אג"ח נדלנ"י בדירוג גבוה עם 7% תשואה
קהל הקוראים עשוי לתמוה על סקירותיי האחרונות בדבר אגרות-חוב שעשויות להוות (לטעמי האישי, על כל פנים) הזדמנויות מעניינות. זאת לאור הירידות העקביות בחודשים האחרונים בשוק המניות ובשוק אגרות-החוב למיניהן. "אין זה הזמן להיכנס או לרכוש", יגידו המבקרים, "עכשיו צריך למכור".
דעתי האישית היא כי דווקא כעת נוצרות ההזדמנויות המעניינות ביותר ובמחירים הנוחים ביותר, גם אם בטווח הקרוב עשוי נייר כזה או אחר להשיל מעליו אחוזים אחדים מערכו בשל הירידות - עדיין כדאי לספוג ירידות מעין אלה בשפתיים חשוקות ובקור-רוח, ולזכור כי התיקונים בוא-יבואו, אז ניתן יהיה ליהנות מרווחים נאים.
ולעניינינו, חברת י.ח.דמרי בנייה ופיתוח בע"מ (נשלטת ע"י יגאל דמרי) פועלת בעצמה וכן באמצעות חברות בנות, בעיקר בתחום הייזום, תכנון, פיתוח, שיווק והקמה של יחידות דיור בישראל. החברה הוקמה כחברה פרטית בשנת 1989, ומשנת 2004 נסחרת בבורסה לניירות-ערך בת"א. שווי השוק שלה עומד כיום על 504 מיליוני שקלים.
תחומי פעילות החברה
א) ייזום ובנייה של פרויקטים למגורים בישראל ובחו"ל - במסגרת פעילות זו מתמקדת חברת י.ח. דמרי בנייה ופיתוח בע"מ ברכישת קרקעות ובייזום, פיתוח, תכנון ובנייה של פרויקטים למגורים על הקרקעות שנרכשו ובשיווק ומכירה של דירות מגורים שנבנו. הכנסות החברה מפעילות זו הסתכמה בכ-70 מיליון שקלים ברבעון הראשון של שנת 2011.
ב) נדל"ן מניב בארץ ובחו"ל - בפעילות זו עוסקת החברה ברכישה ופיתוח וכן בייזום והקמה של פרויקטים למשרדים, למסחר מבני תעשיה והשכרתם. הכנסות החברה מפעילות זו הסתכמה בכ-46 מיליון שקלים ברבעון הראשון של שנת 2011.
ג) תחום כוח-אדם - החברה פועלת באמצעות חברת הבת י.ח. דמרי חברה לכוח אדם בע"מ באספקת כוח אדם זר ללקוחותיה מענף הבנייה. הכנסות החברה מפעילות זו הסתכמה בכ-4 מיליון שקלים ברבעון הראשון של שנת 2011.
תוצאות כספיות
הכנסות החברה הסתכמו בכ-119 מיליון שקלים ברבעון הראשון של שנת 2011 לעומת כ-94 מיליון שקלים ברבעון המקביל לשנת 2010 - גידול מרשים של 27%. הרווח הנקי ברבעון הראשון של 2011 הסתכם בכ-28 מיליון שקלים לעומת כ-13 מיליון שקלים בלבד ברבעון המקביל של 2010 - זינוק של 115%.
ההון העצמי של החברה עמד בסוף הרבעון הראשון של 2011 על כ-435 מיליון שקלים לעומת 422 מיליון שקלים בסוף שנת 2010 והוא מהווה 22% מסך המאזן.
י.ח.דמרי בנייה ופיתוח בע"מ הנפיקה אג"ח שקלי מסדרה כ"ג במהלך דצמבר 2009. החברה הציעה למשקיעים אג"ח בשווי של עד 100 מיליון שקלים העומדות לפירעון (קרן) בארבעה תשלומים שנתיים שאינם שווים בין השנים 2013 ל-2016: ביוני 2013 ו-2014 ייפרעו 30% מהקרן (בכל שנה) וביוני 2015 ו-2016 יפרעו 20% מהקרן (בכל שנה).
בנוסף משלמות אגרות-החוב מסדרה כ"ג ריבית פעמיים בשנה בחודשים יוני ודצמבר - החל מיוני 2010 ועד ליוני 2016. הריבית המקסימאלית ברוטו שהוצעה למשקיעים במכרז עמדה על 7.3% ובסופו של דבר גייסה החברה כ-84 מיליון שקלים בריבית זו. בספטמבר 2010 ביצעה החברה הרחיבה החברה את סדרה כ"ג וגייסה סכום נוסף של 100 מיליון שקלים.
להלן נתונים עיקריים לגבי אג"ח זו:
תשואה לפדיון ברוטו: בעוד התשואה של אג"ח רבות עלתה בחודשים האחרונים על רקע העלאת הריבית במשק נותרה התשואה של הסדרה כמעט ללא שינוי ונמוכה מהריבית הנקובה באג"ח דבר המעיד על אמון המשקיעים ביכולת החברה לעמוד בהתחייבותיה למחזיקי אג"ח.
- מח"מ האג"ח: מח"מ קצר יחסית המתאים להשקעה כאשר הריבית במשק נמצאת במגמת עלייה.
- דירוג האג"ח: באוגוסט 2010 הודיעה חברת מידרוג על העלאת הדירוג של סדרות האג"ח של דמרי הנמצאות במחזור (כולל סידרה כ"ג) מדירוג של A3 לדירוג של A2, תוך הותרת אופק הדירוג יציב. חברת מידרוג העלתה את דירוג הסדרות, בין היתר, כתוצאה משיעורי מכירות גבוהים הבאים לידי ביטוי בשיעורי רווחיות גולמית גבוהים מהממוצע לענף וזאת לאורך זמן. כמו כן יציבות בהכנסות לאורך השנים הובילה ליחסי כיסוי טובים בהשוואה לחברות מתחרות בתחום הנדל"ן למגורים בישראל. לחברה, קרקעות לא משועבדות, דבר התורם לאיתנותה הפיננסית של החברה ועוד.
התניות פיננסיות ובטחונות:
- אג"ח אינן מובטחות בשיעבוד.
- אג"ח יועמדו לפירעון מיידי על ידי הנאמן, אם החברה לא תפרע את חובה לבעלי האג"ח בתוך 7 ימי עסקים.
- אג"ח יועמדו לפירעון מיידי במידה ויקבל בית המשפט החלטה לפרק את החברה.
- אג"ח יועמדו לפירעון מיידי במידה וימונה כונס נכסים לחברה או על רוב נכסיה, או נכסים מהותיים לדעת הנאמן.
- אג"ח יועמדו לפירעון מיידי אם סידרה אחרת של אג"ח שהנפיקה החברה תועמד לפירעון מיידי.
- אג"ח יועמדו לפירעון מיידי בכל מקרה אחר שיהווה פגיעה מהותית בזכויות מחזיקי האג"ח.
האם כדאי לרכוש את דמרי אג"ח כ"ג?
י.ח. דמרי הינה חברה יציבה ומוערכת בשוק הנדל"ן המקומי. החברה, אשר הציגה שיפור ניכר בתוצאות הרבעון הראשון של שנת 2011, נהנית מצבר קרקעות גדול כאשר חלקן אף אינו משועבד וממסגרות אשראי לא מנוצלות בבנקים. על רקע נתונים חיוביים אלו, בחרה חברת מידרוג להעלות את דירוג אג"ח של החברה, ואע"פ שלחברה פעילות נדל"ן בצ'כיה וברומניה אין הדבר מעיב על דוחותיה הכספיים.
על סמך נתונים אלה אני סבור כי לא צפויות לחברה בעיות בהחזר הריבית והקרן של מחזיקי אג"ח כ"ג. דעתי היא שאג"ח זו מספקת תשואה נאה למשקיעים ומומלצת להשקעה לטווח הארוך. אין כל ספק כי מגמת הירידות העקביות בשוק ההון אכן מעיבה ומשרה תחושת אי-נוחות. אך יש להבין כי המגמה השלילית נובעת, בין היתר, מפדיונות כבדים של הציבור בקרנות הנאמנות - דבר אשר יוצר לחץ על שוק המניות בכלל ושוק אגרות-החוב בפרט. על המשקיע הנבון לדעת כי מגמה זו לא תימשך לנצח וכדאי לנצל ירידות אלה ולרכוש אג"ח איכותיות במחירים טובים יותר.
הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל כנען ייעוץ השקעות
- 8.מוסדי גדול 25/06/2011 12:58הגב לתגובה זואני יושב יום יום עם החברות, בודק את שטרי הנאמנות משפטית ומסחרית, מנהל מו" מ מול החברות על תנאי ההנפקות ונעזר במחלקת מחקר BUY SIDE של בית ההשקעות. בחנו את האג" חים של ברימאג, משביר, כנפיים, שלמה ועוד סד' שמופיעות בכתבות באתר מיותר לציין שלא העזנו להכנס להנפקות ו/או לקנות בשוק, עקב שטרות נאמנות חלשים/אין שעבודים אמיתיים/בעיות בעסקי ליבה וכו/ אפילו אחד המנכ" ליפ של החברות שהוזכרו כאן, אמר בהגינות (במגת מולנו)שאם תהיה בעיה בכלכלת המאקרו ויהיה מיתון/מחנק אשראי, תהיה לו בעיה תזרימית- אז שמישהו יסביר לי איך ממליצים על כך לציבור ברחב!!!
- 7.אני ממש מתפלא 22/06/2011 19:19הגב לתגובה זומה אטרקטיבי באגרת חוב שנותנת 7% ריבית שקלית.... ועוד בסיכון של חברת נדל" ן קטנה- כמה אחוזים אתה נותן להסתברות של מלחמה באזור שלנו בשלוש השנים הקרובות? - בפועל בארבע השנים האחרונות היו 2 תקריות שהביאו לירידות של יותר מ10% בממוצע ובטח אג" ח דמרי כג תרד יותר- ואז אולי כדאי לקנות. בתשואה דו ספרתית כשמרווח מעל ממלתי הוא 7-8 אחוז ולא 2.5 אג" ח של ממשלת יוון ליוני 2013 נותנת תשואה של מעל 20% דולרי. בנקים אירופאיים נותנים 8% תשואה צמוד לריאל הברזילאי. דרך אגב איך המצב אחרי ההנפקות הכדאיות של גלובל כנפיים והמשביר?
- 6.קובי 20/06/2011 07:51הגב לתגובה זומי שמייחס לדירוג " ערך" יופנה לאגחים של אלביט שקיבלו דרוג A מדובר בחברות דרוג העוסקות בדירוג מגמתי המנותק כליל מהמציאות. אגחים של אפריקה לפני הקריסה דורגו ע" י מעלות בדרוג A !!!
- 5.חיים שקשוקה 14/06/2011 20:44הגב לתגובה זופער סביר מהממשלתי. יחסית למה שיש בשוק זה עוד בסדר.
- ירון 14/06/2011 21:40הגב לתגובה זו?
- לא יומי ,תחשוב לפני שאתה מטקבק - ברור ששנתי (ל"ת)דני 14/06/2011 22:58
- 4.עזוב אותך מהטיפים, תגיד מתי יחזרו עליות טובות (ל"ת)שי 14/06/2011 18:32הגב לתגובה זו
- 3.אבל אם עוד צפויות ירידות לא כדאי לחכות קצת? (ל"ת)אופיר 14/06/2011 14:16הגב לתגובה זו
- 2.ציוני גאה 14/06/2011 12:23הגב לתגובה זוסוף המדינה לא הגיע וגם לא סוף העולם - וכולם בלחץ מספטמבר-ספטמבר-ספטמבר! מספיק כבר אנשים צאו מהפאניקה ...
- 1.רובי 14/06/2011 12:18הגב לתגובה זומתוך כל התיק בנייר הזה
- מוישה אופניק 14/06/2011 18:40הגב לתגובה זונייר אחד בערך שניים שלוש אחוזים מהתיק וזהו
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחזרות תעלה, המחירים ירדו?
מי החוזרות, מי תיפגע מכך - על שוק התעופה הצפוי בחודשים הקרובים
אמריקן איירליינס חוזרת לישראל במרץ 2026 - גם חברות נוספות מאותתות על חידוש קווים. אחרי תקופה ארוכה של היעדרות, אמריקן איירליינס, אחת משלוש ענקיות התעופה האמריקאיות, הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל החל מה-26 במרץ 2026. החברה מצטרפת ליונייטד איירליינס ולדלתא איירליינס שכבר חידשו את פעילותן בקווים לישראל במהלך יולי וספטמבר.
ההודעה של אמריקן איירליינס נתפסת בענף כסימן חיובי למגמה של חזרת השוק לשגרה, זאת לאחר קריסה כמעט מוחלטת של קווי התעופה הבינלאומיים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023. במהלך השנה שלאחר מכן, מרבית חברות התעופה הזרות עצרו את קווי הטיסה שלהן לתל אביב, ורק בתחילת 2024 החלה חזרה הדרגתית, אם כי לסירוגין היא הופסקה שוב על רקע המלחמה ביוני עם איראן והתקפות החות'ים.
החזרה הזו מבורכת לתחרות, אבל לא בטוח שזה יוריד את המחירים שכבר ירדו - טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
לא רק אמריקה: גם חברות מאירופה ואסיה מאותתות על חזרה
לצד חברות התעופה האמריקאיות, ניכרת התעוררות גם בקרב שחקניות אירופיות ואסייתיות שחזרו לפעילות בארץ. למעשה, יש כבר רשימה ארוכה של חברות ששבו לפעילות בישראל, בהן יונייטד, דלתא, KLM, לופטהנזה, סוויס, אג'יאן, אייר פראנס, וויזאייר, איתיחאד ופליי דובאי. גם חברות קטנות יותר כמו פליילילי, טארום, גאורגיאן איירווייז וסייפרוס איירווייז שבו להפעיל טיסות סדירות. בשבועות הקרובים צפויות להצטרף גם סקיי אקספרס (החל מ־2 בדצמבר) ו־SAS (החל מ־26 באוקטובר). כנסו כאן לתמונת מצב מלאה: חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
מי שסובלת מחזרת חברות התעופה הזרות היא אל על. החברה היתה סוג של מונפול על הקווים העיקריים בשנתיים של מלחמה והיא גרפה רווים עצומים של כ-400-500 מיליון דולר בשנה. זה לא יחזור ועדיין אל על עשויה להמשיך ולספק רווחיות טובה בעיקר בזכות נתח גדול משוק התעופה המקומי, לצד התייעלות שהיתה ולצד מחירים עדיין גבוהים בשל המצב העולמי בשוק התעופה שבו יש מחסור במטוסים. הביקוש למטוסים ול"מושבים" גדול ויוצר בהתאמה עליות מחירים.
