רכב חשמלי
צילום: Waldemar Brandt on Unsplash

האיחוד האירופי מטיל מכסים על רכבים חשמליים מסין: ההשלכות הצפויות

באופן דומה לארה"ב, באיחוד האירופי טוענים כי תעשיית הרכב הסינית נהנית מתמיכה ממשלתית מופרזת, המאפשרת לה להציע מחירים נמוכים באופן לא הוגן. האיחוד טוען כי מצב זה פוגע ביכולתם של יצרנים אירופאים להתחרות בשוק המקומי
אדיר בן עמי | (3)

האיחוד האירופי קיבל לאחרונה החלטה להטיל מכסים כבדים על יבוא כלי רכב חשמליים מתוצרת סין. המכסים החדשים, שיחולו על יבוא רכבים חשמליים מסין, נעים בין שיעורים של 17% עד 38%, וזאת בנוסף למס היבוא הקיים של 10%. משמעות הדבר היא שרכבים חשמליים מתוצרת סין עלולים להתייקר באופן דרמטי בשוק האירופי. דבר שנחשב לחיובי במיוחד עבור טסלה. 

סין מצידה הביעה מחאה חריפה והזהירה מפני נקיטת צעדי תגמול. התפתחות זו מעלה חששות מפני החרפת המתיחות הכלכלית בין המעצמות, עם השלכות אפשריות על מגוון רחב של תעשיות ושווקים גלובליים.

ההשלכות של ההחלטה מתפרסות מעבר ליצרני הרכב עצמם. ספקי חלקים ורכיבים, כמו גם כל שרשרת האספקה של תעשיית הרכב, עשויים לחוות שינויים משמעותיים. זה עלול להשפיע על מחירים, איכות ואפילו על קצב החדשנות בתעשייה.

מאחורי ההחלטה עומדת טענה של האיחוד האירופי, כזו שדומה במיוחד לזו של ארה"ב, כי תעשיית הרכב הסינית נהנית מתמיכה ממשלתית מופרזת, המאפשרת לה להציע מחירים נמוכים באופן לא הוגן. האיחוד טוען כי מצב זה פוגע ביכולתם של יצרנים אירופאים להתחרות בשוק המקומי. ההחלטה לא התקבלה בקלות. מספר מדינות חברות באיחוד, ביניהן גרמניה והונגריה, הביעו התנגדות למהלך. מדינות אחרות, כמו אוסטריה ושבדיה, נמנעו מהצבעה. 

 

טסלה צפויה להיות בין המרוויחות הגדולות

טסלה TESLA INC , יצרנית הרכב החשמלי האמריקאית, עשויה למצוא את עצמה בעמדה אסטרטגית מועדפת בעקבות החלטת האיחוד האירופי. בניגוד למתחרותיה הסיניות, טסלה מייצרת רכבים באירופה, במפעלה בברלין, דבר המאפשר לה להימנע מהמכסים החדשים. מצב זה עשוי לחזק את מעמדה התחרותי בשוק האירופי, שכן מחירי מוצריה צפויים להישאר יציבים בעוד שמחירי המתחרים הסיניים עלולים לזנק.

יתרה מזאת, טסלה עשויה להרוויח גם מהשפעות עקיפות של המכסים. ככל שיצרניות סיניות יתקשו לחדור לשוק האירופי או יאלצו להעלות מחירים, טסלה תוכל לנצל את המצב כדי להגדיל את נתח השוק שלה ולבסס את מעמדה כמובילה בתחום הרכב החשמלי באירופה. זאת ועוד, החברה עשויה למצוא הזדמנויות חדשות לשיתופי פעולה עם יצרניות אירופאיות או לרכוש טכנולוגיות מחברות סיניות שיתקשו לפעול ישירות בשוק האירופי, מה שעשוי לחזק עוד יותר את יתרונה הטכנולוגי.

המכסים החדשים עשויים גם לדרבן את טסלה להשקיע יותר במפעל בברלין שלה ובשרשרת האספקה האירופית. הגדלת הייצור המקומי והרחבת רשת הספקים באירופה יכולים לא רק לחסוך עלויות, אלא גם לשפר את תדמיתה של החברה כיצרנית "אירופאית" בעיני הצרכנים המקומיים. בנוסף, הדבר עשוי לסייע לטסלה להתגבר על אתגרי שרשרת האספקה הגלובלית ולהפחית את תלותה בספקים מסין, מה שיכול להוות יתרון משמעותי בתקופה של מתיחות גיאופוליטית.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

ההשפעה כבר מורגשת בשטח

השפעות ההחלטה כבר מורגשות בשטח. נתונים מהחודשים האחרונים מצביעים על ירידה חדה במכירות של רכבים חשמליים מתוצרת סין באירופה. דגמים מובילים כבר חוו התייקרות משמעותית, מה שמשנה את מאזן הכוחות בשוק. יצרני הרכב הסיניים מגיבים למצב בדרכים שונות. חברות גדולות כמו BYD ו-SAIC מצהירות על מחויבותן לשוק האירופי, ובוחנות אפשרויות להקמת מפעלים באירופה. מהלך כזה עשוי לעקוף את המכסים, אך מעלה שאלות לגבי עלויות הייצור והתאמה לתקנים מקומיים.

ההחלטה האירופית היא חלק ממגמה רחבה יותר של הגנה על תעשיות מקומיות מול התחרות הסינית. בארצות הברית, למשל, הוטל מס גבוה במיוחד על יבוא רכבים חשמליים מסין. צעדים אלה מעוררים חששות מפני הסלמה במתיחות הכלכלית בין המערב לסין. עבור שווקים מחוץ לאירופה, כמו ישראל, המצב החדש עשוי ליצור הזדמנויות. ייתכן שיצרנים סיניים יפנו משאבים רבים יותר לשווקים אלה, מה שעשוי להוביל להיצע גדול יותר ולמחירים אטרקטיביים.

בקרב מומחים בתעשייה, הדעות חלוקות לגבי ההשפעה על החדשנות. חלקם טוענים שהגבלת התחרות עלולה להאט את קצב הפיתוח הטכנולוגי. אחרים סבורים שהמצב החדש יעודד יצרנים אירופאים להשקיע יותר במחקר ופיתוח כדי לשמור על יתרון תחרותי.

שאלה מרכזית שעולה היא כיצד ישפיע המהלך על המעבר הגלובלי לרכבים חשמליים. האם עליית המחירים תעכב את אימוץ הטכנולוגיה הירוקה? זוהי סוגיה קריטית לאור המאמצים העולמיים להפחתת פליטות גזי חממה. מצד אחד, מחירים גבוהים יותר עלולים להרתיע צרכנים. מצד שני, הדבר עשוי לדרבן ממשלות להגדיל את התמיכה במעבר לתחבורה ירוקה.

תגובות הצרכנים באירופה מגוונות. רבים מביעים דאגה מעליית המחירים והצמצום באפשרויות הבחירה. לעומתם, יש המביעים תמיכה בהגנה על תעשיות מקומיות ושמירה על מקומות עבודה. התנהגות הצרכנים בטווח הארוך - האם יסכימו לשלם יותר עבור מכוניות אירופאיות או יחפשו חלופות זולות - תהיה גורם מכריע בהשפעת המדיניות החדשה.

המכסים של ארה"ב על EV

בחודש מאי האחרון, ממשל ביידן הודיע על תכנית להכפיל את המכסים על רכבים חשמליים המיובאים מסין ל-100%. המהלך מהווה חלק ממדיניות רחבה יותר של הגנה על התעשייה האמריקאית מפני מה שנתפס כתחרות לא הוגנת מצד סין.

ההחלטה על העלאת המכסים באה על רקע טענות, בדומה לאלו של האיחוד האירופי, כי ממשלת סין מסבסדת באופן משמעותי את תעשיית הרכב החשמלי המקומית, מה שמאפשר ליצרנים הסיניים להציע מחירים נמוכים באופן מלאכותי בשווקים הגלובליים. הממשל האמריקאי טוען כי מדיניות זו מאיימת על היצרנים האמריקאים ועל מקומות העבודה בתעשיית הרכב המקומית.

במקביל להעלאת המכסים על רכבים חשמליים, הממשל האמריקאי הודיע אז גם על שורה של מכסים חדשים על מוצרים נוספים מסין, כולל מוצרי פלדה, שבבים, וסוללות ליתיום-יון. צעדים אלה מסמנים הסלמה נוספת במתיחות הכלכלית בין שתי המעצמות הגדולות בעולם.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רציונלי 06/10/2024 20:27
    הגב לתגובה זו
    מעניין שהכתבה לא הזכירה את מי שעשויה להרויח מהמהלך של הגבהת מכסים על הסינים וזאת טסלה-
  • איש פשוט 07/10/2024 02:12
    הגב לתגובה זו
    אחת הפסקאות : "טסלה צפויה להיות בין המרוויחות הגדולות"
  • 1.
    עמוס 06/10/2024 20:03
    הגב לתגובה זו
    אין מה לעשות. הרכבים הסינים הולכים ומשתפרים ולאט לאט מנצחים את הרכבים האירופיים גם במחיר אבל גם באיכות.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)

הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם

עוזי גרסטמן |
נושאים בכתבה קזחסטן

קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?

קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי. 

היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה. 

התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.

צמיחה של 6% 

כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.