פאואל פד
צילום: gettyimages

הפד' יצית מחר ראלי חדש? המושג שהמשקיעים רוצים לשמוע

החלטת הריבית מחר בארה"ב צפויה להיות "אירוע משעמם" יחסית - הבנק לא צפוי לשנות משמעותית את המדיניות הנוכחית. עם זאת, המשקיעים מתרכזים כבר בספטמבר הקרוב - אם הפד' רוצה להשיק תוכנית "שליטה על עקומת האג"ח", הוא צפוי לרמוז על כך כבר מחר
עמית נעם טל | (8)

החודשים האחרונים הוכיחו עד כמה גדולה ההשפעה של המדיניות המוניטרית מצד הבנקים המרכזיים על התנהלות השווקים הפיננסיים. נראה כי קיימת הסכמה גורפת בשוק כי הנזילות הרבה מצד הבנקים המרכזיים היא הגורם העיקרי לראלי החד בשווקים וההתעלמות מכל החדשות השליליות של החודשים האחרונים. 

מחר צפוי הבנק המרכזי בארה"ב לפרסם את מדיניותו לחודשים הקרובים והמשקיעים כבר דרוכים. הפד' אמנם לא צפוי לשנות משמעותית את מדיניותו בפגישה הנוכחית, אך המשקיעים מתרכזים כבר בנוגע לתמריצים הבאים שצפויים להגיע בספטמבר הקרוב. 

המילים העיקריות שהמשקיעים מקווים לשמוע מחר - Yield Curve Control או בקיצור YCC ונסביר. עם כמות הנזילות שנשפכה לשווקים בחודשים האחרונים, יש רק דבר אחד שיכול לקלקל את החגיגה: זינוק בתשואות האג"חים של ארה"ב. הציפיות האינפלציונית כבר עלו בתקופה האחרונה, מהלך שהקפיץ לאחרונה את תשואות האג"חים של ארה"ב. אמנם היה מדובר בחדשות טובות עבור סקטור הבנקאות, אך בעולם שבנוי על חוב ולנוכח החוב הגדול של ארה"ב, קשה לראות כיצד הריביות בשוק עולות מבלי שהמערכת תזדעזע. 

הרעיון שעלה בחודשים האחרונים הוא שהשלב הבא של הפד' יהיה תוכנית שליטה על התשואות - בדיוק כמו שמתרחש כעת ביפן ובעוד מספר מדינות בעולם. הפד' יקבע תשואה מקסימלית לאגרות החוב ויקנה כל אג"ח מעל לתשואה זו. בכירי הבנק כבר רמזו על צעד שכזה והצפי היום בשוק הוא שבנק יודיע על צעד שכזה בספטמבר הקרוב. אם הוא מתכנן לבצע מהלך שכזה, הוא יצטרך "להכין" את השווקים כבר בפגישה מחר. 

עבור השווקים, רמיזה על תוכנית כזו היא כמובן ההודעה המושלמת. מלבד הביטחון שיעניק הפד' לשוק, המהלך יוריד לרמה אפסית את הסיכון לעלייה של עליית הריבית בתקופה הקרובה. עם הנזילות שצפוי לספק הממשל האמריקני עד הבחירות - החגיגה בשווקים רק בתחילתה (לכתבה המלאה). 

מה המחיר של תוכנית כזו? 

ברגע שמתחילים בתוכנית שליטה על עקומת האג"ח, כמעט ובלתי אפשרי לצאת ממנה. כל הסרה של תמיכה מצד הפד' תגרור זינוק מידי בתשואות. במקביל, המשמעות היא המאזן של הפד' צפוי לגדול ללא הפסקה בשנים הקרובות

תחזית בנק אוף אמריקה למאזני הבנקים המרכזיים הגדולים, נכון להיום. תוכנית YCC תזניק את המאזן של הבנק לשיאים נוספים

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    לאט לאט מתברר שהפד הוא לא בדיחה אלה גאון פיננסי הד 10/06/2020 21:25
    הגב לתגובה זו
    לאט לאט מתברר שהפד הוא לא בדיחה אלה גאון פיננסי הדברים מסתדרים לאט לאט באמריקה רק אצלנו שר אוצר ונגיד רועדים מהצל שלהם לא הייתי נותן להם להיות קופאים ברמי לוי
  • 6.
    סרגיי 10/06/2020 09:24
    הגב לתגובה זו
    אאא... נכון.... ברית המועצות ... קראו לה. שם גם היה שליטה של בנק מרכזי על תשועות של אג''חים... זה ניראה כמו סופו של שוק הפתוח...
  • 5.
    אבי 10/06/2020 08:03
    הגב לתגובה זו
    ייבוא גזבדיחה עצובה למדינת ישראל , לאחר שהשקיעו מיליארדים בצולולת ובביטחון. והחברות השקיעו מיליארדים בפיתוח המאגרים . ולאחר שהתגלתה כמות עצומה של גז לעשרות שנים ,מיבאים גז בזמן משבר כלכלי עולמי חמור בגלל מחיר זמני נמוך. מוותרים על מעל 60 אחוז מס משישנסקי . מוותרים על פוטנציאל להשקעות ותגליות נוספות . מוותרים על גז כחול לבן ועל תעסוקה של עובדים בתחום . פוגעים בחברות הגז ופגעים בהכנסות המדינה .אולי זה בגלל צרות עין של האזרחים.?!!
  • 4.
    עומר 09/06/2020 23:26
    הגב לתגובה זו
    כשיש מסיבה , הצטרף אליה !!! תגדיל רווחים לקראת ימים קשים. ממש רווחים ואגור מזומנים , היכנס במימוש הבא שיתרחש בסוף השנה / או ברבעון הראשון של השנה הבאה.
  • 3.
    משוגעים!!!!!!!!!!!!!! (ל"ת)
    שלמה 09/06/2020 22:21
    הגב לתגובה זו
  • [email protected] 10/06/2020 00:32
    הגב לתגובה זו
    מה הבעיה להדפיס עוד כמה טריליונים?
  • 2.
    דני 09/06/2020 22:08
    הגב לתגובה זו
    אין שום ערך לכוחות השוק יש אך ורק הדפסה.
  • 1.
    בטח שיהיה 09/06/2020 22:02
    הגב לתגובה זו
    רק פיצוץ הבועה על ידי ארוע לא צפוי כמו הקורונה או עליית הדמוקרטים בבחירות יזעזע הזכוכית.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.