דור עצמון
צילום: משה בנימין
בדיקה

אחרי עלייה של 30% - מחירי ביטוחי הרכב ימשיכו לעלות ב-10%-5% בשנה הקרובה

דור עצמון | (19)

ביטוחי הרכב מזנקים וזה עדיין לא הסוף. בשנה וחצי האחרונות הם קפצו במעל 30%, כיש גם מודלים  שהעלייה בהם גדולה פי כמה - הרכבים הנגנבים עלו יותר, ביטוח הרכב על מאזדה 3 עלה במעל 50%. העלייה נובעת בעיקר ממחירי חלפים גבוהים וגניבות רכבים - אנחנו במספרי שיא של גניבות רכב. המשמעות היא שעל כל רכב משלמים תוספת ביטוח רכב של כ-3 אלף שקל בשנה. תוספת של 250 שקל בחודש. אבל במשפחה ממוצעת יש יותר מרכב אחד, אתם בקלות מגיעים לתוספת שנתית של 6 אלף שקל - 500 שקל בחודש. הנה הסבר נוסף לעלייה ביוקר המחייה. 

פקקים, תמר מצפי

   פקקים, תמר מצפי

העלייה בביטוח נובעת גם מהיקף התאונות שעלה בשנים האחרונות כנראה בשל עלייה בפקקים. הפקקים הם כבר שיגרה בשל סיבות שונות - עבודות בכביש, תשתיות, עומס גדול של רכבים (כמות הרכבים על הכביש מזנקת מדי שנה) ומסתבר שבנסיעה בפקק יש סיכוי גדול יותר לבצע תאונה (קלה). תאונות גורמות למימוש הביטוח ובעצם גורמות לכך שהמבטחים רואים תשלומים גדולים יותר ולכן גם דורשים יותר מהמבוטחים.

העלייה הזו במחייר הביטוח לא תיעצר מסיבה פשוטה - חברות הביטוח עדיין מפסידות. מבדיקת ביזפורטל עולה כי חברות הביטוח מפסידות סדר גודל של 5%-7% מהפרמיה בביטוח רכב, והמשמעות היא שלמרות עליית המחירים של הפוליסות, הן ימשיכו להעלות את התעריפים עד שיגיעו לרווחיות. כל זה בהינתן שהיקף הגניבות יימשך ולא יהיה שינוי במחירי החלפים, אבל, צפוי שמתישהו היכולת של המשטרה וגורמי העקיבה לעלות על גניבות הרכבים תשתפר ובהתאמה היקף הגניבות יצטמצם. לגבי החלפים - גם שם צפויה ירידה בהמשך וכשזה יקרה, גם המוטיבציה לגנוב עשויה לפחות (הגנבים במקרים רבים מפרקים את הרכב ומוכרים חלפים)

כדי שחברות הביטוח יעברו לרווחיות הן צריכות להעלות את המחירים בכ-5%-7% וזה מתחבר עם ההערכות בשוק של עליות בסדר גודל של 5%-10% גם בשנה הקרובה. השאלה - אם כמו שזה עלה כך זה יכול לרדת? החשש הגדול של הציבור הוא שאחרי שהתעריפים יעלו, חברות הביטוח ישאירו אותם גבוהים גם אם יהיה איזון בשוק והעלויות ירדו (מחירי חלפים, היקף הגניבות) וזאת כדי לפצות על ההפסדים הגבוהים בשנה האחרונה. 

בפועל, מדובר בשוק מאוד תחרותי והסיכוי שזה יקרה הוא קטן. אפילו אפסי. אם תהיה חברה שתשאיר את התעריפים של הפרמיות גבוהות, יהיו אחרות שיורידו מחירים והיא לא תוכל להישאר אדישה לכך. התחרות תגרום לכך שלא תהיה רווחיות גדולה מדי. על פני זמן הרווחיות הממוצעת בתחום ביטוח הרווח היא אחוזים בודדים - 3%-5% בשנה וזה צפוי להיות גם בהמשך.

במקביל לגידול בהיקף הגניבות, יש גם צורך למיגונים טובים יותר. חברות הביטוח מקשיחות את הדרישות והתנאים למיגון לרבות מערכות איתור מתקדמות וזאת עלות נוספת שמתגלגלת על הצרכן. 

קיראו עוד ב"ביטוח"

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    שמתי שני מנעולים פיזיים ברכב. לי לא יגנבו. (ל"ת)
    מתן 23/11/2023 11:05
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    קפדן בקטנות 08/11/2023 13:37
    הגב לתגובה זו
    כבר חודש וחתי אין גנבות רכב ותנועה יחסית דלילה. והעלוקות - ממשיכים לפמפם על עליות מחירים.וזו רק ההתחלה בהשבתת פעולת גנבי הרכב. לעצור דחוף את פרזיטי הביטוח.(זה לא מופנה לאימפוטנט על הביטוח).
  • 14.
    לא צריך מיגונים..צריך להעניש גנבים (ל"ת)
    Paz 08/11/2023 10:53
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    שר המשטרה בטיקטוק , לא להפריע לו (ל"ת)
    גנב מכוניות 07/11/2023 14:33
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    אבל כבר שילמנו מס למשטרה, למה צריך גם מס גנבות? (ל"ת)
    אניי 06/11/2023 22:32
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    זליג 06/10/2023 12:46
    הגב לתגובה זו
    קבלתי אגרת רישוי לרכב והנה תוספת של 5.1% מה קרה? מדוע לתרום לעליית המחירים? יד ימין באוצר ויד שמאל במשרדי הממשלה אינן מכירות זו את זו!
  • 10.
    שמואל ברגר 05/10/2023 23:13
    הגב לתגובה זו
    אמרתם שהפרמיות עלו בגלל גניבות. לא כל הביטוחים מכסים גניבות. רק הביטוחים המקיפים. האם הצד ג' גם עלו?
  • 9.
    אופטימי 05/10/2023 22:09
    הגב לתגובה זו
    חבל רק שהפושעים לא הבינו נכון את המסר, והם מתפרעים ומתחמשים ומתחזקים
  • 8.
    קנו מניות חברות הביטוח.. (ל"ת)
    אסף 05/10/2023 21:17
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    הבני דודים גונבים וגונבים- ובתי המשפט משחררים (ל"ת)
    עידן 05/10/2023 17:53
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    האמת מטורף. המחירים לא הגיוניים. מדובר (בעוד) מחדל. (ל"ת)
    קובי 05/10/2023 17:51
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    רוני 05/10/2023 15:52
    הגב לתגובה זו
    זה מחיר חולני ביטוח במחיר של 20% מהרכב
  • אניי 06/11/2023 22:33
    הגב לתגובה זו
    וויתרתי
  • 4.
    יודעים למה 05/10/2023 15:04
    הגב לתגובה זו
    עובדים על זה חזק. אין שום סיבה להתייקרות של שום דבר חוץ מהטיפשות של אנשים
  • 3.
    אין על משילות על מלא מלא מלא אוויר (ל"ת)
    1 05/10/2023 14:49
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אין מלבדו 05/10/2023 14:05
    הגב לתגובה זו
    תענוג
  • 1.
    איך ישפיע על ליברה ? (ל"ת)
    מבטח 05/10/2023 13:14
    הגב לתגובה זו
  • גיא 05/10/2023 13:42
    הגב לתגובה זו
    לי הביטוח עלה ביותר מ1400 שקל אצלם. להבא אשקול איפה כי אם מדובר בפער נמוך בעלות כשו עדיף חברה גדולה יותר או לא לעשות ביטוח מקיף וזהו כי זה יקר מאוד
  • חידשתי דרך וובי. ליברה לא ידעו לתת פייט. עזבתי אותם (ל"ת)
    אנונימי 05/10/2023 13:58
רכב גנוב
צילום: פוינטר

גניבות הרכב בירידה תלולה - ביטוח הרכב עדיין יקר

ירידה של 15% בגניבות, אבל בעלי ג'יפונים ותושבי גוש דן עדיין צריכים לישון עם עין אחת פקוחה

רן קידר |

ירידה דרמטית בגניבות רכב בישראל: הסיכום השנתי צפוי לעמוד על כ-15,400 גניבות, ירידה של כ-15% לעומת שנה שעברה. מדובר במספר הגניבות הנמוך ביותר זה 4 שנים. אבל, הירידה במספר הגניבות פוגשת מחירי ביטוח רכב שעלו ב-50% בשלוש שנים, כשבחצי השנה האחרונה הם יורדים ב-5% בלבד. אין מתאם בין השטח לבין אגרת הביטוח. צריך לזכור שהביטוח כולל כמובן גם תאונות ועוד, אבל נראה שרוב הגורמים אמורים היו להוריד אותו הרבה יותר מאחוזים בודדים.

בין הסיבות לירידה - המצב הביטחוני. יש הרבה יותר פיקוח ופטרולים לאורך קו התפר והגניבות מתמעטות. תל אביב מובילה עם 19% מניסיונות הגניבה. פתח תקווה רשמה 15% מניסיונות הגניבה. הדגמים המובילים לאורך כל השנים האחרונות וגם השנה - ג'יפונים.

אז למה הוא לא יורד? הממונה על רשות שוק ההון והביטוח, עמית גל לא עשה כלום בשנים האחרונות חוץ מלכתוב בדוח השנתי שהריכוזיות של חברות הביטוח בעלייה. ריכוזיות בעלייה = תחרות נמוכה. רק לפני כשלושה חודשים הוא התעורר ודרש מחברות הביטוח להוריד את המחירים בתחום ביטוח הרכב. אגב, זה לא רק בביטוח הרכב.  גל, פנה לתשע חברות הביטוח הגדולות ודרש מהן להגיש בתוך שלושה חודשים תעריפים מעודכנים לביטוחי מקיף וצד ג’, לצורך אישור רגולטורי מחדש. אם החברות לא יגישו תעריפים חדשים ולא יקבלו את אישור הרשות עד סוף אפריל – הן לא יוכלו להמשיך ולשווק ביטוחי רכב במתכונתם הנוכחית. מדובר בצעד חריג יחסית, שמשדר חוסר שביעות רצון עמוק מהתנהלות הענף.

ההוראה מגיעה לאחר בדיקה שערכה הרשות בחודשים האחרונים, שבחנה את תמחור ביטוחי הרכב מול ההוצאות בפועל. מהבדיקה עלה כי קיימים פערים משמעותיים בין הפרמיות שנגבות מהציבור לבין היקף התביעות והעלויות בפועל - בעיקר על רקע הירידה בגניבות הרכב ובהיקף הנזקים.

לפי נתוני הרשות, הפרמיות בביטוחי מקיף וצד ג’ הסתכמו ב־2024 בכ־13.9 מיליארד שקל - עלייה של 14% לעומתשנה קודמת, בעוד שמספר כלי הרכב המבוטחים עלה בכ־1% בלבד. העלייה נבעה מהתייקרויות חדות בעשרות אחוזים, לאחר שהענף רשם הפסד מצטבר של כ־1.5 מיליארד שקל ב־2022. אלא שמאז התמונה השתנתה: היקף הגניבות והתביעות ירד, וב־2024 חמש חברות הביטוח הגדולות סיימו את השנה עם רווח מצרפי של כ־716 מיליון שקל, רווח שמקורו ישירות בפרמיות הציבור. לשם השוואה, ב־2023 הרווח עמד על כ־100 מיליון שקל בלבד, ובשנים 2021–2022 הענף היה הפסדי. בשנת 2025 הרווח צפוי להיות מעל 1 מיליארד שקל. 


שאלות ותשובות על גניבות רכב בישראל


מה מספר הגניבות הצפוי ב-2025? 

כ-15,400, ירידה של כ-15% לעומת 2024.

אילו דגמים מועדים יותר לגניבה? 

ג'יפונים (47%) ורכב פרטי (32%), בעיקר מותגי טויוטה ויונדאי מהשלוש-ארבע השנים האחרונות.

מדוע חלה ירידה? 

 שיפור מערכות אבטחה בדגמים חדשים, אכיפה מוגברת ביהודה ושומרון והסטת פעילות פלילית לתחומים רווחיים יותר.

האם פרמיות הביטוח ירדו? 

לא באופן מיידי, אך על רקע התערבות רגולטורית צפויות התאמות מחיר כלפי מטה.

אילו אזורים מסוכנים ביותר? 

 גוש דן עם קרוב למחצית מהגניבות