אילון מאסק מנכל טסלה
צילום: צילום מסך, מתוך דוחות החברה

טסלה מאיצה את תוכנית גיוס העובדים; הכל למען השגת המטרה

ביוני האחרון מאסק אמר שיש לו הרגשה רעה לגבי הכלכלה, והחליט להפסיק לגייס עובדים ובנוסף, לפטר 10% מכח האדם של החברה - נראה שזה לא מה שקורה כעת, כשטסלה מאיצה ב-50% את גיוס העובדים
עומר רוסו | (2)

אז כן, טסלה מאז יוני עשתה כמה סיבובים של פיטורים, אך נראה שעכשיו היא מחזירה את קצב גיוס העובדים הגבוה לשגרה. להזכירכם, לטסלה מטרה מהותית להשיג עד סוף השנה, לפי הבטחותיו של מאסק, מסירות של 1.4 מיליון רכבי טסלה. האם היא מסוגלת למסור 489 אלף כלי רכב ברבעון הרביעי? זה יהיה מאתגר מאוד. זה אומר שהיא צריכה למסור 42% יותר כלי רכב ברבעון הרביעי מאשר השיא של הרבעון השלישי שהסתיים זה עתה. 

בעקבות זאת, נראה שמאסק וטסלה מאיצים את גיוסי המשרות בטסלה

כמות המשרות הפתוחות באתר טסלה זינקו ב-50% מאז סבב הפיטורים האחרון. ביוני האחרון מאסק אמר שיש לו ״הרגשה רעה לגבי הכלכלה״, והחליט להפסיק לגייס עובדים, ובנוסף, לפטר 10% מכח האדם של החברה, אך נראה שזה לא נמשך זמן רב. המנכ״ל נתן סיבות שונות לפיטורים, אחת מהסיבות היא חוסר היעילות של עובדים אשר נמצאים זמן רב בחברה.

הפסקת הגיוס הייתה מדאיגה, כיוון שלטסלה יש מספר מפעלים ותוכניות שצומחות במהירות, והיא צריכה לאייש אותם בעובדים רבים, במיוחד שיש לחברה מטרה מרכזית ״מעל הראש״.

באתר טסלה כעת ישנם יותר מ-6,900 משרות פתוחות (לא כולל המשרות הפתוחות בסין), עלייה של 50% מאז יוני האחרון, זאת בהשוואה לשיא של 2022 שהיה במאי, שם מספר המשרות הפתוחות עמדו על 7,400. לטסלה נכון לעכשיו, יש כ-100 אלף עובדים. 

המשרות שטסלה פרסמה הכי הרבה הן משרות בתחום ההנדסה וטכנולוגיית מידע, שירות רכב וייצור כמובן. טסלה תמיד מחפשת לגייס מהנדסים נוספים שיאיישו את המפעלים שלה. ייצור הוא תמיד קטגוריה מובילה כאשר יצרנית הרכב מאיישת מפעלים חדשים כמו גיגה ברלין ואוסטין. באם מדברים על שירות לרכב, מאסק הודיע על מאמץ משמעותי לשפר את השירות, במיוחד בצפון אמריקה, ולהפחית את זמני ההמתנה.

המשך הגיוסים של טסלה מגיעים על רקע חשש מהאטה כלכלית ומיתון במהלך השנה הבאה. מן סוג של מהלך הופכי לנורמה, כאשר חברות רבות מתכננות פיטורים והפסקת גיוסים, בשביל להכין את עצמן טוב יותר למשבר בכלכלה האמריקאית.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    משבר אנרגיה מעצים. את טסלה (ל"ת)
    לילי 18/10/2022 07:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מנחם 18/10/2022 06:28
    הגב לתגובה זו
    שום כלום טסלה נפוחה כמו בלון מכפיל רווח מטורף החברה ליפני הפסדים גדולים לא שווה יותר מ 140 דולר למנייה שהיה בהצלחה כול אחד יעשה לפי מחשבותיו הנל אינו יועץ או ממליץ
נאסדק
צילום: טוויטר

מסחר סביב השעון - נאסד"ק מבקשת לאפשר מסחר 23 שעות ביממה

הבורסה הגישה בקשה ל-SEC; ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה נאסד"ק

נאסד"ק, הבורסה השנייה בגודלה בארה"ב עם שווי שוק של כ-37 טריליון דולר, הגישה בקשה רשמית לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) להרחבת שעות המסחר במניות ומוצרי מסחר סחירים ל-23 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע. ההצעה כוללת מקטע יומי מ-4:00 עד 20:00 שעון ניו יורק, הפסקה של שעה, ומקטע לילי מ-21:00 עד 4:00. כיום המסחר הרציף נמשך 6.5 שעות (9:30-16:00), עם שעות מוקדמות ומאוחרות שמסכמות כ-16 שעות פעילות כוללת. ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026, בכפוף לאישור רגולטורי ותיאום תשתיות.


בזמן שהבורסה אצלנו משנה את ימי המסחר מראשון לשישי ומאבדת את היתרון הגדול שלה - מסחר בימים שאין במקומות אחרים, השאיפה של הבורסות האחרות בעולם היא להרחיב את המסחר ככל שניתן. במילים אחרות, הבורסה בת"א לקראת שינוי גדול בימי המסחר כשהרכבת כבר מזמן יצאה מהתחנה והכוונה בוול סטריט לאפשר מסחר רציף כמעט 24 שעות ביממה. 


מסחר מסביב לשעון

המהלך משקף ביקוש גובר ממשקיעים גלובליים. שוק המניות האמריקאי מהווה כשני שלישים משווי החברות הרשומות בעולם, והחזקות זרות במניות אמריקאיות הגיעו ל-17 טריליון דולר בשנה האחרונה. משקיעים באסיה ובאירופה דורשים גישה מיידית להתפתחויות מאקרו-כלכליות, דוחות רווחים ואירועים גיאופוליטיים שמתרחשים מחוץ לשעות המסורתיות. פלטפורמות כמו רובינהוד ואינטראקטיב ברוקרס כבר מאפשרות מסחר מורחב דרך זירות אלטרנטיביות (ATS), וחלקן, כמו Blue Ocean, פועלות 24/7.

במקביל, NYSE Arca קיבלה אישור ל-22 שעות מסחר (1:30-23:30), אך טרם הפעילה אותו. גוף הסליקה DTCC מתכנן מעבר לסליקה רציפה 24 שעות ביממה החל מיוני 2026, כדי לתמוך בעסקאות מורחבות ולצמצם סיכוני נגד.

עבור משקיעים פרטיים, ההארכה מגבירה נגישות ומאפשרת תגובה מהירה לחדשות, במיוחד באזורי זמן מרוחקים. כיום רוב הפעילות בשעות המורחבות מגיעה ממשקיעים פרטיים, שנהנים מגמישות גבוהה יותר מבעבר. עם זאת, נזילות נמוכה בשעות הלילה עלולה להוביל לספרדים רחבים יותר ולתנועות מחירים חדות על נפח נמוך.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

אפירם מזנקת ב-11%, טילריי עם 28%; הנאסד״ק עולה ב-0.3%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

השווקים הפיננסיים בארה״ב רושמים ירידות שערים לאחר פרסום נתוני תעסוקה שמעידים על האטה מסוימת בשוק העבודה, אך לא על הידרדרות חדה. המשקיעים פירשו את הנתונים כסימן לכך שהכלכלה מתקררת בקצב מתון, מה שהוביל לירידה במניות ולזהירות מחודשת בנוגע לציפיות להורדות ריבית קרובות מצד הפדרל ריזרב.


מדד S&P 500 יורד זה היום השלישי ברציפות, בעוד שבשוק האג״ח נרשמה תנועה מתונה בלבד. תשואת האג״ח ל־10 שנים ירדה קלות לרמה של כ־4.16%, כאשר בשוק הריביות מתומחרות הסתברויות נמוכות יחסית להפחתת ריבית כבר בתחילת השנה הקרובה. לפי המסחר בנגזרים, הורדת ריבית מתומחרת באופן מלא רק לקראת אמצע 2026.

דו״ח התעסוקה הציג תמונה מעורבת. מספר המשרות במשק האמריקאי עלה בנובמבר ב־64 אלף בלבד, לאחר ירידה חדה באוקטובר, בין היתר על רקע צמצום בתעסוקה הפדרלית בעקבות השבתת הממשל. שיעור האבטלה עלה ל־4.6%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2021, אך כלכלנים מזהירים כי הנתונים מושפעים מגורמים חד־פעמיים ולכן אינם משקפים בהכרח שינוי מגמה ברור.

בפדרל ריזרב ובשוק ההון נוטים להתייחס לנתונים בזהירות. כלכלנים מציינים כי הנתונים האחרונים מספקים הצדקה להורדות הריבית שכבר בוצעו בעבר, אך אינם תומכים בהרחבה מוניטרית עמוקה יותר בטווח הקצר. ההערכה הרווחת היא שהבנק המרכזי יעדיף להמתין לנתוני דצמבר, שייחשבו אמינים יותר, לפני קבלת החלטות מדיניות נוספות.

נתונים נוספים מהכלכלה הריאלית מחזקים את תמונת הביניים. מכירות הקמעונאות בארה״ב נותרו כמעט ללא שינוי באוקטובר, כאשר הוצאות חזקות בכמה תחומים קוזזו בירידה במכירות רכב. במקביל, מחירי הנפט המשיכו לרדת לרמות של כ־55 דולר לחבית. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שמאטה אך אינה נשברת, תרחיש שמציב את השווקים במצב של המתנה זהירה להמשך הנתונים.