מסתכלים קדימה: אחרי הנפילות, מחר צפוי יום שקט בוול סטריט - ומה בהמשך?
המדדים המובילים בבורסות וול סטריט יפתחו מחר (יום ב') את המסחר לאחר שהשבוע החולף היה שבוע שחור - בו צלל הנאסד"ק 4.2% ומדד ה-S&P500 איבד 3.1%. זה היה השבוע הגרוע ביותר בוול סטריט מזה כמעט שנתיים וחצי. וגם באירופה המשקיעים חטפו חזק, עם ירידה של 4.1% השבוע במדד ה-Stoxx Europe 600. לאן מכאן? הנה מה שצפוי בשבוע הקרוב.
ראשית נציין כי מדד ה-S&P500 שצלל ביום שישי ב-1.1% לרמה של 1,906 נקודות, המשיך במפולת גם במסחר שלאחר הסגירה -
יום שני צפוי להיות שקט מאוד בוול סטריט, שכן מדובר ביום חג בארה"ב ("יום קולומבוס"). הבורסות יהיו פתוחות, אבל שוקי האג"ח יהיו סגורים, ולכן סוחרים רבים לא יהיו מול מחשב - והמחזור יהיה בהתאם. נתוני מאקרו לא יפורסמו ביום שני בארה"ב, ואת הטון בשווקים צפויים לתת הנתונים שיתפרסמו בסין - כגון נתוני היצוא לספטמבר או נתוני ההלוואות החדשות.
התעוררות צפויה ביום שלישי, עם פרסום נתוני התפוקה התעשייתית בגוש האירו. אבל הנתון המרכזי של השבוע הוא כנראה נתון המכירות הקמעונאיות בארה"ב שיפורסם ביום רביעי. לאחר יום המסחר, מספר חברות גדולות יפרסמו דוחות כגון - אמריקן אקספרס וקינדר מורגן.
- עליות באסיה, החוזים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות
- ארה"ב פורסת מערכת THAAD בישראל - איך השווקים יגיבו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביום חמישי המשקיעים יתרכזו בנתוני האינפלציה מאירופה, כאשר הצפי הוא שהאינפלציה תיוותר ללא שינוי ברמה של 0.3%. פספוס כלפי מטה עלול להלחיץ את הסוחרים. הפרסום הגדול של היום יקרה לאחר סיום המסחר - אז תפרסם גוגל את תוצאותיה הרבעוניות. לפני פתיחת המסחר יפרסמו בלקסטון וגולדמן זאקס.
ביום שישי יהיה זה נאומה של ג'נט יילן בכנס נגידים בבוסטון שירכז את מירב תשומת הלב. המשקיעים ינסו לאתר רמזים לאחר הטלטלה בשווקים ונתון התעסוקה המצויין לחודש ספטמבר. בין המדווחות ביום שישי - בנק אוף אמריקה ומורגן סטנלי.
מדד ה-S&P500, גרף שבועי (כל נר מייצג שבוע):
- 12.בא 13/10/2014 08:57הגב לתגובה זוישלם על מה שקנה ,והמעוף ממש יהיה יציב ,אתם רצינים , מאיפה לקחתם את הרעיון הזה ,מסרטים מצויירים .
- 11.העליות הבאות בינואר (ל"ת)שינוי במצב צבירה 13/10/2014 07:20הגב לתגובה זו
- 10.אפריקה ישראל -מחר עליות נאות !!! האג"ח עובר לתל בונד (ל"ת)אפריקה ישראל 12/10/2014 23:00הגב לתגובה זו
- 9.הבורסה רותחת אי אפשר לכנס למים רותחים (ל"ת)הכריש 12/10/2014 18:16הגב לתגובה זו
- 8.ל5 בבר הבורסה צריך לחזור למצב הקים הוא 1100 (ל"ת)הכריש 12/10/2014 18:16הגב לתגובה זו
- 7.נו,אז מה צפוי ? לשם מה הכותרת הגרנדיוזית ? (ל"ת)עוילם גוילם 12/10/2014 17:22הגב לתגובה זו
- 6.בא 12/10/2014 16:38הגב לתגובה זוגורביץ יעץ לכם .
- 5.בבר 70 שנה 12/10/2014 15:36הגב לתגובה זואני . אם הירידות לא יימשכו אני כבר בן 80 לא יהיה לי כוח ללחוץ על הכפתור למכור ואני יימחק . אני אהבל
- 4.ההמשך עליות וכל אלה שבשורט יימחקו. (ל"ת)הנביא 12/10/2014 15:35הגב לתגובה זו
- 3.לעניות דעתי s&p יורד ל 1887 (ל"ת)שי 12/10/2014 14:50הגב לתגובה זו
- חחחח. 12/10/2014 18:12הגב לתגובה זו1312
- שי 13/10/2014 18:42תסתכל בגרף ותבין למה כתבתי 1887
- דעתך אכן ענייה... (ל"ת)יעקב 12/10/2014 17:11הגב לתגובה זו
- 2.התם יודעים בדיוק מה ההמשך לא צריך סימן שאלה (ל"ת)רמי 12/10/2014 14:45הגב לתגובה זו
- 1.גיל ז 12/10/2014 14:33הגב לתגובה זוקניתי עכשיו ב2 מליון שח אופציות קול על סמך הידיעה. סומך עליכם
- עיט 12/10/2014 20:50הגב לתגובה זותותח קניתי בשלוש מיליון
- חחחחחח. (ל"ת)בא 12/10/2014 16:37הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
