אילון מאסק מנכל טסלה
צילום: צילום מסך, מתוך דוחות החברה

טסלה מאיצה את תוכנית גיוס העובדים; הכל למען השגת המטרה

ביוני האחרון מאסק אמר שיש לו הרגשה רעה לגבי הכלכלה, והחליט להפסיק לגייס עובדים ובנוסף, לפטר 10% מכח האדם של החברה - נראה שזה לא מה שקורה כעת, כשטסלה מאיצה ב-50% את גיוס העובדים
עומר רוסו | (2)

אז כן, טסלה מאז יוני עשתה כמה סיבובים של פיטורים, אך נראה שעכשיו היא מחזירה את קצב גיוס העובדים הגבוה לשגרה. להזכירכם, לטסלה מטרה מהותית להשיג עד סוף השנה, לפי הבטחותיו של מאסק, מסירות של 1.4 מיליון רכבי טסלה. האם היא מסוגלת למסור 489 אלף כלי רכב ברבעון הרביעי? זה יהיה מאתגר מאוד. זה אומר שהיא צריכה למסור 42% יותר כלי רכב ברבעון הרביעי מאשר השיא של הרבעון השלישי שהסתיים זה עתה. 

בעקבות זאת, נראה שמאסק וטסלה מאיצים את גיוסי המשרות בטסלה

כמות המשרות הפתוחות באתר טסלה זינקו ב-50% מאז סבב הפיטורים האחרון. ביוני האחרון מאסק אמר שיש לו ״הרגשה רעה לגבי הכלכלה״, והחליט להפסיק לגייס עובדים, ובנוסף, לפטר 10% מכח האדם של החברה, אך נראה שזה לא נמשך זמן רב. המנכ״ל נתן סיבות שונות לפיטורים, אחת מהסיבות היא חוסר היעילות של עובדים אשר נמצאים זמן רב בחברה.

הפסקת הגיוס הייתה מדאיגה, כיוון שלטסלה יש מספר מפעלים ותוכניות שצומחות במהירות, והיא צריכה לאייש אותם בעובדים רבים, במיוחד שיש לחברה מטרה מרכזית ״מעל הראש״.

באתר טסלה כעת ישנם יותר מ-6,900 משרות פתוחות (לא כולל המשרות הפתוחות בסין), עלייה של 50% מאז יוני האחרון, זאת בהשוואה לשיא של 2022 שהיה במאי, שם מספר המשרות הפתוחות עמדו על 7,400. לטסלה נכון לעכשיו, יש כ-100 אלף עובדים. 

המשרות שטסלה פרסמה הכי הרבה הן משרות בתחום ההנדסה וטכנולוגיית מידע, שירות רכב וייצור כמובן. טסלה תמיד מחפשת לגייס מהנדסים נוספים שיאיישו את המפעלים שלה. ייצור הוא תמיד קטגוריה מובילה כאשר יצרנית הרכב מאיישת מפעלים חדשים כמו גיגה ברלין ואוסטין. באם מדברים על שירות לרכב, מאסק הודיע על מאמץ משמעותי לשפר את השירות, במיוחד בצפון אמריקה, ולהפחית את זמני ההמתנה.

המשך הגיוסים של טסלה מגיעים על רקע חשש מהאטה כלכלית ומיתון במהלך השנה הבאה. מן סוג של מהלך הופכי לנורמה, כאשר חברות רבות מתכננות פיטורים והפסקת גיוסים, בשביל להכין את עצמן טוב יותר למשבר בכלכלה האמריקאית.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    משבר אנרגיה מעצים. את טסלה (ל"ת)
    לילי 18/10/2022 07:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מנחם 18/10/2022 06:28
    הגב לתגובה זו
    שום כלום טסלה נפוחה כמו בלון מכפיל רווח מטורף החברה ליפני הפסדים גדולים לא שווה יותר מ 140 דולר למנייה שהיה בהצלחה כול אחד יעשה לפי מחשבותיו הנל אינו יועץ או ממליץ
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

לארי אליסון (אורקל)לארי אליסון (אורקל)

מה אפשר ללמוד מהדוחות של אורקל על בועת ה-AI?

המניה צנחה ב-11% למרות שהרווח עמד בציפיות, בגלל אכזבה מהתחזיות קדימה, גידול חריג בהשקעות ותלות גבוהה ב-OpenAI. האם ההימור של אורקל על תשתיות ענן ו-AI מתחיל להיראות מסוכן?



מנדי הניג |
נושאים בכתבה אורקל AI

ירידה חדה של 11% במניית אורקל במסחר המאוחר מבטאת את סימני האזהרה סביב ההשקעות האגרסיביות בתשתיות AI. למרות רווח שהפתיע לטובה, ההכנסות פספסו את התחזית, ההוצאות ההוניות זינקו והתלות המוגברת בחוזה אחד גדול עם OpenAI מעוררת חששות: האם ההשקעות העצומות - שמוערכות ב-50 מיליארד דולר בשנה, יניבו תשואה מהירה מספיק כדי לכסות את הגידול בחוב? זאת שאלה שמכוונת לאורקל, אבל האמת שזה משהו הרבה יורת גדול - האם השקעות הענק של מעצמות הטק יהיו מוצדקות? על פניו נראה שהתשואה שהן צפויות להניב ב-5 השנים הבאות נמוכה מאוד ביחס להשקעה שלהן. הן נמצאות במירוץ מטורף כי הן חוששות לפספס אותו - אם המתחרה רצה, אתה לא יכול רק ללכת, אתה צריך לרוץ. 

אלא שבפועל, כפי שגם העלנו כאן בחצי שנה האחרונה, הסימנים הם שהתשואה תהיה נמוכה, ואם כך, אז יש סיכוי אפילו גדול שכבר מתממש בהדרגה שחברות יאטו את ההשקעות. מיקרוסופט הודיע  בשבוע שעבר על הפחתה של 2% בתקציב ה-AI. הוא עדיין ענק ומרשים וצומח, אבל ב-2% פחות. 

ככלך שתורגש ירידה בצמיחה, זה עשוי לחלחל לשוק כי התמחור הנוכחי בשווקים לוקח בחשבון צמיחה מאוד גבוהה, והערכים מאוד רגישים לגורם הצמיחה. יאיר לפידות ביטא זאת בראיון האחרון -   "אי אפשר לעלות 20%-30% בשנה, זה ייגמר בתיקון״


רווח חד פעמי מסתיר את הלחץ בתזרים


הרווח המתואם של אורקל עמד על 2.26 דולר למניה, 38% מעל התחזיות, אך נבע ברובו ממכירת החזקות באמפייר קומפיוטינג לסופטבנק תמורת 2.7 מיליארד דולר, שהוסיפו 0.91 דולר למניה. ללא העסקה, הרווח היה קרוב מאוד לציפיות. ההכנסות הסתכמו ב-16.06 מיליארד דולר, לעומת צפי של 16.19 מיליארד. העלייה השנתית של 14% לא הספיקה כדי להרגיע את השוק, שציפה להאצה. פעילות הענן הניבה 8 מיליארד דולר, עלייה של 34%, ותחום התשתיות (IaaS) קפץ ב-68% ל-4.08 מיליארד. מנגד, תוכנות מסורתיות רשמו ירידה של 3% במכירות.

צבר ההזמנות הרב-שנתי (RPO) צמח ל-523 מיליארד דולר, עלייה של 68 מיליארד דולר מרבעון קודם, רובם מחוזה עם OpenAI שמוערך ב-300 מיליארד דולר, נתון שמעורר ספקות, שכן החברה אינה רווחית ולא גייסה סכומים כאלה בפועל ומאיפה תוכל לשלם?