ביומד
צילום: iStock

דז'ה וו לבחירות ב-2016? סוגיית מחירי התרופות חוזרת לכותרות

מחירי התרופות הגבוהים עמדו במרכז העימות הראשוני השבוע במחנה הדמוקרטי. אליבזת וורן טענה כי היא "תוריד את מחיר האינסולין" ביום הראשון שלה בתפקיד. במקביל, מנהלי החברות מנסים להרגיע את המצב

עמית נעם טל | (1)

לקראת הבחירות לנשיאות בארה"ב ב-2016, סקטור התרופות הציג תשואות חסר בולטת במיוחד לנוכח הדיונים סביב מחירי התרופות בארה"ב בין 2 המתמודדים המובילים. האיום הוסר זמן קצר לאחר הבחירות, כאשר התברר כי תוכניותיו בפועל של הנשיא היו רחוקות מאוד מהדברים שאמר במהלך המירוץ לנשיאות. לקראת הבחירות הקרובות, נראה כי הסוגייה צפויה לחזור לכותרות. 

במהלך עימות ראשוני שנערך בשבוע האחרון בין המועמדים במפלגה הדמוקרטית, סוגיית מחירי התרופות בארה"ב הייתה במוקד. אליבזת וורן טענה כי היא "תוריד את מחיר האינסולין" ביום הראשון שלה בתפקיד, ואז תתחיל הממשלה הממשלה לייצר תרופות מרשם משלה כדי להתמודד עם יצרני התרופות הפרטיים.

המועמד ברני סנדרס האשים מצידו את חברות התרופות וחברות הביטוח ב"תאוות בצע ושחיתות", והוסיף כי התוכנית שלו Medicare for All מקבלת את ברכת התעשייה. 

העימות במחנה הדמוקרטי לא נעלם מעיניי מנהלי חברות התרופות, שהיו במקביל בכנס השנתי בתחום הבריאות של ג'יי י מורגן. לפי התגובות, נראה כי מנהלי החברות מנסים בינתיים בעיקר להרגיע את הרוחות: מצד אחד הם מסכימים כי הצרכנים משלמים יותר מידי על תרופות, אך במקביל  טוענים כי האחראים לכך הם חברות הביטוח. 

מייק מייסון לדוגמא, סגן נשיא בכיר בחברת איליי לילי (סימול:LLY) טען בכנס כי "המערכת התפתחה כמו עץ שגדל בלי לגזום אותו. לא היית מעצב מערכת שקובעת כי אם יש לך מחלה כרונית, אתה הולך לשלם הרבה מהכיס". במקביל, הודיעה החברה על הרחבה של קו הגרסאות הגנריות שלה למוצר האינסולין הנמכר ביותר, הנקרא Humalog. המוצרים החדשים הם חלק ממאמץ להפחית עלויות עבור אנשים בתכניות בריאות ממשלתיות. מהחברה נמסר כי יותר מ -95% מהאנשים הלוקים בהומלוג משלמים פחות מ- 100 דולר לחודש עבור התרופה.

מנגד, היום מספר חברות שהביעו פחות התלהבות מהשיח במפלגה הדמורקטית. מנכ"ל חברת Incyte  (סימול:INCY) טען כי הרעיון של הנשיא טראמפ בעבר להביא את מחירי התרופות בארה"ב למחיר במדינות אחרות הוא מוזר. "אז יש לך רעיון מוזר לחלוטין להשתמש במחירים ממקומות אחרים בעולם, במטבעות שונים. החלק הזה, לדעתי, הוא באמת משהו שהמשקיעים בתעשייה  ושפעו מאוד, והוא פוגע מאוד בנכונות להשקיע לטווח הארוך כדי להשיג חדשנות".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דרור 17/01/2020 07:35
    הגב לתגובה זו
    יש להם הרבה מה ללמוד מסופרפארם ישראל . יקרים בעשרות ומאות אחוזים במוצרים דומים וזהים בהשוואה לחו"ל . חזירים . אני לא נכנס אליהם .
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


חג המולד כריסמס כריסטמס עץ אשוח
צילום: Istock

כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?

המלונות בנצרת ובחיפה בתפוסת שיא ובמסדרונות ההייטק האווירה מנומנמת - המשק הישראלי, שספג פגיעה קשה, מקבל בדצמבר זריקת מרץ מרעננת; אך לצד האורות המנצנצים, ישנם גם מפסידים 

ענת גלעד |


מי שעדיין חושב שחודש דצמבר בישראל מסתכם בסופגנייה ומטבעות שוקולד מוזהבים, מפספס את אחת המגמות הכלכליות המעניינות של השנים האחרונות. ישראל של סוף שנת 2025 היא כבר לחלוטין חלק מהכפר הגלובלי; דצמבר הפך לחודש של "צריכה היברידית" - שילוב של מסורת מקומית עם עונת חגים בינלאומית שחלחלה עמוק למיינסטרים הכלכלי, ויצרה דינמיקה המבוססת על חוויות ובילויים. ויש לכך גם משמעויות כלכליות - חבל הצלה לתיירות הפנים ולעסקים מקומיים, אבל במקביל הרכישה מאתרים בחו"ל דווקא מגלגלת כספים מהמשק המקומי החוצה, ובהייטק הכול ממתין על אש קטנה עד שהעולם יחזור לפעילות.

למי מצלצלים פעמוני החג?

תיירות הפנים ועסקי החוויות המבוססים על נוכחות פיזית ושירותים מקומיים מקבלים בדצמבר מנת חמצן כלכלי שאי אפשר לייבא באונליין. לפי נתוני משרד התיירות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), תפוסת המלונות בערים המעורבות בשיא העונה מגיעה לכ-90%. לאחר שנים מאתגרות בענף ותיירות חוץ שעדיין מדשדשת, מדובר בפדיון קריטי ליציבות העסקים המקומיים. 

בערים המעורבות הקסם של חג המולד ממלא את הרחובות כבר מתחילת דצמבר - נצרת וחיפה, שבה מצוין פסטיבל "החג של החגים", הופכות למוקדי עלייה לרגל, והקהל הישראלי שמחפש תחושת חו"ל ותמונות יפות בלי לעבור בנתב"ג לא מאכזב. אך הרווח אינו מסתכם בלינה בלבד; "כלכלת החוויות" מייצרת תנועה ערה של מאות אלפי מבקרים בירושלים, חיפה ויפו סביב מיצגי אור ופסטיבלים אורבניים. אלו שירותים שדורשים נוכחות פיזית, ולכן הכסף נשאר בידי בעלי המסעדות, בתי הקפה והעסקים הקטנים בישראל. 

תעשיית חנוכה: כסף "ישן" במחירים חדשים

על רקע עצי האשוח המנצנצים, גם כלכלת חנוכה המקומית תורמת בוסט אדיר. כבכל שנה, גם ב-2025 נרשמו שיאים במכירות במאפיות, למרות שהמחירים הרקיעו שחקים, וסופגניות פרימיום נמכרות במחיר של עד 20 שקלים לאחת.

עולם הבידור, שחזר לפעילות מלאה ב-2025, מגלגל עשרות מיליוני שקלים על מופעי ענק ופסטיגלים, המהווים מוקד משיכה צרכני שלא עוצר גם בתקופות מיתון. השילוב בין חנוכה, כריסמס ונובי-גוד-סילבסטר (הצובר תאוצה בכל המגזרים) מייצר "חודש זהב" לקמעונאי המזון והאלכוהול, הנהנים מביקושים חסרי תקדים למוצרי פרימיום.