מאז שעובדי ריסקיפייד מכרו מניות, המניה לא מפסיקה לרדת
בסגירה של היום הראשון למסחר במניה ב-25 ביולי, חברת הפינטק הישראלית, ריסקיפייד (RSKD), היא נסגרה על מחיר של 27.4 דולר למניה ושווי של 3.3 מיליארד דולר – שהיוו קפיצה של 35% ביחס למחיר ההנפקה של 21 דולר. בשיא שלה ב-3 בספטמבר היא כמעט והגיעה ל-37 דולר למניה. כלומר בחודש ושבוע, המניה עלתה בכמעט 35% וסה"כ בכמעט 76% ממחיר ההנפקה. מספרים נהדרים ללא ספק.
הסוחרים בוול סטריט בוודאי שפשפו את הידיים על מכרה המזומנים והשוויים החדש שנפל בחלקם בחלקם. אבל אז באו הדוחות הראשונים של החברה לפני חודש, ואם נאמר זאת בעדינות, אבל באמת בעדינות, השוק לא אהב את מה שלחברה יש להציע. כי מהשיא של 36.9 דולר פחות משבוע לפני כן, היא נפלה בקצת יותר מ-46%, למחיר של 19.9 דולר למניה, כשהיום היא נופלת ביום המסחר ב-2.7%, כששווי השוק שלה עומד על 3.175 מיליארד דולר.
פרט לדוח והתחזית שחזתה סטגנציה ואף קיטון בהכנסות, אחד הקטליזטורים המרכזיים לירידות המתמשכות היא העובדה שהעובדים עצמם נפטרו מהמניות של החברה ומימשו כשהמניה הייתה בשיא, בדיוק כשהמניות יצאו מנעילה ויצרו ירידה דרמטית עם פתיחת המסחר.
כשעובדי החברה זורקים את המניות שלהם, זה גם בזכות הרווחים הפנומנליים שהם עשו, אבל זה גם אומר משהו על האמון שלהם בחברה, או מדויק יותר - חוסר האמון שלהם בחברה. זה אומר המון.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יתר על כן, חברת פינטק, שאמנם עדיין צעירה, אבל בכל זאת מדובר בחברה פיננסית, שבתקופה שהכסף זול באופן היסטורי ושלא מצליחה לייצר צמיחה, נמצאת בבעיה. זאת כמובן, עד הרבעון או התחזית הבאה, אם וכשתהיה ורודה יותר. בינתיים, כנראה שהעובדים ידעו מה הם עושים ואולי שווה לבדוק את זה – רק בשל העובדה שנראה, על פניו, שהכול היה מתוזמן.
מה היה בדוחות החברה?
האמת שהדוח עצמו היה לא רע. בדיווח שלה לרבעון 2, ההכנסות הסתכמו ב-55.7 מיליון דולר, מעל צפי האנליסטים לכ-55 מיליון דולר, גבוה ב-9% מול 51 מיליון דולר ברבעון הקודם, ועליה של 47% אל מול 37.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. ה-EBITDA המתואם של החברה עמד על 1.55 מיליון דולר, לעומת הפסד של 1.13 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה. החברה לא פרסמה את ההפסדים על בסיס non-GAAP וההפסד הנקי שלה העמיק ל-20.5 מיליון דולר ברבעון, לעומת הפסד של 7.3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
מה פגע בה? התחזית. החברה צפתה ברבעון השלישי הכנסות בטווח של 50.7-51.2 מיליון דולר. הצפי השנתי הוא להכנסות של 224.4-225.4 מיליון דולר, גבוה מצפי האנליסטים. החברה צופה עוד כי ה-EBITDA המתואם השנתי יהיה שלילי בטווח של 26.3-25.3 מיליון דולר. כלומר, החברה צפתה ירידה משמעותית בצמיחה.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ריסקיפייד נוסדה בישראל לפני 8 שנים על ידי עידו גל ואסף פלדמן, ולה גם מרכז פיתוח בארץ, עוסקת במכירת פלטפורמה של SaaS (תוכנה כשירות) לצורך מניעת הונאות בקניה באינטרנט. בפועל, הם דואגים שהמוצר יגיע ללקוח - אחרת יחולט הכסף מהמוכר. כנ"ל להיפך אם הקונה מרמה. יש לה כ-700 עובדים, רובם בישראל.
- 12.עדי 14/10/2021 18:26הגב לתגובה זושמתי עליה אתמול כמה עשרות אלפי שקלים. בדקתי את החברה מכל הכיוונים. אפשר לעשות פה אלפי אחוזים כמעט בלי סיכון!!!
- 11.א 14/10/2021 12:59הגב לתגובה זומחיר מניה לא משקף כמעט כלום . בעיקר משחק קזינו רולטה של בורסאות.. כתבה מיותרת של בנאדם שלא מבין עניין זאת חברה שהונפקה יש לה לקוחות משלמים הם ימשיכו לצמוח, כבר הייתי בחברה שהמחיר מנייה שלה ירד לרצפה ושנתיים אחרי זה היתה בשיא. בקיצור גיבוב של שטויות בכתבה
- 10.להעלות ריבית במשק...להוריד ילודה... (ל"ת)משפר דיור 14/10/2021 11:14הגב לתגובה זו
- 9.אוסף של שטויות (ל"ת)שטויות 14/10/2021 10:59הגב לתגובה זו
- 8.גיא 07/10/2021 14:57הגב לתגובה זוכמוה יש עוד עשרות
- 7.תוכן ירוד 07/10/2021 14:29הגב לתגובה זומה זה בליל המילים והמשפטים האלה?
- 6.אחדש 07/10/2021 13:43הגב לתגובה זוכשעובד מחליט לממש רווח על האופציות שלו ,זה לא אומר שהוא לא מאמין בחברה , זה אומר שהוא מעדיף וכנראה צריך את הכסף עכשיו
- אסף 07/10/2021 19:03הגב לתגובה זובנוסף אם יש לו אופציות שלא הבשילו מעדיף לפזר סיכונים
- 5.אלמוג 07/10/2021 11:23הגב לתגובה זורק תיראו את טארגט, ג'נרל מוטורס, אפל ועוד מלא אחרים.כולה ירידה של דולר למנייה פחות מ 5 אחוזים.
- וירידה של 50 אחוז? (ל"ת)פוניו 07/10/2021 14:46הגב לתגובה זו
- 4.נילס 07/10/2021 09:22הגב לתגובה זוממש מפתיע שעובדים רוצים להפגש עם הכסף שלהם? לקנות דירה סופסוף? חברה צעירים, מה מפתיע בזה?
- מניה יורדת 14/10/2021 13:40הגב לתגובה זוהעובדים יודעים שעדיף לממש ולחלץ דירת 4 חדרים כי עוד מעט השווי יספיק רק ל 3 חדרים ובהמשך יצטרכו לעבור לדימונה :-)
- 3.משקיע סביר 06/10/2021 23:38הגב לתגובה זומעולם לא קראתי כזה בליל של שטויות בחיים שלי
- 2.שמואל 06/10/2021 23:21הגב לתגובה זושהביאו לבורסה פה
- 1.ירידה בהכנסות ברבעונים הקרובים (ל"ת)שי 06/10/2021 19:17הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
