דירת נופש אינה בבחינת "דירת מגורים" לצורכי מס רכישה
תקציר וע 1361/06 רן רונן (פקר) נ' מנהל מס שבח מקרקעין
תקציר וע 1361/06
רן רונן (פקר) נ' מנהל מס שבח מקרקעין
ועדת הערר שליד בית המשפט המחוזי בתל אביב פסקה ברוב דעות כי דירת נופש אינה בבחינת "דירת מגורים" לצורכי מס רכישה. לאור האמור, נקבע כי רכישת דירת נופש אינה מזכה בהקלה בשיעורי מס הרכישה.
הרקע העובדתי וטענות הצדדים
עניינו של הערר דנן הוא בשאלת סיווגה של "דירת נופש" לעניין החיוב במס רכישה - אם דינה כ"דירת מגורים" הזכאית להקלה במס רכישה, או שמא דינה כבניין רגיל שאינו זכאי להקלה במס רכישה.
הדירות נשוא הערר מצויות בפרויקט "חוף הצוק" בתל אביב, שהוקם על קרקע המוגדרת בתוכנית בניין העיר (להלן: "תב"ע") כקרקע המיועדת לאזור מלונאות ונופש. בהיתר גם צוין כי "כל חוזה רכישה יכלול הוראה מתאימה בדבר חבותו של כל רוכש להעמיד את הדירה לרשות הציבור הרחב באמצעות מאגר דירות או בצורה אחרת במשך חצי שנה לפחות בכל שנה, וכן הוראה זו תחול גם על רוכשי הדירות וגם על חליפיהם העתידיים". העוררים דיווחו למשיב על חיוב במס רכישה ל"דירות מגורים". המשיב לא קיבל את השומה העצמית בעניין זה, וחייב את העוררים במס רכישה כמבנה רגיל בשיעור 5%.
שורש המחלוקת נעוץ בשאלת סיווגה של "דירת נופש" - כ"דירת מגורים" על פי הגדרתה בסעיף 9 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן: "החוק"), או כ"בניין רגיל"; אם מדובר בדירות "המיועדות למגורים" וכיצד יש לפרש את המונח "מגורים"; וכמו כן, אם העובדה שבעל הדירות חייב להשכירן לתקופה העולה על מחצית השנה הקלנדרית שוללת את היותן "דירות מגורים".
לטענת העוררים, לצורך עמידה בתנאי המבחן הסובייקטיבי לעניין סיווג "דירת מגורים" לא נדרש כי הרוכש עצמו ישתמש בדירה למגורים, וגם דירה המשמשת לנופש לתקופות קצרות תוך תחלופה גבוהה של אנשים נחשבת "דירת מגורים". מנגד, לטענת המשיב, בהתחשב בהוראות התב"ע, בהיתר הבנייה ובהסכם שלפיו יהיו הרוכשים חייבים להשכיר את הדירות לנופש לציבור במשך מרבית ימי השנה בכל שנה קלנדרית, הרי בפנינו "דירות נופש" אשר הן על פי המבחן האובייקטיבי והן על פי המבחן הסובייקטיבי אינן בגדר "דירות מגורים", וכפועל יוצא מכך אין העוררים זכאים למתן ההקלה במס הרכישה.
דיון (דעת הרוב)
הגדרת "דירת מגורים" לצורכי מס רכישה טומנת בחובה שני אלמנטים מצטברים: הראשון - האלמנט האובייקטיבי, במשמעותו הרחבה של פוטנציאל למגורים מנקודת מבטו של האדם הסביר; והשני - האלמנט הסובייקטיבי, הנוגע לכוונתו של הרוכש באשר לשימוש למגורים שייעשה בדירה.
קיום המבחן האובייקטיבי - מהעדויות עולה כי בדירות נשוא הערר ישנם מתקנים פיזיים דוגמת מטבח, שירותים, מקלחת וכדומה, המאפיינים דירת מגורים. עדויות אלו לא נסתרו על ידי המשיב, ואף בסיכומיו קובע המשיב כי הוא "אינו חולק על כך כי יש בדירות הנופש נשוא הערר מתקנים פיזיים המאפיינים דירת מגורים...". לפיכך יש לראות את הדירות נשוא הערר כמקיימות את המבחן האובייקטיבי.
קיומו של המבחן הסובייקטיבי ופירוש המונח "מגורים" - המבחן הסובייקטיבי נוגע לכוונתו של הרוכש לעשות בדירה "שימוש למגורים". בבואנו לבחון את קיומו של המבחן הסובייקטיבי, יש לברר תחילה את מהות המונח "שימוש למגורים". בהקשר זה יש לבחון אם השכרת דירה לציבור הרחב כדירת נופש לתקופות קצרות נחשבת ל"שימוש למגורים", או שמא השכרה קצרת טווח כאמור שוללת עמידה בהגדרת "שימוש למגורים", והמונח "מגורים" משמעותו אך ורק מגורים לתקופה ארוכה המגיעה לכדי מגורי קבע.
דירה המצויה בבניין המנוהל כ"מלון דירות" אינה מקיימת את המבחן הסובייקטיבי (מבחן כוונת "שימוש למגורים"), מאחר שידוע כי כאשר ביטוי השגור בפי הבריות אינו מוגדר בחיקוק, יש לפרשו לפי המשמעות הרגילה והפשוטה שמייחסים לו בני האדם. אין לומר על דירה המושכרת כדירת נופש לתקופות קצרות לציבור הרחב (מלון דירות) כי היא משמשת ל"מגורים", שהרי האדם השוהה בדירה כזו אינו "גר" בה (כפי שמבין האדם הסביר את המונח "מגורים").
פרשנות המונח "מגורים" בחיקוקים אחרים [כגון: חוק הגנת הדייר (נוסח משולב), התשל"ב-1972, וחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965] מצביעה על כך כי אין להכיל במונח "מגורים" מקום שהייה ארעי. זאת ועוד, בדיני מס אחרים (כגון: ארנונה ומע"מ) ישנה הבחנה בין שימוש ב"דירת מגורים" לשימוש ב"דירת נופש". לפיכך, אפוא, על פי עיקרון ההרמוניה החקיקתית, גם במקרה דנן יש להעדיף פרשנות זו שלפיה שימוש ב"דירה לנופש" אינו נחשב ל"שימוש למגורים".
פיצול "דירת מגורים" לפי מימד הזמן של התקופה שבה שימשה ל"מגורים" והתקופה שבה לא שימשה ל"מגורים", יניב תוצאה שקשה לחיות עימה במציאות, עקב הקושי לקבוע את היחס בין השימושים השונים. לכן במקרה דנן, בהיעדר הוראה מפורשת בחוק לעניין אפשרות הפיצול, אין ברירה אלא לאמץ את עיקרון הפרשנות "הטפל הולך אחר העיקר".
כדי לבחון עמידה בהגדרת "שימוש למגורים", המבחן הרלוונטי בענייננו הוא מבחן רוב השימוש בדירה, זאת לאור הכלל הרווח בפסיקה שלפיו "הטפל הולך אחר העיקר". לפיכך סיווג דירת נופש המשמשת גם למגורים של בעליה בחלק מן השנה (שימוש מעורב) - ייקבע על פי מבחן ה"טפל הולך אחר העיקר". מכאן נובע כי אף על פי שייתכן שדירות אלה ישמשו גם למגורים של העוררים לתקופות מסוימות, אך בכל מקרה שימוש זה לא יעלה על תקופה של חצי שנה בכל שנה קלנדרית, על פי כלל "הטפל הולך אחר העיקר" אין מנוס מלראות את הדירות כ"דירות נופש" שאינן זכאיות לשיעור מס רכישה מופחת.
דעת המיעוט (החבר עו"ד מרגליות) גורסת כי יש לקבל את הערר: ביטול מבחן המגורים ברוב ימות השנה על פי ההגדרה הקודמת ("דירת יחיד") והחלפתו בהגדרת "דירת מגורים", מצביע על הגדרה רחבה יותר ולא צרה יותר של המגורים. נוסף על כך, מוצע לאמץ פטור חלקי (יחסי) לאותו חלק מן הנכס שניתן לשימוש בלעדי ורציף של הבעלים, בעוד לעניין היתרה יישלל פטור זה.
תוצאה
הערר נדחה.
בוועדת הערר שליד בית המשפט המחוזי בתל אביב
לפני כב' השופטת (בדימ') רות שטרנברג אליעז
ניתן ב-14.4.2011


תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים
בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים
לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש.
"לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.
וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש.
פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?
- המפקח על הבנקים: “השוק השתנה מאז רפורמת בכר - נדרש עדכון רגולטורי”
- בקרוב: מוקד הונאות טלפוני 24/7 בכל הבנקים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן).

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר
גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד
אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.
"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"
בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.
לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.
שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.
- תיסגר או לא תיסגר: מה יקרה לגלי צה"ל וכמה היא מפסידה בשנה?
- גנץ לאחר סערת ברדוגו: "אין מקום לתחנה צבאית בישראל"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ
לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.
