דור עצמון
צילום: משה בנימין
בדיקה

אחרי עלייה של 30% - מחירי ביטוחי הרכב ימשיכו לעלות ב-10%-5% בשנה הקרובה

דור עצמון | (19)

ביטוחי הרכב מזנקים וזה עדיין לא הסוף. בשנה וחצי האחרונות הם קפצו במעל 30%, כיש גם מודלים  שהעלייה בהם גדולה פי כמה - הרכבים הנגנבים עלו יותר, ביטוח הרכב על מאזדה 3 עלה במעל 50%. העלייה נובעת בעיקר ממחירי חלפים גבוהים וגניבות רכבים - אנחנו במספרי שיא של גניבות רכב. המשמעות היא שעל כל רכב משלמים תוספת ביטוח רכב של כ-3 אלף שקל בשנה. תוספת של 250 שקל בחודש. אבל במשפחה ממוצעת יש יותר מרכב אחד, אתם בקלות מגיעים לתוספת שנתית של 6 אלף שקל - 500 שקל בחודש. הנה הסבר נוסף לעלייה ביוקר המחייה. 

פקקים, תמר מצפי

   פקקים, תמר מצפי

העלייה בביטוח נובעת גם מהיקף התאונות שעלה בשנים האחרונות כנראה בשל עלייה בפקקים. הפקקים הם כבר שיגרה בשל סיבות שונות - עבודות בכביש, תשתיות, עומס גדול של רכבים (כמות הרכבים על הכביש מזנקת מדי שנה) ומסתבר שבנסיעה בפקק יש סיכוי גדול יותר לבצע תאונה (קלה). תאונות גורמות למימוש הביטוח ובעצם גורמות לכך שהמבטחים רואים תשלומים גדולים יותר ולכן גם דורשים יותר מהמבוטחים.

העלייה הזו במחייר הביטוח לא תיעצר מסיבה פשוטה - חברות הביטוח עדיין מפסידות. מבדיקת ביזפורטל עולה כי חברות הביטוח מפסידות סדר גודל של 5%-7% מהפרמיה בביטוח רכב, והמשמעות היא שלמרות עליית המחירים של הפוליסות, הן ימשיכו להעלות את התעריפים עד שיגיעו לרווחיות. כל זה בהינתן שהיקף הגניבות יימשך ולא יהיה שינוי במחירי החלפים, אבל, צפוי שמתישהו היכולת של המשטרה וגורמי העקיבה לעלות על גניבות הרכבים תשתפר ובהתאמה היקף הגניבות יצטמצם. לגבי החלפים - גם שם צפויה ירידה בהמשך וכשזה יקרה, גם המוטיבציה לגנוב עשויה לפחות (הגנבים במקרים רבים מפרקים את הרכב ומוכרים חלפים)

כדי שחברות הביטוח יעברו לרווחיות הן צריכות להעלות את המחירים בכ-5%-7% וזה מתחבר עם ההערכות בשוק של עליות בסדר גודל של 5%-10% גם בשנה הקרובה. השאלה - אם כמו שזה עלה כך זה יכול לרדת? החשש הגדול של הציבור הוא שאחרי שהתעריפים יעלו, חברות הביטוח ישאירו אותם גבוהים גם אם יהיה איזון בשוק והעלויות ירדו (מחירי חלפים, היקף הגניבות) וזאת כדי לפצות על ההפסדים הגבוהים בשנה האחרונה. 

בפועל, מדובר בשוק מאוד תחרותי והסיכוי שזה יקרה הוא קטן. אפילו אפסי. אם תהיה חברה שתשאיר את התעריפים של הפרמיות גבוהות, יהיו אחרות שיורידו מחירים והיא לא תוכל להישאר אדישה לכך. התחרות תגרום לכך שלא תהיה רווחיות גדולה מדי. על פני זמן הרווחיות הממוצעת בתחום ביטוח הרווח היא אחוזים בודדים - 3%-5% בשנה וזה צפוי להיות גם בהמשך.

במקביל לגידול בהיקף הגניבות, יש גם צורך למיגונים טובים יותר. חברות הביטוח מקשיחות את הדרישות והתנאים למיגון לרבות מערכות איתור מתקדמות וזאת עלות נוספת שמתגלגלת על הצרכן. 

קיראו עוד ב"ביטוח"

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    שמתי שני מנעולים פיזיים ברכב. לי לא יגנבו. (ל"ת)
    מתן 23/11/2023 11:05
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    קפדן בקטנות 08/11/2023 13:37
    הגב לתגובה זו
    כבר חודש וחתי אין גנבות רכב ותנועה יחסית דלילה. והעלוקות - ממשיכים לפמפם על עליות מחירים.וזו רק ההתחלה בהשבתת פעולת גנבי הרכב. לעצור דחוף את פרזיטי הביטוח.(זה לא מופנה לאימפוטנט על הביטוח).
  • 14.
    לא צריך מיגונים..צריך להעניש גנבים (ל"ת)
    Paz 08/11/2023 10:53
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    שר המשטרה בטיקטוק , לא להפריע לו (ל"ת)
    גנב מכוניות 07/11/2023 14:33
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    אבל כבר שילמנו מס למשטרה, למה צריך גם מס גנבות? (ל"ת)
    אניי 06/11/2023 22:32
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    זליג 06/10/2023 12:46
    הגב לתגובה זו
    קבלתי אגרת רישוי לרכב והנה תוספת של 5.1% מה קרה? מדוע לתרום לעליית המחירים? יד ימין באוצר ויד שמאל במשרדי הממשלה אינן מכירות זו את זו!
  • 10.
    שמואל ברגר 05/10/2023 23:13
    הגב לתגובה זו
    אמרתם שהפרמיות עלו בגלל גניבות. לא כל הביטוחים מכסים גניבות. רק הביטוחים המקיפים. האם הצד ג' גם עלו?
  • 9.
    אופטימי 05/10/2023 22:09
    הגב לתגובה זו
    חבל רק שהפושעים לא הבינו נכון את המסר, והם מתפרעים ומתחמשים ומתחזקים
  • 8.
    קנו מניות חברות הביטוח.. (ל"ת)
    אסף 05/10/2023 21:17
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    הבני דודים גונבים וגונבים- ובתי המשפט משחררים (ל"ת)
    עידן 05/10/2023 17:53
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    האמת מטורף. המחירים לא הגיוניים. מדובר (בעוד) מחדל. (ל"ת)
    קובי 05/10/2023 17:51
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    רוני 05/10/2023 15:52
    הגב לתגובה זו
    זה מחיר חולני ביטוח במחיר של 20% מהרכב
  • אניי 06/11/2023 22:33
    הגב לתגובה זו
    וויתרתי
  • 4.
    יודעים למה 05/10/2023 15:04
    הגב לתגובה זו
    עובדים על זה חזק. אין שום סיבה להתייקרות של שום דבר חוץ מהטיפשות של אנשים
  • 3.
    אין על משילות על מלא מלא מלא אוויר (ל"ת)
    1 05/10/2023 14:49
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אין מלבדו 05/10/2023 14:05
    הגב לתגובה זו
    תענוג
  • 1.
    איך ישפיע על ליברה ? (ל"ת)
    מבטח 05/10/2023 13:14
    הגב לתגובה זו
  • גיא 05/10/2023 13:42
    הגב לתגובה זו
    לי הביטוח עלה ביותר מ1400 שקל אצלם. להבא אשקול איפה כי אם מדובר בפער נמוך בעלות כשו עדיף חברה גדולה יותר או לא לעשות ביטוח מקיף וזהו כי זה יקר מאוד
  • חידשתי דרך וובי. ליברה לא ידעו לתת פייט. עזבתי אותם (ל"ת)
    אנונימי 05/10/2023 13:58
סוכן ביטוח
צילום: דאלי אי

איך הפכו סוכני הביטוח למיליונרים על חשבונכם וכמה אתם משלמים להם כשאתם עוברים לקרן השתלמות אחרת?

כמעט כולם חזו שסוכני הביטוח ייעלמו בעידן הדיגיטלי, אבל המציאות הפוכה: מסוכני ביטוח הם הפכו להיות משווקים של גמל, השתלמות ופנסיה והרוויחו עמלות ענקיות



רן קידר |
נושאים בכתבה סוכן ביטוח

לפני 20 שנה וגם לפני 10 שנים, כמעט כולם היו בטוחים: סוכני הביטוח הם דינוזאורים שעומדים להיכחד. האינטרנט, אפליקציות השוואת מחירים ורפורמת בכר אמורים היו להעביר אותם לספר ההיסטוריה. אבל משהו דרמטי קרה בדרך - לא רק שהם שרדו אלא שהם גם התפתחו למכונות עמלות במכשירים פיננסים.

כיום פועלים בישראל קרוב ל-15 אלף בעלי רישיון סוכן ביטוח, כאשר כ-13 אלף מהם מורשים בתחום הפנסיוני, שזה הזהב האמיתי של המקצוע. זהו תחום פעילות חדש יחסית (10-20 שנה) שהיה אמור להשאיר אותם בחיים, במקביל לתחום הביטוח שאמור היה לרדת. בפועל, הביטוח לא ירד - יש עדיין עמלות שמנות בתום, והפיננסים הפך למנוע צמיחה גדול שיצר מאות רבות של מיליונרים גדולים וכמה אלפים טובים של סוכני ביטוח שמרוויחים מצוין, מהעשירון העליון במדינה.  

הסוכנים של היום הם לא אותם סוכנים של פעם. הם הפכו למתכננים פיננסיים שמנהלים תיקי השקעות של מיליוני ישראלים. הם יודעים בדיוק איך להזיז כסף בין קרנות השתלמות, גמל להשקעה ופנסיה. הם יודעים להרוויח מעמלות ואיך להפוך כל שינוי רגולטורי להזדמנות רווח.

על פי ההערכות בשוק סוכני הביטוח בישראל מקבלים עמלות של מעל 1 מיליארד שקל בחודש. העמלות הפיננסיות מסתכמות בכ-250-300 מיליון שקל בחודש. אבל יש גם תמריצים ובונוסים על מכירות שמגדילות את המספרים הרשמיים. 

מכונת העמלות: איך בדיוק הסוכנים מרוויחים

הרווחיות של סוכני הביטוח בנויה על מספר מנגנונים מתוחכמים שהציבור הרחב לרוב אינו מכיר: עמלות שוטפות ועמלות היקף. עמלות שוטפות הן עמלות שמתקבלות מדי חודש. הסוכן מקבל בין 0.25% ל-0.3% מכלל הכספים שהעביר לניהול. עבור תיק של 10 מיליון שקל, זה אומר הכנסה חודשית של 2,500-3,000 שקל לכל החיים. תיק טוב יכול להניב הכנסה פסיבית למשך 30-40 שנה.