אינספור שלבים וביורוקרטיה: איך גיוס עובדים בתהליך ארוך פוגע בענף השיווק
שלומית, אשת שיווק בעלת ניסיון של שנתיים בתחום הסלולר, ביקשה להתקבל למשרת מנהלת מותג במחלקת השיווק של חברה בולטת בתחום הקמעונאות. לשמחתה, היא הוזמנה לראיון ראשון, באווירה נעימה, שנערך לפני כחצי שנה. שלומית התרשמה שהחברה החדשה מעוניינת בה. עובדה: היא הוזמנה לראיון נוסף וצלחה אותו, ונאמר לה שהיא עתידה לעבור גם מרכז הערכה ומבחן פנימי.
שלומית הנרגשת עצרה את שאר חיפושי העבודה, והחזיקה אצבעות שתתקבל במהרה למשרה הנחשקת. היא לא ידעה, שלחברה יש תוכנית אחרות לגביה: מסלול מיון של חודשים, שרק בסופם תדע, אולי, אם התקבלה. באמצע הדרך, שלומית נשברה. חברה הציעה לה להצטרף למחלקת שיווק בחברה קטנה יותר, והיא השתלבה שם באופן כמעט מיידי, לאחר הליך גיוס קצר וממוקד.
כמות מידע עצומה
תהליכי המיון הארוכים בענף השיווק, הם תופעה שמכה שורש בגיוס כוח אדם, במהלך השנתיים האחרונות. התהליכים מבוססים על שלבים רבים ועל איסוף נתונים בלתי פוסק אודות המועמד הפוטנציאלי. אולם מה שנועד במקור לשפר את המקצועיות והשיטתיות של תהליכי המיון, לאפשר הרכבה של פרופיל עשיר יותר של המועמד וגם השוואה בין מועמדים, הפך לחרב פיפיות. המגייסים פשוט לא מצליחים לקבל החלטה. הביורוקרטיה של התהליך - תיאומים, זימונים, טפסים, הצטרפות של מועמדים חדשים באמצע התהליך, קריטריוני סף שמשתנים בהתאם לזהות המראיין, יחד עם כמות המידע העצומה שמתקבלת - מכריעה אותם.
וכיצד הם מנסים להתגבר על חוסר הוודאות? באמצעות הוספת עוד שלב מיון, שיצליח ליתן תוקף מכריע לשלבים הקודמים. אלא שכך מתקבל תהליך המורכב משלבים מודולריים, שלא תמיד מסונכרנים זה עם זה. קשה להסיק משלב מסוים לגבי השלב הבא, והראיונות והמבחנים אינם מתבצעים בהכרח בסדר הנכון. בסוף, כולם מותשים: גם המועמדים וגם המגייסים, בעוד שלא רק שהשלב הנוסף לא שיפר במאום את ההיכרות עם המועמד, אלא שלא אחת אף הוביל לנטישתו את התהליך.
- אחרי שפיטרה בינואר: אקווה סקיוריטי מגייסת
- האם גיוס מאות עובדים במאנדי הוא רמז לדוחות טובים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המועמדים הטובים נושרים באמצע
התהליך הארוך שמתקבל אינו מקצועי דיו ואינו ממוסד. במקום יצירת רצף תהליכים ממוקד שמאפשר להגיע במהרה לתשובה טובה, הוא גורם לחברה לאבד מועמדים טובים שנושרים באמצע. הם כבר מאבדים את החשק לעבוד בחברה שאינה מסוגלת להחליט, וגורמת להם לחוש תסכול וזלזול בזמנם. כמובן שגם הגורם הכלכלי משחק תפקיד, וכמו שלומית, הם פשוט ממהרים למצוא עבודה אחרת.
גם צוות משאבי האנוש בלחץ ומנסה למצוא למנהלי החברה את העובדים הטובים ביותר. אולם כדי לעמוד בדרישות, הם כה מקשיחים את התנאים עד שמגיעים למצב קבוע של חוסר שביעות רצון של המועמדים שמוביל לבסוף אף לאי נחת של המערך המגייס עצמו. שהרי, לאחר שהשקעת משאבים כה רבים במועמד הנבחר ובתהליך הגיוס, החבות שמוטלת עליך כמגייס היא להוכיח שהמאמץ השתלם. זאת ועוד, לאחר שהתקבל אותו מועמד שצלח את כל השלבים - רמת הציפיות ממנו היא אדירה והעול על כתפיו עצום. המתח של המועמד מקרין, אפוא, גם על המגייס.
כל טעות עלולה לעלות בכסף רב
הקושי להחליט נובע מסיבות שהגיון בצדן. החברות יודעות שהקנס על בחירה שגויה, גבוה. הן מבקשות להבטיח את קבלת העובד הנכון, עם הניסיון ומבנה האישיות המתאים לתרבות הארגונית, כך שישתלב במהירות וביעילות. כל טעות עלולה לעלות בכסף רב, הן בהכשרה, והן באבדן של פונקציה חשובה בארגון. חברות רבות מגיעות לתהליכים הארוכים לאחר שחוו טראומות של גיוס כושל של עובדים שעזבו אחרי תקופה קצרה במיוחד, והן מבקשות, באמצעות תהליכי המיון הארוכים והמדוקדקים, להקטין את הסיכון.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
זאת ועוד, באופן אינסטנקטיבי ניתן לקשור בין תהליכי הגיוס לתהליך החיובי שהחברות מבקשות להבנות, תוך הקדשת זמן, מחשבה ומשאבים בשל החשיבות גבוהה שהן מייחסות לקליטה ושילוב של עובדים.
ולמרות זאת, הפתרון לחוויה הבלתי נעימה שנוצרת בתהליך, אינו להוסיף שלבים נוספים שהופכים את התהליך לחסר ערך. כפי ששלומית בוודאי יכולה לספר, היא הצליחה להשתלב בחברה החדשה בקלות ולשביעות רצון כל הצדדים, בלי לעבור 5 או 6 שלבי מיון. סביר אף שהחברה המגייסת תעיד כי תהליך המיון שלה תבע מהארגון משאבים רבים של זמן וכסף שבסופו של דבר היו לשווא.
אז מה כן? מיפוי וזיהוי ראשוני נכון של הפרמטרים החשובים לחברה עבור הפוזיציה, הגדרת התכונות החיוניות למועמד האידיאלי, ומיון הבודק את הקריטריונים החשובים ביותר שהוגדרו מבעוד מועד במהלך התהליך - יבטיחו קיצור ושיפור תהליכים לצד העלאת הגיוסים המוצלחים.
הכותבת היא מנהלת השיווק ב
- 6.אין בוס 09/12/2013 11:01הגב לתגובה זובסוף הכל תמיד קם ונופל על היכולת לקבל החלטות. ככל ש"נשות-השיווק-החדשות" עוטפות את עצמן בשכבות של כאילו מידע; כאילו כלים; כאילו שלבים הן מתחמקות מהנקודה. צריך להחליט. בגיוס כח אדם. בהשקות. בתמחור. בדיוק בגלל זה פעם - כשידעו להחליט ולחתוך - דיברו על "מלחמות שיווק" ועכשיו מדברים על "מהלכי שיווק". פעם דיברו על "מנהל שיווק" ועכשיו על "אשת שיווק". כל השאר תירוצים.
- 5.את כ"כ צודקת שזה עצוב (ל"ת)שמרית 02/12/2013 18:28הגב לתגובה זו
- 4.טליה 02/12/2013 15:29הגב לתגובה זועכשיו רק חשוב שהמגייסים יקראו וימקדו את התהליכים, למען שני הצדדים.
- 3.נמאס 02/12/2013 15:26הגב לתגובה זומה זה השטויות האלה? הייתי במבחנים באחד הבנקים הגדולים - זה פשוט לא מבחנים רלוונטיים לתפקידים בכירים. תוקם ועדת חריגים לאתר!
- 2.תם 02/12/2013 15:23הגב לתגובה זוהאנשים הפחות מוכשרים. לא חבל? לא דבילי?
- 1.ויעילות וטוב שכך 02/12/2013 12:31הגב לתגובה זוהארגונים הגדולים מרוויחים בלי קשר למי יהיה במחלקת השיווק. יש להם הגנה מלמעלה ( קשרים ופוליטיקה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
חדשות נוספות
מהדורת היום המוקדמת של קשת היתה עם 4.3% רייטינג ו-102 אלף צופים, בעוד שברצועה השנייה שלו, האולפן הפתוח של ערוץ 14 נשאר במקום השני עם 2.9% רייטינג ו-68 אלף צופים ואת הרצועה הזו סגרה רשת עם המהדורה המוקדמת של חדשות היום, שעמדה
על 1.8% רייטינג ו-37 אלף צופים בלבד. לאחר מכן, מהדורת היום של קשת עם עופר חדד היתה בראש עם 5.4% רייטינג ו-127 אלף צופים, אחריו היה ערוץ 14, ששידר את "ארבע עם אמיר איבגי" ועמד על 3.4% רייטינג ו-72 אלף צופים, אחריו , וכרגיל, ערוץ 13 סגר את הרשימה עם מהדורת החדשות
של מאיה ראכלין, שהיתה עם 2% רייטינג ו-45 אלף צופים בלבד.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
לאחר מכן, חמש עם רפי שרף היה עם 6.6% רייטינג ו-160 אלף צופים, ואחריו היתה "המהדורה המוקדמת" עם דנה ורון, שעמדה על 4.1% רייטינג ו-100 אלף צופים. כרגיל, את הרשימה סגרה רשת, עם "שיחת היום" עם אריק וייס, שעמדה על 2.8% רייטינג ו-65 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כשהגיעו הידיעות המרעישות אודות הפצ"רית, נרשמה עלייה משמעותית בסך הצופים, כש-"שש עם עודד בן עמי" של קשת עמדה על 10.9% רייטינג ו-276 אלף צופים, ואילו במקום השני היתה ריקלין ושות של ערוץ 14 עם 5.6%
רייטינג ו-145 אלף צופים. "מוריה וברקו" לא הצליחו לנצל את הדרמה ולעלות במספרים, ועמדו על 4.5% רייטינג ו-108 אלף צופים בלבד.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
חדשות נוספות
מהדורת היום המוקדמת של קשת היתה עם 4.3% רייטינג ו-102 אלף צופים, בעוד שברצועה השנייה שלו, האולפן הפתוח של ערוץ 14 נשאר במקום השני עם 2.9% רייטינג ו-68 אלף צופים ואת הרצועה הזו סגרה רשת עם המהדורה המוקדמת של חדשות היום, שעמדה
על 1.8% רייטינג ו-37 אלף צופים בלבד. לאחר מכן, מהדורת היום של קשת עם עופר חדד היתה בראש עם 5.4% רייטינג ו-127 אלף צופים, אחריו היה ערוץ 14, ששידר את "ארבע עם אמיר איבגי" ועמד על 3.4% רייטינג ו-72 אלף צופים, אחריו , וכרגיל, ערוץ 13 סגר את הרשימה עם מהדורת החדשות
של מאיה ראכלין, שהיתה עם 2% רייטינג ו-45 אלף צופים בלבד.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
לאחר מכן, חמש עם רפי שרף היה עם 6.6% רייטינג ו-160 אלף צופים, ואחריו היתה "המהדורה המוקדמת" עם דנה ורון, שעמדה על 4.1% רייטינג ו-100 אלף צופים. כרגיל, את הרשימה סגרה רשת, עם "שיחת היום" עם אריק וייס, שעמדה על 2.8% רייטינג ו-65 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כשהגיעו הידיעות המרעישות אודות הפצ"רית, נרשמה עלייה משמעותית בסך הצופים, כש-"שש עם עודד בן עמי" של קשת עמדה על 10.9% רייטינג ו-276 אלף צופים, ואילו במקום השני היתה ריקלין ושות של ערוץ 14 עם 5.6%
רייטינג ו-145 אלף צופים. "מוריה וברקו" לא הצליחו לנצל את הדרמה ולעלות במספרים, ועמדו על 4.5% רייטינג ו-108 אלף צופים בלבד.
