לאחר ההודעה על ביטול מנגון הפסקת המסחר - הבורסה בסין התחזקה ב-2%

מדד ההאנג סנג הציג עליות נאות גם כן. הניקיי חתם הבוקר בירידות קלות של עד 0.4%. 
אלמוג עזר | (11)
נושאים בכתבה אסיה

יום המסחר האחרון של השבוע באסיה התאפיין במגמת שערים מעורבת עם נטייה ברורה לעליות. זאת כאשר נרשמים עליות חדות במדד הסיני ובהנג סנג. מדד הניקיי היפני הציג ירידות שערים קלות.

מדד המניות של שנחאי סגר הבוקר בעליות חדות של 2%. העליות הופיעו כתיקון לאחר צניחת המדד לאורך השבוע וההודעה על כך שהממשל בסין ישהה את מנגון הפסקת המסחר האוטומטי. אותו מנגנון שגרם להפסקת המסחר אתמול ובתחילת השבוע ויצר פאניקה בסין בפרט ובשווקים בכלל. 

מדדי אסיה

שנחאי 0.1%

האנג סנג 0.17%

ניקיי 225 0.68%

נציין כי מוקדם יותר הלילה, רגעים קצרים לאחר פתיחת המסחר בשנחאי, מדד המניות הסין עוד נסחר בירידות שערים בירידות של כמעט 2%, אך כאמור מאז חל תיקון חד במדד שבשיאו הגיעה עד לכדי עליות של 3.5%. החולשה של המדד בשעה האחרונה הביאה אותו לסגור בעליות של 2% "בלבד".

בנוסף להודעה על השהיית מנגנון הפסקת המסחר בסין, פורסמו אתמול בערב (20:00 שעון ישראל) חדשות דרמטיות נוספות מהכלכלה בסין. רשת החדשות רויטרס ציטטה מקורבים לשלטון שטענו כי הבנק המרכזי בסין נמצא תחת לחצים כבדים להעמיק את תהליך פיחות המטבע עד לכדי 15%, בכדי לתמוך בכלכלה המקומית. 

קיראו עוד ב"גלובל"

הדיווח גרם למדדים בניו יורק להציג ירידת שערים חדות, מתוך החשש ששוב נשקפת סכנת מלחמת מטבעות בשוק הגולבאלי. הבנק המרכזי בסין הודיע עוד אתמול בבוקר כי הוא מבצע פיחות יזום של 0.5% במטבע היואן נגד סל המטבעות. 

אזעקת ההרגעה בדמות העלייה היומית במדד המניות הסיני, משפיעה גם המסחר העתידי בשוק המניות באירופה וארה"ב. החוזים על מדד הדאקס הגרמני והפוטסי הבריטי עולים 1.2% ו-1.3% בהתאמה. החוזים על הנאסד"ק ועל ה-S&P 500 עולים 1% ו-0.9% בהתאמה. גם הנפט שנסחר בימים האחרונים בשפל של יותר מעשור מציג עליות הבוקר של עד 2% במחירו. 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    גיא 08/01/2016 11:40
    הגב לתגובה זו
    נראה לי שכרגע שצריך להיות זהיר..... כל עלייה תביא לעוד הנחתה למטה
  • 4.
    אני מושקע על הדאקס עולה יום יורד 3 ימים שיגעו אותי. (ל"ת)
    רון 08/01/2016 10:44
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ציון 08/01/2016 10:14
    הגב לתגובה זו
    בקושי עלה אחוז וחמי וזה זמני שבוע הבא הם רוצים לעשות פיחות ביואן שיתחילו לייצר מאוררי תקרה אולי ילך להם חח
  • 2.
    יותר בכיוון של 1.5 וזה גם זמני (ל"ת)
    חושחש 08/01/2016 09:26
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    סוחר עצבני 08/01/2016 08:12
    הגב לתגובה זו
    איך שאני נכנס הכל נופל, איך שאני יוצא הכל עולה. הסינים לא יציבים שיגעו את כולם!
  • שלמה 08/01/2016 09:11
    הגב לתגובה זו
    צריך הרבה סבלנות. הסבלנות משתלמת
  • צביקה 08/01/2016 09:05
    הגב לתגובה זו
    לגמרי חכה זה לא נגמר הם רוצים לעשות פיחות דרסטי בטח שבוע הבא תהיה הפתעה מהם ועוד פיחות של 15 אחוז משוגעים אלה
  • רמי 08/01/2016 09:01
    הגב לתגובה זו
    אנחנו ממגמת עליה יבוא תיקון מהיר
  • סבלנות (ל"ת)
    יוסי. 08/01/2016 08:56
    הגב לתגובה זו
  • כנס מתי שאתה יוצא. צא מתי שאתה נכנס (ל"ת)
    יוסי 08/01/2016 08:55
    הגב לתגובה זו
  • צימר 08/01/2016 08:52
    הגב לתגובה זו
    ואני מתכוון לתל אביב
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.