
שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
אפשר להאשים את כל העולם בהתחזקות השקל אולם חוסר המעש של הבנק המרכזי הוא הגורם העיקרי שמושך לכאן ספקולנטים; וגם - ההשפעה הקשה של הדולר הנמוך על ההייטק והיצואנים
במדינה מתוקנת עם בנק מרכזי חזק ואמין, היה נגיד הבנק מתייצב בערב החג למול האומה המקומית ואומר: "שגיתי כשלא הפחתתי את הריבית בהחלטה האחרונה, במיוחד לנוכח מה שקרה השבוע בזירה הגיאופוליטית ועם ההשלכות על שערי החליפין, יש מקום להפחית את הריבית ועל כן החליט הבנק המרכזי להקדים ולהודיע על הפחתה מידית"
דולר שקל רציף 0.1%
אבל אנחנו כבר מזמן לא מדינה מתוקנת וכשסדר העדיפויות הציבורי מעמיד את נושא הריבית רחוק ממרכז ההתעניינות, יכולים בבנק ישראל להמשיך לשבת בחוסר מעש ולא להגיב בטענות שונות ומשונות, במיוחד שחברי ההנהלה מתנהלים כמו עדר מפוחד ומצביעים פעם אחר פעם פה אחד בעד גחמותיו של הנגיד.
גם יתרות המט"ח של מדינת ישראל שברו החודש את שיא כל הזמנים עקב שערוכן (כשהשקל מתחזק היתרות גדלות). זאת הטעות האסטרטגית הכי גדולה של בנק ישראל שלא ניצל הזדמנויות רבות בשנתיים האחרונות, בעיקר במהלך המלחמה, על מנת לדלל את היתרות ולהעניק לעצמו תחמושת למצב בו שוב יתחזק השקל יתר על המידה ועל הדרך לייצר רווח עצום לבנק ישראל שהיה מעביר את מאזנו לראשונה מאז תחילת שנות ה-2000 לרווח שהיה מועבר לקופתה המידלדלת של המדינה.
- לפידות זינקה 9.2%, בריינסוויי ב-8.3%; תמר איבדה 5.4% - המדדים ננעלו בירוק
- דוראל טסה 17%, מר 15%, שופרסל נפלה 7%; הבורסה סוגרת שבוע חיובי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הוויכוח על השפעתם של הספקולנטים על מהלך המסחר הוא ויכוח ארוך שנים - איך הם משפיעים, כמה, האם הם יוצרים מגמה או רק מצטרפים אליה. אי אפשר לשכנע את המשוכנעים למרות שמי שמבין קצת במסחר ומסתכל על גרף הפעילות היומי (ובמיוחד הלילי) מבין מיד שמשהו פה עקום מן היסוד ודורש טיפול הרבה יותר אינטנסיבי מצד מי שאמור לדאוג לכך שזה לא יקרה - ניחשתם נכון, בנק ישראל.
היות ובכלים המצויים בידינו כיום (וגם בידי בנק ישראל), ניתן לכמת את הגורמים המשפיעים על הייסוף, קל מאד לראות עד כמה השפיעו התנועות הספקולטיביות על ייסוף היתר של השקל. אין חולק על העובדה שגורם הייסוף המרכזי הוא הגופים המוסדיים שעקב העליות המתמשכות בבורסות ארה"ב, ממשיכים להמיר דולרים. הגופים המוסדיים באופן די תמוה, יש לומר, גם הקטינו את החשיפה שלהם לדולר לרמות שפל.
מדוע תמוה תשאלו? כי ההיגיון אומר שתרצה להגן יותר מפני שינוי בנכס שאתה מחזיק ככל שערכו גבוה יותר ולא להיפך. אבל זה נושא לדיון אחר. אין גם חולק על כך שהדולר חלש בעולם, אולם בחודשים האחרונים נעצרה היחלשותו ולכן אין קשר בין היחלשות הדולר בעולם לבין התחזקות השקל ברבעון האחרון (ראו מה קרה לאירו, לליש"ט ולכל יתר המטבעות לעומת השקל). גם העודף בחשבון השוטף תורם כמובן להתחזקות השקל, אולם גם את זה אפשר להעריך.
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- הבריחה היהודית המבוהלת מגולדרס גרין
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
בסיכומו של דבר, כשניתחנו את מכלול הגורמים , ניתן באופן די ודאי לומר כי ייסוף היתר הנובע ממניעים ספקולטיביים מגיע ל-5% לכל הפחות. יש לכך השפעות עצומות על המשק הישראלי מוטה היצוא. חלקן אמורות להיות חיוביות אולם הן לא ממש באות לידי ביטוי. מישהו מכם שאל את עצמו איך זה שמחירי הדלק בעולם יורדים, השקל מתחזק אולם מחיר הדלק אצלנו עולה? לגבי היבואנים כבר התרגלנו. אין פיקוח, אנחנו צרכנים פראיירים, אז כשיש פיחות מעלים מחיר וכשיש ייסוף מכניסים את היתרה לכיס (של היבואן כמובן). אולם ההשפעה השלילית על המשק כתוצאה מייסוף היא אסון. ייסוף של 15% כפי שחווינו בחודשים האחרונים עלול להעביר יצואנים מסורתיים מרווח להפסד. ההיי טק הישראלי עמיד יותר, אולם צמצום כזה של מרווחים לאורך זמן פוגע הן בפעילות, הן בנטייה להשקעות (מצמצמים הוצאות) וכמובן בהכנסות המדינה ממיסים.
כאן נדרשת התערבותו של בנק ישראל ובדחיפות. הוא לא צריך להתעסק בשלב זה עם הייסוף הטבעי, דגש על בשלב זה היות וכולנו מכירים את ה"מחלה ההולנדית" - מטבע שמיתוסף יתר על המידה כתוצאה ממשאבי הטבע של המדינה, עד שמביא להרס הכלכלה, אולם בהחלט הוא יכול וחייב להתערב על מנת למנוע את ייסוף היתר ולא צריך להמתין כפי שהמתין לפני שלוש שנים עת הגיע הצמד ל-3.10.
מאז אותו סבב למדו השחקנים היטב את דפוס הפעולה של הבנק המרכזי שלנו והם דואגים לכך שלא יהיו ייסופים דרמטיים. גם הריבית שירדה דרמטית בגוש האירו ובבריטניה ואף בארה"ב החלו החודש בתהליך ההפחתה, מהווה גורם ספקולטיבי ממריץ. בנק ישראל בהחלטתו האחרונה יצר מצב בו הריבית השקלית הגבוהה מהווה תמריץ נוסף לפעילות הספקולטיבית. אני מתקשה להבין מדוע מתעקשים בבנק ישראל על הגדרת פעילות חריגה כזו הגורמת רק לשינויים חדים תוך יומיים. מה ההבדל בין שינוי יומי של 3%-4% לבין ייסוף מתמשך של 15% על פני מספר חודשים הנגרם בחלקו על ידי ספקולנטים שמנצלים ברב המקרים שעות מסחר דלילות, ימי שישי וחגים על מנת להעצימו?
ימי החג המתאפיינים בפעילות דלילה, הם קרקע פורה להשפעה על השערים. אם תתגשם התפילה של רובנו להסכם השבת חטופים, השערים שאתם רואים היום יהיו גבוהים לעומת מה שנראה בהמשך אם בנק ישראל לא יתחיל לפעול. לטעמי בנק ישראל טועה טעות חמורה הן במדיניות אי ההתערבות והן במדיניות הריבית. הגיע הזמן להודות בטעות היות והמחיר שמשלמים המשק והציבור הופך להיות יקר ובלתי נסבל מיום ליום.
יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים
החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.
- 21.אנונימי 10/10/2025 09:09הגב לתגובה זוטוען אז טוען
- 20.אנונימי 10/10/2025 07:28הגב לתגובה זואחלה ביבי
- 19.יוסי 09/10/2025 14:52הגב לתגובה זובנק אוף אמריקה טוען שהשער צריך להיות סביב 3.8 אז קצת מתיחות מול איראן ונחזור לשער הזה.לעניות דעתי בשער של היום כדאי להתחיל לקנות.במדינה לא יציבה כמו ישראל דולרים הם סוג של ביטוח.
- 18.כלכלן ותיק ומנוסה 09/10/2025 11:54הגב לתגובה זומונה ב 2018 ונתן לכולנו לשלם ריבית גבוהה על המשכנתא כשמסלולי הפריים ירדו לאפס כשאפשר זאת בתחילת 2022 העלה את הריבית ב כ 5% קנה עשרות מילארדי דולרים בשערים גבוהים ולא מכר אותם בשיא 20% מעל השער היום מסרב להוריד ריבית למרות שתחזית אינפלצציה במרכז היעד הסיבה שהאריכו לו המיני כי הוא קפלניסט ולא מקצוען
- 17.אנונימי 09/10/2025 08:17הגב לתגובה זונגיד הכי כושל שהיהלא מבינה איך נתנו לו עוד קדנציהזה אומר שהוא איתנו עד 2028איזה נזק
- 16.rubi 09/10/2025 08:11הגב לתגובה זונא לתקן בכתבה.
- 15.כבודו לא מאמין בשוק חופשי (ל"ת)אור 09/10/2025 07:42הגב לתגובה זו
- 14.מני 09/10/2025 06:59הגב לתגובה זוהדולר כמובן צונח מול השקל.ופרנק הוא יבקש סליחות גם בשנה הבאה .... אבל מה זה עוזר לנו
- 13.כתבה מעולה נגיד כושל !!! (ל"ת)דייב 08/10/2025 23:02הגב לתגובה זו
- 12.Yair 08/10/2025 19:42הגב לתגובה זושהדולר נחלש בעולםאזיי שייחחש גם מול השקל.עכשיו שהדולר מתחזק בעולם הוא דווקא נחלש מול השקלהאם זה לא אבסורד שיש לתקנו על ידי מי שאחראי על שער החליפין וערך המטבע
- 11.יצחק 08/10/2025 19:20הגב לתגובה זוחוזרים אחורה לשנים בהם הסוחרים מנהלים את שער הדולר
- 10.הפנתר 08/10/2025 18:22הגב לתגובה זוהוצאות הממשלה הן הפקרות אחת גדולה...ההנהגה החרדית בוזזת ללא רחם.
- 9.אנונימי 08/10/2025 16:30הגב לתגובה זואין מה לגעת בריבית במיוחד שהגירעון עלול לקפוץ . הנדלן בשיאו המכוניות בשיאן הסופרים העודין רופאי השניים רוב הציבור התעשר מהדפסת הכסף והבורסה הכל מעבר לעננים! ולכן עדיף שישאר כרגע ולא יעלה את הריבית
- 8.חיים 08/10/2025 16:25הגב לתגובה זונכון שנכנסים לפה הרבה דולרים ממכירת גז ואקזיטים. אבל באיזה מטבע משלמים לקניות הנשק המסיביות שעושים בארהב ואירופה !!!!
- 7.שוב הספקולנטים מה חדש. (ל"ת)קי ביבי מט 08/10/2025 16:23הגב לתגובה זו
- 6.אנונימי 08/10/2025 15:57הגב לתגובה זושיגדר שער
- 5.רונן 08/10/2025 15:49הגב לתגובה זוהיתרות מוחזקות במטבעות שונים ומחושבים בדולרים. השינוי בשערוך היתרות תלוי בער הדולר מול יתר המטבעות שבהם מוחזקות היתרות. לשער השקל אין שום קשר לעניין.
- 4.שלומי 08/10/2025 15:43הגב לתגובה זוככל שהנגיד יחכה יהיה הרבה יותר קשה להחזיר את השקל למקומו הטבעי.
- 3.אנונימי 08/10/2025 15:40הגב לתגובה זואני דוקא מעריך שהדולר ימשיך לרדת בעקבות כל הדולרים שנכנסים למדינת ישראל מהיי טק והגז. כמו כן לבנק ישראל יש יצרות מטח גבוהות כך שאם ינסה להמיר השער ירד עוד אז לא מבין למה הוא רוצה שהבנק יממש יתרות
- 2.העובדות 08/10/2025 15:13הגב לתגובה זוהיתרות מוחזקות במטבעות זרים שונים אבל מתורגמים לדולרים בחישוב גובה היתרות. היתרות לא מוחזקות ולא מחושבות בשקלים.השוני בשערוך היתרות נובע בין היתר מהשינוי של המטבעות הזרים מול הדולר. אין שום קשר לשער השקל.
- 1.אבל אמרת לפני חודש שיעלה (ל"ת)העורב 08/10/2025 15:05הגב לתגובה זו
- יוסי פרנק 08/10/2025 15:27הגב לתגובה זוכרגיל טועה ומטעה. לא כתבתי כאן לפני חודש אלא לפני 3 חודשים ב117 שער הדולר היה 3.3 ואכן המלצתי בחום לקנות. כעבור מספר שבועות הגענו ל 3.45. אני סבור שההמלצה הייתה לא רעה ביחס להמלצות אחרות שניתנו כאן ואם לא אז ביקשתי סליחה בבית הכנסת
- אנונימי 09/10/2025 08:10הדולר יעלה האנליסט הבכיר חוזה מה יהיה שערויוסי פרנק מנכל אנרגי פייננס השוק מתמחר את השקל של לפני המלחמה מדברים כבר על 3 שקל לדולר כאילו הכל ורוד אבל יש מציאות ויש סיכונים ראיוןרוי שיינמן 192025 1829
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
