עמדת הטענה טסלה
צילום: Pixbay

טסלה תדווח על מספר מסירות הרכבים; כיצד הדבר ישפיע על המניה?

המסירות ברבעון צפויות לרדת ל-250 אלף מסירות לעומת 310 אלף מסירות ברבעון הקודם; מה הסיבות לכך, ומה יקבע את כיוון המניה? 
תומר אמן | (2)

כמה מכוניות מסרה  TESLA INC (סימול: TSLA) ברבעון האחרון? החברה צפויה לפרסם את תוצאות הרבעון השני בתחילת חודש יולי  וקשה לחזות הפעם מה יהיו הנתונים?

מניית טסלה איבדה קרוב ל-16% ברבעון האחרון, מרבית הנפילה קשורה לתנודתיות הייצור בעקבות סגרי הקורונה ששררו לאחרונה בסין. נתון חשוב שישפיע על ביצועי המניה הוא כמובן מספר הרכבים שמסרה החברה ברבעון, כאשר האנליסטים אינם בטוחים אם טסלה תמסור פחות רכבים או יותר רכבים ביחס לרבעון המקביל וביחס לציפיות מהתקופה הנוכחית. 

לקריאה נוספת:

>>  האם לטסלה יש אפסייד? בינתיים מורגן סטנלי מורידים את מחיר היעד

>>  אחרי מורגן סטנלי: גם בקרדיט סוויס מורידים את מחיר היעד של טסלה

>>  סין חוששת מריגול על ידי טסלה; תאסור נסיעה ברכבי החברה ליד המנהיגים

דבר זה הופך את תחזיות האנליסטים לפחות רלבנטיות מאשר היו בעבר. בנק ההשקעות  DEUTSCHE BANK AG (סימול: DB) סבור שהחברה תמסור כ-245 אלף מכוניות ברבעון הקרוב. בעבר חזו בבנק כי החברה תמסור 310 אלף רכבים. הורדת תחזית זו דומה לזו שנתנו בבנקי השקעות נוספים כמו  MORGAN STANLEY (סימול: MS),  CREDIT SUISSE GROUP (סימול: CS) ו- MIZUHO FINANCIAL GRP ADS (סימול: MFG) 

הורדת תחזיות אלו 'עקרונית' לא אמורה להפתיע אף אחד. טסלה, יחד עם יצרניות הרכבים הסיניות תיפקדו "חצי קלאץ" מאז סוף חודש מרץ, כאשר מרביתן סבלו מפגיעה בשרשראות האספקה בתקופה בה המשטר ניסה לצמצם את מספר חולי הקורונה במדינה והטיל סגרים ארוכים וכואבים.

ברבעון הראשון מסרה טסלה כ-310 אלף רכבים, מספר שיא עבורה והרבעון ה-8 ברציפות בו נשבר שיא המסירות. בתחילת הרבעון השני, אנליסטים רבים העריכו כי שיא נוסף בדרכו וכי החברה תמסור כ-350 אלף רכבים ברבעון זה. אלא שזה היה לפני סגרי הקורונה בסין. ממוצע התחזיות עומד כעת על 270 אלף רכבים, אם כי חלק מהתחזיות עדיין עומדות על מספרים גבוהים. תחזיות אלו אינן "טריות" והתחזיות מהימים האחרונים עומדות על טווח של בין 240 ל-250 אלף רכבים בלבד.

קיראו עוד ב"גלובל"

נתונים אלו מורכבים מכ-130 אלף רכבים אותם תמסור החברה מהמפעל בקליפורניה, 90 אלף רכבים מהמפעל בשאנגחאי ובין 30 ל-40 אלף רכבים מהמפעל בטקסס והמפעל בגרמניה. המפעל בגרמניה נפתח לקראת סוף הרבעון האחרון, בעוד שהמפעל בטקסס נפתח לקראת תחילת חודש אפריל (במהלך הרבעון). רק לשם ההשוואה, המפעל הסיני מסר כ-182 אלף רכבים ברבעון הראשון. 

קשה לומר אם מסירה של 250 אלף רכבים ברבעון הקרוב (או כל מספר באיזור של נתון זה) ישפיע לטובה או לרעה על המניה. כידוע, לא מעט דברים קוראים סביב טסלה, ונתוני מסירת הרכבים הם רק אחד מהגורמים הרבים שמשפיעים על ההחלטות של המשקיעים במניה. זה נתון מאכזב ברמה האבסולוטית, אבל נתון סביר בהינתן המצב בסין והשאלה אם הנתון הזה כבר גלום במחירים.

נתוני האינפלציה והעלאת הריבית (זו שהייתה וזאת שתהיה) השפיעו בעבר על מחיר מניית החברה. כמו כן, המהלכים של אלון מאסק, שמעוניין לרכוש את השליטה ב- TWITTER INC (סימול: TWTR) תמורת 44 מיליארד דולר. טסלה איבדה קרוב ל-36% מאז הודיע מאסק כי הוא מעוניין לרכוש את הרשת החברתית, יותר ממדד ה- נאסד"ק -0.21%  שאיבד באותה תקופה 21%.  

כשמסתכלים לאחור, מקבלים שטסלה לרוב הכתה בנתונים גבוהים בדו"ח מסירת הרכב את תחזית האנליסטים. בתגובה המניה עקפה את ביצועי השוק במהלך 7 מתוך 10 הפעמים האחרונות בזמן שבין נתוני מסירת הרכבים למועד פרסום הדוחות. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מנחם 29/06/2022 11:03
    הגב לתגובה זו
    המנייה הזאת לא שווה יותר מ230 דולר היזהרו על כספכם
  • 1.
    To the moon ???????? (ל"ת)
    טסלה תעלה 29/06/2022 09:58
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.