אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב

האם לטסלה יש אפסייד? בינתיים מורגן סטנלי מורידים את מחיר היעד

הסיבה היא הגידול בעלות ההון - עלייה של חצי אחוז גררה ירידה של 100 דולר במחיר היעד; כמה רכבים הוא צופה שתמכור טסלה ברבעון?
תומר אמן | (6)

אנליסט בנק ההשקעות  MORGAN STANLEY (סימול: MS), אדם ג'ונאס, חותך את מחיר היעד שלו למניית חברת הרכב החשמלי  TESLA INC (סימול: TSLA) ב-100 דולר, ומעמיד אותו על כ-1,200 דולר, אפסייד של 70% לעומת המחיר - 708.26 דולר. הוא עדיין שומר על המלצת הקנייה, אבל הורדת התחזית אומרת בפועל שהוא פחות מאמין בה, גם אם לכאורה השינוי עצמו אינו מהותי לכאורה.

מעבר לכך, זה מאפשר להבין איך פועל מוחו של אנליסט. הורדת מחיר היעד מהותה כולה בהגדלת עלויות ההון של החברה - כלומר כמה היא משלמת על מנת לממן את המשך קיום העסק שלה, ואין לו שום קשר לכמה רכבים תמסור או לא תמסור החברה. 

את הדיווח מסר האנליסט כמה שבועות לפני שטסלה אמורה הייתה למסור אותם. החברה צפויה לדווח על כמות הרכבים אותם מסרה ברבעון השני במהלך השבוע הבא, ולדווח עבור הרבעון השני כמה שבועות מאוחר יותר. 

גונאס חתך את תחזית מכירת המכוניות שלו בעבור החברה בקרוב ל-15%, כך שהוא צופה שהיא תמכור 270 אלף רכבים ברבעון השני בלבד, ולא 316 אלף, זאת בעקבות הפגיעה בשרשראות האספקה כתוצאה מנגיף הקורונה, שפגע בחברות רבות בכלל ובחברות ייצור הרכב החשמלי בפרט. 

כתוצאה מהיעדר המכירות, האנליסט מעריך כעת כי שולי הרווח הגולמי יפגעו גם הם, והוריד את התחזית שלו ל-24.6%, במקום הערכתו הקודמת שעמדה על כ-25.8%. מנגד, חשוב לציין כי אף אחד מנתונים אלו לא השפיע על מחיר היעד, כאשר זה הושפע כצויין בעקבות העלייה בהוצאות ההון.

הורדת מחיר היעד ב-100 דולר נובעת בעיקר בגידול ה-WACC של החברה לכ-9%, זאת לעומת הערכתו הקודם של ג'ונאס עבור החברה - 8.5%. 

WACC נשמע כמו מינוח מחקר הכלכלה, וזה מכיוון שהוא אכן כזה. WACC, או Weighted average cost of capital, מאפשר לאנליסטים ומשקיעים להעריך כשורה את השווי של המניה. 

את מחיר החוב קל להסביר. החברות משלמות ריבית עבור האג"חים שהן הנפיקו ולמלווים שלה עבור ההון. אותה ריבית היא העלות - או החוב. את עלות ההון העצמי קשה יותר להסביר. בפועל, מדובר בסכום אותו יסכימו מחזיקי המניה לקבל עבור כל מנייה בה הם מחזיקים. עלות ההון מושפעת כמו תנודתיות המניה והתשואות על אגרות החוב הממשלתיות במדינה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בפועל, העלאת הריבית בארה"ב מחייבת גידול בתשואות על האג"ח הממשלתי. דבר זה גורם לכך שגם המניות יצטרכו להחזיר יותר, מה שאומר שהמניה תשלם פחות כסף עבור אותו עסק. 

מחיר היעד הממוצע עבור החברה הוא 910 דולר, אפסייד של כמעט 30%. מחיר זה התייצב קרוב ל-1000 דולר למניה (אפסייד של 40%) בחודש אפריל האחרון, לאחר פרסום דוחות הרבעון הראשון של טסלה

לאחרונה הודיעה טסלה כי תאשר בקרוב ספליט ביחס של 1 ל-3, וזאת לאחר ש AMAZON (סימול: AMZN) ו- GOOGLE (סימול: GOOGL) הכריזו על צעדים דומים (כאשר אמזון כבר ביצעה את הספליט שלה ביחס של 1 ל-20. גוגל צפויה לבצע את הספליט - ביחס דומה לזה של אמזון - מאוחר יותר במהלך אמצע חודש יולי). 

עקרונית, ספליט אינו משפיע מוניטרית על המניה, שכן כל אדם אשר החזיק במניה אחת שלה מקבל את יחס הספליט (לצורך העניין אדם שהחזיק במניה אחת של טסלה יחזיק ב-3 מניות של טסלה לאחר הספליט הקרוב), ואילו שער המניה מתחלק ביחס הזה. 

ובכל זאת נתפס המהלך לעיתים קרובות בצורה חיובית, כאשר אלו מושפעות לא פעם מפסיכולוגיה, או גם עקרוניות. ברמה הפיסית, המניה הופכת לזולה יותר ולכן נגישה וסחירה יותר גם למשקיעים קטנים ובכך החברה מעלה את האטרקטיביות שלה.

טסלה כבר מסרה כי תבצע את הספליט בחודש מרץ האחרון, אך לא מסרה אז באיזה יחס.

בפעם האחרונה בה ביצעה טסלה ספליט - אז ביחס של 1 ל-5 - במהלך אוגוסט 2020, עלה שווי החברה ב-43.5%, זאת לאחר הירידות החדות מאז תחילת השנה, כלומר ייתכן שללא הנפילות העליות במחיר המניה היו ביחס גבוה יותר. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    הלוואי ש"ההורדת" ל1200 תתאמת. כותרת מטופשת (ל"ת)
    א 25/06/2022 10:33
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שוקי 24/06/2022 10:59
    הגב לתגובה זו
    האנליסטים הטיפשים לא מבינים מה זה אוטומומיה .
  • 3.
    על בסיס זה יש ךהוריד את הציפיות לכל המניות כמעט. (ל"ת)
    Hguy 23/06/2022 23:39
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אבל העלתה דירוג לביוליין לדרגת החזקה...משהו מתבשל (ל"ת)
    יוסף 23/06/2022 17:37
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אובייקטיבי 23/06/2022 16:42
    הגב לתגובה זו
    כשאומרים מורידים את מחיר היעד זה לכאורה נשמע לא טוב אבל רבותיי כשמורידים מחיר יעיד משבעים אחוז למעלה לחמישים אחוז למעלה זה בשורות מצוינות למניה איך אומרים? חיים ומוות ביד ה לשון
  • משקיע 23/06/2022 18:51
    הגב לתגובה זו
    העיתונאים שוכחים שתפקידם לדווח ולא לפרשן טסלה תטוס
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.