בנק ישראל לבד במערכה מול הדולר

בזמן שכחלון עסוק בקמפיין בחירות הדולר קרוב לרמה ההיסטורית הנמוכה ביותר של העשור האחרון - קריאת השכמה
גיא בן סימון | (15)

בזמן ששר האוצר משה כחלון עסוק בקמפיין בחירות, היחלשות הדולר בעולם לוחצת את היצואנים בשוק המקומי ומאיימת על תעשיית ההייטק ועל מקבלי ההכנסה הדולרית בישראל. לזאת יש להוסיף את הפיטורים בטבע ובחברת ECI והמשק מתחיל להיות בבעיה ששר האוצר צריך לתת עליה את הדעת.

למרות יכולתו הגבוהה של בנק ישראל להתערב בשוק המט"ח על מנת לאזן את התחזקות השקל, שכן כמות השקלים שברשותו אינה מוגבלת, נראה כי חולשת הדולר המתמשכת מגבילה את היכול להשפיע על שוק המט"ח לאורך זמן. היחלשות הדולר בעולם נמשכת באופן עקבי במקביל לשיפור בכלכלה העולמית ולאופטימיות ששוררת בשוקי ההון. מתחילת השנה הואצה מגמת התחזקות השקל בעיקר מול הדולר אבל גם מול סל המטבעות. ביום שישי האחרון נסחר השקל מתחת לרמה של 3.4 שקלים ולפי הערכות בנק ישראל צפוי בזמן הקרוב לעלות מדרגה בכל הקשור להתערבות במסחר במט"ח.

עם זאת, על מנת להשפיע על שוק המט"ח יש צורך ביותר מכיסים עמוקים אלא באלמנט ההפתעה. מנגד, הספקולנטים למדים את המצעדים של בנק ישראל ומחכים שיפעל בדיוק בשער אותו מקבלי ההחלטות בהר החוצבים כבר לא יכולים לסבול. בבנק ישראל לא מתעלים מהבעיה. הנגידה פלוג ציינה בשבוע החולף כי יש עדות לפעילות של ספקולנטים בשוק המט"ח.

עם זאת, אחת הטענות היא שבנק ישראל לא מתערב ברמה שתזעזע את המערכת ונראה שדרושה התערבות אגרסיבית יותר מזו שנעשית בפועל. באופן כללי בשנה האחרונה בנק ישראל המעיט להתערב. רק בדצמבר האחרון בנק ישראל רכש 100 מיליון דולר בלבד על מנת למתן את התחזקות השקל, בעוד יתרות המט"ח עלו על 113 מיליארד דולר נכון לסוף 2017. (לכתבה המלאה)

בנק ישראל לא מגיב בשוק כעת בהיקפים גדולים במיוחד למרות שיש באפשרותו. יש מי שיגיד כי ההתערבות של בנק ישראל בשוק שקולה לפקודה של סוחר מט"ח ממוצע ביום מסחר רגיל והפעולה של בנק ישראל נבלעת בשוק. מאמצע 2017 בבנק ישראל לקחו צעד אחורנית בהתערבות בשוק המט"ח ברקע לעליית מחירי האנרגיה - מה שמקזז חלק מהאפקט של התחזקות השקל. אבל עכשיו כאשר השקל ברמה ההיסטורית הנמוכה של העשור האחרון אם הלחץ ימשיך בבנק ישראל יהיו חייבים להתערב, ובגדול. 

השקל מתחזק בקצב מהיר שפוגע בכושר הייצור של התעשייה המסורתית, לצד סגירת מפעלים ופיטורים עובדים זה בדיוק הזמן שמשרד האוצר צריך לשקול התערבות. עם זאת, באופן תמוה, האוצר ביצע השבוע ביצע הנפקת אג"ח דולרית בסכום כולל של 2 מיליארד דולר ונשאלת השאלה מדוע?

מצד אחד, השוק החופשי יצמצם תעשיות שכבר אין צורך לסבסד, והמשק קרוב לתעסוקה מלאה, עם זאת, או שנותנים לשוק המט"ח להתנהל כשוק חופשי ומפסיקים את בזבוז הכספים או שמתערבים בכל הכוח ובדרך פחות צפויה.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    י 15/01/2018 09:07
    הגב לתגובה זו
    ההוצאות העיקריות (השקליות) של חברות ההי טק הן על כח אדם ולכאורה צודק הכותב. אבל בפועל החברות הישראליות מתחרות בחברות בין לאומיות שמוכנות להוציא 230 -250 אלפי דולרים לעובד ישראלי (כי בסאן חוזה זה עולה הרבה יותר) וכך עלית הדולר תגרום לעלית שכר ולהגדלת ההוצאות. התומכים העיקרים בעלית הדולר הם החברים של ביבי וכחלון שמקבלים מחיר דולרי על הגז שלנו, החברות הבין לאומיות שלא משלמות מיסים על הרווח שלהם וכמובן הספקולנטים שמאמינים שהדולר לא ירד...
  • 11.
    אוניס 14/01/2018 19:17
    הגב לתגובה זו
    הא"א האזור נתפס הן מצפון ודרום כ אזור גזרות מלחמה זהו זמן לעזוב הכל ולהשקיע במט"ח
  • 10.
    אליהו 14/01/2018 12:56
    הגב לתגובה זו
    אין שום סכנה לייצוא - הייצוא בשיא!! פורח ומשגשג - בפער מעל הייבוא השקל החזק מיטיב עם כלל האזרחים שקונים מכוניות,דלק וכו' בזול היצואנים מרוויחים פחות, נכון, אבל עדיין משגשגים
  • 9.
    יזהר כהן 14/01/2018 12:34
    הגב לתגובה זו
    דולר נמוך שווה "חיים טובים"קניות,נסיעות לחול ועוד........... למי איכפת מהתעשייה?.........
  • יזהר כהן? תשיר אבאניבי מה אתה מבין בכלכלה.... (ל"ת)
    אריה 14/01/2018 21:00
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    עם רגש נחיתות (ל"ת)
    שר אוצר 14/01/2018 11:50
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ג'ון מיינרד קיינס 14/01/2018 11:44
    הגב לתגובה זו
    זה גם לא יעזור !רק פוגע ברווחה של תושבי המדינה . תנו לשקך להתחזק !
  • 6.
    הגיע הזמן לשקול 14/01/2018 11:31
    הגב לתגובה זו
    בנק ישראל לא יכול להוריד את הריבית עוד ולהפוך את השקל לפחות אטרקטיבי, שכן הריבית כבר ב-0.1% בלבד. לעומת זאת, אם הממשלה תגדיל את הוצאותיה ואת הגירעון בעוד 2-3%, זה עשוי ליצור אינפלציה קלה של אחוזים בודדים (שמחכים לה הרבה זמן), וכך להוריד את הריבית הריאלית, ולהקטין את האטרקטיביות של השקל לעומת הדולר. בגלל שהגדלת הוצאות חברתיות (כמו בריאות ורווחה) זה משהו שיהיה אחר כך קשה מאוד להוריד חזרה במקרה הצורך, כדאי לבצע השקעות חד פעמיות גדולות בדברים כמו תשתיות, וכך לשפר את הצמיחה העתידית.
  • בר פלוגתא 04/02/2018 22:35
    הגב לתגובה זו
    רק יודעים לקנות עוד ועוד דולרים?
  • 5.
    ניסים 14/01/2018 11:28
    הגב לתגובה זו
    דולר מקומות עבודה הכל קשקוש .. הכי חשוב להציל לביבי את הממשלה כה אמר כחלון
  • 4.
    כעעגדעג 14/01/2018 11:23
    הגב לתגובה זו
    יון 2 אנחנו חכו, היצואנים לא לא עומדים במלחמת מטבעות הזו, כחלון הזה עסוק בבחירות ולתת כסף חדרים ללמוד מדע בדיוני
  • אחרי יאיר לפיד, כחלון הוא סוג של וורן באפט... (ל"ת)
    שיפר כאן הכל 14/01/2018 11:46
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    משה 14/01/2018 11:08
    הגב לתגובה זו
    או שנראה דולר בשנקל
  • 2.
    מצויין שישאר כך רוב העם מרוויח (ל"ת)
    מצויין 14/01/2018 10:19
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שט 14/01/2018 10:07
    הגב לתגובה זו
    בנק ישראל חשב שיוכל להלחם בכוחות השוק על ידי ספקולציות מצחיקות שהוא מנהל מספר שנים. הספקולציות הללו צפויות ומאפשרות לספקולנטים לקנות דולרים זולים בהמחירי השוק ואחר כך למכור אותם ברווח להנק ישראל (שמוכן לקנות דולרים יותר יקרים ממחיר השוק). סיוע לייצוא צריך להעשות על ידי סיבסוד ממשלתי לתעשיות שמשתלם לסבסד אותן. תעשיות שלא משתלם לסבסד אותן מן הראוי שיסגרו.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.