חוב בגין הכנסות משכירות דירות מגורים שהתקבלו בירושה
מאת עו"ד יאיר בנימיני
בהנחה שסכום דמי השכירות מהדירות גבוה מסכום הפטור ממס הקבוע בחוק מס הכנסה (פטור ממס על הכנסה מהשכרת דירת מגורים), הרי חלה חובת דיווח ועל נישומים יש לשלם מס. זאת ועוד, בהיעדר הגשת דוח על ידי הנישום, לכאורה לא מתחילה להימנות תקופת ההתיישנות על פי סעיפים 145 ו-152 לפקודת מס הכנסה.שאלה:
בשנת 2007 זוג נישומים שאינם עובדים (אברך ועקרת בית) קיבלו בירושה שתי דירות מגורים. הדירות מושכרות מאז ועד היום. הנישומים מקבלים בגינן דמי שכירות חודשיים. הנישומים לא היו מודעים לעובדה שהם מחויבים לדווח על ההכנסות אלה. כמו כן, הנישומים לא הגישו מעולם דוחות שנתיים לרשות המסים (מס הכנסה). נכון להיום הנישומים קיבלו דרישת חוב מרשות המסים (מס הכנסה) לשלם מס בגין הכנסות השכירות מדירות אלה.
השאלות:
- האם על פי חוקי המס ישנה התיישנות על חלק מהחוב?
- האם ישנם היבטים שבהם נכנסים הנישומים לנעלי המוריש? לדוגמה – האם הנישומים מחויבים לשלם מס בגין התקופה שהמוריש לא שילם מס בגין הכנסות השכירות (לפני שנת 2007)?
לשאלה 1
בהנחה שסכום דמי השכירות מהדירות גבוה מסכום הפטור ממס הקבוע בחוק מס הכנסה (פטור ממס על הכנסה מהשכרת דירת מגורים), התש"ן-1990 (סכום המשתנה מדי שנה בשנה), הרי חלה חובת דיווח ועל נישומים יש לשלם מס. זאת ועוד, בהיעדר הגשת דוח על ידי הנישום, לכאורה לא מתחילה להימנות תקופת ההתיישנות על פי סעיפים 145 ו-152 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה").
עם זאת, הגישה המקובלת היא כי הואיל ואי הדיווח לרשויות המס ואי תשלום המס מהווים לכאורה עבירות פליליות לפי סעיפים 216, 217 ו-220 לפקודה, הרי יש להחיל את תקופת ההתיישנות הקבועה בדין הפלילי על עבירות מסוג פשע, והיא תקופה של עשר שנים, אף שמבחינה פורמלית אין הוראת התיישנות בדין האזרחי על דוחות שלא הוגשו.
- חשבים משיקה מוצר חדש : הסורק - שירות התראות משפטיות
- חשבים מציגה מהפיכה טכנולוגית בעולם דיני העבודה והשכר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לשאלה 2
על פי סעיף 120 לפקודה ניתן לערוך שומה ליורשים בגין הכנסות המוריש לשלוש שנות מס טרם הפטירה. עם זאת, מבחינה מעשית יש להניח כי בשל חלוף הזמן לא תתעורר טענה לגבי התקופה שעובר להורשה.
המשיב - ממשרד יאיר בנימיני עורכי דין במסים
התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן. אין במידע המופיע באתר "כל מס" או בשירות הניתן למנויי האתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.
- הגירעון ממשיך להצטמצם: 4.7% מהתוצר באוגוסט
- ישראל והודו מהדקות קשרים כלכליים; הגדלת השקעות בין המדינות
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?

הגירעון ממשיך להצטמצם: 4.7% מהתוצר באוגוסט
הגירעון התקציבי המצטבר ב-12 החודשים האחרונים ירד ל-4.7% מהתוצר, לעומת 4.8% בחודש הקודם; הכנסות המדינה ממסים זינקו ב-16.7% מתחילת השנה; גביית המסים הישירים עלתה ב-13% באוגוסט
נתוני משרד האוצר לחודש אוגוסט מצביעים על המשך מגמת השיפור בגירעון התקציבי. הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עמד על 98 מיליארד שקל, המהווים 4.7% מהתוצר - ירידה של 0.1% לעומת החודש הקודם. הנתונים טובים, אבל ההישג הזה נובע מגביית מסים מואצת ולא משליטה על הוצאות המדינה שכאמור עולות בהתאם לצרכי המלחמה.
הגירעון החודשי הצטמצם - באוגוסט נרשם גירעון של 9.5 מיליארד שקל, לעומת 12.2 מיליארד בחודש המקביל אשתקד. מתחילת השנה נרשם גירעון מצטבר של 46.7 מיליארד שקל, ירידה משמעותית לעומת 84.3 מיליארד בתקופה המקבילה ב-2024.
זינוק בהכנסות ממסים
הכנסות המדינה באוגוסט הסתכמו ב-43.9 מיליארד שקל. מתחילת השנה נגבו 367.6 מיליארד שקל, גידול של 16.7% לעומת אשתקד. הכנסות ממסים ישירים עלו ב-20% והכנסות ממסים עקיפים ב-11.5%.
רשות המסים דיווחה על עלייה ריאלית של 11% בגביית המסים באוגוסט בשיעורי מס אחידים. בולטת העלייה במס הכנסה מחברות (14%), בניכויים משכר (11%) ובמיסוי מקרקעין (30%). גביית המע"מ זינקה ב-19%, כאשר חלק מהעלייה נובע מהעלאת שיעור המע"מ ל-18%. רשות המסים פועלת יותר כדי לגבות סכומים שלא נגבו ופועלת יותר בביקורות מס ומע"מ כדי להגדיל את הקופה, אבל הסיבה העיקרית לגידול במסים היא גביית מסים כתוצאה מחקיקה חדשה לרבות, המיסוי על רווחים כלואים שמביא פירמות ופרטיים לשלם יותר מס בשוטף, לרבות על דיבידנדים שהם מחלקים.
- למרות המלחמה - הגירעון נותר יציב, הכנסות המסים עלו
- תקציב הביטחון תופס נפח: הגירעון יעמוד על 4.9% בשל לחצי המלחמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הוצאות הממשלה - ההוצאות באוגוסט עמדו על 53.4 מיליארד שקל. מתחילת השנה הוצאו 414.3 מיליארד, גידול מתון של 3.7% לעומת אשתקד. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-4.3%, בעוד שהוצאות מערכת הביטחון ירדו ב-1.8%. הירידה נובעת מהוצאות גדולות מאוד שהיו בשנה שעברה, אבל הציפיות היו שהתקציב ביטחון יירד עוד יותר ונראה שעל רקע האצת המלחמה בספטמבר ההוצאות הביטחוניות צפויות לעלות.