גיא טל
צילום: משה בנימין

למה חלוקת מניות ההטבה הקפיצה את אמזון ב-18% ב-5 ימים?

לחלוקת מניות הטבה - פיצול של מניה אחת לכמה מניות - אין משמעות פיננסית אמיתית ובכל זאת היא משפיעה באופן פסיכולוגי על המשקיעים, וגם מאפשרת סחירות גבוהה יותר למשקיעים קטנים; במקרה של ענקיות כמו אמזון או גוגל ישנה משמעות נוספת
גיא טל | (5)

אמזון AMAZON מתקרבת לביצוע חלוקת מניות ההטבה. למרות שמדובר בצעד טכני שלא אמור להשפיע על שווי החברה, מחיר המניה טיפס במעל 18% בחמשת ימי המסחר האחרונים. 

פיצול מניות, או חלוקת מניות הטבה' הוא מהלך טכני שבו מפצלים מניה אחת לכמה מניות ומחלקים בהתאמה את המחיר. נניח שיש מניה שמחירה 2000 דולר, ומפצלים אותה בשיעור של 20 ל-1 הרי שנקבל במקומה 20 מניות בשווי 100 דולר. השווי הכולל של המניות לא באמת משתנה. כך, במקום מניה אחת של אמזון ששוויה 2423 לפי מחיר הפתיחה אמש, יקבל כל משקיע 20 מניות בשווי 121 דולר. אין שום הבדל בשווי. 

עלול להיווצר בלבול בין המושג "חלוקת מניות הטבה" לבין המשג "ספין אוף", שגם אותו לעיתים אנו מתרגמים כפיצול. בספין אוף הכוונה שחלק מהחברה מפוצל ומתחיל לתפקד כחברה עצמאית. בחלוקת מניות הטבה לא באמת קורה שום דבר בחברה, רק המניה עצמה מתפצלת לכמה מניות. אמזון הוזכרה גם בהקשר של ספין אוף כשרבים סבורים שעליה לפצל את עסקי הענן שלה, אך במקרה זה מדובר בחלוקת מניות ההטבה שהקפיץ את מניית החברה.

לקריאה נוספת:

>>>ספין אוף (פיצול): היתרונות והחסרונות לחברה המקורית ולחברה המפוצלת

למרות שאין משמעות פיננסית אמיתית לחלוקה הזו המשקיעים לעיתים קרובות אוהבים את הצעד, כפי שראינו בחמשת הימים האחרונים, וכפי שראינו גם לאחר ההכרזה במרץ השנה על התוכנית, שמיד לאחריה זינקה אמזון. (אם כי לאחר מכן היא חזרה לרדת עקב החששות הכלליים בשוק והחששות הספציפים לגבי עסקי האיקומרס של החברה, וכעת המניה נסחרת ב-12% פחות מאשר לפני הודעת החלוקה). הסיבה לכך שמשקיעים אוהבים צעד כזה היא שלמרות שאין לו משמעות פיננסית, יש לו משמעות פסיכולוגית, ולעיתים גם השפעות נוספות כדלהלן. 

האפקט הפסיכולוגי הוא ההרגשה שאתה מקבל משהו בחינם. עד עכשיו הייתה לי מניה אחת של אמזון ועכשיו יש לי 20. זהו אפקט שכל מי שיש לו מעט הבנה בשוק ההון לא ממש מתרגש ממנו, אך באופן ציבורי הוא יכול להשפיע. יש גם השפעה פסיכולוגית נוספת: חלוקת מניות ההטבה משדרת מסר נוסף - החברה הצליחה כל כך עד שמחיר המניה נהיה גבוה מדי וצריך לפצל אותו, כדי שתוכל להמשיך לעלות שוב. 

ישנה גם השפעה אמיתית על הסחירות והנגישות של המניה. מניה במחיר של 2400 דולר לא נגישה למשקיעים קטנים. ישנם גם מקרים יותר קיצוניים  - רוב המשקיעים בעולם לא יכולים אפילו לחלום על לקנות את מניית חברת ברקשייר האת'אווי BERKSHIRE HATHAWAY A כיון שמחיר מניה אחת הוא קרוב לחצי מיליון דולר. באפט התנגד שנים לפיצול המניה עד שבלחץ השוק הנפיקה ברקשייר סדרת מניות נוספת כדי להפוך אותה לנגישה יותר למשקיעים. זו נסחרת במחיר סביר יותר של כ-300 דולר BERKSHIRE HATHAWAY B .  

קיראו עוד ב"גלובל"

מחיר מניה של 100 או 200 דולר מאפשר למשקיעים לקנות כמויות קטנות של מניות בתיקים הקטנים יותר וגם לממש את חלקן ולהישאר עם חלק אחר במקרה שירצו בכך, ולא מחייב תזוזה של אלפי דולרים על כל פעולה. משקיע קטן אחד כמובן לא משפיע על מחיר המניה אבל כאשר מדובר במיליוני משקיעים הרי שאפילו ענקית כמו אמזון יכולה להנות מעליית נפח המסחר.

יום שני הקרוב יהיה יום המסחר הראשון שלאחר הפיצול. ישנם גם פיצולים צפויים במניות נוספות בקרוב. גוגל GOOGLE תפצל את המניה ביחס דומה לזה של אמזון - 20 ל-1. טסלה TESLA INC גם הודיעה על חלוקת מניות הטבה אך טרם מסרה את הפרטים לגבי שייעור החלוקה או זמן הביצוע. מניית ה"מם" גיימסטופ GAMESTOP CORP גם הודיעה על כוונה לצעד דומה מבלי לפרט. החברה הגדולה האחרונה שבצעה חלוקת מניות הטבה היא אפל APPLE שבשנת 2020 חילקה 4 מניות הטבה על כל מניה. 

החלוקה תכניס את אמזון למדד הדאו ג'ונס?

יחד עם זאת, במקרה של ענקיות כמו אמזון או גוגל, לחלוקת מניות הטבה יכול להיות אפקט נוסף מאד משמעותי - כניסה למדד הדאו ג'ונס. מדד הדאו ג'ונס מתנהל בצורה קצת מוזרה. משקל כל חברה במדד הוא לפי מחיר המניה, למרות שמחיר המניה הוא נתון אקראי וחסר משמעות שלא מעיד על גודל החברה או על שוויה. שווי השוק של החברה נקבע כמובן על פי הכפלה של מספר המניות במחיר המניה, אבל מחיר המניה בפני עצמו הוא חסר משמעות. 

בכל זאת בדאו ג'ונס נקבע המשקל של כל חברה במדד על פי מחיר המניה, ולכן מניות עם מחיר מניה גבוה ישפיעו בצורה חסרת פורפורציות על המדד. זו הסיבה שמניות במחיר של 2000 או 3000 דולר, כפי שנסחרות כיום אמזון או גוגל, לעולם לא יוכלו להיכנס למדד היוקרתי. וודאי וודאי שלמניית ברקשייר אין שום סיכוי להיכנס לשם למרות שמבחינות אחרות היא הייתה יכולה להתאים לו. 

במקרה של אמזון וגוגל, מחיר מניה של כמה מאות דולרים בודדים בהחלט הופכים אותן למועמדים להיכנס למדד היוקרתי, וממילא למשוך השקעות במאות מיליוני דולרים של תעודות סל שונות שעוקבות אחר המדד. גם פה, זרם כזה של השקעות משפיע על שווי השוק של חברות, אפילו אם הן ענקיות כמו גוגל או אמזון. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    לרון 08/06/2022 15:53
    הגב לתגובה זו
    אמזון איננה כשאר המניות,כשהיא מתפצלת כסף רב נכנס ויוצא ,יותר מבזמן השער הגבוה,דומה למצב בזמנו במניית טבע והסחירות בה
  • 4.
    בשנות ה 90 02/06/2022 12:08
    הגב לתגובה זו
    בקיצור חרטה ברטה, מניה במסחר מקוונן במכפיל של של 60.בהצלחה לטמבלים שמושקעים .
  • 3.
    נ.ש. 02/06/2022 10:46
    הגב לתגובה זו
    היא הייתה ידועה מראש מלפני חצי שנה כמעט. וסיבת העלייה קשורה לתיקון לירידה שלה מ2900 דולר. פשוט הגיע לנקודת תמיכה בשוק.
  • 2.
    מוישי זוכמיר 02/06/2022 10:37
    הגב לתגובה זו
    ב"ה כל אופציה היא בעצם אופציה על חבילה של 100 מניות, אם יש מימוש צריך לרכוש על כל אופציה מניות אמזון ברבע מיליון דולר. עכשיו יהיה יותר פשוט. כמובן לא אומר כלום על הכיוון. רק על הסחירות. חג שמייח!!
  • 1.
    מעניין, תודה (ל"ת)
    דמיקולו פיזדמטה 02/06/2022 10:21
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.17%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.