FREETV (רשתות)
FREETV (רשתות)

FreeTV הבטיחה מהפכה - אבל למרות השקעות הענק היא לא מזיזה את שוק הטלוויזיה

 RGE רוצה לצאת מההשקעה ב-FreeTV - זה יהיה בהפסד כספי; קשת שמהמרת על הבייבי שלה תקנה את חלקה; כמה זה שווה והאם FreeTV תוכל להמריא?

אדיר בן עמי | (11)
נושאים בכתבה קשת FREE TV

שנתיים אחרי שהושק בקול תרועה רמה כשירות הסטרימינג שיביא תכנים טובים במחירים זולים לכולם, FreeTV בפרשת דרכים. השותפות בין קשת ל-RGE, שהבטיחה חבילות זולות ותחרות אמיתית לענקיות כמו הוט ו-yes, נראית בדרך לפירוק. קשת נמצאת כעת במגעים לרכוש את חלקה של RGE במיזם, והצעד הזה מגיע על רקע מתיחות מתמשכת, חילוקי דעות עסקיים וכנראה הפסדים גדולים. המיזם, שהשקיע הון עתק בפרסום תחת הסיסמה "חינם" – כולל קמפיינים נוצצים בערוץ 12 של קשת – נחשב מבחינה עסקית לכישלון. השאלה היא אם קשת תצליח להציל אותו. בשוק הטלוויזיה טוענים שקשת השקיעה סכומים גדולים בפרסום בזכות זמן המסך שיש לה ואם מחשבים את הערך הכלכלי האמיתי של הפרסום מדובר בעשרות רבות של מיליוני שקלים. בהינתן ההשקעה הזו וההשקעה בכלל, החזר ההשקעה נראה רחוק.

המיזם הגיע ל-150 אלף מנויים, כך על פי ההערכות שחלק גדול מהם משלם עד 40 שקלים בחודש. זה לא מעט מבחינת מספר מנויים, אבל קשה לראות רווחים במספרים האלו. המטרה של השותפים היתה להגיע למסה מאוד גדולה של לקוחות שתספק רווח, אבל קשת על כל עוצמתה לא הצליחה בשנתיים האלו לספק את הסחורה. שוק הטלוויזיה צפוף ומאוד תחרותי. RGE רוצה לצאת ממנו.  

ההימור על הסטרימינג 

FreeTV נכנסה לשוק עם הבטחה גדולה: להציע אלטרנטיבה נגישה ורזה לשירותי הטלוויזיה המסורבלים והיקרים. השילוב בין התוכן של קשת (ערוץ 12, מאקו) לערוצי הספורט והילדים של RGE (ספורט 5, לוגי) נראה כמו מתכון מנצח. אבל מאחורי הקלעים, הסיפור היה פחות ורוד – חילוקי דעות, אתגרים רגולטוריים והתחרות המתגברת מצד עסקאות כמו יס-פרטנר והוט-סלקום שינו את התמונה.


הרעיון של המיזם היה פשוט - במקום חבילות יקרות עם ערוצים שאף אחד לא צופה בהם, הוא הציע מודל פשוט וזול – תוכן מקומי חזק. השירות ניתן במחירים נמוכים וקשת החלה לשווק אותו בכל הכוח. המטרה הייתה ברורה - לתפוס נתח שוק. אבל, הצרות התחילו כמעט מיד. זמן קצר אחרי ההשקה ב-2023, החלו חריקות בין קשת ל-RGE. היו שאלות בקשר לניהול המיזם – מי מחליט על התוכן? איך מחלקים את ההשקעה? מה האסטרטגיה לשיווק? RGE המשיכה למכור את ערוצי הספורט שלה לכל המתחרות, בעוד FreeTV הציעה בכמעט בחינם – זה לא מודל שיכול לעבוד. 


כמה שווה FreeTV?  

השותפים לא הסכימו על הדרך של FreeTV  במקביל השוק כצפוי השתנה מהר כשגופים בתחום נערכים לשיתוף פעולה - יס ופרטנר והוט עם סלקום. זה גורם לחשש ש-FreeTV תישאר קטנה מדי מול שתי קבוצות גדולות שמשלבות אינטרנט, סלולר וטלוויזיה. בנוסף, רפורמת "ספק אחוד" של משרד התקשורת הגבילה את היכולת של קשת ו-RGE לפעול בחופשיות, והוסיפה כאב ראש רגולטורי. כל זה, יחד עם ההשקעה העצומה בפרסום שלא תורגמה להצלחה עסקית גדולה, דחף את RGE לחפש דרך החוצה.

קשת ו-RGE נמצאות בשלב מתקדם של משא ומתן. קשת רוצה לקנות את חלקה של RGE ב-FreeTV ולקחת את המושכות לבדה. קשת עצמה מחזיקה גם ב-25% מ-RGE. קשה להעריך כמה קשת תשלם על ההחזקה של RGE. מצד אחד העסק מפסיד, מצד שני הושקע בה הון גדול ויש גם נכס - כ-150 אלף משתמשים, שזה משמעותי גם ביחס לסלקום ופרטנר, אבל קטן ביחס להוט ויס, שיש להן מיליוני מנויים. כך או כך, נראה שההשקעה של קשת ברכישת RGE לא תהיה מעל עשרות מיליונים בודדים. 

 הבעיה הגדולה של FreeTV שההצעה שלה רזה מדי עבור חלק מהצופים שמקבלים את שירותי הצפייה שלהם ממגוון אפשרויות לרבות נטפליקס. בנוסף, הלחץ מהמתחרות והרגולציה פגע ביכולת של המיזם להתרחב. בעיה נוספת אך צפויה היתה התחרות - הוט, יס, סלקום ופרטנר פשוט הציעו חבילות זולות יותר או גמישות יותר ומנעו מהמיזם של קשת להמריא. גם אחרי מבצע מאוד אגרסיבי בחודשים האחרונים המיזם לא המריא למספרים ענקיים ונראה שזה היה הקש ששבר את הגב של RGE. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    פלוני אלמוני 26/03/2025 20:49
    הגב לתגובה זו
    כל התכנים כלולים בחבילה ואין חבילות אסקטרה שצריך לשלם עליהם.יש להם מעל 8 ערוצי סרטים עם זאנרים שונים. הממשק נוח לשימוש.רק שירחיבו את תכני הvod וישתפו פעולה עם תשתית אינטרנט והם על הגל
  • 10.
    התחברתי לפרי בגלל ערוצי הספורט. אם יבטלו את ערוצי הספורט אני מתנתק (ל"ת)
    אנונימי 26/03/2025 10:53
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    השלטון ערב רב 26/03/2025 10:50
    הגב לתגובה זו
    של צרלטוןכל הליגות בכדורגלאז יעברו הרבה צופיםהבעיה שלהם שאין להם את ערוצי הספורט
  • 8.
    אם היה אפשרות לחבילת ספורט 1 23 הייתי חוסך את יס (ל"ת)
    אנונימי 26/03/2025 10:29
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    שימכרו אינטרנט ושרות טלויזיה בחבילה יגיעו רחוק (ל"ת)
    אנונימיm 26/03/2025 10:12
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    כל מה שקשור לקשת זה פח (ל"ת)
    אנונימי 26/03/2025 10:06
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אנונימי 26/03/2025 09:12
    הגב לתגובה זו
    פרי טיוי לא מתרוממים כי הממשק שלהם לא טוב.אם היה להם ממשק אחר בדומה לסינגל או סלקום הם כבר היו עפים למעלה.
  • 4.
    פול 26/03/2025 07:47
    הגב לתגובה זו
    המוצר טוב המחיר טוב. מקווה שיחזיקו מעמד כי הם הכי נוחים לי ניסיתי את סטינג בזמנו ואחר כך את נקסט... הרבה פחות טוב ויקר יותר
  • 3.
    אנונימי 26/03/2025 05:49
    הגב לתגובה זו
    נציגים שם מקבלים משכורת עבדות. מתכון בטוח לכשלון
  • 2.
    נוריה 26/03/2025 00:49
    הגב לתגובה זו
    במאבק לגייס את כל החרדים לצהל
  • 1.
    אנונימי 25/03/2025 23:09
    הגב לתגובה זו
    מחיר כזה עושה רק טוב לתחרות
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.