מאז שעובדי ריסקיפייד מכרו מניות, המניה לא מפסיקה לרדת
בסגירה של היום הראשון למסחר במניה ב-25 ביולי, חברת הפינטק הישראלית, ריסקיפייד (RSKD), היא נסגרה על מחיר של 27.4 דולר למניה ושווי של 3.3 מיליארד דולר – שהיוו קפיצה של 35% ביחס למחיר ההנפקה של 21 דולר. בשיא שלה ב-3 בספטמבר היא כמעט והגיעה ל-37 דולר למניה. כלומר בחודש ושבוע, המניה עלתה בכמעט 35% וסה"כ בכמעט 76% ממחיר ההנפקה. מספרים נהדרים ללא ספק.
הסוחרים בוול סטריט בוודאי שפשפו את הידיים על מכרה המזומנים והשוויים החדש שנפל בחלקם בחלקם. אבל אז באו הדוחות הראשונים של החברה לפני חודש, ואם נאמר זאת בעדינות, אבל באמת בעדינות, השוק לא אהב את מה שלחברה יש להציע. כי מהשיא של 36.9 דולר פחות משבוע לפני כן, היא נפלה בקצת יותר מ-46%, למחיר של 19.9 דולר למניה, כשהיום היא נופלת ביום המסחר ב-2.7%, כששווי השוק שלה עומד על 3.175 מיליארד דולר.
פרט לדוח והתחזית שחזתה סטגנציה ואף קיטון בהכנסות, אחד הקטליזטורים המרכזיים לירידות המתמשכות היא העובדה שהעובדים עצמם נפטרו מהמניות של החברה ומימשו כשהמניה הייתה בשיא, בדיוק כשהמניות יצאו מנעילה ויצרו ירידה דרמטית עם פתיחת המסחר.
כשעובדי החברה זורקים את המניות שלהם, זה גם בזכות הרווחים הפנומנליים שהם עשו, אבל זה גם אומר משהו על האמון שלהם בחברה, או מדויק יותר - חוסר האמון שלהם בחברה. זה אומר המון.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יתר על כן, חברת פינטק, שאמנם עדיין צעירה, אבל בכל זאת מדובר בחברה פיננסית, שבתקופה שהכסף זול באופן היסטורי ושלא מצליחה לייצר צמיחה, נמצאת בבעיה. זאת כמובן, עד הרבעון או התחזית הבאה, אם וכשתהיה ורודה יותר. בינתיים, כנראה שהעובדים ידעו מה הם עושים ואולי שווה לבדוק את זה – רק בשל העובדה שנראה, על פניו, שהכול היה מתוזמן.
מה היה בדוחות החברה?
האמת שהדוח עצמו היה לא רע. בדיווח שלה לרבעון 2, ההכנסות הסתכמו ב-55.7 מיליון דולר, מעל צפי האנליסטים לכ-55 מיליון דולר, גבוה ב-9% מול 51 מיליון דולר ברבעון הקודם, ועליה של 47% אל מול 37.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. ה-EBITDA המתואם של החברה עמד על 1.55 מיליון דולר, לעומת הפסד של 1.13 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה. החברה לא פרסמה את ההפסדים על בסיס non-GAAP וההפסד הנקי שלה העמיק ל-20.5 מיליון דולר ברבעון, לעומת הפסד של 7.3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
מה פגע בה? התחזית. החברה צפתה ברבעון השלישי הכנסות בטווח של 50.7-51.2 מיליון דולר. הצפי השנתי הוא להכנסות של 224.4-225.4 מיליון דולר, גבוה מצפי האנליסטים. החברה צופה עוד כי ה-EBITDA המתואם השנתי יהיה שלילי בטווח של 26.3-25.3 מיליון דולר. כלומר, החברה צפתה ירידה משמעותית בצמיחה.
- האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
- ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
ריסקיפייד נוסדה בישראל לפני 8 שנים על ידי עידו גל ואסף פלדמן, ולה גם מרכז פיתוח בארץ, עוסקת במכירת פלטפורמה של SaaS (תוכנה כשירות) לצורך מניעת הונאות בקניה באינטרנט. בפועל, הם דואגים שהמוצר יגיע ללקוח - אחרת יחולט הכסף מהמוכר. כנ"ל להיפך אם הקונה מרמה. יש לה כ-700 עובדים, רובם בישראל.
- 12.עדי 14/10/2021 18:26הגב לתגובה זושמתי עליה אתמול כמה עשרות אלפי שקלים. בדקתי את החברה מכל הכיוונים. אפשר לעשות פה אלפי אחוזים כמעט בלי סיכון!!!
- 11.א 14/10/2021 12:59הגב לתגובה זומחיר מניה לא משקף כמעט כלום . בעיקר משחק קזינו רולטה של בורסאות.. כתבה מיותרת של בנאדם שלא מבין עניין זאת חברה שהונפקה יש לה לקוחות משלמים הם ימשיכו לצמוח, כבר הייתי בחברה שהמחיר מנייה שלה ירד לרצפה ושנתיים אחרי זה היתה בשיא. בקיצור גיבוב של שטויות בכתבה
- 10.להעלות ריבית במשק...להוריד ילודה... (ל"ת)משפר דיור 14/10/2021 11:14הגב לתגובה זו
- 9.אוסף של שטויות (ל"ת)שטויות 14/10/2021 10:59הגב לתגובה זו
- 8.גיא 07/10/2021 14:57הגב לתגובה זוכמוה יש עוד עשרות
- 7.תוכן ירוד 07/10/2021 14:29הגב לתגובה זומה זה בליל המילים והמשפטים האלה?
- 6.אחדש 07/10/2021 13:43הגב לתגובה זוכשעובד מחליט לממש רווח על האופציות שלו ,זה לא אומר שהוא לא מאמין בחברה , זה אומר שהוא מעדיף וכנראה צריך את הכסף עכשיו
- אסף 07/10/2021 19:03הגב לתגובה זובנוסף אם יש לו אופציות שלא הבשילו מעדיף לפזר סיכונים
- 5.אלמוג 07/10/2021 11:23הגב לתגובה זורק תיראו את טארגט, ג'נרל מוטורס, אפל ועוד מלא אחרים.כולה ירידה של דולר למנייה פחות מ 5 אחוזים.
- וירידה של 50 אחוז? (ל"ת)פוניו 07/10/2021 14:46הגב לתגובה זו
- 4.נילס 07/10/2021 09:22הגב לתגובה זוממש מפתיע שעובדים רוצים להפגש עם הכסף שלהם? לקנות דירה סופסוף? חברה צעירים, מה מפתיע בזה?
- מניה יורדת 14/10/2021 13:40הגב לתגובה זוהעובדים יודעים שעדיף לממש ולחלץ דירת 4 חדרים כי עוד מעט השווי יספיק רק ל 3 חדרים ובהמשך יצטרכו לעבור לדימונה :-)
- 3.משקיע סביר 06/10/2021 23:38הגב לתגובה זומעולם לא קראתי כזה בליל של שטויות בחיים שלי
- 2.שמואל 06/10/2021 23:21הגב לתגובה זושהביאו לבורסה פה
- 1.ירידה בהכנסות ברבעונים הקרובים (ל"ת)שי 06/10/2021 19:17הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
אינטל TSMCהאם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"
כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי.
מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.
לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.
בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.
- חברת הנפט משלמת קנס עתק על דליפה בים והמעבד המסחרי הראשון יוצא לדרך
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".
