הדרישות החדשות לדמי אבטלה בשפל של כמעט שנה, איך זה ישפיע על הפד'?
בשבוע שעבר מספר הבקשות החדשות לדמי אבטלה בארה"ב ירד ל-211 אלף, הנתון הנמוך ביותר מאז חודש מרץ האחרון; שוק התעסוקה האמריקאי ממשיך להפגין עוצמה, האם יש סיכוי שהפד' יעלה ריבית?
מספר הבקשות החדשות לדמי אבטלה בארה"ב ירד בשבוע שעבר ב-9,000 ל-211,000, הנתון הנמוך ביותר מאז חודש מרץ. הנתונים מעידים על כך ששוק העבודה האמריקאי ממשיך להיות חזק ושהאמריקאים ממשיכים להנות מביטחון תעסוקתי יחסית גבוה.
שוק תעסוקה חזק הוא סימן לכלכלה חזקה, והוא גם יכול להיות סימן מקדים לעלייה באינפלציה - אם רוב האזרחים מועסקים, ובנוסף הם מרגישים בטחון בכך שהם ימשיכו להיות מועסקים בתקופה הנראית לעין, הם כנראה ימשיכו לבזבז כסף, מה שלרוב מביא לעלייה באינפלציה.
הפד' כבר אמר בהחלטת הריבית האחרונה שהוא צופה בין 2-3 הורדות ריבית ב-2025, לעומת הצפי בשוק שהיה ל-4 הורדות ריבית. נתוני התעסוקה החזקים עלולים לסמן לפד' שהאינפלציה תמשיך לעלות, בהמשך לעלייה שהיא מציגה בחודשים האחרונים - בחודש נובמבר למשל עמדה האינפלציה על 2.7% לעומת 2.6% באוקטובר.
.jpg)
- האינפלציה בארה"ב עלתה ל־2.7% ביוני בצל המכסים
- האם האינפלציה חוזרת? נתוני יוני בארה"ב צפויים להטריד את הפד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשנים 2021-2023 שוק העבודה בארה"ב היה "רותח", כשמעסיקים הוסיפו מאות אלפי משרות בכל חודש, כחלק מההתאוששות החזקה שהגיעה לאחר הסגרים הממושכים בתקופת הקורונה. בשנת 2024, לעומת זאת, חלה ירידה משמעותית בקצב יצירת המשרות: עד
נובמבר, נוספו למשק האמריקאי בממוצע 180,000 משרות בחודש, ירידה מ-251,000 משרות ב-2023, 377,000 משרות ב-2022 ושיא חסר תקדים של 604,000 משרות בשנת 2021. עם זאת, למרות ההתמתנות, קצב הגיוס הנוכחי עדיין נחשב גבוה.
הנתונים המעודכנים של
דצמבר צפויים להתפרסם ב-10 בינואר, והם עשויים להצביע על תוספת של כ-160,000 משרות בלבד, נתון שממשיך את מגמת ההאטה, אך עדיין משקף שוק עבודה פעיל.
האבטלה במגמת עלייה, אבל היא עדיין נמוכה יחסית
אחד מהמדדים המרכזיים לבחינת שוק העבודה הוא מספר הבקשות השבועיות לדמי אבטלה, המשמשים אינדיקציה למספר המפוטרים במשק. נתון זה נותר יציב ונמוך בהשוואה לתקופה שלפני מגפת הקורונה. שיעור האבטלה הכללי עומד כיום על 4.2%, נתון שמייצג עלייה קלה משפל היסטורי של 3.4%
שנרשם בשנת 2023, אך עדיין מדובר ברמה נמוכה באופן יחסי.
- האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
- ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
העלייה המתונה באבטלה מגיעה במקביל למדיניות מוניטרית הדוקה שנקט הפד' בשנים האחרונות, במטרה לבלום את האינפלציה. הפד' העלה את הריבית 11 פעמים במהלך השנים 2022 ו-2023, בניסיון להתמודד
עם עליית המחירים שזינקה לשיא של ארבעה עשורים בשיא משבר הקורונה.
העלאות הריבית האגרסיביות הביאו לירידה באינפלציה שירדה משיעור של 9.1% ביוני 2022 לשיעור של 2.7% בנובמבר 2024. מגמה זו אפשרה לפד' להתחיל להפחית את הריבית במהלך 2024. עם
זאת, נראה כי קצב השיפור במאבק באינפלציה נבלם בחודשים האחרונים, כשהאינפלציה השנתית נותרה גבוהה מיעד של 2% שהציב הפד.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
אינטל TSMCהאם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"
כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי.
מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.
לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.
בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.
- חברת הנפט משלמת קנס עתק על דליפה בים והמעבד המסחרי הראשון יוצא לדרך
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".
