דר אדם רויטר
צילום: משה בנימין

אירלנד - נס כלכלי או צמיחה פיקטיבית?

אם היה פרס שהיה ניתן למדינה על הוצאת נתונים מאקרו כלכליים מפוברקים, הזוכה הייתה ללא עוררין אירלנד. אבל החגיגה הזו עומדת להסתיים עם כניסתו השנה של מס גלובלי בשיעור 15%
ד"ר אדם רויטר | (20)

למי שלא מצוי בפרטים, אירלנד נראית כבר מעל עשור כסוג של נס כלכלי ועומדת בראש טבלאות הצמיחה מבין מדינות ה-OECD. היחידה שנותנת לה פייט זו ישראל, הנמצאת במקום השני. כל היתר הרחק מאחור. אירלנד התגלתה כמדינה שהשכילה להביא אליה את הגדולות שבחברות ההייטק שיקימו בה משרדי ענק וכלכלתה פורחת. איך עשתה זאת? האם הציבה אינספור מהנדסי מחשבים איריים עם מוחות מבריקים כדי לחדד את מוחותיהם במרכזי פיתוח של הטובות והחשובות בחברות ההייטק העולמיות? האם גידלה מדענים שהם מהטובים בעולם? לא. לא ממש. היא פשוט הפכה את עצמה למקלט מס אחד ענקי. למעשה למקלט המס בה' הידיעה של חברות בינלאומיות, אמריקניות בעיקר.

ממחקר שנערך ב-2016 נמצא שכמחצית מכל הרווחים של חברות אמריקניות בינלאומיות נרשמו באירלנד, ברמודה, שוויץ, הולנד וסינגפור. בעקבות זאת החברות שילמו מיסים מופחתים מאד במדינות אלו, במקום את מס החברות בארה"ב. רוב הרווחים נרשמו באירלנד. הגדולה מבין החברות שעסקו בתכנון המס האגרסיבי הזה היתה חברת אפל. למעשה אפל היא לכאורה בכלל חברה אירית והיא ממש לא האמריקנית היחידה. חוץ ממנה קיים גם אשכול של חברות תרופות בינלאומיות שעסקו בהעברת נכסי הקניין הרוחני (IP) שלהן, זכויות היוצרים, הפטנטים והרישיונות לאירלנד כאמצעי למניעת מס.

אך האירים לא הסתפקו בזאת ורשמו את החברות האמריקניות האלו כאילו הן חלק מהתוצר שלהם. לא סתם קפץ התוצר האירי ונעשה מהגבוהים בעולם. זה פייק ברמות הכי גבוהות, כי החברות כמעט ולא מצויות באירלנד פיסית ואינן מוסיפות בפועל כמעט שום ייצור או שירותים במדינה, הן מחזיקות שם בעיקר משרדי אדמיניסטרציה וקצת מרכזי פיתוח. ממש לא בסדר גודל של ישראל, רחוק מזה.

אמנם העליות הפתאומיות הללו בתוצר עשויות להיראות חיוביות בתחילה, אך הן עלולות להטעות ולטשטש את הבריאות האמיתית של הכלכלה, מה שמקשה על הערכה מדויקת של הסיכויים הכלכליים ארוכי הטווח של המדינה. ניתן לראות בגרף להלן את הצמיחה בתוצר האירי (בירוק) ביחס לצמיחה של יתר מדינות אירופה (כחול). אם למישהו זה נראה גרף הגיוני וסביר, אז שיבושם לו. כבר שנים שהאיחוד האירופי רואה בתוצאה הזו בעיה, אך אינו עושה דבר כדי לטפל בה.

כלכלת הלפריקון

לתופעה הזו יש אפילו שם "כלכלת הלפריקון". לפריקון הוא שדון מהאגדות האיריות שעוסק במעשה כשפים ממזריים. המונח נטבע כאשר התמ"ג של אירלנד גדל ב-2015 בשיעור מדהים של 26.3%, מה שנתפס בחוגים הכלכליים באופן נרחב כאנומליה. צמיחה זו נבעה בעיקר מהעתקת נכסי קניין רוחני על ידי תאגידים רב לאומיים לאירלנד, מה שהביא לעלייה גדולה בתוצר של אירלנד ללא עלייה מקבילה בפעילות הכלכלית או הפריון בפועל. הזינוק הפתאומי הזה בתוצר הושווה להופעה פתאומית של סיר זהב בקצה הקשת בענן, המזוהה לעתים קרובות עם שדונים בפולקלור האירי.

קשה להבין מדוע ה-OECD לא דורשים מהאירים לשנות את הנתונים כך שייקחו בחשבון את העניין "הפעוט" הזה. בכל מקרה כנראה שהחגיגות של השדונים האירים מתקרבות לסיומן. הגדרת מס גלובלי של 15% תעשה את העבודה ותגרום כנראה לחברות הענק לנדוד מאירלנד למקומות אחרים. במקרה כזה נתחיל לראות את התוצר של אירלנד בכלל יורד.

ד"ר אדם רויטר – יו"ר חיסונים פיננסים, יו"ר הדג'וויז, מחבר משותף של הספר "ישראל סיפור הצלחה"

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    עידן 31/03/2023 11:30
    הגב לתגובה זו
    משכורת ממוצעת היא 44000 יורו לשנה, שהם כ-14000 שקל לחודש. על משכורת כזאת, ישלם העובד סך של 8000 יורו לשנה. כולל הכל. פחות מ-20%.... כמו תמיד, פחות מעניין התוצר הכללי....לא אכפת לי לשביבי יש מטוס פרטי. השאלה היא האם לאזרח הנורמלי יש מטוס פרטי. בדיקה של 3 דקות באינטרנט כולל מחשבון מס.
  • מטוסים פרטיים, ישראל מקום 5 בעולם (ל"ת)
    סתם אחד 01/04/2023 14:40
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    קורא מאוכזב 29/03/2023 16:33
    הגב לתגובה זו
    תגיד מר רויטר, תוצר בישראל צומח? הרוב זה בזכות הגידול באוכלוסייה - לא דיברת על צמיחת תוצר לנפש - ואתה יודע בדיוק איזה מקום אנחנו שם (רמז לא מקום שני). חוץ מזה היית בדבלין לאחרונה? אי פעם? אתה יודע כמה חברות בינלאומיות יש שם ואיזה שוק תעסוקה חזק? מחירי דיור ושכירות בשמייםם? אם הכל לפריקונים (יפה, גם אני קראתי הארי פוטר) ממה משלמים שכר דירה? מכסף של לפרקונים? באמת נמאס כבר מהשטחיות, והספינים הסמי-כלכליים שלך (עדיף כבר שתחזור לקידום העצמי של החברה שאתה יושב ראש שלה, כמו בפוסטים הקודמים)
  • סתם אחד 01/04/2023 14:39
    הגב לתגובה זו
    עוד שאלות?
  • 9.
    יואליקו 27/03/2023 21:12
    הגב לתגובה זו
    אירלנד עלק, קשקשן.
  • 8.
    רויטר אתה מקורי ומעניין. תודה! (ל"ת)
    הכלכלן 26/03/2023 15:35
    הגב לתגובה זו
  • שטחי ומוטה (ל"ת)
    שלומי 26/03/2023 15:53
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    שלומי 26/03/2023 15:31
    הגב לתגובה זו
    ךעיתים אני לא ממשך מבין איך אפשר לפרסם דברים כלכך שטחיים ומומאים באתרים שמתיימרים להיות מהימנים. אירלנד לא "המציאה" את הנתונים אלא ניצלה את העובדה שכך מחושבים הדברים, היא הכניסה מיסים ובנתה תשתית כלכלית אדירה שתחזיק אותה שנים קדימה, רק ראות איך 5 שנים(מזכרוני) קפצה ממקום עשרים ומשהו למקום חמישי בחינות מבהיר מה עושים שם עם ההכנסות ממיסים. יש שם תנופה מדהימה של בנייית מפעליםף וגופים אקדמיים שנתמכים על ידי הממשלה. לתערי עקפו אותנו בסיסו והפער שפתחו ימשיך ויגדל, אנחנו נמשיך ללכת אחורה.... וכתבים כמו הדוקטור הזה פשןט ימשיכו להאכיל אותנו בשקרים ושטחיות
  • חנן 29/03/2023 15:21
    הגב לתגובה זו
    באירלנד חצי מהתושבים בישראל, עם שבבסיסו הם איכרים שיכורים ומדוכאים.
  • המגיב 27/03/2023 15:05
    הגב לתגובה זו
    אין שום הסבר אחר למה התמג לנפש באירלנד צמח ככה. מה שכתבת הן שטויות כי על משרדי אדמיניסטרציה לא בונים תשתית אדירה
  • 6.
    בדיחי המתבדח 26/03/2023 11:57
    הגב לתגובה זו
    שלום לרויטר הקנאי, מה יש אתה מקנה באירים הגויים ? הם יותר טובים ממך ומהרוטמנים , הבן גבירים , הסמרטוטריצים והקרעי - דרעי למינהם, בקרוב כל ההייטק יעבור ליוון , פורטוגל , קפריסין , מדינות אלו ילכו ויתפתחו וישראל תצלול מטה
  • 5.
    תודה רבה על הכתבה מאירת העיניים (ל"ת)
    אנונימי 26/03/2023 11:50
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אידיוט 26/03/2023 11:23
    הגב לתגובה זו
    כל הצמיחה הולכת לעשירים. העניים נשארים עניים.
  • עדי 26/03/2023 13:32
    הגב לתגובה זו
    הוא ביביסט, כמו שאמרת הוא מקנא בהצלחה של מדינות אחרות כי ישראל בדרך למטה חזק עם הרפורמה המשפטית ובגלל כל עזיבת המוחות. פה בארץ יש צמיחה מזוייפת, אותה צמיחה מחזיקה את הבטלנים וסוגדי הדת מעל המים וברגע שהמשכילים יעזבו, כל הבטלנים יטבעו.
  • 3.
    הם בעיקר שתיינים שם (ל"ת)
    אינישרין 26/03/2023 10:51
    הגב לתגובה זו
  • מקום 5 בעולם בחינוך, מי השתוי פה????? (ל"ת)
    שלומי 26/03/2023 15:32
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תמים 26/03/2023 10:35
    הגב לתגובה זו
    צמיחה כלכלית הוא נתון מזויף. למה יש עוני ורעב אם יש צמיחה כלכלית. מישהו מהכלכלנים המלומדים יכול לענות.
  • בישראל הצמיחה היא בעיקר בהייטק (ל"ת)
    שלומי 26/03/2023 15:55
    הגב לתגובה זו
  • אחד. 26/03/2023 15:46
    הגב לתגובה זו
    כל המשק ביחב לתקופות קודמות. אם יש כאלה שלא עובגים (כולל עניים) אז הם לא מייצרים. כמו לשאול אם בשכונה שלי יש כאלה שמשגשגים, למה יש עניים? יש עניים כי לא התמזל מזלם להצליח, אך עדיין העשירים מקדמים את החברה.
  • 1.
    תמים 26/03/2023 10:31
    הגב לתגובה זו
    אם בישראל הייתה צמיחה כלכלית שמתחלקת לכולם לא היה עוני, לא רעב, ולא חסרי בית.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.