בעת תביעת פיצוי יש לבחון את מהותו כדי להקטין חבות מס ככל האפשר

עו"ד רו"ח רמי אריה ועו"ד שחר נח

כאשר תובעים פיצוי עקב נזקים או אובדן הכנסות או כל עילה נזיקית אחרת, כדאי לגבש את התביעה מראש
עו"ד לילך דניאל |

כאשר תובעים פיצוי עקב נזקים או אובדן הכנסות או כל עילה נזיקית אחרת, כדאי לגבש את התביעה מראש, באופן שיאפשר את ניתוח היבטי המיסוי אשר יחולו על הפיצוי אם וכאשר יתקבל. ככל שהחשיבה תיעשה מוקדם יותר, ובוודאי טרם גיבוש הסכם הפשרה או קבלת פסק דין בית המשפט או הבורר, כך ייתכן שהנטו מהפיצוי יהיה גבוה יותר. לשם כך נבדוק אם הפיצוי הנתבע חייב במס הכנסה פירותי או הוני או שמא הוא פטור ממס, וכן אם הוא חייב במע"מ ואולי גם בדמי ביטוח לאומי.

דיני המס מבחינים בין הכנסה "פירותית" לבין "הכנסה הונית" באמצעות תורת המקור בין "העץ" ל"פירות". מקור ההכנסה הוא ה"עץ", אשר יש לו פוטנציאל להניב פירות באופן חוזר ונשנה. פירות אלה הם "הכנסה פירותית". לעומת זאת, הכנסה ממכירת ה"עץ" עצמו, שהוא בבחינת מקור ההכנסה, היא "הכנסה הונית".

חבות המס בקבלת פיצויים נקבעת על פי ראש הנזק שבגינו הפיצוי משולם. על פי ראש הנזק, הפיצוי יסווג לעתים כהכנסה פירותית, לעתים כרווח הון ולעתים אף לא תקום חבות במס כלל.

בכמה פסקי דין, והמוביל שבהם הוא עניין גורדון (ע"א 171/67 פשמ"ג נ' הוצאת ספרים ש.ל. גורדון), נקבעה ההלכה כי כאשר מדובר בפיצויים שנתקבלו - "דין הפיצוי הינו כדין הפירצה" אותה הוא בא לסתום.

לסיווג ההכנסה כהונית או כפירותית ישנה נפקות בדבר תשלום המס, בשל שיעור המס השונה המוטל על שני סוגי ההכנסות. שיעור המס על הכנסה פירותית הוא שיעור המס השולי באותה שנת מס שבה מתקבלת ההכנסה. לעומת זאת, אם עסקינן בהכנסה הונית, אזי יוטל שיעור מס בשיעור הקבוע בפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה"), העומד כיום על 20% מהרווח הריאלי, כלומר, מחד גיסא הסיווג יכול להכביד את נטל המס (על הכנסה פירותית), ומאידך גיסא להפחית בנטל המס (על הכנסה הונית).

כך, למשל, פיצוי שמקבל זכיין בשל אובדן מקור ההכנסה, שממנו היו אמורים להשתלם לו תקבולים חוזרים ונשנים, הוא פיצוי הוני ולא פירותי, שכן מדובר בפיצוי עבור גדיעת ה"עץ" ולא ה"פירות".

זיהוי ראש הנזק שבגינו ניתן הפיצוי, ועל פיו סווג הפיצוי מבחינת המס, יכול להתבצע על ידי בחינת פסק הדין שלפיו הוא נקבע. בכל מקרה יש לבחון את הפיצוי לפי מהותו האמיתית ולא לפי הצורה ש"הולבשה" עליו על ידי הצדדים (ראה ע"א 463/71 שטיין נ' פ"ש ת"א 1; ע"א 506/71 חפץ נ' פקיד שומה חיפה).

יש לציין כי דרך חישוב הפיצוי אינה מעידה בהכרח על סיווגו. בעניין זה נקבע בפסיקה כי כאשר נתקבל פיצוי, אשר חושב לפי דמי שכירות מקובלים (הכנסה פירותית), בתמורה לאי פינוי מקרקעין שנתפסו שלא כדין, אין מניעה כי התקבול יסווג במישור ההוני (שם אינו חייב במס).

זאת ועוד, בית המשפט העליון קבע בפרשת חפץ (ע"א 506/71, חיים חפץ נ' פקיד השומה חיפה) כי לא מן הנמנע שפיצוי, הבא לפצות את מקבלו בגין אובדן מקור הכנסה, יהא מחושב על פי ההכנסה הצפויה מאותו מקור. שיטת החישוב כשלעצמה אינה קובעת את אופי הפיצוי.

מיסוי פיצוי בגין ראשי הנזק שנקבעו בהסכם פשרה, אף אם קיבלו תוקף של פסק דין, ייעשה לפי מהותם האמיתית של הפיצויים ולא לפי הניסוח. עם זאת, הגדרת פיצוי ראשי נזק בפסק דין שלא על דרך הפשרה יהיה בבחינת משקל שאין להתעלם ממנו.

יש לזכור כי ככל שמדובר בפיצוי הוני, צצה ועולה השאלה מתי "נרכשה" אותה זכות אשר בגינה התקבל הפיצוי. לשאלה זו משמעות כספית רבה, שכן על פי סעיף 94 לפקודה יש להבחין בין רווח הון שנצבר לפני היום הקובע (1.1.2003) לרווח הון שנצבר לאחריו. רווח הון שנצבר עד לשנת 2003 ימוסה בידי יחיד על פי שיעור המס השולי, ואילו רווח הון שנצבר לאחר היום הקובע יחויב בשיעור מס מקסימלי של 20% בידי היחיד.

נביא כמה דוגמאות שכיחות לסוגי פיצויים המתקבלים על ידי עובדים, פירמות או אנשים פרטיים, ונציין מה חבות מס ההכנסה בכל אחד מהמקרים:

1. פיצוי שניתן לעובד בגין כאב או סבל או עוגמת נפש (כולל הטרדה מינית) או פגיעה בשמו הטוב של העובד - אינו בא בבסיס המס. דהיינו, אין חבות במס על פי הוראות סעיף 2(2) לפקודה (ראה עמ"ה 1146/03, דוידוביץ אברהם ואח' נ' פקיד שומה נתניה).

2. פיצוי בגין השבת המצב לקדמותו בשל תאונת דרכים - נפסק כי פיצויים בגין השבת מצד לקדמותו, לרבות חבלת גוף, פטורים ממס על פי סעיף 9(7) לפקודה. יש לשים לב כי פיצויים בסעיף 9(7) לפקודה כוללים גם, במקרים המתאימים, תקבולים המשתלמים לפי פוליסה בשל חבלה (ראה ע"א 4635/94, הדר לב נ' פקיד שומה חיפה).

3. פיצוי הוני מבלי שיצא נכס מרשותו של אדם - לכאורה אינו חייב במס על פי חלק ה' של הפקודה, הואיל והנכס, לרבות מקרקעין, לא יצא מידיהם של החוכרים (ראה ע"פ 365/98, 423/98 דרור חוטר ישי נ' מדינת ישראל).

4. פיצויי הלנת שכר - סעיף 9(21) לפקודה קובע כי כל סכום, המשולם על ידי מעביד לעובד כפיצויי הלנת שכר על פי חוק הגנת השכר, התשי"ח-1958, יהא פטור ממס בידי העובד. נכון ליום 1.1.2011 תקרת הפטור היא 7,680 ש"ח. תנאים נוספים נקבעו בסעיף.

5. פיצוי לעובד בגין עריכת שינוי מבנה - מדובר במכירת "נכס", כלומר ויתור של העובדים על הזכות הראויה להמשיך ולהיות מועסקים על ידי המעסיק הקודם. ויתור על "זכות" הוא בבחינת "מכירה" על פי סעיף 88 לפקודה, ופיצוי שכזה יסווג כתקבול הוני (ראה ע"מ 859/08, חיים ניסים נ' פקיד שומה חיפה).

6. פיצוי פרישה - סעיף 9(7א)(א) לפקודה פוטר ממס מענק עקב פרישה, שמקבל עובד ממעבידו, בסכום שווה ערך למשכורת של חודש לכל שנת עבודה. נוסף על כך, לנציב יש סמכות לפטור ממס מענק עקב פרישה בסכום העולה על המכפלה האמורה, אם ראה לנכון לעשות כן בהתחשב בתקופת השירות, בגובה השכר, בתנאי העבודה ובנסיבות הפרישה. בכל מקרה לא יעלה הפטור האמור על תקרת הפטור העומדת, נכון לינואר 2011, על 11,650 ש"ח לכל שנת עבודה, ובמקרה של מות העובד על 23,320 ש"ח לכל שנת עבודה. עולה השאלה, אם כן, מהו שיעור המס החל על יתרת הפיצויים שעליהם לא חל הפטור.

עד עתה ההנחה הייתה כי סכום מענק הפרישה העולה על תקרת הפטור הוא "הכנסה פירותית", אך אין רואים אותו כהכנסת עבודה אלא "הכנסה מיוחדת".

לעניין זה, יש לשים לב להערת בית המשפט המחוזי שניתנה בעניין חיים ניסים, כי פיצוי בגין ויתור של עובד על זכותו להמשיך לעבוד אצל המעביד הקודם, או עקב שינוי בעלות בעבודתו, קרוב יותר במהותו "למענק פרישה" מאשר לשכר בגין תקופת עבודתו של העובד, ולכן אין לסווג תשלום זה כהכנסת עבודה אצל העובד, אלא יש לסווגו כתקבול הוני, על פי הוראות סעיף 88 לפקודה, החייב במס בשיעור של 20% בלבד.

ישנם עוד מבחנים ומבחני משנה למיניהם לקביעת הסיווג, ובכללם: מבחן טיב הנכס (השקעה לטווח ארוך או נכס למסחר שוטף); מבחן התדירות; מבחן היקף העסקאות; מבחן המימון; מבחן ההשבחה; ומבחן הנסיבות, שהוא מבחן הגג שבמסגרתו נבחנת כל נסיבה רלוונטית שיש בה כדי לסייע בגיבוש קו ההבחנה בין רווחי הון לרווחי פירות לרווחים פטורים ממס. הבחינה היא בחינה נסיבתית בכל מקרה ומקרה, והמבחנים הם מבחני עזר שיש לשקול תוך איזון ביניהם, בדרך לגיבוש הכרעה בהבחנה בין רווח הון לרווח פירות לרווח פטור.

המלצתנו היא לבחון היטב את מהות הפיצוי כבר בעת תביעתו, וכמובן בעת גיבוש הסכם פשרה לתשלומו, תוך שימת לב לא רק לסכום הפיצוי, אלא גם להיבטי המיסוי (מס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי) החלים עליו. שכן, חבל לקבל פיצוי שממנו יילקח נתח נכבד לטובת רשויות המס, בעוד המצב יכול להימנע בעזרת תכנון מס נכון ומקדים. טוב מעשה במחשבה תחילה!

הכותבים - מצוות משרד רמי אריה ושות', עורכי דין. מידע נוסף באתר מסים ועסקים www.ralc.co.il

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן). 

גלי צהל
צילום: צילום אלכסנדר כץ

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר

גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גלי צה"ל

אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.

"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"

בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.

לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.

שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.

התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ

לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.