האיחוד האירופי מטיל מכסים על רכבים חשמליים מסין: ההשלכות הצפויות
האיחוד האירופי קיבל לאחרונה החלטה להטיל מכסים כבדים על יבוא כלי רכב חשמליים מתוצרת סין. המכסים החדשים, שיחולו על יבוא רכבים חשמליים מסין, נעים בין שיעורים של 17% עד 38%, וזאת בנוסף למס היבוא הקיים של 10%. משמעות הדבר היא שרכבים חשמליים מתוצרת סין עלולים להתייקר באופן דרמטי בשוק האירופי. דבר שנחשב לחיובי במיוחד עבור טסלה.
סין מצידה הביעה מחאה חריפה והזהירה מפני נקיטת צעדי תגמול. התפתחות זו מעלה חששות מפני החרפת המתיחות הכלכלית בין המעצמות, עם השלכות אפשריות על מגוון רחב של תעשיות ושווקים גלובליים.
ההשלכות של ההחלטה מתפרסות מעבר ליצרני הרכב עצמם. ספקי חלקים ורכיבים, כמו גם כל שרשרת האספקה של תעשיית הרכב, עשויים לחוות שינויים משמעותיים. זה עלול להשפיע על מחירים, איכות ואפילו על קצב החדשנות בתעשייה.
מאחורי ההחלטה עומדת טענה של האיחוד האירופי, כזו שדומה במיוחד לזו של ארה"ב, כי תעשיית הרכב הסינית נהנית מתמיכה ממשלתית מופרזת, המאפשרת לה להציע מחירים נמוכים באופן לא הוגן. האיחוד טוען כי מצב זה פוגע ביכולתם של יצרנים אירופאים להתחרות בשוק המקומי. ההחלטה לא התקבלה בקלות. מספר מדינות חברות באיחוד, ביניהן גרמניה והונגריה, הביעו התנגדות למהלך. מדינות אחרות, כמו אוסטריה ושבדיה, נמנעו מהצבעה.
- "השתטחות שורית": תשואות האג"ח הקצרות יורדות על רקע ציפיות להורדות ריבית
- לקראת 2026: שוק המניות האמריקאי בין התלהבות מה־AI לחשש מתנודתיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טסלה צפויה להיות בין המרוויחות הגדולות
טסלה TESLA INC , יצרנית הרכב החשמלי האמריקאית, עשויה למצוא את עצמה בעמדה אסטרטגית מועדפת בעקבות החלטת האיחוד האירופי. בניגוד למתחרותיה הסיניות, טסלה מייצרת רכבים באירופה, במפעלה בברלין, דבר המאפשר לה להימנע מהמכסים החדשים. מצב זה עשוי לחזק את מעמדה התחרותי בשוק האירופי, שכן מחירי מוצריה צפויים להישאר יציבים בעוד שמחירי המתחרים הסיניים עלולים לזנק.
יתרה מזאת, טסלה עשויה להרוויח גם מהשפעות עקיפות של המכסים. ככל שיצרניות סיניות יתקשו לחדור לשוק האירופי או יאלצו להעלות מחירים, טסלה תוכל לנצל את המצב כדי להגדיל את נתח השוק שלה ולבסס את מעמדה כמובילה בתחום הרכב החשמלי באירופה. זאת ועוד, החברה עשויה למצוא הזדמנויות חדשות לשיתופי פעולה עם יצרניות אירופאיות או לרכוש טכנולוגיות מחברות סיניות שיתקשו לפעול ישירות בשוק האירופי, מה שעשוי לחזק עוד יותר את יתרונה הטכנולוגי.
המכסים החדשים עשויים גם לדרבן את טסלה להשקיע יותר במפעל בברלין שלה ובשרשרת האספקה האירופית. הגדלת הייצור המקומי והרחבת רשת הספקים באירופה יכולים לא רק לחסוך עלויות, אלא גם לשפר את תדמיתה של החברה כיצרנית "אירופאית" בעיני הצרכנים המקומיים. בנוסף, הדבר עשוי לסייע לטסלה להתגבר על אתגרי שרשרת האספקה הגלובלית ולהפחית את תלותה בספקים מסין, מה שיכול להוות יתרון משמעותי בתקופה של מתיחות גיאופוליטית.
- מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
- השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
ההשפעה כבר מורגשת בשטח
השפעות ההחלטה כבר מורגשות בשטח. נתונים מהחודשים האחרונים מצביעים על ירידה חדה במכירות של רכבים חשמליים מתוצרת סין באירופה. דגמים מובילים כבר חוו התייקרות משמעותית, מה שמשנה את מאזן הכוחות בשוק. יצרני הרכב הסיניים מגיבים למצב בדרכים שונות. חברות גדולות כמו BYD ו-SAIC מצהירות על מחויבותן לשוק האירופי, ובוחנות אפשרויות להקמת מפעלים באירופה. מהלך כזה עשוי לעקוף את המכסים, אך מעלה שאלות לגבי עלויות הייצור והתאמה לתקנים מקומיים.
ההחלטה האירופית היא חלק ממגמה רחבה יותר של הגנה על תעשיות מקומיות מול התחרות הסינית. בארצות הברית, למשל, הוטל מס גבוה במיוחד על יבוא רכבים חשמליים מסין. צעדים אלה מעוררים חששות מפני הסלמה במתיחות הכלכלית בין המערב לסין. עבור שווקים מחוץ לאירופה, כמו ישראל, המצב החדש עשוי ליצור הזדמנויות. ייתכן שיצרנים סיניים יפנו משאבים רבים יותר לשווקים אלה, מה שעשוי להוביל להיצע גדול יותר ולמחירים אטרקטיביים.
בקרב מומחים בתעשייה, הדעות חלוקות לגבי ההשפעה על החדשנות. חלקם טוענים שהגבלת התחרות עלולה להאט את קצב הפיתוח הטכנולוגי. אחרים סבורים שהמצב החדש יעודד יצרנים אירופאים להשקיע יותר במחקר ופיתוח כדי לשמור על יתרון תחרותי.
שאלה מרכזית שעולה היא כיצד ישפיע המהלך על המעבר הגלובלי לרכבים חשמליים. האם עליית המחירים תעכב את אימוץ הטכנולוגיה הירוקה? זוהי סוגיה קריטית לאור המאמצים העולמיים להפחתת פליטות גזי חממה. מצד אחד, מחירים גבוהים יותר עלולים להרתיע צרכנים. מצד שני, הדבר עשוי לדרבן ממשלות להגדיל את התמיכה במעבר לתחבורה ירוקה.
תגובות הצרכנים באירופה מגוונות. רבים מביעים דאגה מעליית המחירים והצמצום באפשרויות הבחירה. לעומתם, יש המביעים תמיכה בהגנה על תעשיות מקומיות ושמירה על מקומות עבודה. התנהגות הצרכנים בטווח הארוך - האם יסכימו לשלם יותר עבור מכוניות אירופאיות או יחפשו חלופות זולות - תהיה גורם מכריע בהשפעת המדיניות החדשה.
המכסים של ארה"ב על EV
בחודש מאי האחרון, ממשל ביידן הודיע על תכנית להכפיל את המכסים על רכבים חשמליים המיובאים מסין ל-100%. המהלך מהווה חלק ממדיניות רחבה יותר של הגנה על התעשייה האמריקאית מפני מה שנתפס כתחרות לא הוגנת מצד סין.
ההחלטה על העלאת המכסים באה על רקע טענות, בדומה לאלו של האיחוד האירופי, כי ממשלת סין מסבסדת באופן משמעותי את תעשיית הרכב החשמלי המקומית, מה שמאפשר ליצרנים הסיניים להציע מחירים נמוכים באופן מלאכותי בשווקים הגלובליים. הממשל האמריקאי טוען כי מדיניות זו מאיימת על היצרנים האמריקאים ועל מקומות העבודה בתעשיית הרכב המקומית.
במקביל להעלאת המכסים על רכבים חשמליים, הממשל האמריקאי הודיע אז גם על שורה של מכסים חדשים על מוצרים נוספים מסין, כולל מוצרי פלדה, שבבים, וסוללות ליתיום-יון. צעדים אלה מסמנים הסלמה נוספת במתיחות הכלכלית בין שתי המעצמות הגדולות בעולם.
- 2.רציונלי 06/10/2024 20:27הגב לתגובה זומעניין שהכתבה לא הזכירה את מי שעשויה להרויח מהמהלך של הגבהת מכסים על הסינים וזאת טסלה-
- איש פשוט 07/10/2024 02:12הגב לתגובה זואחת הפסקאות : "טסלה צפויה להיות בין המרוויחות הגדולות"
- 1.עמוס 06/10/2024 20:03הגב לתגובה זואין מה לעשות. הרכבים הסינים הולכים ומשתפרים ולאט לאט מנצחים את הרכבים האירופיים גם במחיר אבל גם באיכות.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- זהב וכסף שוברים שיאים כשהמתיחות בעולם והציפיות להורדות ריבית ברקע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
