לא ניתן לנכות משכרה של עובדת שעות הפסקה כאשר העובדת לא הייתה רשאית לעזוב את מקום העבודה

תע"א (ת"א) 8009/09 ליטל רחמים נ' וילה מצחיקולה בע"מ ואח', מיום 16.02.2011. תקציר מאת עו"ד אילנית מילוא
עו"ד לילך דניאל |

העובדות

----------------

----------------

ליטל רחמים (להלן: "העובדת") עבדה כסייעת בתינוקיה בוילה מצחיקולה (להלן: "המעסיקה" וגם "המעסיקות").

העובדת הגישה תביעה לתשלום הפרשי שכר, שכר מינימום, תשלום "שעת הנקה", הפרשי דמי הבראה, השלמת פיצויי פיטורים והלנתם.

תביעת העובדת להפרשי שכר מינימום

--------------------------------------------------------

העובדת צירפה דוחות נוכחות וטבלה המסכמת את שעות עבודתה לגביהם תובעת הפרשי שכר מינימום.

המעסיקה טענה, כי לעובדת שולם שכר המינימום עפ"י היקף משרתה וזאת בשים לב לכך שבכל יום נטלה הפסקה של שעתיים שכללה אף שנת צהריים. לנוכח ההפסקות שלקחה העובדת, המעסיקה ניכתה שעת אחת בגין הפסקה ובכך שילמה לה אף יותר. בנוסף, לטענת המעסיקה היו חודשים שהעובדת לא מילאה את מכסת השעות ולמרות זאת שולם לה השכר הגלובלי המוסכם.

העובדת העידה, כי אופי העבודה חייב שלא לעזוב את התינוקייה אלא לדקות ספורות וזאת בהתאם להנחיות של המעסיקה.

תביעת העובדת לשעת הנקה

-------------------------------------------

העובדת טענה שלא שולמה לה שעת הנקה בגין חודשים פברואר-מאי 2006 (בגין הלידה הראשונה) ובגין חודשים נובמבר 2008- פברואר 2009 (בגין הלידה השנייה).

תביעת העובדת לתשלום הפרשי שכר

-------------------------------------------------------

כ-4 חודשים לאחר ששבה מחופשת הלידה, הודיעה העובדת כי היא מבקשת לסיים את תפקידה בגן על מנת לטפל בילדיה.

בחודש אפריל התייצבה העובדת ל-5 ימי עבודה בפועל וזאת מאחר והגן היה סגור בחופשת פסח ובנוסף העובדת החסירה 7 ימים בגין מחלת ילד.

בין העובדת למעסיקה התנהל מו"מ לשיפור תנאי העסקתה. העובדת חזרה בה מן ההתפטרות אולם זמן קצר לאחר מכן שינתה את דעתה ולא שבה לעבודה.

ב 21.4.09 המעסיקה הוציאה מכתב פיטורין לעובדת וציינה שעליה להתייצב לעבודה עד ליום 21.5.09. העובדת לא קיבלה שכר עבודתה בגין חודש אפריל וזאת לנוכח טענת קיזוז שהעלו המעסיקות. לטענת המעסיקות, העובדת התבקשה במכתב הפיטורין לעבוד עד ליום 21.5.09 וזאת לאחר מתן הודעה מוקדמת לפיטורים, אולם היא עבדה עד ליום 23.4.09.

פסק הדין

---------------

---------------

תביעת העובדת להפרשי שכר מינימום

--------------------------------------------------------

חוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א-1951 (להלן: "החוק") קובע, כי "שעות עבודה" פירושו הזמן שבו עומד העובד לרשות העבודה, לרבות הפסקות קצרות ומוסכמות הניתנות לעובד להחלפת כוח ואויר ולרבות הפסקות לפי סעיף 20א(א), חוץ מההפסקות עפ"י סעיף 20.

בהתאם לסעיף 20 (א) לחוק "ביום עבודה של שש שעות ולמעלה, תופסק העבודה למנוחה ולסעודה ל3/4 שעה לפחות, ובכלל זו תהיה הפסקה רצופה אחת של חצי שעה לפחות, ביום שלפני המנוחה השבועית וביום שלפני חג, ההפסקה היא של חצי שעה לפחות".

סעיף 20(ג) לחוק קובע, כי בעת הפסקה לפי סעיף 20(א) כאמור לעיל, הנמשכת חצי שעה או יותר רשאי העובד לצאת מהמקום שבו הוא עובד, אלא אם נוכחותו במקום העבודה היא הכרח לתהליך העבודה או להפעלת הציוד והשימוש בו, והעובד נדרש ע"י מעבידו להישאר במקום העבודה, ובמקרה זה ייחשב זמן ההפסקה כחלק משעות העבודה.

מעיון בחוק עולה, כי כאשר צרכי העבודה מחייבים שההפסקה שנוטל עובד תתבצע בחצריו של המעביד, והעובד נדרש ע"י מעבידו להישאר במקום העבודה, ייחשב זמן ההפסקה כחלק משעות העבודה.

לאור האמור לעיל, ומאחר שמכלול העדויות הצביעו על כך שהעובדת לא הייתה רשאית לעזוב את הגן במהלך שעות יום העבודה, הרי שכל שעות העבודה בהן נכחה בגן, יחשבו כשעות עבודה, והעובדת זכאית לתשלום שכר מינימום בהתאם לשעות שבוצעו על ידה בפועל ללא ניכוי שעות הפסקה.

תביעת העובדת לשעת הנקה

--------------------------------------------

המעסיקה הצהירה, כי העובדת נטלה הפסקות ארוכות במהלך יום העבודה למשך כשעה וחצי על מנת לשאוב חלב.

העובדת טענה, כי ניצלה דקות בודדות מיום העבודה לשאיבת חלב כאשר כל פעילות ארכה בין 15 ל-20 דקות. לפיכך נקבע, כי העובדת ניצלה על חשבון שעות העבודה שעה ביום לצורך שאיבת חלב ועל כן היא זכאית לתשלום בגין מחצית שעה נוספת בלבד בכל יום.

תביעת העובדת לתשלום הפרשי שכר והשלמת פיצויי פיטורים

-------------------------------------------------------------------------------------------

לעניין שכר חודש אפריל 2009 נקבע, כי העובדת לא הייתה מחויבת להמשיך לעבוד עד ליום 21.5.09 והייתה רשאית לסיים עבודתה ביום 23.4.09 בתום ימי ההודעה המוקדמת, זאת מאחר והמו"מ שהתנהל בין הצדדים לא השתכלל כדי הסכמה מחייבת שיש בה גמירות דעת ומסוימות שיהיה בה כדי לבטל את הודעת ההתפטרות שמסרה העובדת בכתב.

המעסיקה לא הציגה הסכם הלוואה או מסמך אחר שיש בו כדי לתמוך בטענה, וגם עדותה של המעסיקה איננה תומכת במסקנה כי הייתה ציפייה קונקרטית שהעובדת תשיב סכום הלוואה ביום מן הימים. לפיכך נקבע, כי על המעסיקה לשלם לעובדת הפרשי פיצויי פיטורים.

(*) הכותבת - עו"ד ב"כל עובד", מרכז המידע בדיני עבודה של "חשבים-HPS".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן). 

גלי צהל
צילום: צילום אלכסנדר כץ

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר

גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גלי צה"ל

אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.

"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"

בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.

לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.

שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.

התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ

לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.