אסף פלדמן ועידו גל ריסקיפייד
צילום: עדי אורני

מאז שעובדי ריסקיפייד מכרו מניות, המניה לא מפסיקה לרדת

חברת הפינטק הישראלית ממשיכה בחודש הבלהות שלה וכבר נסחרת בפחות מ-20 דולר, כשמחיר ההנפקה היה 21 דולר. העובדים שמיהרו להיפטר מהמניות שלהם ידעו למה... המניה נופלת ב-4%
ארז ליבנה | (15)
נושאים בכתבה אינטר ריסקיפייד

בסגירה של היום הראשון למסחר במניה ב-25 ביולי, חברת הפינטק הישראלית, ריסקיפייד (RSKD), היא נסגרה על מחיר של 27.4 דולר למניה ושווי של 3.3 מיליארד דולר – שהיוו קפיצה של 35% ביחס למחיר ההנפקה של 21 דולר. בשיא שלה ב-3 בספטמבר היא כמעט והגיעה ל-37 דולר למניה. כלומר בחודש ושבוע, המניה עלתה בכמעט 35% וסה"כ בכמעט 76% ממחיר ההנפקה. מספרים נהדרים ללא ספק.

 

הסוחרים בוול סטריט בוודאי שפשפו את הידיים על מכרה המזומנים והשוויים החדש שנפל בחלקם בחלקם. אבל אז באו הדוחות הראשונים של החברה לפני חודש, ואם נאמר זאת בעדינות, אבל באמת בעדינות, השוק לא אהב את מה שלחברה יש להציע. כי מהשיא של 36.9 דולר פחות משבוע לפני כן, היא נפלה בקצת יותר מ-46%, למחיר של 19.9 דולר למניה, כשהיום היא נופלת ביום המסחר ב-2.7%, כששווי השוק שלה עומד על 3.175 מיליארד דולר.

 

פרט לדוח והתחזית שחזתה סטגנציה ואף קיטון בהכנסות, אחד הקטליזטורים המרכזיים לירידות המתמשכות היא העובדה שהעובדים עצמם נפטרו מהמניות של החברה ומימשו כשהמניה הייתה בשיא, בדיוק כשהמניות יצאו מנעילה ויצרו ירידה דרמטית עם פתיחת המסחר.

כשעובדי החברה זורקים את המניות שלהם, זה גם בזכות הרווחים הפנומנליים שהם עשו, אבל זה גם אומר משהו על האמון שלהם בחברה, או מדויק יותר - חוסר האמון שלהם בחברה. זה אומר המון.

 

יתר על כן, חברת פינטק, שאמנם עדיין צעירה, אבל בכל זאת מדובר בחברה פיננסית, שבתקופה שהכסף זול באופן היסטורי ושלא מצליחה לייצר צמיחה, נמצאת בבעיה. זאת כמובן, עד הרבעון או התחזית הבאה, אם וכשתהיה ורודה יותר. בינתיים, כנראה שהעובדים ידעו מה הם עושים ואולי שווה לבדוק את זה – רק בשל העובדה שנראה, על פניו, שהכול היה מתוזמן.

 

מה היה בדוחות החברה?

האמת שהדוח עצמו היה לא רע. בדיווח שלה לרבעון 2, ההכנסות הסתכמו ב-55.7 מיליון דולר, מעל צפי האנליסטים לכ-55 מיליון דולר, גבוה ב-9% מול 51 מיליון דולר ברבעון הקודם, ועליה של 47% אל מול 37.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. ה-EBITDA המתואם של החברה עמד על 1.55 מיליון דולר, לעומת הפסד של 1.13 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה. החברה לא פרסמה את ההפסדים על בסיס non-GAAP וההפסד הנקי שלה העמיק ל-20.5 מיליון דולר ברבעון, לעומת הפסד של 7.3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

 

מה פגע בה? התחזית. החברה צפתה ברבעון השלישי הכנסות בטווח של 50.7-51.2 מיליון דולר. הצפי השנתי הוא להכנסות של 224.4-225.4 מיליון דולר, גבוה מצפי האנליסטים. החברה צופה עוד כי ה-EBITDA המתואם השנתי יהיה שלילי בטווח של 26.3-25.3 מיליון דולר. כלומר, החברה צפתה ירידה משמעותית בצמיחה.

קיראו עוד ב"גלובל"

ריסקיפייד נוסדה בישראל לפני 8 שנים על ידי עידו גל ואסף פלדמן, ולה גם מרכז פיתוח בארץ, עוסקת במכירת פלטפורמה של SaaS (תוכנה כשירות) לצורך מניעת הונאות בקניה באינטרנט. בפועל, הם דואגים שהמוצר יגיע ללקוח - אחרת יחולט הכסף מהמוכר. כנ"ל להיפך אם הקונה מרמה. יש לה כ-700 עובדים, רובם בישראל.

 

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    עדי 14/10/2021 18:26
    הגב לתגובה זו
    שמתי עליה אתמול כמה עשרות אלפי שקלים. בדקתי את החברה מכל הכיוונים. אפשר לעשות פה אלפי אחוזים כמעט בלי סיכון!!!
  • 11.
    א 14/10/2021 12:59
    הגב לתגובה זו
    מחיר מניה לא משקף כמעט כלום . בעיקר משחק קזינו רולטה של בורסאות.. כתבה מיותרת של בנאדם שלא מבין עניין זאת חברה שהונפקה יש לה לקוחות משלמים הם ימשיכו לצמוח, כבר הייתי בחברה שהמחיר מנייה שלה ירד לרצפה ושנתיים אחרי זה היתה בשיא. בקיצור גיבוב של שטויות בכתבה
  • 10.
    להעלות ריבית במשק...להוריד ילודה... (ל"ת)
    משפר דיור 14/10/2021 11:14
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אוסף של שטויות (ל"ת)
    שטויות 14/10/2021 10:59
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    גיא 07/10/2021 14:57
    הגב לתגובה זו
    כמוה יש עוד עשרות
  • 7.
    תוכן ירוד 07/10/2021 14:29
    הגב לתגובה זו
    מה זה בליל המילים והמשפטים האלה?
  • 6.
    אחדש 07/10/2021 13:43
    הגב לתגובה זו
    כשעובד מחליט לממש רווח על האופציות שלו ,זה לא אומר שהוא לא מאמין בחברה , זה אומר שהוא מעדיף וכנראה צריך את הכסף עכשיו
  • אסף 07/10/2021 19:03
    הגב לתגובה זו
    בנוסף אם יש לו אופציות שלא הבשילו מעדיף לפזר סיכונים
  • 5.
    אלמוג 07/10/2021 11:23
    הגב לתגובה זו
    רק תיראו את טארגט, ג'נרל מוטורס, אפל ועוד מלא אחרים.כולה ירידה של דולר למנייה פחות מ 5 אחוזים.
  • וירידה של 50 אחוז? (ל"ת)
    פוניו 07/10/2021 14:46
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    נילס 07/10/2021 09:22
    הגב לתגובה זו
    ממש מפתיע שעובדים רוצים להפגש עם הכסף שלהם? לקנות דירה סופסוף? חברה צעירים, מה מפתיע בזה?
  • מניה יורדת 14/10/2021 13:40
    הגב לתגובה זו
    העובדים יודעים שעדיף לממש ולחלץ דירת 4 חדרים כי עוד מעט השווי יספיק רק ל 3 חדרים ובהמשך יצטרכו לעבור לדימונה :-)
  • 3.
    משקיע סביר 06/10/2021 23:38
    הגב לתגובה זו
    מעולם לא קראתי כזה בליל של שטויות בחיים שלי
  • 2.
    שמואל 06/10/2021 23:21
    הגב לתגובה זו
    שהביאו לבורסה פה
  • 1.
    ירידה בהכנסות ברבעונים הקרובים (ל"ת)
    שי 06/10/2021 19:17
    הגב לתגובה זו
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

פורשה 911, קרדיט: יצרןפורשה 911, קרדיט: יצרן

פורשה 911 טורבו S ההיברידית: חזקה ומהירה מאי פעם; כמה היא עולה?

הביצועים, הגרסאות השונות והמחירים

ענת גלעד |
נושאים בכתבה פורשה

הדגם החדש של פורשה 911 טורבו S לשנת 2026 נראה על פניו כמו גרסה נוספת של מכונית־העל הקלאסית - אבל מתחת לפני השטח זהו השינוי המשמעותי ביותר שעבר על הסדרה בעשורים האחרונים. לראשונה, פורשה מציגה גרסה היברידית לדגם הדגל שלה, עם ביצועים עוצמתיים יותר מאי פעם.

הפורשה 911 החדשה מגיעה עם מערכת הנעה מתקדמת שמבוססת על מנוע חדש לחלוטין, תיבה אוטומטית שעוצבה מחדש, סוללה קומפקטית עם מתח עבודה של 400 וולט ושילוב ראשון מסוגו של מערכת טורבו חשמלת. כל אלה יחד הופכים את הרכב למהיר יותר, מדויק יותר, ובעיקר, צעד קדימה במאמץ לשלב בין ביצועים, רגולציה וחדשנות.

המנוע של הדגם החדש - שישה צילינדרים אופקי בנפח 3.6 ליטר - שונה לגמרי מזה של הדור הקודם: מדובר בגרסה קומפקטית יותר, עם קוטר בוכנות חדש, מערכת הזרקה מתקדמת, והסרה מוחלטת של מערכות רצועה מכאניות. הגישה המודולרית אפשרה למהנדסי פורשה לשלב מעל המנוע את מערכות ההמרה החשמליות, כולל ממיר DC/DC ואינוורטר מתקדם, בלי להגביה את קו המכסה האחורי של הרכב.

אבל הסיפור הגדול יותר הוא שילוב של טכנולוגיית T-Hybrid: מנוע חשמלי בהספק של 80 כ"ס משולב בתיבת ה־PDK האוטומטית, אשר מחובר ישירות לגל הארכובה. גם מגדשי הטורבו שונו לחלוטין: הפעם מדובר במערכות טורבו חשמליות עם מדחסי אוויר שנשלטים אלקטרונית, ללא תלות בסיבובי המנוע. התוצאה היא זמינות כוח מיידית, העלמת השהיית הטורבו ואספקת מומנט מרשימה במיוחד לאורך תחום הסל"ד.

בזכות המערכת המשולבת, ה־Turbo S מציע כעת הספק כולל של 701 כוחות סוס ומומנט מרבי של 590 ליברה־רגל. אלה מתקבלים בטווח שבין 2,300 ל-6,000 סל"ד - מה שמקנה לרכב גמישות נדירה, גם בנסיעה עירונית וגם על מסלול מירוצים.