מאז שעובדי ריסקיפייד מכרו מניות, המניה לא מפסיקה לרדת
בסגירה של היום הראשון למסחר במניה ב-25 ביולי, חברת הפינטק הישראלית, ריסקיפייד (RSKD), היא נסגרה על מחיר של 27.4 דולר למניה ושווי של 3.3 מיליארד דולר – שהיוו קפיצה של 35% ביחס למחיר ההנפקה של 21 דולר. בשיא שלה ב-3 בספטמבר היא כמעט והגיעה ל-37 דולר למניה. כלומר בחודש ושבוע, המניה עלתה בכמעט 35% וסה"כ בכמעט 76% ממחיר ההנפקה. מספרים נהדרים ללא ספק.
הסוחרים בוול סטריט בוודאי שפשפו את הידיים על מכרה המזומנים והשוויים החדש שנפל בחלקם בחלקם. אבל אז באו הדוחות הראשונים של החברה לפני חודש, ואם נאמר זאת בעדינות, אבל באמת בעדינות, השוק לא אהב את מה שלחברה יש להציע. כי מהשיא של 36.9 דולר פחות משבוע לפני כן, היא נפלה בקצת יותר מ-46%, למחיר של 19.9 דולר למניה, כשהיום היא נופלת ביום המסחר ב-2.7%, כששווי השוק שלה עומד על 3.175 מיליארד דולר.
פרט לדוח והתחזית שחזתה סטגנציה ואף קיטון בהכנסות, אחד הקטליזטורים המרכזיים לירידות המתמשכות היא העובדה שהעובדים עצמם נפטרו מהמניות של החברה ומימשו כשהמניה הייתה בשיא, בדיוק כשהמניות יצאו מנעילה ויצרו ירידה דרמטית עם פתיחת המסחר.
כשעובדי החברה זורקים את המניות שלהם, זה גם בזכות הרווחים הפנומנליים שהם עשו, אבל זה גם אומר משהו על האמון שלהם בחברה, או מדויק יותר - חוסר האמון שלהם בחברה. זה אומר המון.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יתר על כן, חברת פינטק, שאמנם עדיין צעירה, אבל בכל זאת מדובר בחברה פיננסית, שבתקופה שהכסף זול באופן היסטורי ושלא מצליחה לייצר צמיחה, נמצאת בבעיה. זאת כמובן, עד הרבעון או התחזית הבאה, אם וכשתהיה ורודה יותר. בינתיים, כנראה שהעובדים ידעו מה הם עושים ואולי שווה לבדוק את זה – רק בשל העובדה שנראה, על פניו, שהכול היה מתוזמן.
מה היה בדוחות החברה?
האמת שהדוח עצמו היה לא רע. בדיווח שלה לרבעון 2, ההכנסות הסתכמו ב-55.7 מיליון דולר, מעל צפי האנליסטים לכ-55 מיליון דולר, גבוה ב-9% מול 51 מיליון דולר ברבעון הקודם, ועליה של 47% אל מול 37.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. ה-EBITDA המתואם של החברה עמד על 1.55 מיליון דולר, לעומת הפסד של 1.13 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה. החברה לא פרסמה את ההפסדים על בסיס non-GAAP וההפסד הנקי שלה העמיק ל-20.5 מיליון דולר ברבעון, לעומת הפסד של 7.3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
מה פגע בה? התחזית. החברה צפתה ברבעון השלישי הכנסות בטווח של 50.7-51.2 מיליון דולר. הצפי השנתי הוא להכנסות של 224.4-225.4 מיליון דולר, גבוה מצפי האנליסטים. החברה צופה עוד כי ה-EBITDA המתואם השנתי יהיה שלילי בטווח של 26.3-25.3 מיליון דולר. כלומר, החברה צפתה ירידה משמעותית בצמיחה.
- הדור הבא של משחקי הווידאו נבנה באמצעות בינה מלאכותית
- 1.8 מיליארד דולר: כשהלוטו וחג המולד נפגשים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
ריסקיפייד נוסדה בישראל לפני 8 שנים על ידי עידו גל ואסף פלדמן, ולה גם מרכז פיתוח בארץ, עוסקת במכירת פלטפורמה של SaaS (תוכנה כשירות) לצורך מניעת הונאות בקניה באינטרנט. בפועל, הם דואגים שהמוצר יגיע ללקוח - אחרת יחולט הכסף מהמוכר. כנ"ל להיפך אם הקונה מרמה. יש לה כ-700 עובדים, רובם בישראל.
- 12.עדי 14/10/2021 18:26הגב לתגובה זושמתי עליה אתמול כמה עשרות אלפי שקלים. בדקתי את החברה מכל הכיוונים. אפשר לעשות פה אלפי אחוזים כמעט בלי סיכון!!!
- 11.א 14/10/2021 12:59הגב לתגובה זומחיר מניה לא משקף כמעט כלום . בעיקר משחק קזינו רולטה של בורסאות.. כתבה מיותרת של בנאדם שלא מבין עניין זאת חברה שהונפקה יש לה לקוחות משלמים הם ימשיכו לצמוח, כבר הייתי בחברה שהמחיר מנייה שלה ירד לרצפה ושנתיים אחרי זה היתה בשיא. בקיצור גיבוב של שטויות בכתבה
- 10.להעלות ריבית במשק...להוריד ילודה... (ל"ת)משפר דיור 14/10/2021 11:14הגב לתגובה זו
- 9.אוסף של שטויות (ל"ת)שטויות 14/10/2021 10:59הגב לתגובה זו
- 8.גיא 07/10/2021 14:57הגב לתגובה זוכמוה יש עוד עשרות
- 7.תוכן ירוד 07/10/2021 14:29הגב לתגובה זומה זה בליל המילים והמשפטים האלה?
- 6.אחדש 07/10/2021 13:43הגב לתגובה זוכשעובד מחליט לממש רווח על האופציות שלו ,זה לא אומר שהוא לא מאמין בחברה , זה אומר שהוא מעדיף וכנראה צריך את הכסף עכשיו
- אסף 07/10/2021 19:03הגב לתגובה זובנוסף אם יש לו אופציות שלא הבשילו מעדיף לפזר סיכונים
- 5.אלמוג 07/10/2021 11:23הגב לתגובה זורק תיראו את טארגט, ג'נרל מוטורס, אפל ועוד מלא אחרים.כולה ירידה של דולר למנייה פחות מ 5 אחוזים.
- וירידה של 50 אחוז? (ל"ת)פוניו 07/10/2021 14:46הגב לתגובה זו
- 4.נילס 07/10/2021 09:22הגב לתגובה זוממש מפתיע שעובדים רוצים להפגש עם הכסף שלהם? לקנות דירה סופסוף? חברה צעירים, מה מפתיע בזה?
- מניה יורדת 14/10/2021 13:40הגב לתגובה זוהעובדים יודעים שעדיף לממש ולחלץ דירת 4 חדרים כי עוד מעט השווי יספיק רק ל 3 חדרים ובהמשך יצטרכו לעבור לדימונה :-)
- 3.משקיע סביר 06/10/2021 23:38הגב לתגובה זומעולם לא קראתי כזה בליל של שטויות בחיים שלי
- 2.שמואל 06/10/2021 23:21הגב לתגובה זושהביאו לבורסה פה
- 1.ירידה בהכנסות ברבעונים הקרובים (ל"ת)שי 06/10/2021 19:17הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

הדור הבא של משחקי הווידאו נבנה באמצעות בינה מלאכותית
ההתקדמות הטכנולוגית בתחום הבינה המלאכותית מתחילה לחדור לעומק תעשיית משחקי הווידאו, עם הופעתם של מודלים חדשים המסוגלים לייצר סביבות תלת־ממד אינטראקטיביות. במוקד השינוי עומדים מה שמכונים “מודלי עולם” - מערכות AI שנועדו לדמות את המציאות הפיזית ולפעול בתוכה. בניגוד לכלי בינה מלאכותית קודמים, שהתמקדו בטקסט, תמונה או וידאו, המודלים החדשים מייצרים מרחבים דינמיים שבהם ניתן לנוע, לפעול ולהגיב בזמן אמת.
חברות מחקר ופיתוח מובילות, ובהן DeepMind של גוגל, לצד יזמים פרטיים וסטארט־אפים עתירי הון, רואים במשחקי הווידאו קרקע ניסוי אידיאלית. הסיבה לכך היא השילוב בין מורכבות טכנולוגית גבוהה לבין סביבה מבוקרת יחסית, שבה ניתן לבדוק יכולות מתקדמות מבלי להתמודד עם רגולציה כבדה.
תעשייה של 190 מיליארד דולר בשנה
לפי הערכות, מדובר בתעשייה שמגלגלת קרוב ל־190 מיליארד דולר בשנה, עם קהל גלובלי רחב וצמא לחדשנות. עבור חברות AI, מדובר בהזדמנות להטמעה מהירה של טכנולוגיות חדשות בקנה מידה מסחרי. כבר כיום נעשה שימוש בבינה מלאכותית ליצירת רכיבים שונים במשחקים, כגון דמויות, טקסטורות ונופים. אולם מודלי העולם מרחיבים את השימוש הזה ומאפשרים יצירה שלמה של סביבות משחק, ולא רק של אלמנטים בודדים בתוך עולם קיים.
מנהלים באולפני משחקים מדווחים כי השימוש בכלים מבוססי AI האיץ משמעותית את קצב הפיתוח. לדבריהם, תהליכים שארכו חודשים התקצרו לשבועות, ולעיתים אף ימים, מה שמאפשר להוציא לשוק משחקים מהר יותר או לבצע יותר ניסויים בשלב הפיתוח.
- כ-150 דולר בחודש על גיימינג - ההוצאה של המכורים מטפסת
- פלייטיקה תרכוש את סופרפליי הישראלית תמורת 700 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הטכנולוגיה מחלחלת גם לשיתופי פעולה בין תעשיית המשחקים לעולמות תוכן אחרים. דמויות מוכרות מזיכיונות קולנועיים וטלוויזיוניים הופכות לדמויות אינטראקטיביות בתוך משחקים, המסוגלות להגיב לשחקן בשיחה חיה ולא לפעול רק לפי תסריט קבוע מראש. במקביל, חברות AI משקיעות בפיתוח מודלים שיוכלו להשתלב ישירות במנועי המשחק המרכזיים, כמו Unity ו־Unreal. גורמים בתעשייה מעריכים כי מנועי המשחק עצמם יידרשו לעבור התאמות משמעותיות, כדי לתמוך בתוכן שנוצר בזמן אמת ולא רק בקבצים מוכנים מראש.
.jpg)