דעה

ניתוח קמפיין: סמינר הקיבוצים - נעזר באנרגיה של היריב

עטרה בילר, אסטרטגית של מיתוג, מתייחסת לפרסומת החדשה של 'סמינר הקיבוצים' שיצאה תחת הסלוגן - "להצליח ולהישאר בן אדם"
עטרה בילר | (17)

אסטרטגיה טובה עושה שימוש באנרגיה של היריב כדי להביס אותו. מזה שנים רבות שהנחת היסוד של מוסדות אקדמיים רבים היא הנחת יסוד של תחרות עקובה מדם שיש לשרוד בה, לגבור עליה ולהצליח למרות הכל. הנחת יסוד זו יצרה אסכולות רבות שמתחרות זו בזו על טריטוריית המצליחנות התחרותית' בשדה הקרב של הלימודים והקריירה. במלים אחרות התחרות היא על מי מכין אותך טוב יותר לתחרות... הסערה הזו יצרה במו ידיה טריטוריה פנויה שמתריסה כנגד הנחת היסוד הזו, בה אולי לא צריך מרפקים כדי להצליח.

בין המהלכים הידועים בתחרות-על-התחרותיות ניתן למצוא את המכללה למנהל עם 'אל תשתלב תוביל', את 'מנהיגים לא נולדים. לומדים להיות כאלה' של הבינתחומי, את 'אל תיכנע לבינוניות' של האקדמית תל אביב יפו וכמובן את הקונספט החדש של אותה מכללה 'לדעת איפה להצטיין'.

זה המקום להזכיר את הסנונית הראשונה בנאראטיב המצליחנות התחרותית הלא היא חברת קידום להכנה למבחן הפסיכומטרי שיצאה בתחילת שנות התשעים עם 'לך תצטיין' הפרובוקטיבי.

הרעיון שאין מקום לכולם, ושהסלקטיביות הינה גורלו של האדם שרוצה להתקבל ללימודים, להצליח בהם ולהשתמש בהם כקרש קפיצה לג'וב יוקרתי בתפקיד ניהולי, הינו רעיון שתפס תאוצה ב 20- 30 שנים האחרונות.

לפני כן עולם ההשכלה היה פחות בוטה במסרים שלו והוא עדיין לבש את הכפפות האקדמיות האלגנטיות, בלי להחצין את ערכי הגלדיאטוריות של עולם ההשכלה והקריירה.

בתוך המולה זו מגיע סמינר הקיבוצים ושואל את עצמו איך, מול מוסדות שמוציאים כרישים ותותחי על, אפשר בכלל לדבר על הישגיות וניצחון במירוץ?

הבריף של קריספין פורטר בוגוסקי, משרד פרסום מוביל בעולם, מבקש לדעת בסעיף הראשון "כיצד יצליח הקונספט שלנו לערער את השוק לגבי כל מה שחשב עד כה על הקטגוריה?"

עבור סמינר הקיבוצים התשובה היא מתחת לאף. מי אמר שכדי להצליח חייבים לא להיות בן-אדם? 'להיות בנאדם ולהצליח' היא נישה שהמתחרים יצרו במו ידיהם בכך שהתחפרו כל כך עמוק בהווית התחרותיות. הציניות של התקופות האחרונות הוציאה את המצליחנות האנושית מהאופנה. זה נכון לגבי פוליטיקאים, מנכ"לים ויועצים. הקלישאה האומרת שכדי להצליח צריך מרפקים, שמנהיגות לא מקבלים אלא לוקחים, שהעלאה בשכר לא מבקשים אלא מקבלים וחברים יש רק באגד (ובפייסבוק) הפכה להיות כמעט דת שכולנו מאמינים בה ומשננים את מצוותיה. היא גם זו שמזמינה שמישהו יגיד שהמלך הוא עירום ויעשה לכולם מה שיופלה עשה לדנונה: חשבתם שיוגורט רק בריא? אז זהו שלא. חשבתם שלהצליח אפשר רק בכוח? אז שהו שלא.

להצליח בלי לפגוע בהצלחתם של אחרים היא אופציה שכל אחד מאיתנו יודע בסתר ליבו שאולי היא אפשרית, אבל לא מדברים עליה.

את העולם שסמינר הקיבוצים מבדל את עצמו ממנו מסמלים 4 אבי טיפוס אנושיים עם ראש של חיה: כריש, זיקית, שועל ונחש. כל אחד מהם מדלקם אסטרטגיות הצלחה דורסניות ומניפולטיביות. אופציות ההצלחה האנושית התמימה לא עוברת לרגע במוחם.

הפרזנטור יפה התואר של סמינר הקיבוצים שואל את הצופה "ומה חשוב לך, להצליח או להישאר בן אדם" כשקריינית הרקע מודיעה, במקביל, שבסמינר הקיבוצים מאמינים שאפשר גם להצליח וגם להישאר בן אדם".

מה שחכם במיוחד במהלך הזה הוא שסמינר הקיבוצים רק פותח מפרשים ונעזר ברוח שהיריב מייצר כדי להתקדם. בלי השועלים והכרישים לא הייתה האמירה כל כך מעניינת ואפילו הייתה עלולה להישמע ארכאית וחיוורת.

החיות הרעות נשמעות מאד מוכרות לנו והן מסכמות את עולם המשחק סכום אפס שכולנו עייפנו ממנו. הסמינר מציע להפוך דף באופן שבו אנו רואים הצלחה, ומדבר על מציאות עם כללי נצחון שונים בהם כל אחד יכול להרוויח. אמירה זו מערערת את מה שאנחנו חושבים על החיים וגורמת לנו לחשוב, שזה לכשעצמו הישג נאה של מסר, ויריית פתיחה די מוצלחת.

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    ניסים 05/05/2011 12:54
    הגב לתגובה זו
    האם לא נכון עותר קמפיין "בן אדם מצליח" או "להצליח ולהיות בן אדם"
  • 14.
    רונן וגנר 14/04/2011 00:13
    הגב לתגובה זו
    באמת שווה מאות אלפי שקלים? הקלישאה הזו תמשוך עוד תלמידים? באמת.... עצוב, עצוב מאוד.
  • 13.
    מיכל 16/03/2011 15:45
    הגב לתגובה זו
    אנשים לא מטומטמים, הם יודעים שהצלחה א - לה סמינר הקביוצים פרושה 5000 שח בחודש הצלחה לא היתה צריכה להיות המסר בכלל
  • 12.
    יענו אם אתה רוצה להיות בן אדם, בטוח לא תצליח (ל"ת)
    גנדי 15/03/2011 14:15
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    לא מעביר את המסר !!!! (ל"ת)
    פולו 15/03/2011 14:14
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    מרקו מיקיאלי 15/03/2011 12:30
    הגב לתגובה זו
    מאוד אהבתי את הקמפיין הזה - שיחקו אותה עם הקונספט, ורמת הביצוע מאוד מוצלחת!!
  • 9.
    טלי 14/03/2011 15:12
    הגב לתגובה זו
    יצירת טריטוריה חדשה נכונה שיווקית בתנאי שהיא רלוונטית לקהל המטרה. הקהל של סמינר הקיבוצים מראש לא מונע מאותם הרצונות , הצרכים או הערכים של הסטודנטים שפונים למכללה למינהל או לבינתחומי. האחרונות פועלות באוריינטציה עסקית ואילו הוא פועל באוריינטציה של מוסד חינוך . במידה והא פוזל לקהל שלהן , צריך לייצ הרבה יותר מאצירה של להישאר בן אדם, ולייצר מוצר שהוא חדשני ורלוונטי לעולם של היום .
  • 8.
    ניתוח מול המתחרים 14/03/2011 12:16
    הגב לתגובה זו
    סמינר הקיבוצים לא מתחרה במכללה למנהל בבינתחומי ובאקדמית - הוא מתחרה מול מכללות לחינוך והוראה שקהל היעד שלהן מלכתחילה הוא לא כרישים תאבי הצלחה אלא אנשים יותר רגועיים, ערכיים, שמבקשים מקצוע לא הכי רווחי וממש לא תחרותי. לדעתי הקמפיין מפספס בגדול.
  • 7.
    המורה ציפי 13/03/2011 12:08
    הגב לתגובה זו
    אחד הקמפיינים המרשימים בתור מוסד שלא שמשקיע בפרסום
  • 6.
    ahnh 13/03/2011 10:29
    הגב לתגובה זו
    "אז מה חשוב לך יותר: להצליח או להשאר בנאדם". מעצם השאלה הדיכוטומית הזו, ברור, שאם תשאר בנאדם - לא תצליח. ולכן בוגרי הסמינר נידונו לחיים של פשרה ובינוניות, ומי שנרשם לסמינר - כנראה לוזר. השילוב של החנבוץ ששואל את השאלה, והשאלה עצמה, לא משאירים מקום לספק: תגיע לכאן כי אתה לא מספיק טוב כדי להיות כריש/נחש/זיקית וזה לא חייב להיות ככה. עובדה: הססמא הסוגרת היא: "להצליח ו-להשאר בנאדם". עדיף היה להגיע ישר אליה
  • טליה 13/03/2011 13:43
    הגב לתגובה זו
    צודק!! פסיספוס שלהם. לא מאוחר להקליט מחדש ולערוך שוב :-)
  • עדי 13/03/2011 13:00
    הגב לתגובה זו
    פספוס וחבל שהדבר היחיד שנשאר בראש זה או שתצליח או שתבוא אלינו ותהיה בנאדם במקום זאת!
  • 5.
    מי אני 13/03/2011 10:25
    הגב לתגובה זו
    אהבתי
  • 4.
    קמפיין גרוע, מפספס בגדול (ל"ת)
    סמינרי 13/03/2011 10:23
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    קמפיין מצוין ומעורר מחשבה (ל"ת)
    מפרגן 13/03/2011 10:19
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מפרגן - אחלה פרסומת (ל"ת)
    13/03/2011 09:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    זה לא רק קמפיין ,זה אמיתי (ל"ת)
    אושרי בן דור 13/03/2011 09:36
    הגב לתגובה זו
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
צילום: שירות התעסוקה

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה

ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה


הדס ברטל |

הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל,  עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה.  נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על  התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.

מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה

לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.

מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף  ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף  ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%)   השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

 

אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה - קרדיט: שירות התעסוקה




יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות

כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.

עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקעובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוק

האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה

הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה שוק העבודה תקציב

בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.


כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.


הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.

הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.


על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת: