בג'יפי מורגן מסמנים את "חוף המבטחים" במקרה של רעידת אדמה פוליטית השנה באירופה

הבחירות במדינות הדומיננטיות בגוש האירו ובראשן צרפת, מתקרב בצעדי ענק ונראה שאלה צפויות להכריע את עתידו של האיחוד
נדב לוי | (6)

אחרי שהעולם נדהם מבחירתו המפתיעה של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב והתחיל לעכל את 'הברקזיט' של בריטניה, כעת מירב תשומת הלב מופנית לגוש האירו שנכנס להילוך גבוה לקראת מועדי הבחירות הדרמטיות שיערכו השנה במדינות מרכזיות ביבשת, בהן הבחירות בהולנד שיערכו ב-15.3, בצרפת ב-23.4 ובגרמניה שיתקיימו במהלך חודש אוגוסט. דווקא צרפת היא זו שמושכת עניין רב, הרבה בשל העובדה כי מנהיגת הימין הקיצוני, מרין לה פן, ניצבת חזק במרוץ לנשיאות. 

לה פן ציינה לא פעם כי היא תומכת ביציאת צרפת מגוש האירו, מאחר ולטענתה המטבע האירופי הביא לעליית מחירים, פגע בכוח הקנייה הצרפתי, ומגביל קשות את היכולת המוניטרית של צרפת - מהלך שכזה עלול להוביל להתפרקות גוש האירו לחלוטין.

בתוך כך, לקולות הגוברים לפירוק הגוש מצד לה פן ותומכייה ישנן לא מעט השלכות כאשר אחת מהן היא האפשרות כי דווקא שוקי המניות בגרמניה יכולים להוות מקלט בטוח למשקיעים, זאת לאור הסיכונים הפוליטיים באיחוד האירופי שוודאי יתגברו משמעותית אם לה פן אכן תנצח בבחירות לנשיאות צרפת, כך לפי הערכות ב-JPMorgan. 

"אנו מאמינים כי המניות הגרמניות תהיינה מקלט בטוח יחסית בתוך גוש האירו בתקופת הבחירות ואי הוודאות, וגם במקרה של ניצחון מנהיגת הימין הקיצוני, מרין לה פן. שוקי המניות בגרמניה הציגו בעבר ביצועים טובים יותר בתקופות משבר" כך ע"פ האנליסטים של ג'י פי מורגן, כפי שצוטט על ידי אתר CNBC.

כעת המשקיעים מודאגים מעזיבה נוספת של מדינה דומיננטית מגוש האירו, שבראשן צרפת, אך עדיין מנסים להבין את ההשפעות הצפויות של עזיבת בריטניה את האיחוד ('ברקזיט'), לאחר שהאחרונה הייתה נחרצת בהחלטתה.

בג'י פי מורגן מוסיפים כי בתרחיש בו לה-פן תזכה "מניות גרמניות צפויות להמשיך ליהנות מצמיחת האינפלציה ושיפור בכלכלה, זאת למרות סיכונים פוליטיים חדשים המתעוררים בעקבות הבחירות המתוכננות במדינות הגוש בחודשים הקרובים. שוקי המניות בגרמניה אטרקטיביים מאוד למשקיעים לאור נתונים כלכליים עולמיים חזקים". 

האנליסטים בענקית הבנקאות האמריקאית רואים בשוקי המניות בגרמניה כ"חוף מבטחים" בתקופות של חוסר וודאות ואף מדגישים כי במקרה בו לה פן תזכה, אלו יהיו מקום המפלט עבור המשקיעים. את הערכותיהם של האנליסטים הם מבססים גם על נתונים כלכליים חזקים כאשר בעניין זה נציין כי מוקדם יותר השבוע פורסם כי מדד מנהלי הרכש של מרקיט לחודש פברואר בגרמניה זינק ל-56.1 נקודות ועלה על תחזיות השוק, והרבה מעבר ל-54.8 נקודות בינואר. מדובר בנתון הגבוה מזה כשלוש שנים וכי כל קריאה של מעל ל-50 נקודות מצביעה על התפתחות הפעילות הכלכלית.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    בא 23/02/2017 16:48
    הגב לתגובה זו
    צונמי .
  • 2.
    בא 23/02/2017 16:44
    הגב לתגובה זו
    שהם אומרים ? לא נראלי שזה תרחיש מציאותי .
  • הם חושבים שעדיף להשקיע במניות בשוק הגרמני, לא מסובך (ל"ת)
    עמיחי 23/02/2017 16:49
    הגב לתגובה זו
  • בא 23/02/2017 17:21
    אמרו שאם טראמפ יבחר השוק יפול 10 אחוז
  • 1.
    א 23/02/2017 15:59
    הגב לתגובה זו
    רק זהב מספק בטחון
  • אין בטחון בשום הון שבעולם רק ה'. אין עוד מלבדו! (ל"ת)
    יהודי 23/02/2017 16:15
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.