסמים מוגדרים כקטנים ב-2 קטגוריות: 35 מחזיקים בתקציב פרסום של פחות ממיליון שקלים ו-15 מפרסמים מחזיקים בתקציב פרסום של 1-3 מיליון שקלים.
- 40 מפרסמים מוגדרים כבינוניים ב-3 קטגוריות: 16 מפרסמים עם תקציב פרסום של 3-7 מיליון שקל, 11 מפרסמים עם תקציב של 7-10 מיליון שקל ו-13 מפרסמים עם תקציב של 10-15 מיליון שקל.
- 17 מפרסמים מוגדרים כגדולים ב-2 קטגוריות: 11 מפרסמים עם תקציב של 25-50 מיליון שקל ו-6 מפרסמים מעל 50 מיליון שקל.
הסקר שנערך במהלך חודש דצמבר 2018 הכיל 28 שאלות שבחנו את העדפות המפרסמים הישראליים במספר שכבות. בחלק ב' שיפורסם כעת, בדקנו את היקפי הפרסום באינסטגרם ופרסום באמצעות משפיענים וכיצד מתכננים המפרסמים לפעול בתחומים אלו ב-2019. כמו כן נבדקו היקפי הפרסום בתוכן שיווקי והמדיות המועדפות בסגמנט זה, שביעות הרצון של המפרסמים מפרסום במובייל, המדיה בעלת ה-ROI הגבוה ביותר, המו"מ של המפרסמים עם חברות המדיה, מידת ההשפעה של פרשיות אבטחת המידע בפייסבוק על הפרסום בה ועוד.
במקביל לשימוש הגובר במשפיענים, אחוז החדירה של פרסום באינסטגרם בקרב המפרסמים בישראל גבוה ועומד על כשני שליש ועל פי כל הסימנים בשוק הוא במגמת צמיחה שלא תיעצר ב-2019. סקר בארה"ב שנערך על ידי חברת הייעוץ Cowen.Cowen ופורסם לאחרונה, בקרב 50 רוכשי מדיה בכירים בארה"ב גילה כי אינסטגרם הפכה לאמצעי המדיה המוביל בהשקת מותגים חדשים לגילאי 13-34, הרבה לפני הטלוויזיה, עם העדפה של 61% מהעונים.
מקרב העונים על שאלה זו בחיוב, האחוז הגבוה ביותר שעומד על 70% נמצא אצל המפרסמים בעלי סדר הגודל הבינוני, עם תקציב שנע בין 3 ל-15 מיליון שקל. בהתאם ניתן לראות שיותר מחמישית מהם מדווחים שיעלו ב-2019 את הפרסום באינסטגרם ב-10 עד 30%. אחוז גדול אפילו יותר, שעומד על 27% בקרב ה'מגה מפרסמים' בעלי תקציב של יותר מ-25 מיליון שקל, יעלו גם הם את תקציבי האינסטגרם ב-10 עד 30%.
- הפער כמעט נסגר: הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS
במקביל לדיווחים על היקף הפעילות באינסטגרם, 43% מהמפרסמים מדווחים על כך שפרסמו באמצעות משפיענים במהלך 2018. אינסטגרם שהפכה לאכסנייה המרכזית של העבודה עם משפיענים נהנית מהעובדה שהיא הפלטפורמה של הדור הבא ובנוסף מניעה את טרנד הפרסום הלוהט ביותר כיום.
"העשירים" מנסים הכל
במצטבר, יותר מ-30% מהמפרסמים מעידים על עצמם שיעלו את הפרסום באמצעות משפיענים ב-2019. נתון מפתיע שמעיד על הקשר שבין תקציב פרסום גבוה לאימוץ טרנדים מתגלה בניתוח מעמיק של תשובות המפרסמים בעלי התקציב הגדול ביותר. כ-17% מהמפרסמים בעלי תקציב של יותר מ-50 מיליון שקל מעידים על עצמם שיעלו את הפרסום באמצעות משפיענים ב-30% ב-2019.
טרנד נוסף שתופס מקום מרכזי בתמהיל הפרסום הוא התוכן השיווקי, וגם הוא מחזק את כוחו של הדיגיטל בתמהיל המדיה של המפרסמים. השנה לראשונה נתח הפרסום בדיגיטל הדביק את הטלוויזיה והשתווה לו עם 36% - על פי נתוני איגוד השיווק הישראלי ויפעת בקרת פרסום.
69% מהמפרסמים מדווחים על פרסום באמצעות תוכן שיווקי ומתוכם, 64% מהמפרסמים בסדר הגודל הבינוני עשו זאת בדיגיטל. בקרב המפרסמים בעלי תקציבי הענק (מעל ל-25 מיליון שקל), 48% הפנו את כספי התוכן השיווקי לדיגיטל ובקרב הקטנים, 45%.
נדבך נוסף שיושב תחת הקטגוריה של הדיגיטל הוא הפרסום במובייל. בראייה רחבה יותר, המובייל כולל בתוכו קטגוריות רבות כגון פרסום בסושיאל: פייסבוק, גוגל, אינסטגרם וכן יכול לכלול בתוכו את הפרסום באמצעות המשפיענים והתוכן שיווקי שרובנו נחשפים אליו בגלילה האינסופית של הפיד. זאת ועוד, הפרסום במובייל כולל מעברונים, פרסום באפליקציות, גיימינג, וידאו, קופונים ועוד.
40% מהמפרסמים דיווחו על שימוש נרחב בפרסום במובייל. מנגד, 38% דיווחו על פעילות בסדר גודל בינוני ומטה. שביעות הרצון בפעילות במובייל מתחלקת ל-34.3% שדיווחו על מידה גבוהה של הצלחה, 21% דיווחו על הצלחה בינונית ואחוז דומה על הצלחה מועטה.
הגודל כן קובע
לא בטוח האם הסיבה היא היקף התקציב שהושקע בקמפיינים, או שישנם משתנים נוספים, אך ניתן לראות הלימה מלאה בין גודל המפרסם למידת ההשקעה שלו ולמידת שביעות הרצון. בקרב המגה מפרסמים בעלי תקציבי הענק, 65% פרסמו במידה רבה במובייל ושביעות הרצון שלהם היא הגבוהה ביותר עם 56%, אחריהם המפרסמים בסדר הגודל הבינוני עם 51% שהעידו על פעילות רבה במובייל שהובילה לשביעות רצון גבוהה בקרב 37% מהם, ולבסוף הקטנים עם 31% בלבד שהעידו על פעילות רבה במובייל לצד שביעות רצון גבוהה של 30% בלבד.
ביג דאטה, המונח שיותר מכל השאר מסמל את החזית הטכנולוגית החדשה של המפרסמים השואפים לרמה הגבוהה ביותר של פרסונליזציה מול קהל היעד, היא עדיין שם קוד סקסי, כך מסתבר, שבפועל עדיין לא חלחל ליומיום של המפרסמים. 41% מהמפרסמים העידו שאינם עושים בכך שימוש ובנוסף 21% מעידים על שימוש נמוך. 17% בלבד מהם מעידים על שימוש רב בדאטה עבור מהלכי פרסום ושיווק.
שלא במפתיע ניתן לראות שקטגוריית הגודל שבה הכי הרבה מפרסמים אינם עושים שימוש בביג דאטה מגיעה מהמפרסמים הקטנים עם 57%. בקרב המפרסמים הבינוניים, 28% הם העידו שהם לא בתמונה ובקרב המגה מפרסמים, 14.5% לא בתמונה. עבור חברות המחקר מדובר בהזדמנות פז להציע למפרסמים הקטנים והבינוניים שירותים "רזים" יותר כדי להכניס אותם לשוק ולמצות את פוטנציאל הצמיחה הגבוה.
אחת השאלות המעניינות שהופיעו בסקר, הובילה לתשובה חד משמעית שהעידה שוב על נטיית המפרסמים לכיוון הדיגיטל ובמקרה הזה באופן מובהק מבחינת האפקטיביות של המדיום. 73% מהמשיבים דיווחו כי מבחינת ROI - החזר על השקעה במונחי מכירות - הדיגיטל הוא ללא עוררין המדיה הטובה והמשתלמת ביותר. 12% בלבד ענו שהטלוויזיה היא המדיה המשתלמת ביותר מבחינת ROI במכירות ו-7% בלבד ענו רדיו.
מבין 3 קטגוריות הגודל של המפרסמים, בעלי התקציבים הבינוניים (בין 3-15 מיליון שקל) היו המובילים, עם 82% שדיווחו כי הדיגיטל הוא המדיה האפקטיבית והמשתלמת ביותר מבחינת מכירות. אחריהם 72.5% מהמפרסמים הקטנים בחרו בדיגיטל ואילו "רק" 42% מהמפרסמים הגדולים העידו על הדיגיטל כמשתלמת אפקטיבית.
בירידה לפרטי הפרטים של הסקר בקרב המפרסמים הגדולים ניתן לראות ש"רק" 27% מהם ענו שהדיגיטל היא המדיה עם ה-ROI הטוב ביותר במכירות ו-12.5% מהם, נתון יחסית גבוה, העיד על כך שהרדיו היא דווקא המדיה בעלת ה-ROI הטוב ביותר במבחן המכירות. נראה ששליטת המפרסמים הגדולים בקטגוריית הטלוויזיה, באמצעות תקציבי ענק, בשונה מבינוניים וקטנים שאינם יכולים לבלוט במדיה הזו, מאפשרת להם (לגדולים) למצות את יתרון הגודל והרפיטיציה שלהם במדיה היקרה ביותר וכך גם ליהנות מהחזר ההשקעה במכירות.
26% מהמפרסמים בישראל מביעים שביעות רצון מהתנאים המסחריים אותם הם מקבלים מחברות המדיה שבאמצעותן הם רוכשים את המדיה ולא יפתחו במו"מ עם חברות המדיה. 17% נוספים מדווחים שלא יעשו זאת מכיוון שהם חתומים על חוזה רב שנתי מול חברת המדיה. מנגד 12% מהמפרסמים מביעים על רצון לפתוח במו"מ בעקבות תנאי השוק המשתנה והכמות הגדולה ביותר של המפרסמים, כמעט חצי מהמשיבים, מדווחים על פתיחה אוטומטית במו"מ מול חברת המדיה, בתחילתה של כל שנה.
בשונה משאלות רבות אחרות, ניתן לראות דמיון רב בתשובה לשאלה זו מבחינת המפרסמים הקטנים, הבינוניים והגדולים על הפתיחה האוטומטית במו"מ בכל שנה מחדש, בנתון שנע בין 42% ל-48%.
שנת 2018 לא היטיבה עם התדמית של פייסבוק. מחיקת השווי הגדולה ביותר בהיסטוריה עם צניחת המניה ב-22% ואובדן של 150 מיליארד דולר משוויה תוך 90 דקות היו רק השיקוף של פרשת האבטחה החמורה של החברה - קיימברידג' אנליטיקה. במסגרתה מידע אישי של עשרות מיליוני משתמשים זלג החוצה והפך לכלי שרת כדי להשפיע על תוצאות בחירות בארה"ב. זאת, בנוסף לדיווחים השוטפים על הירידה בהיקף המשתמשים, בעיקר בשוק החשוב ביותר, ארה"ב. אלו ועוד, שהציגו את פייסבוק באור שלילי, כולל הזימון ההיסטורי של צוקרברג לסנאט האמריקני היו אמורים להשפיע על זרימת כספי המפרסמים לרשת החברתית, אך דבר מכך לא קרה ואפילו ההיפך.
למרות הפרשיות הרבות, מספר המפרסמים האמריקאיים בפייסבוק עלה ב-2018. על פי מחקר של חברת eMarketer, מספר המפרסמים האמריקאים (בחברות עם יותר מ-100 עובדים) שפרסמו בפייסבוק במהלך שנת 2018, עלה במידה קלה ל-86.3% לעומת 2017.
בישראל התמונה זהה. 78% מהמפרסמים לא התייחסו כלל לדיווחים על פייסבוק וזליגת המידע ולא הפחיתו את הפרסום ברשת בעקבות זאת. 13% בלבד העידו שהקטינו את הפרסום בעקבות הפרשיות אך רק במידה מועטה. מבחינת קשיחות הביקוש לפרסום ברשת החברתית, הספינה של פייסבוק שועטת קדימה ושום קרחון בדרך, גדול ככל שיהיה לא מסיט אותה מהמסלול.
- 1.מניסיון 31/01/2019 10:32הגב לתגובה זוחולק מניסיוני, כישלונות והישגים - הכל מול תומאות אפקטיביות בסופו של יום. ואלו המסקנות : 1. 70 אחוז תלוי באיכות הוידאו עצמו. 2. 10 אחוז תלוי בהפצה 3. 20 אחוז בבאזז ובזהות היוצרים. איך בודקים ואיך לא נופלים בסיפורים וקישקושים? כי זה כבר קרה לי עם 2 "יוצרות רשת". מבקשים לראות עבודות קודמות ותוצאות!!! לא להתרגש ממספר צפיות בפייסבוק, הרוב קנוי, לבדוק כמות שיתופים! זה המדד היחידי שמנבא הצלחה. מניסיון כואב אחד ושלושה נסיונות מוצלחים.
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS
פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים
ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור.
גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון.
דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.
קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
- פטריק דרהי פושט רגל בצרפת – וטייקון בישראל; איך זה מסתדר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים
הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים.
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפער כמעט נסגר: הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
לומר שהמהדורה המרכזית של חדשות 12 זה כמו לומר שיש כח משיכה. זה כמו כח טבע. אבל לאחרונה, מגמת ההיחלשות של 12 - שהשיגה רייטינג חלש יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף - הולכת ומתגברת. בד בבד, ערוץ 14 הולך ומתחזק, ואמנם מבחינת רייטינג עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף, וכבר נמצא עמוק בטריטריות שבהם החזיק 12 לבדו עד היום. וזה עוד לפני שינוי אופן המדידה.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם
אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה
דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות
שש עם דפנה ליאל בקשת 12 הוביל עם 7.6% רייטינג ו-169 אלף צופים, כאשר אחריהם מוריה וברקו הצליחו להגיע למקום השני, עם 5.4% רייטינג ו-145 אלף צופים בלבד. את הרשימה סגרו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-133 אלף צופים.
.jpg)