מי יזכה לטלפון ממירס? באומן, שלמור ופוגל מתחרים על התקציב הלוהט בענף
שוק הסלולר עובר טלטלות כבר מספר שנים, אם מתחרות גוברת ואם מידו החזקה של הרגולטור. מיום ג' בבוקר נוסף לשוק פרמטר נוסף שיהפוך את הקערה על פיה - הצטרפותן של 2 מפעילו סלולר חדשות או במילים פשוטות יותר, 2 חברות סלולר חדשות, מירס ואקספון שיצטרפו לאורנג', פלאפון וסלקום.
אקספון החליטו לאחרונה להעביר את תקציב הפרסום שלהם לידיו של פוקס גורן גלעדי ובגזרת מירס הכל עדיין פתוח והקרב על התקציב עולה לאחרונה מדרגה עם זכייתה במכרז. משרדי הפרסום שנמצאים חזק בתמונת התקציב של מירס הם באומן בר ריבנאי, שלמור אבנון עמיחי ופוגל אוגילבי.
פטריק דרהי, איש העסקים הצרפתי שמחזיק בבעלות מלאה על מירס מחזיק גם במניות השליטה (51.68%) ב-HOT. מירס זכתה במכרז הסלולר לאחר שהשקיעה מעל 700 מיליון שקלים, מה שמצביע על עוצמת כוונותיה ונכונותו של דרהי להפוך לשחקן משמעותי בישראל.
בנוסף לשלושת המשרדים שעשויים לקבל את תקציב מירס נמצא ברקע גם גליקמן נטלר סמסונוב, אולם ההערכות בענף הן, כי בחירתו להתמודד במכרז על פרטנר עלתה לו בתקציב מירס. למרות הסיכוי שעדיין קיים לשוב לתקציב מסתמן כי במירס ימשיכו הלאה בלעדיו לאחר שזה בחר להמר על בן זוג חדש בגזרת הסלולר.
בשוק מדברים על כך שהמהלך אליו צועדת מירס ייקח לא פחות משנה. באמצע 2012 יידע השוק תחת איזה כובע תבחר מירס לפעול. השאלות החשובות שבהן היא תתחבט נוגעות לאסטרטגיה, מיתוג ורציונל עסקי.
מירס צריכה לבחור האם לפעול תחת 2 מותגים נפרדים או לחבר בין HOT ומירס כחברה המציעה טלפון קווי ומותג סלולרי - מסלול טבעי עליו עלה כבר שוק התקשורת.
מנגד היא עשויה למחוק את המותג מירס ולהקים מאפס מותג סלולר חדש שיפעל עצמאית, דבר הכולל בתוכו סיכון לא קטן אך גם סיכוי טוב לנער את שוק הסלולר ולצאת לדרך חדשה. החיבור ל-HOT הוא אחד מהטריגרים החשובים בקרב הצרכנים שיכולים לקבל מהחברה טלפון קווי, חברת כבלים, אינטרנט וסלולר בחבילה אחת. מהלך שדומה להצעת בזק עם yes, בזק בינ"ל, טלפון קווי ופלאפון. כאמור, מדובר בשנה של התהוות בה תצטרך החברה להחליט על דרכה.
בגזרת משרדי הפרסום: באומן ושלמור באים כמובן עם ניסיון ארוך שנים בפלאפון ופרטנר, בהתאמה. מדובר בשניים מהמשרדים הגדולים בישראל שצברו קילומטראז' בלב התחרות בשוק הסלולר והידע שצברו בתחום עדיין טרי ורלוונטי. 2 המשרדים מציגים חזית קריאטיבית מוכחת ויכולת להתמודד במגרש של הגדולים. באומן קרוב יותר למירס ודרהי שכן הוא מטפל בתקציב HOT - נתון שעשוי לשחק לטובתו בהחלטה על התקציב.
פוגל מנגד בא רעב, לא משהו שניתן לבטל ועשוי להוות עבורו יתרון בעיני מירס. בנוסף הם מתבססים על נסיון עבור בשוק הסלולר בעבודתם עם מוטורולה. כזכור, פרטנר ויעקב קדמי כבר פתחו את הדלת עבור חברות הסלולר למגמת נטישת משרדי הענק ומעבר למשרדים מתחתית העשירייה הראשונה כדוגמת JWT ומשרד קטן-בינוני כדוגמת ברוקנר-נטע-יער.
במגרשה של מירס נמצא כעת הכדור והיא תצטרך להחליט. האם ללכת על הניסיון והביטחון שיכול להביא להם משרד גדול שטיפל בתקציב סלולר או ללכת עם משרד קטן כדוגמת פוגל שיכול לעוט על ההזדמנות ולבוא טרי עם חשיבה רעננה שלא מורגלת לפרדיגמות העבודה של עבודה רבת שנים בתחום הסלולר. המקום הטוב באמצע יכול כאמור להיות הפשרה של עבודה עם 2 משרדים בסדרי גודל שונים.
ההחלטות האלו ועוד אמורות לשבת על כתפיו של גיא ידלין, המשנה למנכ"ל מירס. ידלין מבין מן הסתם שכניסה תחת כנפי HOT תמזער את סמכויותיו שכן החברה הגדולה תתן את הטון. פעילות עצמאית תחת המותג מירס תאפשר לו מרחב פעולה גדול יותר וחופש לקבל החלטות. ידלין הוא זה שעומד בפרונט מטעם מירס וייקח את ההחלטה על משרד הפרסום. בענף מציינים גם שצוות מירס מנהל את הליך הבחירה באופן מכובד וחסר פניות.
ממירס נמסר: "גיא ידלין, המשנה למנכ"ל מירס מקיים הליך לבחירת מערך פרסום חדש. אנחנו עדיין בעיצומו. לכשיתקבלו החלטות, נעדכן בעניין".
- 13.סמסונוב הגרידי (ל"ת)יובל 16/04/2011 19:23הגב לתגובה זו
- 12.פומפה 13/04/2011 10:51הגב לתגובה זויתרון נוסף של פוגל הוא שעובד שם תומר אברמוביץ, סמל המין של התעשיה
- 11.ריקה 13/04/2011 01:18הגב לתגובה זומשרד קטן אך רעב לחזור לצמרת. לא נמאס מהמשרדים השבעים?
- 10.עוד יהיו הפתעות (ל"ת)אחד שיודע 13/04/2011 00:35הגב לתגובה זו
- 9.ישראל 12/04/2011 22:10הגב לתגובה זופוגל התשובה הנכונה והמדויקת למירס. תחייו ותראו
- 8.יופי של כתבה (ל"ת)יובל 12/04/2011 21:45הגב לתגובה זו
- 7.אלמונימי 12/04/2011 20:09הגב לתגובה זובהצלחה
- 6.לוין 12/04/2011 17:58הגב לתגובה זותעשו לי טובה.
- ג'ורג' פורד 12/04/2011 18:56הגב לתגובה זויומם של המשרדים הקטנים הגיע. משרד קטן, רעב וחושב עדיף על אימפריות בירוקרטיה איטיות...
- 5.בשם המשרדים הבינוניי 12/04/2011 17:50הגב לתגובה זוהגיע הזמן לעזוב את החשיבה הרגילה של שני המשרדים הגדולים, שהתרגלו לעולם הסלולר. מגיע לנו קריאייטיב רענן!!! לדעתי, לכו על משרד קטן יותר - פוגל אוגילבי במקרה הזה.
- 4.פוגל? פוגל? מה הקשר (ל"ת)רק שלמור או באומן 12/04/2011 17:17הגב לתגובה זו
- 3............ 12/04/2011 17:16הגב לתגובה זולא בטוח לגבי אקספון אבל הגיע הזמן שתתפתח כאן תחרות אמיתית
- 2.מירס חייב רענון 12/04/2011 17:16הגב לתגובה זואם דרהי שם 700 מיליון שקל הוא חייב להוריד עוד 20 מיליון שקל ולבנות מותג מ-0 וכך לכבוש את השוק
- 1.שמרית 12/04/2011 16:24הגב לתגובה זותנו את התקציב למשרד קטן אך רעב כמו פוגל !

תובנות על הישראלי הממוצע מהמהלך של בנק הפועלים
מעל מיליון לקוחות היו זכאים להטבה ששווה כסף מזומן, אך כמעט מחצית מהם כלל לא השתתפו; חלק העדיפו מענק של 100 שקלים על פני מניות בשווי גבוה יותר וללא עמלות, עדות להעדפת ודאות על פני פוטנציאל; הפערים בין צעירים למבוגרים ובין נשים לגברים משרטטים את דמותו
של ה"ישראלי הממוצע"
בנק הפועלים פועלים -1.67% חילק אתמול מאות אלפי מניות ללקוחותיו במהלך ראשון מסוגו בישראל. מעבר לאירוע הסמלי, הנתונים מהחלוקה מספקים הצצה ייחודית להרגלי החיסכון וההשקעה של הישראלי הממוצע.
אדישות מפתיעה
בישראל יש אמרה של "נותנים לך - תיקח", לכן האדישות שעולה מהנתונים של הבנק דיי מפתיעים. מעל מיליון לקוחות היו זכאים לקבל את ההטבה, אך בפועל פחות מ-600 אלף לקוחות (כ-593 אלף לקוחות המחזיקים בכ-440 אלף חשבונות) בחרו באחת מהאפשרויות לקבלת ההטבה שחילק הפועלים. כלומר, כמעט מחצית כלל לא טרחו להצביע או אפילו לבדוק מה מוצע להם. זה מלמד על פער גדול בין הציבור לבין העולם הפיננסי, גם כשהבנק מציע כסף או מניות בחינם, רבים מעדיפים להתעלם. אפשר לקרוא לזה ריחוק מהבנק, חוסר מודעות או פשוט אדישות, אבל התוצאה היא שחלק גדול מהלקוחות ויתר על הטבה ממשית מבלי להתעניין.
שנאת הסיכון
הבחירה במענק הכספי של
100 שקלים, על פני מניות בשווי גבוה יותר, המוערך בכ-124.5 שקל ביום ההטבה, ממחישה עד כמה חלק בציבור מעדיף ודאות על פני פוטנציאל. רבים מהלקוחות ויתרו על ערך עודף מיידי, פשוט מפני שהכסף המזומן נראה להם "בטוח יותר". גם כשהבורסה מציעה נזילות מלאה, חוסר ההבנה או
החשש מהלא נודע מובילים לחירות כלכלית מוגבלת, הציבור מוכן להפסיד כדי להרגיש שקט נפשי. חלק מהלקוחות ויתרו על רווח מיידי, למרות שהמניות ניתנו ללא עמלות, ללא דמי משמורת וללא אירוע מס, כלומר הטבה נטו לחשבון.
חשיפה ראשונה לשוק ההון?
כ-60% מהלקוחות
שבחרו במניות לא החזיקו קודם לכן ניירות ערך בחשבון הבנק. מצד אחד, מדובר במהלך שפתח את הדלת לעשרות אלפי משקי בית שלא היו מחוברים כלל לשוק ההון. מצד שני, ייתכן שהנתון הזה משקף גם תופעה אחרת. הרבה ישראלים שמבינים בהשקעות כבר מזמן לא עושים זאת דרך הבנקים, אלא דרך
בתי השקעות חיצוניים שמציעים עמלות נמוכות יותר. כך או כך, מדובר בתזכורת לפערים גדולים מאוד בגישה להשקעות.
- פועלים עם תשואה להון של 16.7% ורווח נקי של 2.5 מיליארד שקל
- "טאואר תזנק ב-29%"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פער גילאים מובהק
בפילוח גילאים נחשף פער משמעותי, כאשר רק 58% מהצעירים בני 18-25 בחרו במניות, לעומת 70% בקבוצת גילאי 46-55. זה לא
בהכרח "שנאת בורסה", אלא יותר תחושת ריחוק וחוסר עניין אצל הצעירים, שעוסקים פחות בחיסכון והשקעות לטווח ארוך ויותר בבזבוזים של כאן ועכשיו. האבסורד הוא שהבורסה היא כלי שמאפשר נזילות כמעט יומיומית, ושווי ההטבה שהתקבל מהמניות גבוה מזה שהתקבל במענק החד פעמי בגובה
100 שקל. מנגד, ככל שהגיל עולה, כך גדלה המוכנות לבחור באפיק שמסמל השקעה, גם אם מדובר במתנה קטנה. התמונה שעולה היא של דור צעיר שנשאר קרוב יותר למזומן, לעומת דור מבוגר יותר שכבר מבין את החשיבות שבהשקעות.