הנשיא ביידן
צילום: דיוויד לינמן

דיווח: ביידן יפרסם צו לבחינה של הסדרת נכסים דיגיטליים

נשיא ארה"ב צפוי להורות לסוכנויות הממשלתיות להתחיל בתהליך בחינה של מטבעות קריפטוגרפים במטרה לקדם מדיניות מתאימה, וביניהם את האפשרות לייסד מטבע דיגיטלי של הבנק מרכזי
איתן גרסטנפלד | (3)

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צפוי להוציא בשבוע הבא צו שיורה לשורה של סוכנויות ממשלתיות לבצע תהליך למידה על אודות מטבעות קריפטוגרפיים והאפשרות לייסד מטבע דיגיטלי של הבנק מרכזי (CBDC), כמו גם לקדם אסטרטגיה כלל ממשלתית להסדרת נכסים דיגיטליים, כך על פי דיווחים מעבר לים.

לדברי פקיד ממשל שצוטט, ההנחיה הקרובה תביא לכתיבת מחקר של CBDC ותבקש ממגוון סוכנויות - כולל משרדי האוצר, המדינה, המשפטים וביטחון המולדת - לקדם דוח על עתיד הכסף ומערכות התשלום. בינתיים, מנהל המשרד למדיניות המדע והטכנולוגיה יבצע הערכה טכנית של הדברים שעשויים להידרש לתמיכה במערכת CBDC.

המהלך, מגיע לאחר שאתמול דווח ברשת בלומברג, כי נוצר קרע בין הבית הלבן למשרד האוצר על רקע תקנת קריפטו. דיווח אותו הכחיש פקיד במשרד האוצר וכינה אותו "לא מדויק". כמו גם העובדה, שהממשל עוסק במאמץ נרחב להסדרת התחום, כאשר ה-FBI מקים יחידת קריפטו חדשה בראשות תובע בעל ניסיון בפשעי מחשב.

עוד במסגרת הצו, המועצה לפיקוח על היציבות הפיננסית (FSOC), שהוקמה לאחר המשבר הפיננסי של 2008 כדי לנטר סיכונים למערכת, תתבקש ללמוד סוגיות יציבות פיננסית הנובעות מנכסים דיגיטליים. קבוצת העבודה של הנשיא בנושא שווקים פיננסיים כבר הטילה על ה-FSOC לבחון את הסיכונים המערכתיים של מטבעות יציבים.

הצו יבחן גם אמצעים להגנה על צרכנים, משקיעים ועסקים. משרד האוצר בהתייעצות עם רשות ניירות ערך והבורסה, הוועדה לחוזים עתידיים ומסחר בסחורות וסוכנויות בנקאות פדרליות יהיו אחראיות על פיתוח הדוח הזה לנשיא כיצד להגן מפני סיכונים למטבעות קריפטוגרפיים.

יו"ר ה-FTC ומנהל ה-CFPB יתבקשו גם לבחון בעיות פרטיות שעלולות ליצור עבור נכסים דיגיטליים. מדיניות משרד המדע והטכנולוגיה תגיש דוח לנשיא על טכנולוגיית ספרי חשבונות מבוזרים דיגיטליים בתוך 180 יום, עם עדכון על DLT והשפעתו על הסביבה בעוד 545 ימים.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    זה סוף הביטקויין (ל"ת)
    אנונימי 18/02/2022 09:03
    הגב לתגובה זו
  • הפוך גוטה! הפוך! (ל"ת)
    גיל יוטינה 19/02/2022 18:06
    הגב לתגובה זו
  • להפך. הסדרה תקדם אותו. (ל"ת)
    יריב 18/02/2022 21:54
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אינטל TSMCאינטל TSMC

האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים

אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"

רן קידר |
נושאים בכתבה אינטל TSMC

כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי. 

מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.

לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.

בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.

בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".