שר האוצר משה כחלון
צילום: צילום מסך

משרד האוצר: הגירעון הממשלתי בחודש יוני ירד ל-3.8% מהתמ"ג

גירעון הממשלה חורג מהיעד לשנת 2019 אשר עומד על כ-2.9% מהתוצר. נעם זאת, נרשמה הקלה בגירעון לעומת כ-3.9% בחודש שעבר 
ערן סוקול | (4)

משרד האוצר מדווח היום על אומדן ראשוני לביצוע תקציב ההוצאות, גירעון הממשלה ומימונו לחודשים ינואר-יולי 2019, מהם עולה כי נרשמה נסיגה בגירעון הממשלתי ב-12 החודשים האחרונים, ביחס לחודש הקודם.

על פי הדיווח, הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים (אוגוסט 2018 - יולי 2019) עומד על 3.8% מהתמ"ג, כאשר על פי יעד הגירעון הממשלתי בתקציב לשנת 2019 תוכנן גירעון שנתי של 40.2 מיליארד שקל שהם 2.9% מהתמ"ג. נזכיר, כי על פי נתוני החודש שעבר, נמדד גירעון שנתי של 3.9% מהתמ"ג (לכתבה המלאה).

בחודש יולי 2019 הסתכמו הוצאות הממשלה ב-33.1 מיליארד שקל, ונמדד גירעון תקציבי של 2 מיליארד שקל, לעומת גירעון תקציבי של 3.3 מיליארד שקל בחודש יולי אשתקד. כאשר בחודשים ינואר-יולי נמדד גירעון של 23.8 מיליארד שקל לעומת גירעון של 11.1 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    בנק ישראל 06/08/2019 23:25
    הגב לתגובה זו
    שהגרעון האמיתי הוא כבר 4.5% תוצר וזה היה בחודש יוני 2019 .
  • 3.
    כחלון מס 1 06/08/2019 21:32
    הגב לתגובה זו
    ממחירי בועה, וקריסה כלכלית . חסך לכל משפחה בממוצע 600 אלף . הכסף יישאר אצלנו ולא יילך לחשבון בנק של קבלן חמדן ,החגיגה נגמרה .
  • 2.
    נתונים מפוברקים של מ 06/08/2019 21:21
    הגב לתגובה זו
    כדי לא להעלות את נדולר מפברקים נתונים
  • 1.
    דירה = קורת גג 06/08/2019 18:48
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.54%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.