קרב תרופות ההרזייה 2024- יש מנצחת אחת ברורה
פער של 50% בביצועי המניות בין שתי ענקיות התרופות משקף את האתגרים בדרך למהפכה הגדולה בטיפול בהשמנה
הציפיות היו עצומות: תרופות מהפכניות להרזיה, מכירות שיא, ומהפכה בטיפול בהשמנת יתר. אך שנת 2024 סיפקה תמונה מורכבת יותר בקרב על השליטה בשוק תרופות ההרזיה, שהפך לאחד המעניינים בתעשיית הפארמה.
אלי לילי Eli Lilly and Co 1.58% הפתיעה את השוק עם עלייה של 33% במניה, בעוד המתחרה הדנית נובו נורדיס Novo Nordisk A/S רשמה ירידה של 17%. פער זה מבטא את הדרמה שהתרחשה מאחורי הקלעים של תעשייה שצפויה להגיע למאות מיליארדי דולרים בעשור הקרוב. הקיץ החם של 2024 היה נקודת מפנה. המשקיעים, שציפו לצמיחת ענק במכירות תרופות ה-GLP-1, נאלצו להתמודד עם המציאות כאשר שתי החברות פרסמו נתונים מאכזבים. התגובה הייתה מיידית: גל מכירות שהוביל לירידות חדות במניות.
אך הסיפור האמיתי התרחש בחודשים האחרונים של השנה. אלי לילי חגגה הצלחה כפולה: הסרת תרופת המונג'רו מרשימת המחסור של ה-FDA, והשקת תרופת הזפבאונד להרזיה. הצלחות אלו ביססו את מעמדה כמובילת השוק. במקביל, נובו נורדיסק ספגה מכה קשה כשתרופת הדגל העתידית שלה, CagriSema, נכשלה בהשגת היעדים שהציבה החברה. הכישלון, שהוביל לדחיית פיתוח התרופה ל-2025, העמיק את המשבר בחברה הדנית.
האתגרים רבים
המאבק בין שתי החברות חשף את האתגרים הרבים בפיתוח תרופות הרזיה: מורכבות המחקר הקליני, קשיי ייצור, ולחץ מתמיד מצד המשקיעים להציג תוצאות.
- אלי לילי היא חברת הבריאות הראשונה שחצתה טריליון דולר, וזה לא במקרה
- נובו נורדיסק מתרסקת - התרופה מבית Wegovy לא בולמת את האלצהיימר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות האכזבות, שוק תרופות ההרזיה ממשיך להתרחב. מחקרים חדשים מראים יעילות בטיפול במגוון מחלות: מבעיות לב ועד הפרעות שינה. השוק האמריקאי, שהיווה את זירת הקרב המרכזית ב-2024, הוא רק ההתחלה. מומחים מעריכים כי הפוטנציאל הגדול טמון בשווקים הבינלאומיים, שם הביקוש לתרופות הרזיה רק מתחיל להתעורר.
תחזיות השוק מרקיעות שחקים: אנליסטים של Morningstar צופים שוק בשווי 200 מיליארד דולר בתחילת שנות ה-2030, הערכה שמושכת תשומת לב של משקיעים מכל העולם.
השקעות של מיליארדים
המרוץ להרחבת כושר הייצור נמשך במלוא המרץ. שתי החברות משקיעות מיליארדים בהקמת מפעלים חדשים, במאמץ לענות על הביקוש הגובר. במקביל, מתפתח שוק משני של מרשמים מותאמים אישית בבתי מרקחת מיוחדים. תופעה זו מדאיגה את החברות הגדולות, שחוששות מאיבוד שליטה על השוק.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
האתגר הגדול של 2025 יהיה התמודדות עם ציפיות השוק. המשקיעים דורשים צמיחה מתמדת, בעוד החברות מתמודדות עם מגבלות ייצור ופיתוח.
נובו נורדיסק מבטיחה חזרה חזקה עם ניסויים קליניים חדשים, בעוד אלי לילי מתכננת להרחיב את סל המוצרים שלה. הקרב על עתיד שוק תרופות ההרזיה רחוק מסיום. השאלה הגדולה נותרת: האם המהפכה בתחום תרופות ההרזיה תצליח לעמוד בציפיות העצומות שנבנו סביבה, או שמא 2024 הייתה רק טעימה מהאתגרים שעוד צפויים בדרך?
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
