דעה

הפרסומת ל'שטוחים' לא שוברת את שגרת אוסם

עטרה בילר, אסטרטגית של מיתוג, מתייחסת לקמפיין החדש של אסם - בייגלה שטוחים. "משקולת כבדה מושכת את חטיפי אסם אחורה לזירה בה מנסים לרצות את כולם במשפחה ולהימנע ממסר חד וברור כדי לא לקחת סיכון"
עטרה בילר | (4)

לפני יותר מעשרים שנה עלתה פרסומת של אסם עם חטיף, אירוח חדש ומהפכני בשם אפרופו. סיפור העלילה מציג כיצד משתמשים באורחים כתירוץ כדי להרחיק את אפרופו משאר בני המשפחה ולזלול אותו לבד תחת הסיסמא "תשאירו משהו לאורחים".

בשנות השמונים היה זה יותר מלגיטימי להציג את מיצובו הראשי של החטיף (אירוח) ואת קהל היעד המשני (כל המשפחה) בנשימה אחת תוך כדי סיפור שמציג את המתחים והמוטיבציות שעושים את הדראמה של אפרופו. לצד מסר האורחים, מסר המשפחה ומסר ה-irresistible כיכב גם מסר "הצעת ההגשה" של אפרופו לצד מטבל גבינה - צורת אכילה מודרנית ופורצת דרך נכון לעידן ההוא..

השבוע, מספר דורות מאז, הוכיחה אסם שליבת המותג שלה יציבה אבל אולי יציבה מדי ומתקשה להפתיע ולהתפתח. אסם משיקה בימים אלה בייגלה חדש בשם 'שטוחים' במלעיל. המוצר עצמו, שפותח תחת מעטה סודיות, מוצלח במיוחד בטעמו ובפריכותו וחווית האכילה חדשנית כי החיך לא מכיר בייגלה שטוח, ובמקרה הנוכחי המוצר חזק וגדול מהמותג.

המיתוג מקפיד לטשטש את הבשורה האמיתית, וכל ערכיו מקפידים לשמור יתד נאמן בעבר הרחוק ולבשר לציבור שאין חדש תחת השמש, לצד שם שמשדר במבנהו 'רטרו' כמנסה לרמוז על come back למרות שמדבור בפיתוח חדשני.

הפרסומת לשטוחים מציגה באופן 'מפתיע' עלילה בה כל חברי המשפחה חושדים זה בזה בגניבת השטוחים מהשקית - מילד ועד סבתא. אפרופו מתחיל מהאימא ש'גונבת' מצלחת האירוח, ויורד בסדר הגילים עד לפעוטה שנוזפת בבובה 'תשאירי משהו לאורחים'. בפרסומת לשטוחים מטפסים מעלה בגיל מהילד ועד לסבתא. המזימה שנחשפת באפרופו היא ניצול האורח כתירוץ לזלול לבד. המזימה הנחשפת בשטוחים היא סבתא שפשוט רוצה שהמשפחה תבוא סוף - סוף לבקר אותה.

כמו שאפרופו יותר חזק מהאורחים ומהמשפחתיות, כך גם השטוחים חשובים יותר ממשחק הכדורגל (אח גדול), ישיבת המנהלים (אבא), חולה עם רגל שבורה בקליניקה (אימא) וכמובן שזה מזה כי עובדה שכולם חושדים בכולם.

ואפילו פה מישהו כנראה פחד ללכת עד הסוף עם הרעיון המרושע הזה, וסידר סוף טוב. כי הגנבת הראשית הלא היא הסבתא, ביצעה את פשע השטוחים כדי לשמור על לכידות המשפחה. בשביל הסבתא השטוחים זה תירוץ להביא את כולם אליה הביתה. ואפילו פה יש שסתום בטיחות כי היא לא ממש בודדה בבית והשטוחים, לחדי העין, שימשו דקה קודם לכן גם חטיף לאירוח החברות של הסבתא... כמה עמוס.

הפרסומת כמו גם האריזות החדשות של סדרת בייגלה אסם לא מצליחה לשבור ולו במעט את שגרת אסם. משקולת כבדה מושכת את חטיפי אסם אחורה לזירה בה מנסים לרצות את כולם במשפחה ולהימנע ממסר חד וברור כדי לא לקחת סיכון.

הבלבול בין לגנוב זה מזה במשפחה לבין לרצות לשמור על המשפחה מעיק ובמידה מסוימת הוא מתאים רק לסבתות..

הפטנט של 'טעים עד כדי הידרדרות מוסרית' לא רק שאינו חדש אלא שייך בעיקר למילקי של שטראוס. למילקי יש דוקטורט בסוציופאטיה של "אל תשאירו אותו לבד". מילקי כידוע אינו עוצר באדום ומוכן לבחון את גבולות האבסורד, וזאת למרות שגם מילקי למרבה הפלא מיועד לכל המשפחה לא פחות מבייגלה שטוחים. הרי שניהם בסופו של דבר נרכשים בשביל הילדים ונאכלים על ידי ההורים..

לצד מילקי ושטוחים אפשר להסתכל על פרסומת קטנה ובולטת של פרינגלס שמציגה רק בני עשרה שעושים רק דבר אחד עם החטיף וזה לאכול אותו בצורות משונות, יצירתיות ומצחיקות. ואולי גם את פרינגלס מוכנה לאכול כל המשפחה? ואולי גם הוא 'שווה גניבה'?

המסר "טעים ומתאים לכל המשפחה" חושף מיצוב רופף ולא מתחייב. סיפור הגניבה השחוק וההססני לא מבשר את החדשנות האמיתית שהמוצר אכן מציע.

אבל כמו הרבה מהלכים לא נועזים אחרים, ברור שהכסף שהושקע בחשיפה בפרסום, והכוח של אסם בנקודות המכירה כמו גם החידוש המפתיע במוצר שישן שנות אלף, ייצרו בסופו של דבר ווליום מכירות מרשים, שהמסקנה של אסם ממנו תהיה if it s not broken why fix it?, שישמש חיזוק לסטטוס קוו.

תשאירו משהו לאורחים

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יופי של ניתוח! (ל"ת)
    יונתן 06/02/2011 18:55
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מוריס 06/02/2011 15:29
    הגב לתגובה זו
    מעבר לאלמנט של חטיף שאוכלים אותו ולא נשאר, אני לא רואה קשר בין הפרסומת מימי בר-כוכבא לנוכחית. אסם תמיד עושים פרסומות wholesome לכל המשפחה, ובמסגרת זה החדשה לבייגלה השטוח ממש סבבה.
  • 2.
    מישהי 06/02/2011 13:47
    הגב לתגובה זו
    מחברה שהסיסמא שלה היא שיא הטרחנות והארכאיות-זה טוב, זה טוב, זה אסם!
  • 1.
    מישהי 06/02/2011 13:46
    הגב לתגובה זו
    מחברה שהסיסמא שלה היא התגלמות הטרחנות והארכאיות- זה טוב, זה טוב, זה אסם!
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
צילום: שירות התעסוקה

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה

ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה


הדס ברטל |

הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל,  עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה.  נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על  התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.

מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה

לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.

מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף  ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף  ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%)   השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

 

אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה - קרדיט: שירות התעסוקה




יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות

כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.

עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקעובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוק

האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה

הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה שוק העבודה תקציב

בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.


כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.


הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.

הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.


על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת: