"הרכבת הקלה בגוש דן תעלה 100 מיליארד שקל, זה חסר תקדים"

כך אמר יו"ר נת"ע הנכנס אלכס ויז'ניצר. "אנו עושים שימוש בידע קיים מחו"ל ולא מבזבזים זמן על לימוד מאפס, נעבור מעזריאלי"
לירן סהר | (14)
נושאים בכתבה נת"ע רכבת קלה

"עניין הרכבת הקלה בת"א, החל עוד לפני הרכבת הקלה בירושלים והמדינה השקיעה כבר 2.5 מיליארד שקל ודבר לא התקדם. היו תכניות, התחלפו הנהלות והכל עומד במקום. פשוט בזבוז של כספי ציבור, וזה כשמדובר בקו הראשון שאף לא יביא יותר מדי תועלת", כך אמר ניסן סלומינסקי, יו"ר ועדת הכספים בדיון בנושא מינוי ההנהלה החדשה לחברת נת"ע בראשות אלכס ויז'ניצר.

סלומינסקי המשיך: "רק לחשוב שאם בדיוני התקציב היו לנו בצד עוד 2.5 מיליארד שקל, כמה גזירות על הציבור היינו מונעים? עכשיו סוף כל סוף, נבחר צוות שאולי יצליח להתניע את המהלך הזה, רק שאני מניח שהעלויות תהיינה הרבה יותר גבוהות וכמובן שגם הזמנים יהיו אחרים לחלוטין. בכל-אופן רוב הכסף עד היום ירד לטמיון".

יו"ר נת"ע, אלכס ויז'ניצר, אמר: "הפרויקט כולו במטרופולין ת"א עומד על כ- 100 מיליארד שקל. מדובר בפרויקט חסר תקדים, הגדול והמורכב שנעשה אי פעם בישראל. לביצועו אנו עושים שימוש בידע קיים מחו"ל ולא מבזבזים זמן על לימוד מאפס. הביצוע מחייב שינוים אדירים בתשתית וזה גרם לעיכובים."

"סולם המשכורות יהיה שונה בנת"ע"

ויז'ניצר הוסיף כי החברה עושה רה-ארגון, מנגנון אופרטיבי, לא גדול, הרוב ב- Out-Sourcing - "אנחנו נעסוק יותר באבטחת איכות. מלווה את הפרויקט אדם שבא מחברה בינ"ל עם ניסיון שב- 35 שנה אחרונות עסק ברכבות תחתיות. אנחנו לא צריכים לבנות ידע אלא להשתמש בידע קיים ולבנות בעתיד". נוכח הביקורת על ההתנהלות המופקרת של נת"ע עד כה, הודיע ויז'ניצר, כי "אנחנו לא נשארים במגדלי עזריאלי. סולם המשכורות בבקרה של הממונה על השכר וגם רשות החברות. הלוואי והמשכורות היו יותר גבוהות".

נציגת ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל, טובה אבן חן, השמיעה דעה שונה: "אין שום צורך לשכנע אותנו שנחוצה תחבורה ציבורית, אבל לא רוצים את זה בצורה לא ראויה. אני תמהה: זומן כאן דו"ח מטעם יחידת המחקר של הכנסת, אף אחד לא מעלעל בו ולא שואל שאלה מתוכו? ארגון כל כך משומן שמעולם לא עשה תכניות כאלה? מרגישה כמו פרויקט הלביא, לא יודע להוציא תכניות כספיות מ-2010? זה לא צריך להיות סוס דוהר, אפשר לעשות עצירה מתודית ולא להקצות כספים עד שהדו"חות הכספיים יוגשו ושתהיה שקיפות מלאה ובדיקה מקיפה של מבקר המדינה".

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    לירן 08/04/2014 11:38
    הגב לתגובה זו
    250 מליון לשנה זה 2500 עובדים בשכר ממוצע משהו מכיר עובדים בחברה, לאיפה הכסף הלך? היה עדיף שהיו נותנים את הכסף למדען הראשי לחות היו יצרים מקומות עבודה מכניסים ואולי עוד כמה חברות כמו WAZE. זו הייתה אמורה להיות אחת החברות הגדולות במשק.
  • 11.
    תום 07/04/2014 19:43
    הגב לתגובה זו
    הזו
  • 10.
    תום 07/04/2014 19:42
    הגב לתגובה זו
    מושחתים
  • 9.
    לעצור עכשיו ולרדת 07/04/2014 18:54
    הגב לתגובה זו
    חייבים להודות בכישלון - לעצור עכשיו כשעוד אפשר. זה סכום מטורף - אסור לאשר אותו. הרכבת לא תחזיר את ההשקעה הזו. לחילופין - לקבל הצעה חלופית מחברה סינית או גרמנית או כל מי שבנה כבר רכבות כאלה - זהו שוד משאבים לאור יום - כאלה שמחר יחסרו לחינוך לרווחה לבריאות - לא לאשר!!!!
  • 8.
    רמי 07/04/2014 18:16
    הגב לתגובה זו
    כיצד יכולים לעבור לסדר היום עם בזבזת וקשקשת במשך 10 שנים כאשר התחלפו 4 הנהלות ונסחפו 2.7 מליאד שקל?? היכן היה יו״ר הדירקטוריון לעצור הסחף?? תבוצע בדיקה מקפת על ידי המבקר,ימלאו המלצות ויעבדו סביב השעון במקביל במספר גזרות כדי לחסוך תקציבים. ומי קבע שביצוע באמצעות ניהול ממשלתי חוסכת כספים?? האם חוצה ישראל באמצעות דרך ארץ והאם מנהרות הכרמל באמצעו סולל בונה ואשטרום לא עמדו במשימות כראוי? ממליץ לאלכס לקחת ליידו את חיים ברק שהוכיח בצועים מצויינים.
  • 7.
    אמיר 07/04/2014 17:27
    הגב לתגובה זו
    יש אנשים בישראל ש-2.5 מיליארד מכספי האוצר(הכסף שלנו) עבר לכיס שלהם אז זה ממש לא נכון להגיד שהכסף ירד לטמיון . הכסף שלנו כרגע שותה מרגריטה בתילאנד
  • 6.
    אבי 07/04/2014 17:00
    הגב לתגובה זו
    מדינה של גנבים........
  • 5.
    המקום היחיד שויז'ניצר צריך לעבוד בו זה בית הכלא (ל"ת)
    מינ' 5 שנים על גניבה 07/04/2014 16:57
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בידי 07/04/2014 16:49
    הגב לתגובה זו
    במידה וכך הרי ברור שיעלה יותר, בסכום כזה אפשר להחיות את כל הנזקקים בארץ ולפתור את בעיות הצעירים, בנוסף אפשר להקים ערים חדשות לחסרי דיור.
  • נורמלי 07/04/2014 18:04
    הגב לתגובה זו
    נו אז. לא בוחנים השקעה בהתבסס על כשל במקום אחר. הפרויקט הוא כלכלי גם אם ישקיעו בו 100 מיליארד (החזר שוטף במהלך השימוש ברכבת). הפרויקט עמוס בכשלי ניהול החל מבחירת המדינה לנהל את הפרויקט ועד מי ששמו בכדי לנהל את הפרויקט (הצנחת מקורי ליכוד לראש הפירמידה בנ.ת.ע).
  • 3.
    משה פרץ 07/04/2014 16:45
    הגב לתגובה זו
    בדומה לכביש מספר 6, יש לתת ליזמים פרטיים לבנות את הפרויקט. היזמים ישקיעו מכספם, ויקבלו זיכיון לעשרים שנה. תוך חמש שנים הפרויקט יושלם ללא צורך בהשקעת מליארדים של כספי ציבור, ובלי לראות אפילו את ההתחלה. מחיר הנסיעה יהיה סביר, אחרת הנוסעים ישתמשו בחלופות הקימות, והיזמים לא ירוויחו. הציבור ירוויח, היזמים ירוויחו, המדינה תרוויח.
  • 2.
    ציון 07/04/2014 16:43
    הגב לתגובה זו
    חשמליים בהשכרה זולה וכדאית לאזרח ושרות מוניות חשמליות לשבעה נוסעים במחיר נסיעה מוזל לעידוד הציבור להעדיף נסיעה ברכב ציבורי ולא בפרטי
  • רכב חשמלי שיכל היה לתת מענה לפתרון התחבורה בתל אביב (ל"ת)
    בטר פלייס 07/04/2014 17:02
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כשנוקבים 100 ניתן לגלגל על לשון עד 199 (מיליארד ש"ח). (ל"ת)
    אזרחית 07/04/2014 16:26
    הגב לתגובה זו
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


יוסי אברהמי
צילום: פרטי
ראיון

יוסי אברהמי: "הטלפונים מחו"ל חוזרים - השוק מתעורר מהר"

לאחר מכירת 10% מהחברה שבבעלותו ללאומי פרטנרס לפי שווי של 1.45 מיליארד שקל, אברהמי מדבר על הזרמת ההון, המו״מ שהתפוצץ עם מנורה, הכיוון להנפקה - וההתעניינות הגוברת של משקיעים מהעולם בנדל"ן הישראלי

צלי אהרון |

יוסי אברהמי מרוצה. לאומי פרטנרס הצטרפו להשקעה בחברה ( לאומי פרטנרס רוכשת 10% מקבוצת יוסי אברהמי לפי שווי של 1.45 מיליארד שקל) והוא יכול להתקדם לעבר חלום ההנפקה לציבור בשווי גבוה יותר. אף אחד לא יכול להבטיח ואברהמי לא מוכן לנדב מידע, אבל הכוונה של החברה להתקדם להנפקה וזה לא יהיה בשווי העסקה הנוכחית. שווי של 2 מיליארד שקל לא יהיה הפתעה. כשאתה מגיע לשוק עם שותף כמו לאומי פרטנרס כשבדרך גם השקעת הון נוסף בפרויקטים והגדלת צבר ורוח גולמי, אתה תהיה שווה יותר. עם זאת, יש סיכון - אברהמי ויתר על הנפקה כעת במטרה לגייס בעתיד בשווי גבוה יותר, אבל מה יקרה אם בדרך יהיו תקלות - ירידת מחירים, שוק חלש? אברהמי לקח את הסיכון. 

מאחורי העסקה עמד תהליך עבודה של כשלושה חודשים, שבמסגרתו בחן השוק המוסדי לעומק את הפעילות, המאזנים, הצבר והאסטרטגיה של הקבוצה. זהו צעד משמעותי עבור חברה פרטית, שמציבה את עצמה על מסלול הבשלה לקראת שוק ההון. תוך הצגת גיבוי מצד אחד הגופים הפיננסיים הגדולים בישראל, אם לא הכי גדול. לפני העסקה עם לאומי פרטנרס התנהל גם משא ומתן עם מנורה מבטחים בנוגע למכירת כ-20% מהחברה לפי שווי של כ-1.35 מיליארד שקל, כך שהעסקה הנוכחית מבוצעת לפי שווי גבוה יותר, ומחזקת את הרושם שהמוסדיים מעריכים את יכולת הצמיחה של הקבוצה ואת הנכסים שבידיה.

החברה שבראשות היזם ואיש העסקים יוסי אברהמי הוקמה בתחילת שנות ה-80 ונותרה בשליטה משפחתית, פועלת כיום בפרויקטים למגורים בכל רחבי הארץ. ובשנים האחרונות ביססה פעילות משמעותית גם בתחום ההתחדשות העירונית. לצד מאות פרויקטים שביצעה בעבר בתל אביב, חיפה, נתניה ואילת, החברה מחזיקה כיום צבר של כ-10 אלף דירות בשלבי תכנון וביצוע. בתקופה האחרונה היא גם בולטת בזכיות משמעותיות במכרזי רמ"י: ביניהן רכישת קרקע לשכונת מגורים בשדה דב בתל אביב בהיקף 144 דירות, וזכייה משותפת ב-772 דירות ביהוד מונסון.

שתי העסקאות מביעות את מה שקורה בחברה לאחרונה, הרחבת פעילות ומוכנות לעלייה בהיקפי הבנייה בשנים הקרובות. כניסת לאומי פרטנרס מסמנת תחנה נוספת בדרך של יוסי אברהמי לעבר אפשרות הנפקה. בחברה לא מתחייבים על עיתוי אך מציינים כי הדלת פתוחה, וכי החיבור לגוף מוסדי מוביל הכולל ניסיון משמעותי בליווי חברות לקראת שוק ההון, מהווה שכבת תמיכה חשובה.


יוסי, מה היה הרקע לעסקה - איך זה התגבש?