קרב תרופות ההרזייה 2024- יש מנצחת אחת ברורה
פער של 50% בביצועי המניות בין שתי ענקיות התרופות משקף את האתגרים בדרך למהפכה הגדולה בטיפול בהשמנה
הציפיות היו עצומות: תרופות מהפכניות להרזיה, מכירות שיא, ומהפכה בטיפול בהשמנת יתר. אך שנת 2024 סיפקה תמונה מורכבת יותר בקרב על השליטה בשוק תרופות ההרזיה, שהפך לאחד המעניינים בתעשיית הפארמה.
אלי לילי Eli Lilly and Co 1.61% הפתיעה את השוק עם עלייה של 33% במניה, בעוד המתחרה הדנית נובו נורדיס Novo Nordisk A/S רשמה ירידה של 17%. פער זה מבטא את הדרמה שהתרחשה מאחורי הקלעים של תעשייה שצפויה להגיע למאות מיליארדי דולרים בעשור הקרוב. הקיץ החם של 2024 היה נקודת מפנה. המשקיעים, שציפו לצמיחת ענק במכירות תרופות ה-GLP-1, נאלצו להתמודד עם המציאות כאשר שתי החברות פרסמו נתונים מאכזבים. התגובה הייתה מיידית: גל מכירות שהוביל לירידות חדות במניות.
אך הסיפור האמיתי התרחש בחודשים האחרונים של השנה. אלי לילי חגגה הצלחה כפולה: הסרת תרופת המונג'רו מרשימת המחסור של ה-FDA, והשקת תרופת הזפבאונד להרזיה. הצלחות אלו ביססו את מעמדה כמובילת השוק. במקביל, נובו נורדיסק ספגה מכה קשה כשתרופת הדגל העתידית שלה, CagriSema, נכשלה בהשגת היעדים שהציבה החברה. הכישלון, שהוביל לדחיית פיתוח התרופה ל-2025, העמיק את המשבר בחברה הדנית.
האתגרים רבים
המאבק בין שתי החברות חשף את האתגרים הרבים בפיתוח תרופות הרזיה: מורכבות המחקר הקליני, קשיי ייצור, ולחץ מתמיד מצד המשקיעים להציג תוצאות.
- טראמפ מבטיח להוריד את מחירי תרופות הרזיה ל-150 דולר: מניות נובו ולילי צוללות
- רוש ופייזר מחפשות תרופה לחולשה במניה; האם הרכישות האחרונות ירימו את מחירי המניות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות האכזבות, שוק תרופות ההרזיה ממשיך להתרחב. מחקרים חדשים מראים יעילות בטיפול במגוון מחלות: מבעיות לב ועד הפרעות שינה. השוק האמריקאי, שהיווה את זירת הקרב המרכזית ב-2024, הוא רק ההתחלה. מומחים מעריכים כי הפוטנציאל הגדול טמון בשווקים הבינלאומיים, שם הביקוש לתרופות הרזיה רק מתחיל להתעורר.
תחזיות השוק מרקיעות שחקים: אנליסטים של Morningstar צופים שוק בשווי 200 מיליארד דולר בתחילת שנות ה-2030, הערכה שמושכת תשומת לב של משקיעים מכל העולם.
השקעות של מיליארדים
המרוץ להרחבת כושר הייצור נמשך במלוא המרץ. שתי החברות משקיעות מיליארדים בהקמת מפעלים חדשים, במאמץ לענות על הביקוש הגובר. במקביל, מתפתח שוק משני של מרשמים מותאמים אישית בבתי מרקחת מיוחדים. תופעה זו מדאיגה את החברות הגדולות, שחוששות מאיבוד שליטה על השוק.
- טסלה פספסה בשורת הרווח - המשקיעים מחכים לאילון מאסק
- רדיט תובעת את פרפלקסיטי: "מירוץ הבינה המלאכותית הפך לכלכלת גניבת נתונים"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט
האתגר הגדול של 2025 יהיה התמודדות עם ציפיות השוק. המשקיעים דורשים צמיחה מתמדת, בעוד החברות מתמודדות עם מגבלות ייצור ופיתוח.
נובו נורדיסק מבטיחה חזרה חזקה עם ניסויים קליניים חדשים, בעוד אלי לילי מתכננת להרחיב את סל המוצרים שלה. הקרב על עתיד שוק תרופות ההרזיה רחוק מסיום. השאלה הגדולה נותרת: האם המהפכה בתחום תרופות ההרזיה תצליח לעמוד בציפיות העצומות שנבנו סביבה, או שמא 2024 הייתה רק טעימה מהאתגרים שעוד צפויים בדרך?

וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות
שיעור חינם מבאפט - מתי מוכרים מניה, בהמשך לשיעור קודם: שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה? ועל ההשקעה והמימוש של באפט באפל
וורן באפט השקיע באפל את רוב תיק ההשקעות הסחיר של ברקשייר. אפל סיפקה רווחי עתק שמוערכים במעל 100 מיליארד דולר לתיק של באפט. אפל היא עדיין ההשקעה הגדולה של באפט, אבל לפני שנה-שנתיים נמכרו רוב המניות.
באפט החליט שאחרי זינק ברווחים, עלייה במכפיל הרווח מרמה של 11-13 למעל 20, זה הגיע לממש. הוא סבר ואמר שזו חברה נהדרת, ועדיין היא הגדולה בתיק ההשקעות של ברקשייר שלו, אבל היא כבר לא זולה. התזמון- עיתוי המימוש היה טוב כי בחצי שנה שלאחר מכן, המניה נפלה בכ-15%. אלא שהעליות האחרונות הביאו את מחיר המניה לשיא של כל הזמנים ולמחיר שעולה על מחירי המימוש של באפט בכ-30%. באפט "הפסיד" מעל 50 מיליארד דולר, אבל כמה תובנות בעניין:
ראשית, אף אחד לא נביא
שנית, את ההחלטה מקבלים על סמך מה שידוע בנקודת הזמן המסוימת. אז באפט הגדיר את אפל כחברה נהדרת, מניה לא רעה, אבל המשקל בתיק שלו היה גבוה, ומכיוון שהיא כבר הגיעה לתמחור מלא בעיניו החליט לממש. זו החלטה נכונה בלי קשר למה שיהיה בהמשך.
שלישית, כאשר אתם קונים או מוכרים - אל תסתכלו אחורה. מה שהיה היה מה שהיה מת. בבורסה ובהשקעות כל יום מתקבלות ההחלטות מחדש. ההיסטוריה לא רלבנטית. מה שהיה יכול להיות אם... ולמה לא פעלנו כך, זה חשוב להסקת מסקנות ולתובנות, אבל זה לא אמור להשפיע על החלטות השקעה. במילים אחרות, מכרתם כי חשבתם שזה המחיר הנכון. גם אם יעלה בהמשך - אז מה?
- שמעתם בבית הקפה סיפור על ההוא ש"עשה מכה"? תברחו!
- באפט יכול לחייך - דומינוס פיצה מכה את התחזיות: המכירות בארה"ב מזנקות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזו נקודה חשובה, כי משקיעים רבים לא יודעים מתי לממש. הם רואים עליות, מורווחים הרבה, וחושבים שמה שהיה הוא שיהיה והעליות ימשכו. צריך משמעת, צריך לסמן תמחור כלכלי שמעליו כבר אתם לא סבורים שההחזקה כדאית ולממש גם אם הכיוון של המניה למעלה. באפט יודע לקנות ויודע לממש.

טסלה פספסה בשורת הרווח - המשקיעים מחכים לאילון מאסק
טסלהTesla -0.82% פרסמה תוצאות מעורבת לרבעון שלישי, עם הכנסות שעלו על הציפיות אבל רווח למניה שנותר מתחת להערכות. החברה דיווחה על הכנסות של 28.01 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 26.27 מיליארד דולר, עלייה מ-25.18 מיליארד דולר באותו רבעון אשתקד. הרווח המתואם למניה הגיע ל-0.50 דולר לעומת הערכות של 0.54 דולר, בעוד ה-EBITDA עמד על 4.23 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 3.78 מיליארד דולר.
המניה יורדת קלות לאחר פרסום התוצאות. התגובה המתונה של השוק מעידה שהמשקיעים עדיין מחכים לפרטים נוספים על התקדמות הרובוטקסי, שצפויים להתפרסם בשיחת הרווחים עם אילון מאסק.
החברה לא סיפקה מידע חדש מהותי על הרחבת שירותי הרובוטקסי, למעט אזכור להשקת שירות הזמנת נסיעות באזור מפרץ סן פרנסיסקו המבוסס על הטכנולוגיה שלה. העדכון החלקי מותיר את המשקיעים בציפייה לפרטים נוספים, במיוחד לאחר השקת השירות הראשון באוסטין בקיץ והרחבתו בהמשך לאזורים נוספים. הסביבה הכלכלית ממשיכה להשפיע על טסלה במספר מישורים. החברה מתמודדת עם אי־ודאות סביב השלכות שינויים במדיניות הסחר והמיסוי העולמית על שרשרת האספקה, מבנה העלויות והביקוש. מכסי יבוא בגובה 25% על רכבים וחלקים מיובאים נותרו בתוקף ומכבידים על יצרניות הרכב בארצות הברית, בהן גם טסלה.
מסירות הרכבים ברבעון השלישי הפתיעו לטובה והגיעו ל-497,099 יחידות, שיא רבעוני חדש. הנתון עלה על תחזיות הקונסנזוס של כ-439,800 רכבים ועל 462,890 רכבים שנמסרו אשתקד. במקביל, טסלה דיווחה על פריסה של 12.5 ג׳יגה־ואט־שעה במוצרי אחסון אנרגיה, גם הוא שיא חדש. העלייה במסירות משקפת את הצלחת החברה לשפר את הנגישות הכלכלית של הדגמים המרכזיים שלה. הזינוק במכירות התרחש לפני פקיעת הזיכוי הפדרלי לרכבים חשמליים ב-30 בספטמבר, היום האחרון של הרבעון. בטסלה מעריכים כי ביטול ההטבה עלול להביא להאטה בביקוש. אילון מאסק כבר הזהיר לאחר דוחות הרבעון הקודם שהחברה עלולה להתמודד עם תקופה מאתגרת לאחר סיום הזיכוי, ותוצאות הרבעון הנוכחי טרם משקפות את ההשפעה המלאה.
- המבחן של מאסק: כולם רואים את הצמיחה - אבל הרווחיות עדיין בסימן שאלה
- ג׳נרל מוטורס נהנית מהמכסים - מכה את הציפיות ומשדרגת תחזית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחילת אוקטובר השיקה החברה גרסאות “סטנדרט” מופשטות לדגמי Model 3 ו-Model Y, שנועדו להציע חלופה נגישה יותר. הגרסאות כוללות הנעה אחורית, סוללות קטנות יותר ומספר תוספות מופחתות, במחירים של 39,990 ו-36,990 דולר בהתאמה. המהלך נועד לשמר את הביקוש לאחר ביטול התמיכה הפדרלית.